Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. július 26., vasárnap

Sirák Fiának Könyve 51.



Sirák fia Jézus az előző élménysorozatból tanulhatta meg, hogy ki is Ábrahám, Izsák és Jákob Istene.
 
Mózes amíg a fáraó leánya engedélyével édesanyjának közelében élhetett, az akkori bölcs anyák tejével együtt szívhatta magába az igaz Isten jóságát, és megszerethette édesanyja hite által ő maga is: Atyáink Istene Ő, az ég és föld Ura, mi pedig az Ő családja vagyunk. Aztán elválasztották az anyatejtől, amikor betöltötte a harmadik évét. Ezzel az örökbefogadó királylány házába, a királyi palotába költöztették. Fény, pompa, gazdaság várta. De valami nagy csalódást érzett: amikor laza láncon vezetve meglátta az egyiptomiak által főistennek tisztelt fekete szőrű, félelmetes szarvú bikát, és magyarázták neki, hogy ettől ered minden jó, elcsodálkozott. Ő az ég és föld Istenét másként ismerte meg családja révén. Különösképpen akkor ámult el, amikor átélte a fáraó felett aratott isteni győzelmet, majd a Sínai hegyen a negyven napos hatalmas látomást a világ teremtéséről és az ő saját tapasztalatait a negyven éves pusztai vándorlás alatt. Ezt Sirák fia is bőven átelmélkedhette. Ezután jött a nagy ellentét: Milyen az ember kicsisége az Úr Isten nagyságával szemben? „Mi is hát az ember és mi az ő haszna? Mi az, ami rajta jó és mi az, ami rossz? Az ember napjainak száma száz év, ha sokra megy. Mint csepp a tengerben, vagy mint egy homok szem, csak annyit érnek az évek az örökléthez mérten.  Ezért türelmes irántuk az Úr, s irgalmasságával elárasztja őket. Előre lát mindent, s tudja, mily sivár a végük, azért bánik irgalommal velük. Az ember csak atyjafiához irgalmas, de az Úr irgalma mindenkit átölel. Rendreutasít, fenyít és oktat, aztán hazavezet, mint pásztor a nyáját. Megszánja mind, aki meghallja intelmét, s aki törvényeit szorgosan kutatja” (Sir 18,8-14) A helyes adakozást magyarázza ezután: „Fiam, jótettedhez ne fűzz ócsárló szót, sem adományodhoz bántó beszédet. Nem szünteti-e meg a harmat a hőséget? Így az ajándéknál is többet ér egy jó szó. Nem ér-e többet egy szó az adománynál? A jótékony ember mindkettővel szolgál. A bolond mit sem ád, csak fájdalmat okoz, az irigy ember, ha ad, könnyet is fakaszt” (15-18) A javunkat szolgáló bölcs ezután jó tanácsokkal szolgál: „Mielőtt beszélnél, készülj rá elő, gondoskodj magadról, míg meg nem betegszel. Az ítélet előtt vizsgáld meg magadat, és irgalmat találsz az ítélet napján. Mielőtt megbetegszel, alázd meg magadat, s ha bűnös vagy, mutasd ki: meg akarsz térni. Fogadalmad váltsd be, ne tartson vissza semmi, ne halálod napján várd, hogy megigazulj. Készülj fel, mielőtt fogadalmat tennél, s ne légy olyan, mint aki az Urat kísérti. Gondolj a haragra napjaidnak végén, és a megtorlásra, ha elfordítja arcát. A bőségben az éhség napjaira gondolj, a gazdaság napjain a bajra s szegénységre. Reggeltől estéig elillan az idő, s elrohan minden az Úr színe előtt. A bölcs ember mindenben óvatos, a bűntől bűnös időkben is óvakodik. Minden okos ember felismeri a bölcsességet, s dicséri azokat, akik rátaláltak. Aki jártas a bölcs mondások világában, és birtokában van a bölcsességnek, csak úgy ontja a találós mondásokat”.(19-29) Önuralom. A benned támadó vágyakat ne kövesd, és tartsd magad távol szenvedélyeidtől. Ha engedsz a lelked mohó vágyainak, ellenséged győzelmi ünnepet ül. Csupa szórakozásból álló életnek ne örülj, ne keveredj soha ilyen társságba. Kölcsönből rendezett lakmározásokkal ne tedd magad tönkre, ha erszényed üres” (30-33)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése