Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2010. november 27., szombat

2010. november 27. szombat



Új eget és új földet láttam!



2010.11.27. szombat



Krisztus jelenléte, az Egyház misztériuma



Jézus sokat imádkozott az utolsó vacsorán azért, hogy a tanítványai egy legyenek, ahogyan Ő és az Atya is egy. Az isteni személyek egysége gondolkodásban és akarásban természetesnek mutatkozik a maguk szentháromságos benső életében, hiszen ugyanazzal az egyetlen végtelen értelemmel rendelkeznek és azzal az egyetlen végtelen akarattal akarnak, ami az istenséget, más szóval az isteni természetet jelenti. Egészen más a helyzet az értelmes teremtményekben. Az ő értelmük nagyon véges. A valóságnak csak részletét ismeri meg, csak azt érti. Ezért ha ketten vagy többen vannak együtt Jézus hívei, nem olyan egyszerű dolog egyetérteni, hiszen ki tudja, a másik értelme a megismerendő valóság melyik csücskénél tart, és azt a csücsköt is milyen pontosan ismeri. Ezért olyan óriási ajándék amit Jézus kifejezetten annak is ígért: „Ha ketten egyetértenek közületek a földön bármely dologban, mindent, amit csak kérnek, megkapnak Atyámtól, aki a mennyben van. Mert ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük”. (Mt 18,19-20) Jézus tehát külön kegyelemmel lép ilyenkor közénk, és teremti meg az egységet gondolatban és akarásban. A mai naptól kezdve meg kell sokszoroznom a magyarok egységéért végzett imámat.

2010. november 26., péntek

2010. november 26. péntek



Új eget és új földet láttam!



2010.11.26. péntek



A szüzesség gyümölcsei.



A szüzesség igen nagy érték, ha az nem egyszerűen a természet születési állapota. Jézus magyarázta apostolainak: „Vannak ugyanis eunuchok, akik anyjuk méhéből így születtek; azután vannak eunuchok, akiket az emberek tettek ilyenné, és vannak olyan eunuchok is, akik önmagukat férfiatlanították a mennyek országáért”. (Mt 19,12) Ezzel Jézus nyíltan kimondja, hogy a mennyek országáért kell vállalni azt a szüzességet, amelyik Isten szemében különösen értéket jelent. A mai szingli életmód egyáltalán nem érdemszerző állapot, mert kimondottan önző céllal vállalják. Az önzés Isten előtt bűn, nem érték. Jézus példabeszédében, amelyet a tíz szűzről mondott, megállapítja, hogy a nem okos szüzek nem készülnek fel időben a mécsesükhöz szükséges pótolajjal. Így a vőlegény érkeztekor kell boltba sietniük vásárolni, viszont a vőlegény nem vár rájuk. Bevonul a menyegzős házba azokkal, akik felkészülten várták érkezését. (vö. Mt 25) Ez egyébként minden embernek nagy figyelmeztetés: egész életünk szorgoskodása kell ahhoz, hogy az örökkévalóságban bőséges jutalmat kapjunk. Ha az ősbűn miatt elburjánzott a bűn a földön, Isten elfogad vezeklő állapotot, de az eredeti alapeszmét nem változtatja meg. Az emberi élet boldogságának alapja a mások iránt vállalt és teljesített boldogító szeretet. Ezért fontos a szüzek életében is figyelni erre. Önként vállalt szüzességük mellé állandóan tenniük kell a minden ember számára kötelező állandó szeretetgyakorlatokat.

2010. november 25., csütörtök

2010. november 25. csütörtök



Boldogok a Bárány menyegzős lakomájára hivatalosak!



2010.11.25. csütörtök



Házasság, szüzesség, papság.



Az Egyházban régóta ismert jelkép az egyenlő oldalú háromszög, mint a házasság, szüzesség, papság három egyházi kincsének összetartozását jelző mértani ábra. Őseink a Szentháromság egységének és háromságának jelképévé avatták. A Szentháromság ugyan nem egyenlő a háromszöggel, de a földi formákhoz, ábrákhoz szokott értelem számára a megérthetetlen, felfoghatatlan titkot mégis csak közelebb hozza hozzánk, mint ha a matematikában keresnénk az utat. Hitetlen matematikusok ugyanis így érvelnek: A katolikusok azt állítják, hogy az Isten egy is, meg három is. A matematika pedig azt állítja, hogy az egy egyenlő eggyel, a három pedig egyenlő hárommal. Erre ugyan könnyen megfelelünk: A Szentháromság titka nem állítja az iménti matematikai igazság ellentétét, hanem azt mondja ki, hogy Istenben van valami egy: ez az isteni lényeg (természet). És vannak hárman Személyek, akik azt az egyet egyformán birtokolják. Ezzel eszünk nem érti meg a Szentháromság titkát, de közelebb lép a megértéshez. Az egyenlő oldalú háromszög pedig mutatja az egységet, a területet, és a három egyforma oldalt, amint a területet körülölelik, meghatározzák, közösen birtokolják. Az Egyháznak valós és igen nagy értékei vannak. Mind fontosak, mert mind Isten ajándékai. Ezek: a házasság, a szüzesség és a papság. Ezeket próbáljuk Isten szemével nézni és érteni: a házasság az alapérték, mert a teremtéskor Isten azonnal kijelenti, hogy „az embert” teremtette két neműnek. Ha nem jött volna az ősbűn, a szakítás Istennel, a büntetések, a halál, majd a megváltás szükségessége, akkor Jézus és mások vezeklése, pár-nélkülisége (szüzesség) nem létezett volna. Így azonban más helyzet alakult ki, Isten második üdvösség tervében a címben megadott értékek kellenek, vannak is az Egyházban, és rendeltetésként viszik a közösségünket a végső cél felé.

2010. november 24., szerda

2010. november 24. szerda



Műveid csodálatosan nagyok, Uram, mindenható Isten!



2010.11.24. szerda



„Eucharistia” mások számára.



A vietnámi bíboros atya nagyon szívén viseli szegény és rászoruló honfitársainak a sorsát. Segíteni akar rajtuk. Ezért fogalmaz úgy, hogy arra a szintre kell állnunk, amelyen a ránk bízott szegények tartózkodnak. Mi ugyan nehezen tudjuk Urunkat, Jézus Krisztust olyan tökéletesen megjeleníteni, ahogyan Ő az Eukarisztiában nemcsak emberi termetét tudta olyan kicsire zsugorítani, hogy parányi ostya színében is teljesen elfér, sőt minden morzsájában is tökéletesen jelen van. Még kevésbé tudjuk az Úr istenségét pótolni, hiszen az eukarisztikus látogatásnak az az értelme, hogy emberségével egyesült istenségét ajándékozza az áldozónak. Igaza van a bíboros atyának, hogy sok esetben úgy tudunk segíteni legjobban, ha sikerül megértetni testvéreinkkel, hogy mi nem akarunk a fejük felett feltűnni. Talán van már harminc éve is annak, hogy a ferences tartományfőnökök hat évente esedékes nagykáptalanját (egy hónapos konferencia) Braziliába hívta össze a legfőbb elöljáró. Annak az egyházmegyés főpásztornak az egyházmegyéjébe kaptak ugyanis meghívást, amelynek főpásztora Lorscheider bíboros volt, eredetileg szintén ferences misszionárius. Amikor véget ért a nagykáptalan, a bíboros kivitte a világ minden tájáról egybegyűlt tartományfőnököket a székváros szélén létesített nyomortelepre. Ott beszélgettek a sorsüldözött szegény emberekkel. Az egyik így nyilatkozott: Atyák, nekünk nem az fáj igazán, hogy nincs elegáns márkájú autónk, sem fényes lakásunk. Az szégyenít meg bennünket, hogy a gazdagabbak nem néznek minket embernek. Maguktól ezt kérjük: kezeljenek bennünket emberként! Íme, a testvériség igénye valóban nagy, és Jézus papjaitól elvárható, el is várják jogosan. Jézus a lábmosás után az utolsó vacsorán félreérthetetlenül adta parancsba: „Példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyete3k!” (Jn 13,15)

2010. november 23., kedd

2010. november 23. kedd



Itt az aratás ideje, már érett a vetés a földön.



2010.11.23. kedd



Elveszíteni magunkat Istenben.



Isten az igazság és a szeretet erényeire alapozta a lelki életet. Ebben áll az Isten országa. Tennivalónk földi életünkben ezt a két erényt hősi fokban gyakorolni. A mai elmélkedés témája a szeretet olyan fokú gyakorlása, hogy a saját magunk szeretete, az önszeretet teljesen eltűnik az életünkből, és kizárólag Istenre figyelünk, az Ő velünk kapcsolatos akaratát keressük és igyekszünk azt minden áron, önfeledten megtenni. Hogy lehetséges ez? Még jó katolikusok is önfeledt boldogsággal hangoztatják maguk mentségére: „Minden szentnek maga felé hajlik a keze”. Nyilvánvaló igazság ez, ha azt akarjuk megállapítani, hogy a szentek általában normális testű emberek. Ha ábrázolni kívánjuk őket, akkor nem tehetjük meg, hogy kificamodott kezet festünk képükre vagy faragunk a szobrukra. Helyesen így kellene beszélnünk róluk: bár minden szent ember egyszerű, természetes testalkatú volt, a szeretete is hajlott az önszeretetre, Istentől azonban elfogadta, hogy az ő életét is úgy tervezte meg, hogy átnevelődjék a tiszta, önzetlen szeretetre. Ennek megfelelően átnevelték ösztönös természetüket, és igyekeztek másokat, a melléjük rendelt embereket boldoggá tenni. Ez megkívánta, hogy önmaga érdekéről mindig tudjon lemondani, és erős hittel elfogadni, hogy Isten egyedül ezt jutalmazza a mennyei boldogságban. A szeretet ilyen mértékű gyakorlatánál már mindig Istenre nézek: Uram, mutasd meg, most és itt nekem kell-e a te kedvedért embertestvéremmel ezt a jót megtennem? Ha igen, adj hozzá erőt. Ezután a jó tett után, bár látnom és hallanom nem lehet Atyám dicséretét megtapasztalnom, de érzem, hogy Isten meg van elégedve velem, és én ettől egyre boldogabb leszek. Végül már eszembe sem jut az önszeretet, mert attól ilyen boldog nem voltam soha. Talán már az is természetes érzés lesz, hogy az egészséges kezemmel mindig mást szolgálva a mennyországban az én örök boldogságom lett teljes. Hasonló lettem Istenemhez, aki mindig csak ad.

2010. november 22., hétfő

2010. november 22. hétfő



Ők a Bárány nyomában járnak, bárhová megy.



2010.11.22. hétfő



Szentnek lenni minden állapotba.



Az emberek nagyon nehezen értik meg, hogy Isten minden embert gyermekének teremtett. Ez azt jelenti, hogy teremtő terve szerint Ádámnak a lelkét úgy teremtette meg, hogy azonnal, egyszerre hozzáteremtette az istengyermekség elvét, a megszentelő kegyelmet is. Ugyanígy adta meg Évának is ezt a nagy ajándékot. De azt a kiváltságot is biztosította az ősszülőkinek, hogy amikor továbbadják Isten parancsa szerint test életüket ketten egy akarattal utódaiknak, akkor Isten azoknak is olyan lelket teremt a semmiből, mint az ősszülőknek. Tehát minden világra induló ember azonnal a szent Isten gyermeke lett volna, örökölte volna szentségét. Amikor az ős szülők az ős bűnt elkövették, akkor elvesztették ezt a szent állapotot maguk és utódaik kárára is. Amikor viszont Isten minden büntetéssel ezt is tudomásukra hozta, atyai szíve melegével azt is közölte velük, hogy az idők folyamán majd Megváltót küld, aki kiváltja szenvedésével és halálával az embereket az ördög birodalmából, és aki akar, aki majd hisz ebben és megkeresztelkedik, az visszakapja elvesztett örökségét és Isten gyermeke, mindenben egyszülött Fiának, a Megváltónak társörököse lesz, tehát szent is. Ezt a szentséget mindaddig birtokoljuk, amíg saját döntésünkkel le nem mondunk szentségünkről, istengyermekségünkről és öntudatosan nem csatlakozunk a sátánhoz halálos bűn elkövetésével. Mindegy ilyen szempontból, hogy milyen családba született valaki, milyen küldetést kapott Teremtőjétől, az Egyház várja és felkínálja neki a világ legnagyobb méltóságát, a megszentelő kegyelmet, és ezzel együtt azt, hogy szentül vagyis Istennek tetszőn, parancsai szerint tud élni a mennyország várja, hogy társa legyen az összes szenteknek. Mindenkinek a sorsa önmagán múlik.

2010. november 21., vasárnap

Litánia Krisztus Királyhoz



Litánia Krisztus Királyhoz

Az emberiség felajánlása Jézus Szentséges Szívének

Úr Jézus, az emberi nem Megváltója, tekints reánk, akik oltárod előtt alázatosan leborulunk. Tieid vagyunk, tieid akarunk lenni. Hogy azonban szorosabban egyesülhessünk veled, mindegyikünk fölajánlja magát szentséges Szívednek. Sokan nem ismertek még meg, mások parancsaidat megvetették, és eltaszítottak maguktól. Könyörülj mindezeken jóságos Jézus és öleld valamennyit legszentebb Szívedre.
Légy Királya Urunk, nemcsak a hívőknek, akik sohasem pártoltak el Tőled, hanem a tékozló fiúknak is, akik elhagytak. Add, hogy mihamarabb visszatérjenek az atyai házba, és éhen szomjan el ne pusztuljanak. Légy királya azoknak is, akiket tévedés ejtett meg, vagy szakadás választott el. Hívd vissza őket az igazság szolgálatára és a hit egységébe, hogy rövidesen egy akol legyen és egy pásztor. Adj Urunk egyházadnak biztos és teljes szabadságot, minden népnek békét és rendet. Tedd, hogy az egész földkerekség egy szózattól visszhangozzék: Köszöntsük az isteni Szívet, amely által üdvösségünk támadt: dicsértessék és áldassék mindörökké. Ámen.

Uram, irgalmazz nekünk!

Uram, irgalmazz nekünk!

Krisztus, kegyelmezz nekünk!

Krisztus, kegyelmezz nekünk!

Uram, irgalmazz nekünk!

Uram, irgalmazz nekünk!

Krisztus, hallgass minket!

Krisztus, hallgass minket!

Krisztus, hallgass meg minket!

Krisztus, hallgass meg minket!

Krisztus Király, Isten az Istentől, Világosság a Világosságtól

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, a láthatatlan Isten képmása

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, aki által a mennyei Atya mindent teremtett

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, akiért Isten a világot alkotta

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, a Boldogságos Szűz Mária Fia

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, igaz Isten és igaz Ember

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, akit pásztorok és bölcsek imádtak

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, legfőbb törvényhozónk

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, minden szentség forrása és mintája

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, utunk és életünk

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, akinek minden hatalom adatott
az égben és a földön

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, örök Főpapunk

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, értelmünk ura

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, akaratunk fejedelme

Jöjjön el a Te országod!

Krisztus Király, a szüzek vőlegénye

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, a fájdalom töviskoronás királya

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, az alázatosság gúnybíborba öltöztetett királya

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, aki Mária Magdolnában
fölmagasztaltad a bűnbánó életet

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, akinek országa nem e világból való

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, szereteted királyi ajándéka,
az Oltáriszentség által

Uralkodjál a lelkeken!

Krisztus Király, az Atya mindenhatóságának
és a Szentlélek szeretetének remekműve

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki a házasságot szentségi méltóságra emelted

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki első csodádat a kánai menyegzőn művelted

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, a gyermekek szeretetre méltó barátja

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki názáreti rejtett életeddel
példát adtál a szülőknek és a gyermekeknek

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki a munkát dolgos kezeddel
megnemesítetted és megszentelted

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki halottaiból föltámasztotta és családjának visszaadtad a naimi ifjút, Jairus leányát és barátodat, Lázárt

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, aki megbocsátottál a házasságtörő asszonynak

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, Mária és József iránt érzett szereteted által

Uralkodjál a családokon!

Krisztus Király, királyok Királya és uralkodók Uralkodója

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, a századok halhatatlan és láthatatlan Királya

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, a béke Fejedelme

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, örök dicsőség Királya

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, aki válladon hordod a királyság jelvényeit

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, akinek uralma nem ér véget

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, aki a kerubok fölött trónolsz

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, azzal a szeretettel, melyet hűséges népeid iránt mindenkor tanúsítasz

Uralkodjál a nemzeteken!

Krisztus Király, aki letaszítod trónjukról a zsasrnokokat

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, aki a gonosz királyokat
haragod napján összetöröd

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, aki kereszthaláloddal legyőzted a poklot

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, aki föltámadásoddal a halálon diadalt arattál

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, aki eljössz ítélni eleveneket és holtakat

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, hatalmad napján szentjeid fényességében

Uralkodjál ellenségeiden!

Krisztus Király, a keresztfán túlcsorduló
szeretettel mondott könyörgésed által:
"Atyám, bocsáss meg nekik..

."Uralkodjál ellenségeiden!

Isten Báránya, ki elveszed a világ bűneit

Kegyelmezz nekünk!

Isten Báránya, ki elveszed a világ bűneit

Hallgass meg minket!

Isten Báránya, ki elveszed a világ bűneit

Irgalmazz nekünk!

Krisztus, akit halálra ítéltek, mint Názáreti Jézust, a zsidók Királyát

Jöjjön el a Te országod!

Könyörögjünk!


Isten, aki irántunk való szeretetből egyszülött Fiadat küldted megváltásunkra, add, hogy az egész emberiség ismerje el e földön a hit által annak királyi méltóságát, akinek az utolsó ítéleten fátyol nélkül ismerjük meg uralmát és hatalmát. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben,
Isten mindörökkön-örökké.
Ámen.

Téged Isten dicsérünk,

Téged Isten dicsérünk, Téged Úrnak ismerünk.
Téged, örök Atyaisten, mind egész Föld áld és tisztel.
Téged minden szép angyalok, kerubok és szeráfkarok.
Egek és minden hatalmak, szüntelenül magasztalnak.
Szent vagy, szent vagy, erősséges szent Isten vagy.

Nagyságoddal telve Ég, Föld, dicsőséged mindent betölt.
Téged dicsér, egek Ura, apostolok boldog kara.
Dicséretes nagy próféták súlyos ajka hirdet és áld.
Jeles mártírseregek magasztalnak tégedet.
Vall tégedet világszerte Szentegyházad ezerszerte.

Ó, Atyánk téged, s mérhetetlen nagy Fölséged,
S azt, aki hozzánk tőled jött le, Atya igaz Egyszülöttje,
És áldjuk veled vigasztaló Szentlelkedet.

Krisztus, Isten Egyszülöttje, király vagy te mindörökre.
Mentésünkre körénk szálltál, szűzi méhet nem utáltál.
Halál mérgét megtiportad, mennyországod, megnyitottad.
Isten jobbján ülsz most széket, Atyádéval egy fölséged.
Onnan leszel eljövendő, mindeneket ítélendő.

(a következő versek alatt térdelünk)
Téged azért, Uram, kérünk, mi Megváltónk maradj vélünk.
Szentjeidhez végy fel égbe, az örökös dicsőségbe.
Szabadítsd meg Uram néped, áldd meg a te örökséged,
Te kormányozd, te vigasztald, mindörökké felmagasztald!
(felállunk)

Minden nap dicsérünk Téged, szent nevedet áldja néped.
Bűntől e nap őrizz minket, és bocsásd meg vétkeinket.
Irgalmazz, Uram, irgalmazz, híveidhez légy irgalmas.
Kegyes szemed legyen rajtunk, tebenned van bizodalmunk.

Te vagy, Uram, én reményem, ne hagyj soha szégyent érnem.

Urunk, Jézus Krisztus! Te nem igényeltél magadnak evilági hatalmat. Nem harcoltál az elismerésért, s nem kényszerítettél senkit, hogy hódoljon előtted. Tőled távol állt a földi hatalmaskodók szívtelensége és könyörtelensége. Soha nem fölényeskedtél és nem kérkedtél csodálatos erőddel. Mégis királynak szólítunk. Te vagy az irgalmasság királya, aki megadod nekünk a lelki újjászületés lehetőségét. Te vagy a halhatatlan király, aki feltámadásoddal legyőzted a halált és örök életet adsz nekünk.

Uram, tőled futnék, és rád lelek, majd megfordulok és

kereslek, mert tőled elszakadni nem lehet, mert

nélküled élni rettenet!

Könyörülj, Istenem, könyörülj rajtam,

mert nálad keres oltalmat a lelkem!

Szárnyaid árnyékában keresek oltalmat,

míg elvonul a veszedelem.

A felséges Istenhez kiáltok,

Istenhez, aki mellém áll.

Segítséget küld nekem a mennyből,

elküldi szeretetét és hűségét.

Magasztaljanak téged a mennyben,

Istenem, dicsőítsenek az egész földön!

Dicsőség az Atyának, a Fiúnak

és a Szentléleknek,

miképpen volt kezdetben, most és mindenkor,

és mindörökkön-örökké. Ámen.

Könyörülj, Istenem, könyörülj rajtam,

mert nálad keres oltalmat a lelkem! (Zsolt 57)

Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet,

sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem

eljövendők, sem hatalmak, sem magasság, sem mélység,

sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket

az Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus

Krisztusban, a mi Urunkban. (Róm 8,38-39)

Még sohasem láttam olyan szépet, mint azt a kis

diakonisszatemetőt. Végre eljött a tavasz, és a Nap

fénye kicsábított egy sétára. Csak a virágok illata és

bólogató sárga színük vezette az utamat, amely a

temetőbe vitt. Ott álltam, az apró keresztek és

gondozott sírok parkjában, és végre nem rémített meg a

halál.

Azt mondják, az emberek a 20. század történelmének

szörnyűségei miatt fordultak el az Istentől. Szívem és

minden zsigerem azt kiáltja: ez hazugság! Hiszen itt

gondozzák nővéreik sírját szeretetben és békességben

azok az asszonyok, akik mindkét világháború minden

kínját megjárták; férjeiket, gyermekeiket,

családjaikat elvesztve. Most mégis boldogság és

megnyugvás ül az arcukon, mert az életüket Istennel

élték le, mert már nem félnek sem a szenvedéstől, sem

a haláltól.

Most már én sem félek, mert láttam megnyugvásukat, és

mert tudom, nincs halál, mert Krisztus legyőzte azt!

Csak ülök és nézem a virágokat, és boldog vagyok a

temetőben is, mert tudom, Uram, hogy te most is velem

vagy!

Mikor elhagytak, mikor a lelkem roskadozva vittem,

Csöndesen és váratlanul átölelt az Isten.

(Ady Endre)

Ő jön, a Vőlegény! Sion leányai, jöjjetek, a

magasságból otthonotokba siet. Jön a Vőlegény, "ahogy

egy őz, vagy egy fiatal szarvas igyekszik a dombokon

át" (Énekek éneke 2,8-9). A menyegzői vacsorát hozza

nektek. Ébredjetek, keljetek fel! Nézzétek, ott

közeleg!

Jöjj be hozzám, választott menyasszonyom! Öröktől

fogva kiválasztottalak! "Mint pecsétet, úgy teszlek a

szívemre, mint pecsétet, úgy teszlek a karomra"

(Énekek éneke 8,6), és szomorú szemedet felvidítom.

Felejtsd el, ó lélek a félelmet, a fájdalmat, amiket

el kellett szenvedned. "Bal karom a fejed alatt,

jobbommal átölellek téged" (Énekek éneke 8,3). (Bach:

140. kantáta, 2., 5. tétel)

Uram, megrémít a halál, és megrémít az élet, mert

ember vagyok. Pedig tudom, nem kell félnem, mert te

velem vagy. Mert te előttem jártál. Erősítsd meg a

hitem, Uram, hogy az éltető táplálékként áradhasson

szét bennem, hogy ezáltal nyugodt szívvel tekinthessek

a jövő felé, hogy életem veled élhessem le. Benned

bízom én, Megváltóm, mert tudom, hogy nem engeded,

hogy elszakadjak tőled. Ámen.

A király mellett állni

2010. november 21.

Évközi harmincnegyedik vasárnap

Krisztus, a mindenség királya – főünnep

P. Paul Campbell LC (Lk 23, 35-43)

Abban az időben: Mikor Jézust keresztre feszítették, a nép bámészkodva állt ott, a főemberek pedig így gúnyolták őt: „Másokat megmentett, mentse meg most magát, ha ő a Krisztus, az Isten választottja!” A katonák is gúnyolták őt. Odamentek, ecettel kínálták, és azt mondták: „Ha te vagy a zsidók királya, szabadítsd meg magadat!” Felirat is volt fölötte: „Ez a zsidók királya.” A megfeszített gonosztevők közül az egyik szidalmazta: „Nem a Krisztus vagy te? Szabadítsd hát meg magad, és minket is!” De a másik leintette ezekkel a szavakkal: „Nem félsz Istentől? Hiszen te is ugyanazt a büntetést szenveded! Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését vesszük, de ez itt semmi rosszat sem cselekedett.” Aztán így szólt: „Jézus, emlékezz meg rólam, mikor eljössz országodba.” Ő azt felelte neki: „Bizony, mondom neked: még ma velem leszel a paradicsomban!”

Bevezető ima: Uram, hálát adok neked, hogy most veled lehetek. Segíts minél jobban kihasználnom ezt az időt, amit veled tölthetek! Segíts, hogy ez az elmélkedés és minden egyéb gondolatom téged dicsőítsen!

Kérés: Istenem, segíts, hogy mindig hűséges legyek Krisztus Királyhoz még a legkisebb dolgokban is!

1. Kigúnyolták és megvetették Őt: Képzeljük magunkat abba a jelenetbe, amikor Jézust keresztre feszítik; képzeljük el, hogy mi az, amit hallunk és látunk. A szemünk elé tárul három keresztre feszített férfi látványa. A középső feje fölé egy táblát szögeztek a következő felirattal: „Názáreti Jézus, a zsidók királya”. De ki is ez a király? Halljuk, ahogyan a zsidó vezetők kigúnyolják, a katonák pedig megvetették Őt. Még az egyik haldokló bűnöző is gúnyt űz belőle. Jézus nagyon erős reakciót vált ki a különböző személyiségekből. És Ő a mai napig folytatja ezt. Gondoljuk csak végig azokat a hatalmas erőket, akik azért küzdenek, hogy Jézus nevét teljesen eltöröljék a föld színéről. Figyeljük meg, hogy mennyi időt és milyen módszereket próbálnak bevetni azért, hogy aláássák Krisztus tanítását, a befolyását és az értékeket, amiket Ő közvetít a nyugati világ kultúrájának. Kigúnyolják Őt filmekben, könyvekben és művészeti alkotásokban. Támadják Egyházát, földi helytartóját is és mindenkit, aki hű maradt hozzá.

2. Azok, akik mellette álltak: Hajlamosak vagyunk átnézni a tömegen, akik jelen voltak Jézus halálakor. Semmi rosszat nem cselekedtek, de igazándiból jót sem. Mialatt Jézust kigúnyolták és megalázták, ők végig csak csendben álltak. Senki nem állt ki Jézusért és senki nem kelt védelmére. És napjainkban milyen kevesen állnak ki Érte és Egyházáért! Miért van az, hogy más csoportok azonnal megvédik magukat és közösségüket, miközben mi csendben maradunk, ahelyett, hogy kiállnánk amellett, ami a legfontosabb?

3. Egy ember, aki hisz benne: A megtérő bűnös Krisztusba helyezi hitét. A kegyelem pillanata élete legutolsó szakaszában érkezik el hozzá. Képes volt abban a helyzetben meglátni Krisztus Király alázatos dicsőségét, és Ő megmentette lelkét. „Még ma velem leszel a paradicsomban”. Ez a király politikailag nem volt megfelelő. Nem volt elég sikeres és látszólag elég erős ahhoz, hogy megmentse saját életét. Azt az erőt, amivel rendelkezett, inkább odaadta szabadon, mintsem a saját javára fordította volna. Úgy halt meg, hogy csupán néhány követője állt keresztje alatt. Nem élt bőségben és nem volt hadserege, de szerette övéit itt a földön. Mindvégig szerette őket. Én milyen királyt szeretnék követni?

Beszélgetés Krisztussal: Jézus, én nem akarok egy lenni azok között, akik csendben végignézték, ami veled történt. Adj erőt, hogy kiálljak melletted és megvédjelek Téged! Segíts, hogy soha ne tagadjalak meg! Segíts, hogy hűséges maradjak tanításodhoz és szent akaratodhoz

Elhatározás: A mai nap folyamán valakivel beszélgetni fogok Jézusról.

Ámen!


2010. november 21. vasárnap



Fölkenték Dávidot Izrael királyává.



2010.11.21. vasárnap



Elveszíteni magunkat Istenben.



Isten az igazság és a szeretet erényeire alapozta a lelki életet. Ebben áll az Isten országa. Tennivalónk földi életünkben ezt a két erényt hősi fokban gyakorolni. A mai elmélkedés témája a szeretet olyan fokú gyakorlása, hogy a saját magunk szeretete, az önszeretet teljesen eltűnik az életünkből, és kizárólag Istenre figyelünk, az Ő velünk kapcsolatos akaratát keressük és igyekszünk azt minden áron, önfeledten megtenni. Hogy lehetséges ez? Még jó katolikusok is önfeledt boldogsággal hangoztatják maguk mentségére: „Minden szentnek maga felé hajlik a keze”. Nyilvánvaló igazság ez, ha azt akarjuk megállapítani, hogy a szentek általában normális testű emberek. Ha ábrázolni kívánjuk őket, akkor nem tehetjük meg, hogy kificamodott kezet festünk képükre vagy faragunk a szobrukra. Helyesen így kellene beszélnünk róluk: bár minden szent ember egyszerű, természetes testalkatú volt, a szeretete is hajlott az önszeretetre, Istentől azonban elfogadta, hogy az ő életét is úgy tervezte meg, hogy átnevelődjék a tiszta, önzetlen szeretetre. Ennek megfelelően átnevelték ösztönös természetüket, és igyekeztek másokat, a melléjük rendelt embereket boldoggá tenni. Ez megkívánta, hogy önmaga érdekéről mindig tudjon lemondani, és erős hittel elfogadni, hogy Isten egyedül ezt jutalmazza a mennyei boldogságban. A szeretet ilyen mértékű gyakorlatánál már mindig Istenre nézek: Uram, mutasd meg, most és itt nekem kell-e a te kedvedért embertestvéremmel ezt a jót megtennem? Ha igen, adj hozzá erőt. Ezután a jó tett után, bár látnom és hallanom nem lehet Atyám dicséretét megtapasztalnom, de érzem, hogy Isten meg van elégedve velem, és én ettől egyre boldogabb leszek. Végül már eszembe sem jut az önszeretet, mert attól ilyen boldog nem voltam soha. Talán már az is természetes érzés lesz, hogy az egészséges kezemmel mindig mást szolgálva a mennyországban az én örök boldogságom lett teljes. Hasonló lettem Istenemhez, aki mindig csak ad.