BOLDOG
COMPIČGNE-I KÁRMELITA APÁCÁK
vértanúk
+Párizs,
1794. július 17.
A
compičgne-i (Oise megye) Kármelt 1641-ben alapították. A királyi vár közvetlen
szomszédsága, ahol az udvar minden évben eltöltött néhány hetet, különféle
előkelő pártfogókat jelentett számukra; közéjük tartozott Ausztriai Anna és
Mária Terézia királynő. E befolyásos barátságok ellenére a ház szegény maradt,
a szerzetes közösség élete a regulának megfelelően folyt, és a közösség távol
maradt a janzenista viszálykodásoktól.
1789-ben
a compičgne-i Kármelben tizenhat kórusnővér, három laikus nővér és egy novícia
élt. A priornő, Thérčse de Sainte-Augustin Lidoine
1752. szeptember 22-én született Párizsban egy gazdagnak nem mondható
családból, és Mária-Antoinette adta a rendi hozományát. Colbert unokahúgának,
de Croissy nővérnek a kivételével valamennyien egyszerű származásúak voltak.
Erős egységet alkottak, s a házban kölcsönös megértés uralkodott; a priornő,
aki önmagával szemben rendkívül szigorú volt, nővérei iránt nagy szelídséget és
sok megértést tanúsított; ők pedig nagyon ragaszkodtak hozzá.
Már
1789. október 26-án megtiltották a szerzetesi fogadalmak letételét. Így a ház
egyetlen novíciája, Constance Meunier nővér nem tehette le fogadalmát, de
megtagadta, hogy visszatérjen a világba. 1790 elejétől kezdve különféle
rendelkezések sújtották a szerzeteseket, s helyzetüket napról napra nehezebbé
és tarthatatlanabbá
tették. 1790. augusztus 4-én a compičgne-i kerület
direktóriumának tagjai hozzáfogtak a kolostor ,,nép tulajdonába került''
vagyonának leltározásához. Másnap reggel egyenként kihallgatták a nővéreket, és
megkérdezték tőlük, vissza kívánják-e nyerni szabadságukat. Válaszuk
jegyzőkönyvi rögzítése azt mutatja, hogy egyhangúan azt közölték: folytatni
akarják szerzetesi életüket; ez volt a helyzet egyébként Franciaország csaknem
valamennyi kármelita nővérével. 1791. január 11-én megjelent a városi
közigazgatás két hivatalnoka, és azt kívánták, hogy a jelenlétükben válasszanak
priornőt, és hogy a laikus nővérek is szavazhassanak. Amint várható volt, a
tizenhétből (egy idősebb nővér már meghalt, egy másik pedig súlyosan
megbetegedett) tizenhat szavazat Teréz anyára esett, aki abban az időben is
priornőként maradt hivatalban. A püspöki szék bitorlója, Massieu gyakorlatilag
alig törődött az egyházmegyével, csupán birtokokat ragadott ki belőle. Úgy
tűnik, hogy nem zavarta
a kármelita nővéreket, és feltehetően azt sem kísérelte meg, hogy elismertesse
magát velük. A város elég barátságosan viseltetett irántuk, és közös életük
utolsó hónapjait viszonylag békésen tölthették el. 1791. augusztus 10-én a
kerület direktóriuma biztos kegydíjat ígért nekik. 1792 májusában a priornő még
párizsi utazásra is vállalkozott, hogy a kármeliták általános elöljárójától,
Rigaud abbétől utasításokat kérjen. A helyzet azonban észrevehetően rosszabbra
fordult, különösen amikor számos pap megtagadta, hogy letegye az esküt az
alkotmányra. 1792. augusztus 17-én kibocsátották a szerzetesházak kiürítéséről
és eladásáról szóló törvényt. A priornő gondoskodott a városban alkalmas
lakhelyekről, a nővérek pedig világi ruhát öltöttek, mert a szerzetes öltözet
viselése már több hónap óta tiltott volt. Szeptember 12-én parancsot kaptak,
hogy a házat ürítsék ki, s a kiürítést 14-ig be is kellett fejezni. Négy
csoportra oszlottak, s egymástól nem messze laktak azokon a helyeken, amelyeket
a priornő bérbe vett; két kapusnő, aki nem tartozott a rendhez,
gondoskodott a kapcsolatukról. Saint- Antoine plébánosa, aki letette az
alkotmányos esküt, megengedte a káplánjának, Courouble abbénak, hogy
templomának egy kápolnájában misét mutasson be nekik. Mind a négy csoportban a
megszokott szabályszerűséggel végezték a közösség lelki gyakorlatait.
1792.
szeptember 19-én Compičgne polgármestere aláírás végett eléjük terjesztette a
szabadság és egyenlőség esküformáját, amely különbözött az alkotmányos eskütől,
és amelynek törvényességét az akkori idők számára számos mértékadó egyházi
férfiú elismerte. Ennek a formulának az aláírása néhány hónapig még
viszonylagos nyugalmat jelentett számukra. November
vége felé azonban Courouble abbénak a mind erősebbé váló fenyegetések elől ki
kellett térnie, és száműzetésbe kellett mennie; ettől kezdve a nővérek nagyon
nélkülözték a lelki segítséget. Az 1792. szeptember elejétől tartó
tömeggyilkosságok nem tápláltak már bennük illúziót, felismerték az őket
fenyegető veszélyt, és a piornő vezetésével fogadalmat tettek, hogy -- ha kell
-- feláldozzák magukat Franciaországért. 1793 és az 1794-es év első hónapjai,
amelyek a rémuralom tetőpontját jelentették, nem sokat változtattak a
helyzetükön. A letartóztatások
gyakoribbak lettek a vidéken. Nyomatékos családi okok arra
késztették az egyik nővért, hogy egy ideig a fivérénél lakjon, egy másik
kármelita nővér pedig társául szegődött; 1794 márciusában utaztak el. Májusban
egy másik nővérnek, Marie de l'Incarnation Philippnek
különféle ügyei miatt Párizsba kellett mennie: ez mentette meg az életét; ő
írta meg később rendtársai történetét.
Június 13-án a priornő is a fővárosba utazott, 21-én
azonban már visszatért; ezen a napon megérkezett a forradalmi bizottság, és a
kármelita nővérek által lakott lakásokban házkutatást tartott. Abban a
meggyőződésben, hogy a nővérek fanatikusak és hűek a királyhoz, a következő
reggel letartóztatták és a vizitációs nővérek egykori kolostorába zárták be
őket. Három nappal később a házkutatás alkalmával talált és a nővérek ellen
felhasználható bizonyítékokat, mindenekelőtt forradalomellenes leveleket a
Nemzeti Konventhez továbbították. Compičgne-i fogságuk alatt a nővérek
visszavonták az új alkotmányra tett esküjüket, mert annak érvényessége iránt
erős kételyeik támadtak. Július 12-én a konvent rendelkezésére összekötözött
kezekkel több kordén Párizsba szállították, majd a Conciergerie-be internálták
őket. Július 17-én meg kellett jelenniök a forradalmi törvényszék előtt. A
vádiratból teljes bizonyossággal kiderül, hogy kármelita hivatásukhoz való
hűségük volt az ellenük támasztott vád valódi oka. A sommás ítélet
halálbüntetésre szólt. Összesen tizenhatan voltak most a novíciával és a két
világi kapusnővel együtt. Kordékon a Barričre du Trőne-hoz vitték őket, ott volt
felállítva a guillotine.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése