Ferenc pápa apostoli útja elé – A katolikus kisebbség helyzete Grúziában
Ferenc pápa szeptember 30-án Grúziába utazik, ahol a katolikusok nagy várakozással és reménnyel telve készülnek a látogatására.
Grúziában
a lakosság túlnyomó többsége az ortodox felekezet tagja. A grúz ortodoxok egy
része úgy éli meg felekezeti hovatartozását, hogy azt nemzeti hovatartozása
részének tekinti és ez a meggyőződés sokszor arra vezet, hogy más felekezetek
híveiben az értékrendjét fenyegető veszélyt lát. Így van ez annak ellenére,
hogy a katolikusok jelenléte a régmúltba, az 1054-es egyházszakadás idejére
nyúlik vissza – ahogyan a muszlimok, az örmények és a zsidók jelenléte is.
Filippo
Aliani kapucinus szerzetes 2013-ban költözött a grúziai Akhatsikhébe több
pappal és szerzetesnővérel együtt, hogy újra felépítsék a katolikus közösséget
Samtskhe-Javakheti régióban. Ezen a Törökországgal határos területen nagyobb
katolikus közösség él. A korábban a Szovjetunióhoz tartozó Grúziában egyre
növekszik a feszültség az ortodox többség és a kisebbségek, köztük a katolikus
kisebbség között. A grúz katolikusok reménykednek abban, hogy a Szentatya
látogatása előrelépést jelent majd az ökumenikus párbeszéd terén.
A
kapucinusokat 1854-ben űzték el az országból, 2013-ban visszatérhettek ugyan,
de ez nem jelenti azt, hogy a lakosság 82 százalékát kitevő ortodoxok és az
alig 1 százaléknyi katolikus hívő között idilli lenne a kapcsolat. Filippo atya
az olasz Agensir hírügynökségnek elmondta, nagyon nehéz a katolikusok helyzete,
eretnekeknek, szakadároknak tartják őket, és ez megnehezíti a párbeszédet. A
katolikus egyházat a nyugattal, vagyis a liberális gondolatok terjedésével
azonosítják.
Az
egyik nagy probléma főként a fiatalokat érinti, mert a házassággal van
kapcsolatban: mivel a katolikus közösség kicsi, nem ritka a vegyesházasság. „Ha
ortodox templomban kötnek házasságot, ami az érintett családok nyomása miatt
gyakran előfordul, akkor a katolikusokat újra megkeresztelik. Nem ismerik el a
katolikus keresztség érvényességét, mintha egy másik vallás lenne” – magyarázta
el a kapucinus testvér. Elmondta, hogy a fiatalok nem szívesen ugyan, de
beleegyeznek. Az elszenvedett kényszer és az eltérő vallási hagyományok miatt
azonban ezt követően sokan eltávolodnak mind a katolikus, mind az ortodox
egyháztól. Sok katolikus szülő meg sem keresztelteti a gyermekét, hogy
felnőttként szabadon választhassanak. Nem akarnak bonyodalmat okozni a
gyermekeiknek, viszont ez is ahhoz vezet, hogy mivel nem tartoznak egy
felekezet közösségéhez sem, eltávolodnak az egyháztól. Mindez egy olyan
országban, ahol még érződik, hogy a kommunista évek alatt ellenségesen
tekintettek azokra, akik gyakorolták hitüket.
Filippo
atya elmondta, hogy sokan mondják magukat ortodoxnak vagy katolikusnak, de csak
a családi hagyomány miatt. Vallásgyakorlatuk arra korlátozódik, hogy keresztet
vetnek, ha elmennek egy templom előtt, vagy időnként meggyújtanak egy-egy
gyertyát.
Nemcsak
a katolikus közösség növekedése szempontjából tartja fontosnak az odafigyelést
a jövő nemzedékekre, hanem azért is, hogy egy nyitottabb és toleránsabb
társadalom épüljön fel Grúziában. „Sokat dolgozunk a plébániai élet
fellendítésén, megünnepeljük a szentségeket, látogatjuk a betegeket és
oratóriumot tartunk fenn. Olasz önkéntesek segítségével tavaly elkezdtünk nyári
programokat szervezni és így kialakult egy fiatalokból álló csoport: katolikus,
ortodox és örmény fiatalok járnak ide. Szeretnénk erősíteni az integrációt, a
toleranciát, a kölcsönös megismerést és tiszteletet. És szeretnénk felkelteni a
hit iránti vágyat azokban, akik nem gyakorolják a lelki életet.”
Sok
grúz ember reménykedik abban, hogy Ferenc pápa látogatása elősegíti majd az
ökumenikus párbeszédet. A kommunista üldöztetés nehéz évtizedei után – amikor a
papok illegalitásban működtek, az asszonyok titokban gyűltek össze rózsafüzért
imádkozni –, immár a szabadság légkörében a katolikus közösség tagjai azt
kérik, tartsák tiszteletben felekezeti hovatartozásukat.
Filippo testvér így nyilatkozott: „Azt hiszem, hogy a misszió kell, hogy
legyen az egyház paradigmája, bárhol legyen is, mert Jézus üzenete ezt jelenti:
álljunk az emberek mellé, mozdítsuk elő az igazi testvériességet, amelyet a
hétköznapokban élünk meg. Éreztessük, hogy Isten közel áll az emberhez. Azt
hiszem, az evangelizáció igazi, mélyen megélt útja a szeretet, mert ez fedi fel
Isten atyai arcát.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése