Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. május 14., szombat

Szent Bonifác vértanú



Az egyház a Szentlélek vigaszával telt el.



2011.05.14. szombat



Az Oltáriszentség, vagyis az Eukarisztia a mi Urunk Jézus Krisztus szentséges Teste és Vére a kenyér és a bor színe alatt. Az Eukarisztia három formában hat ránk, mint kegyelemforrás: A szentmisében, mint áldozat, a szentáldozásban, mint lelkünk tápláléka és a szentségimádásban, mint mennyei életünk elővételezése. Azért ilyen sorrendben tárgyaljuk e háromféle kegyelemközlést, mert liturgikus szolgálatunkban ilyen módon teszi lelkünk kincsévé Jézus akarata szerint Anyaszentegyházunk. A SZENTMISEÁLDOZAT. Üdvösségünk mostani rendjében minden nekünk juttatott kegyelem Jézus szenvedéséből és kereszthalálából forrásozik. Nem csoda, hogy magát a megváltó szenvedést kell jelenvalóvá tennünk az eukarisztikus kegyelemközlésen. A többi szentséget is lehetőleg szentmise keretében igyekszik kiszolgáltatni a Római Katolikus Anyaszentegyház, hogy ezt a forrás-jelleget tudatosítsuk híveinkben. Különösen fontosnak tartom, mert nem minden hívőnek van tiszta fogalma arról, hogy a Teremtő a kegyelmeket atyai szeretetéből közvetlenül nyújtotta az ősszülőknek, nem lett volna szükség az ősbűn nélkül megváltásra és megváltói kegyelmekre, betegek kenetére. Csak ilyen vonatkozásban érthetjük tisztán a szentségek fogalmát: Mik a szentségek? A szentségek látható jelek, amelyeket Jézus Krisztus rendelt, hogy általuk láthatatlan kegyelmeket nyerjünk. A szentmise Urunk, Jézus Krisztus kereszthalálának jelenvalóvá tétele. Nem megismétlése tehát a keresztáldozatnak, mert az egyszer s mindenkorra bemutatott jézusi életáldozat. Jézus halálából feltámadt, többé nem halhat meg. Nincs is rá szükség, mert azt a halált mindenkiért vállalta az Úr. Jézus az utolsóvacsora és a keresztáldozat titkát teljesen egységbe kapcsolta. Egyiket a másik nélkül nem lehet helyesen érteni sem. Valószínűleg ezért rendezte úgy húsvéti találkozásait, elsősorban az emmauszi tanítványainak tartott több órás ószövetségi előkészítő magyarázatát, majd a házukban adott kenyértörést, ami az ősi liturgikus szóhasználatban a szentmisét jelentette. így mutatta meg utólag is, az emberiség további történelmére egységesen kötelező parancsának értelmezését: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre!” (Lk 22,20) Ezért hangoztatja az Egyház gyakorlatát az Újszövetség, hogy ők ugyan elmentek a zsidó templomba imádkozni, ott tanították Jézus evangéliumát, de a zsidó templom áldozati oltárához már soha többé nem közelítettek. Azok az ősi, mózesi törvényben előírt áldozatok ugyanis előkészítő jellegű áldozatok voltak, a paszka, a húsvéti bárányáldozat Jézus vérontásos, de csontot nem tört keresztáldozatának minden évben minden családban megújított emlékáldozata már tökéletesen beteljesült: „Mert húsvéti bárányunkat, Krisztust föláldozták”. (1Kor 5,7) „Ők (a keresztények) pedig állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában, a kenyérszegés közösségében és az imádságokban”. (ApCsel 2,42) Az Újszövetség áldozata tehát a keresztáldozat, Jézus Krisztus szenvedése és halála a kereszten. Ezzel törölte el a világ bűneit, ezzel szerezte meg a jogot, hogy az ősbűnnel és a további személyes bűnökkel halálosan megsértett isteni Fölséget mint Megváltó kiengesztelje, és a benne hívőknek kinyissa a mennyországot, vagyis üdvözítsen is minket. Ezt az Egyház előírása szerinti kötött szöveggel, a liturgia parancsai szerinti szent mozdulatokkal végezzük mi, felszentelt áldozópapok, mint Jézus helyettesítői. A bűnbánat, könyörgés, ó- és újszövetségi szentírási olvasmányok, üdvös tanítások az utolsóvacsora liturgiája szerint alakultak ki. Ezt az első részt követi az áldozati cselekmény: felajánljuk a kovásztalan kenyeret és a szőlőből készült bort, mint Jézus tette, átváltoztatjuk Jézus Testévé és Vérévé: Így halt meg Urunk, vérét kiontva.

Elmélkedés a Család évében CXXIII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXXIII.



Milyen is az Ígéret földje?



Isten nem vándorútra hívta vagy rendelte népét, amikor Egyiptomból tíz igen nagy csapás után végre kivonulhatott. Mintegy nyolcszáz évvel korábban szólt először az Élő Isten Ábrahámnak Háránban: „Menj ki földedről, a rokonságod közül és atyád házából arra a földre, amelyet majd mutatok neked! Nagy nemzetté teszlek, és megáldalak, s naggyá teszem neved, és áldott leszel. Megáldom azokat, akik áldanak téged, s megátkozom azokat, akik átkoznak téged. Benned nyer áldást a föld minden nemzetsége”. (Ter 12,1-3) Ábrahám apja, Terah, testvérei és rokonai mind bálványimádók voltak. A család ősei Úr nevű városból vándorolt Háránba. Minden újonnan felnövő férfi megnősülve is a szülők és testvérek közösségében maradt. Azok védték a gazdasági ügyekben, amikor nyájaiknak legelőt kerestek, s ha találtak éppen felszabaduló, bérbe adható legelőket, megalkudtak a bérleti díjban, odaköltöztek, felverték sátraikat és dolgoztak közösen, de azért mindenkinek megvolt a saját nyája, hozzá a szükséges pásztornép is. No meg természetesen szereztek bálványisteneket, azaz kisebb-nagyobb szobrocskákat. Bennük bízott minden ember, természetesen hiába, hiszen ezek magatehetetlen kődarabok voltak. Ábrámnak volt mindene, gyönyörű felesége, de hiába kérlelték bálványaikat, azok nem tudtak a családnak új életet fakasztani.Ekkor szólította meg az ég és föld Istene, az egyetlen Élő és mindenható Úr, és adott annyi és olyan hatalmas hitet és bizalmat Ábrahám szívébe, hogy elvetette a tehetetlen bálványait, rá merte bízni magát, feleségét és jövőjét. „Hitt az Úrnak, s ez igazságul tudatott be neki”. (Ter 15,6) Ezt ma úgy mondjuk: megigazult. Ádám bűnének következményét, az eredeti bűnt eltörölte lelkéről Isten, ugyanúgy Isten gyermeke lett, mint teremtésük után az ősszülők, akik megkapták az Úrtól a megszentelő kegyelmet. S ez által Ő is igazán Isten fogadott gyermeke lett Sárával együtt. Mindezt azért kapta meg, mert Isten megáldotta, és nagy nép atyjává tette ígéretében, és ennek az örömnek az lett a csúcsa, hogy az egész föld számára az ő unokája lesz az ÁLDÁS, a MEGVÁLTÓ. (Ter 12,3)

2011. május 13., péntek

Római Szent Pongrác vértanú



Ha teljes szívedből hiszel, megkeresztelkedhetsz.



2011.05.12. csütörtök



A gőgös emberek, nem szeretnek gyónni akik nem akarják elismerni, hogy vétkeztek. Jézus példabeszéde erről szól: „Két ember fölment a templomba imádkozni, az egyik farizeus volt, a másik vámos. A farizeus megállt, és így imádkozott magában: Istenem! Hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember, rabló, igaztalan és házasságtörő, mint ez a vámos is. Kétszer böjtölök hetente, tizedet adok mindenből. A vámos pedig távol állt meg, nem merte a szemét sem az égre emelni. Mellét verve így szólt: Istenem! Légy irgalmas nekem, bűnösnek! Mondom nektek, ez megigazultabban ment haza, mint amaz. Mert mindaz, aki magát felmagasztalja, megalázzák, és aki magát megalázza, felmagasztalják”. (Lk 18,10-14) Mi ennek a jézusi magyarázatnak a logikája? A farizeus nem imádkozik, hanem dicsekszik Istennek. Ami természetfeletti, tehát érdemszerző jót tesz az ember, az Isten kegyelmével történik. Ezért hálálkodni kell valóban. Ez a farizeus nem igazán hálálkodik a kegyelemért, mert természetesnek tartja, más szóval magától értődőnek hogy Isten neki adja a bűntelenség kegyelmét, a vámos meg bűnös, mert ezeket a kegyelmeket nem kapta meg, vagy nem akarta felhasználni. Ezen kívül mivel dicsekszik? Bizonyos parancsokat nem szegett meg. Nézzük a parancsok fontossági sorrendjét, amit Isten állapított meg: rabló (7. parancs); igaztalan (8.); házasságtörő (9.). Ezek ellen a parancsok ellen is lehet súlyosan vétkezni, bánat híján el is lehet miattuk kárhozni. A farizeus magát felmagasztalja, mintha nem kegyelemből kapta volna hozzá az erőt, hogy meg tudta tartani őket. A vámos őszintén bevallja maga is, amivel a farizeus vádolta, tehát felmagasztalás jár az alázatáért. A legfőbb érv pedig, hogy a farizeus súlyosan vét a szeretet parancsa ellen, ami a legfőbb parancs Isten értékelése szerint. A gyónás helyes testtartása: alázattal letérdelni, meghajolni. A farizeus szálfaegyenesen áll. Alázat és bánat nélkül nincs bocsánat.

Elmélkedés a Család évében CXXI.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXXI.



Családi irigység Mózes ellen.



Mózesnek csecsemő korában már nem lett volna szabad élnie. A fáraó félt a zsidóság túlszaporodásától, azért elrendelte, hogy születésnél a bábák azonnal törjék el a kisfiuk nyakát. Amikor a bábák erre nem voltak hajlandók, Isten megáldotta őket, a fáraó viszont a szülőket kötelezte arra, hogy az újszülött fiúkat dobják be a Nilus folyóba. Mózest Mária segített megmenteni. Nyolcvan év múlva Isten parancsára saját bátyját főpappá, fiait pedig papokká szentelte Mózes, hogy áldozataival és imáival állandó közbenjáró legyen Istennél sokszor lázadó népéért. Unokái is örökölték ezt az óriási kiváltságot. Az áronita papság szolgálata a Messiás eljöveteléig tartott. Akkor az aktív főpapnak a dolga lett volna a Szentírás alapján igazolni őt, és átadni neki a papi hatalmat, amit a 110. zsoltár szerint a Messiás mint Melkizedek rendje szerinti főpap örökre átvett tőle. Ezt mind Isten rendelte így. – Hácerótba érve mindezt felforgatta Mózes ellen családja irigysége.„Ekkor Mirjám és Áron Mózes ellen beszéltek az ő etiop felesége miatt és azt mondták: Hát csak Mózes által szólt az Úr? Nemde, hozzánk is éppen úgy szólt! Amikor az Úr ezt meghallotta,- Mózes ugyanis szelídebb férfi volt minden embernél, aki a földön lakott -, azonnal szólt hozzá meg Áronhoz és Mirjámhoz: Menjetek ki csak ti hárman a szövetség sátrához. Amikor aztán kimentek, leszállt az Úr egy felhőoszlopban, megállt a sátor ajtajában és szólította Áront meg Máriát. Amikor odamentek,azt mondta nekik: Halljátok beszédem! Ha valaki közületek prófétája az Úrnak, annak látomásban jelenek meg, vagy álomban szólok. Ám Mózes, az én szolgám, nem ilyen, ő az én egész házamban meghitt, mert vele szemtől szembe beszélek, s ő nyíltan, nem rejtélyekben és jelképekben látja az Urat. Miért nem féltetek tehát gyalázni szolgámat, Mózest? Aztán haragra gerjedve irántuk, elment. Amikor pedig eltávozott a felhő, amely a sátor felett volt, íme, Mirjám úgy fehérlett a leprától, mint a hó”.(Szám 12,1-10) Áron megrémült. A lepra a legfélelmetesebb ragályos betegség volt akkoriban. Kis ezüst foltocskában jelentkezett, aztán terjedt megállíthatatlanul, míg fel nem falta az embert.

A fatimai Boldogságos Szűz Mária



Választott eszközöm ő, hogy nevemet a népek elé vigye.



2011.05.13. péntek



„Ha valaki azt mondja: Szeretem Istent, és a felebarátját gyűlöli, az hazug. Mert aki nem szereti testvérét, akit lát, hogyan szeretheti Istent, akit nem lát? Az a parancsunk tőle, hogy aki szereti Istent, szeresse a testvérét is”.(1Jn 4,20-21) Azt is érdemes megfigyelni, hogy az istenszeretet parancsa az Ószövetségben csak Mózes ötödik könyvében szerepel úgy, ahogyan Jézus is idézi a törvénytudó kérdésére válaszolva, meg ahogy természetesen következik az emberek létéből, Istenhez való viszonyából (MTörv 6,5), viszont a felebaráti szeretet parancsa már Mózes harmadik könyvében kodifikálva van (Lev 19,18). Jézus az irányadó forrás: „Egy törvénytudó, hogy próbára tegye, megkérdezte Jézust: Mester, melyik a legnagyobb parancs a törvényben? Ő azt felelte neki: Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből. Ez a legnagyobb és első parancs. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. Ezen a két parancson alapul az egész törvény és a próféták”. (Mt 22,35-39) Jézus ezt a mércét igen magasra emeli: ne úgy szeressétek egymást, mint önmagatokat, hanem „az az én parancsom. hogy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mintha valaki életét adja barátaiért”. (Jn 15,12-13)

Elmélkedés a Család évében CXXII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXXII.



Mária büntetése csak nyolc nap lett a rémisztő állapotban.



„Amikor Áron rátekintett és látta, hogy lepra öntötte el, azt mondta Mózesnek: Kérlek, uram, ne tód fel nekünk ezt a bűnt, amelyet esztelenül elkövettünk, ne legyen ez olyan, mint a halott, mint az idétlen magzat, amelyet anyja méhe elvetél: íme, már fél testét megemésztgette a lepra. Ere Mózes az Úrhoz kiáltott: Isten, kérlek, gyógyítsd meg őt! Azt felelte neki az Úr: Ha az atyja az arcába köpött volna, nemde legalább hét napig kellene szégyellnie magát? El kell csak különíteni a táboron kívül, aztán vissza lehet hívni. Kizárták tehát Máriát hét napra a táborból, és a nép nem indult el arról a helyről, amíg vissza nem hívták Máriát. Aztán elindult a nép Hácerótból és a Párán pusztában ütötte fel sátrait”. (Szám 12,10b-16) Mirjámot és Áront az egész nép ismerte. Áront nem szégyenítette meg az Úr. Igaz, jóval később, de magyarázatot adott Isten: „Nem engedte, hogy bárki is ártson nekik, sőt királyokat fenyített meg miattuk: Fölkentjeimhez ne nyúljatok, ne bántsátok prófétáimat”. (Zsolt 105,14-15) Jézus évekig nem szólt arról, hogy áruló lapul apostolai között. Amikor az utolsóvacsorán bejelentette az árulás tényét, csak ennyit mond hangosan: „Egy közületek elárul engem”. (Jn 13,21) Az áruló nevét titkolja. Védi őt.

2011. május 11., szerda

Di Girolamo Szent Ferenc jezsuita szerzetes



Elmentek, és hirdették Isten igéjét.



2011.05.11. szerda



Aki felméri, megérti Jézus húsvéti ajándékának nagyságát, az örül annak, hogy nekünk, katolikusoknak van ilyen óriási lehetőségünk: örökre megszabadulhatunk a bűntől. Annak a bénának, akit a barátai vittek el Jézushoz, hogy szabadítsa meg testi fájdalmától és tegye lehetővé, hogy egészségesen mozogjon újra, ez a remény nagyon sokat jelenthetett. De élhetett valami titkos vágy a lelkében arra is, hogy bűneire is jó lenne gyógyírt kapni. Bennem például gyerekkorom óta élt a kíváncsiság, hogy amint a kibontott tetőn át lebegett le a beteg férfi a gyékényszőnyegen, a hallgatag jelenlévők némán bámultak, Jézus „amikor látta a hitüket, ezt mondta: Ember! Bocsánatot nyertek a bűneid!” (Lk 5,20) Miért éppen ezt mondta, miért nem azt: Ember! Nagyszerű barátaid vannak. Képesek voltak ide cipelni téged, pedig elég nehéz lehetsz. Vagy azt: Ezt a szívtelen hallgatóságot nem késztettétek, hogy menjenek ki tízen-tízen öten, és akkor a barátunk könnyebben és gyorsabban a Mester elé kerül, meggyógyítja, és mehet haza percek alatt. Ők nem voltak előzékenyek. Én meg szintén csalódást jelenthetek nektek, hogy nem is szólok a béna lábáról, hanem a bűneit emlegetem, kérés nélkül máris megbocsátottam valamennyit. Talán járt ez az ember még egészségesen akkor a Jordán partján, amikor Keresztelő Szent János Jézus böjtjét befejezve visszatért a közelébe, és hangosan kiáltva rámutatott: „íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!” (Jn 1,29) De az is lehetséges, hogy a jóra indító kegyelem áradt Jézusból, ez az ember felfogta, hagyta munkálkodni, és lefelé lebegve épen célba ért, megérett benne a bűnbocsánat vágya, Jézus pedig igent mondott rá. A néma gyülekezet pedig boldogan értett meg valamit, amiről a kérdés szól: Szeretnek-e gyónni az emberek? „Erre elcsodálkoztak mindnyájan, dicsőítették Istent, és félelemmel eltelve ezt mondták: Ma csodálatos dolgokat láttunk”. (Lk 5,2.)

Elmélkedés a Család évében CXX.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXX.



Fenyegetés és átok népére és családjaikra.



„Ha azonban nem hallgattok rám, és nem teszitek meg minden parancsomat, ha megvetitek törvényeimet és semmibe sem veszitek rendeleteimet, és nem teszitek meg azt, amit meghagytam és megszegitek szövetségemet, akkor én is azt teszem veletek. Meglátogatlak titeket csakhamar sorvadással és lázzal, az tönkreteszi szemeteket és elsorvasztja életeteket. Hiába vetitek el a magot: ellenségeitek eszik meg a termést. Ellenetek fordítom arcomat, és elhullotok ellenségeitek előtt, azok alá kerültök, akik gyűlölnek titeket, s futni fogtok, noha senki sem kerget titeket.
Ha pedig még így sem engedelmeskedtek nekem, akkor hétszeresen fenyítlek meg titeket bűneitekért, s megtöröm makacs gőgötöket. Olyanná teszem az eget felettetek, mint a vas, földeteket, pedig mint az érc. Hiába emésztődik erőtök, nem hoz termést a föld, s nem adnak gyümölcsöt a fák. Ha azután is ellenemre jártok, és nem hallgattok rám, akkor hétszeresen sújtalak titeket bűneitekért: rátok bocsátom a mező vadjait, hogy faljanak fel. titeket és jószágaitokat, s fogyasszanak el mindent, úgy, hogy pusztákká legyenek útjaitok. Ha pedig még így sem akartok fegyelemre térni, hanem továbbra is ellenemre jártok, akkor én is ellenetekre járok, és hétszeresen sújt lak titeket bűneitekért. Rátok bocsátom szövetségem bosszúálló kardját, s ha városaitokba menekültök, döghalált bocsátok közétek, és ellenség kezére kerültök”. (Lev 26,14-25)

2011. május 10., kedd

Avilai Szent János áldozópap



Úr Jézus, vedd magadhoz lelkemet!



2011.05.10. kedd



A keresztség szentsége az első és legszükségesebb szentség, amely az eredeti bűntől és a keresztség előtt elkövetett minden más bűntől megtisztítja és megszenteli az embert, az Atya gyermekévé, a Fiú testvérévé és a Szentlélek templomává teszi az embert. Ez a keresztség szentségéről szóló alapvető tanítás. Jézus előtt volt más fajta keresztség is, Keresztelő Jánosé, amely csupán annak a jelzése volt, hogy elhiszem a Messiás jelenlétét a földön, és a kedvéért bűnbánatot tartok. „Én vízzel keresztelek, de köztetek áll az, akit ti nem ismertek”. (Jn 1,26) Másutt ezt olvassuk: „János így szólt mindnyájukhoz: Én csak vízzel keresztellek titeket. De jön, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó a saruszíját megoldani. Ő Szentlélekkel és tűzzel fog megkeresztelni titeket”. (Lk 3,16) Jézus mennybemenetele előtt rendelte el a keresztség szentségét: „Azután ezt mondta a tizenegynek: Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. Aki hisz és megkeresztelkedik, az üdvözül, aki pedig nem hisz, elkárhozik”. (Mk 16,15-16) Szent Máté bővebben mondja: „Nekem adatott miden hatalom a mennyben és a földön. Menjetek tehát, és tegyetek tanítvánnyá minden népet. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket arra, hogy megtartsák mindazt, amit parancsoltam nektek! És íme, én veletek vagyok minden nap a világ végéig!”(Mt 28,18-20)

Elmélkedés a Család évében CXIX.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXIX.



A legnagyobb parancs: Szeresd Atyádat!



„Én, az Úr, vagyok a ti Istenetek! Ne csináljatok magatoknak bálványt vagy faragott képet, ne emeljetek emlékoszlopokat, s ne állítsatok fel jelzett követ földeteken, hogy imádjátok, mert én, az Úr vagyok a ti Istenetek! Tartsátok meg szombatjaimat, s féljétek szentélyemet, én, az Úr parancsolom! Ha rendeleteim szerint jártok, parancsaimat megtartjátok és megteszitek: megadom nektek az esőket a maguk idejében, megtermi a föld a maga termését, és megtelnek a fák gyümölccsel. A gabona érése eléri a szüretet, a szüret eléri a vetést. Jóllakásig fogjátok enni kenyereteket, és rettegés nélkül éltek földeteken. Békességet adok földeteken, alhattok, mert nem lesz, aki felriasszon, kiirtom az ártalmas vadat, s kard nem járja földeteket. Megkergetitek ellenségeiteket, és ők el hullanak előttetek. Öten közületek száz idegent kergetnek meg, és százan közületek tízezret: kardélre hullanak ellenségeitek előttetek. Rátok tekintek és megszaporítalak titeket: megsokasodtok, és megerősítem szövetségemet veletek. A réginél is régibb gabonát ehettek, s ki kell hordanotok a régit a beérkező új elől. Közétek helyezem hajlékomat, s nem vet meg titeket lelkem Közöttetek járok, a ti Istenetek leszek, ti pedig az én népem lesztek. Én vagyok az Úr, a ti Istenetek, aki kihoztalak titeket az egyiptomiak földjéről, hogy ne legyetek rabszolgáik, s összetörtem azt a láncot, amely a nyakatokban volt, hogy felegyenesedve járjatok”. (Lev 26,1-13) Isten tehát mindenről gondoskodó, jó Atyja népének és a zsidó családoknak, ha ők kizárólag és mindennél jobban szeretik Őt és csak kizárólag Őt imádják.

2011. május 9., hétfő

Boldog Gerhardinger Mária Teréz rendalapító



Isten nagy csodákat és jeleket tett a nép között.



2011.05.09. hétfő



Hogyan készülünk fel a hét szentség felvételére?



Az illetékes plébános vagy az általa megbízott hitoktató vezetésével. A rendes felkészülés iskolai hitoktatás keretében történik. Meg kell tanulni az általános alapvetést Istenről, a Szentháromságról, a Fiúisten megtestesüléséről, a megváltásról. Ezután a szentségtan keretében a kegyelmekről tanulunk, majd a kegyelem eszközeiről általánosan majd az egyes szentségekről: mindegyik szentség szerzése, felvételének módja, vagyis szertartása, a közölt kegyelmei, kiszolgáltatója. A szentségek sorrendje az ősi szokások alapján alakult ki: 1. a keresztség,- 2. a bérmálás,- 3. az Oltáriszentség görög nyelven Eukarisztia, - 4. a bűnbocsánat szentsége, - 5. a betegek kenete,- 6. az egyházi rend,- 7. a házasság. Az ősegyházban általában felnőttek keresztelkedtek meg. Ezt azonnal követte a bérmálás, majd az Eukarisztia felvétele. Később a szentgyónás következett, ha szükség volt rá. A betegek kenete súlyos betegség esetén, felkészülés a halálra. Akit Isten papi szolgálatra hívott a hozzá szükséges hatalmat a papszentelésben nyerte el. A házasság szentsége adja a családalapításhoz szükséges kegyelmeket. Az első három szentségnek ősi elnevezése: beavató szentségek. A későbbi gyakorlatban kicsit más volt a szentségek felvételének rendje: A katolikus szülők gyermekeit születés után, csecsemőként megkeresztelték, mégpedig a latin szertartásúaknál csak kereszteltek, a görög szertartásúaknál azonnal meg is bérmálták. Az iskolai hitoktatásban minden évfolyamon minden alapvető igazságot sorra vettek. Az elemi iskolákban, a harmadik osztályban volt az első gyónás é s az első áldozás. Felsőbb évfolyamokban az egyházmegyék rendje szerint szolgáltatta ki a megyéspüspök vagy segédpüspöke a bérmálást. A családalapítás a házasság szentségének felvételével történt. A papnövendékek érettségi vizsga után négy, öt vagy hat éves hittudományi évfolyam végén lettek felszentelve szerpappá majd áldozópappá. Halálveszélyben szolgáltatták ki a betegek kenetét. Ezt sokáig utolsó kenetnek is nevezték. Mivel azonban komolyabb betegség enyhítésére is felvehető, ma betegek kenetének hívjuk.

Elmélkedés a Család évében CXVIII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXVIII.



Jubileumi esztendő, családvédelem.



Számlálj továbbá magadnak hét évhetet, azaz hétszer hét, tehát összesen negyvenkilenc esztendőt, s hetedik hónapban, a hónap tízedik napján, az engesztelés idején, fúvasd meg a kosszarvat egész földeteken, s tedd szentté az egész ötvenedik esztendőt. Hirdess szabadulást földed minden lakójának, mert örvendetes esztendő az. Ne vessetek, ami a szántón magától terem, ne arassátok le, tőkéiteket ne metsszétek és termését ne takarítsátok be, hogy szent legyen az örvendetes esztendő, hanem azt egyétek, amit éppen találtok. Az örvendetes esztendőben mindenki kapja vissza a maga birtokát. Ha eladsz valamit embertársadnak, vagy vásárolsz valamit tőle, ne szomorítsd meg testvéredet, hanem az örvendetes esztendő óta eltelt évek száma szerint vásárolj tőle. ő meg a termés száma szerint adjon el neked. Minél több esztendő van hátra az örvendetes esztendőig, annál nagyobb legyen az ár, s mennél kevesebb esztendőt számlálhatsz, annál olcsóbb legyen a vétel, mert a termésidőt adja el ő neked. Ne nyomorgassátok meg a saját nemzetségetekből levőket, hanem mindenki félje Istenét, mert én, az Úr vagyok a ti Istenetek.Ha ti azt mondjátok erre, mit eszünk a hetedik esztendőben, ha nem vetünk és nem takarítjuk be termésünket? Áldásomat adom én a hatodik esztendőben, és három esztendőre való terem nektek. A nyolcadik esztendőben vethettek ,és a kilencedik esztendőig az ógabonából fogtok enni, amíg az új meg nem terem. Ne adjátok el tehát örökre a földet, mert az enyém az, ti csak jövevények és zsellérek vagytok nálam. Éppen azért birtokotok minden földjét a visszaválthatóság kikötésével kell eladni”. (Lev 25,8-24)

2011. május 8., vasárnap

tarantáziai Szent Péter hitvalló püspök



Jézust feltámasztotta Isten, mivel lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa őt.



2011.05.08. vasárnap



Mik a szentségek?



A szentségek látható jelek, amelyeket Jézus Krisztus rendelt, hogy általuk láthatatlan kegyelmeket nyerjünk Istentől. Jelek tehát nem valami csomagok, amelyeket elkészítve kérni lehet, és kézbe fogva birtokba lehet venni, kibontani, felhasználni. Inkább a közlekedésben, hajózásban használt jelek, jelzések sorába illenek, de nem emberi találmányok, hanem egyedül a mi Urunk, Jézus Krisztustól kigondolt és elrendelt jelek, jelzések, amit ha megfelelő módon alkalmaznak felhatalmazott személyek, a kívánt hatás azonnal létrejön. A kegyelem láthatatlan, nem a testünkre kapjuk, hanem a láthatatlan lelkünkre. Jézus Krisztus hét ilyen jelet rendelt, amelyek alkalmazására kegyelmeket nyújt Isten.

Egyformák-e a szentségi kegyelmek?

Nem. Akkor nem lenne szükség hét szentségi jelre. Mindegyik szentségi jelre más fajta kegyelmet nyerünk el. Igaz, vannak közös hatásaik is: mindegyik szentség ad megszentelő kegyelmet. Egészen pontosan a szentségek egy része megadja, vagy ha már elnyertük és utána elveszítettük halálos bűnnel, akkor visszaadja a megszentelő kegyelmet. A keresztség szentsége adja meg első ízben a megszentelő kegyelmet. Ha ezt is egészen pontosan akarjuk kifejezni, akkor azt kell mondanunk: a keresztség szentsége úgy adja meg a megszentelő kegyelmet, hogy visszaadja azt, amit Isten az üdvösség első rendjében nekünk adni szándékozott, csakhogy ősszüleink bűne miatt ezt a kijelölt örökséget elvesztettük, Isten a lelkünk teremtésekor nem teremthette hozzá. Isten tervei nem változnak, legfeljebb csak akadályozva vannak miattunk. A bűnbocsánat szentsége az elvesztett megszentelő kegyelmet visszaadja, ha pedig csak bocsánatos bűne volt a gyónónak, akkor a meglévő mg szentelő kegyelmet növeli. a betegek kenete növeli, rendkívüli esetben visszaadja a megszentelő kegyelmet. A többi szentség: a bérmálás, Oltáriszentség, egyházi rend szentsége és a házasság szentsége megadni sosem tudja, de a meglévőt növeli. Az összes szentségnek van sajátságos tettre adott kegyelme, aminek elnyerésére Urunk, Jézus megalapította a hét féle szentségi jelet. Még itt említem meg a megszentelő kegyelemmel kapcsolatban: Isten a kegyelmek mértékét teljesen szabadon adja. Persze, függhet ez a mérték attól is, hogy a szentséget felvevő milyen komolyan készült fel a szentségek felvételére. Ám a szentségek kegyelmet közvetítenek, tehát nem érdemeket jutalmaznak vagy igazságosan megérdemelt fizetést egyenlítenek ki, tehát az ajándékozó teljesen szabad az adomány dolgában. Viszont vannak olyan szentségek, amelyeket tetszés szerint fel lehet venni, és így korlátlanul gyarapíthatom a megszentelő kegyelmet. A tettre adott kegyelmek pedig csak a tettre magára kaphatók, ezeket gyűjteni nem lehet.
Kiválasztották azokat, akik telve voltak Lélekkel és bölcsességgel.

Elmélkedés a Család évében CXVII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
CXVII.



Isten a család jólétét a szombat évvel és a jubileumi évvel védelmezte.



A zsidó családoknak a vándorlás negyven évében minden napra biztosítva volt az élelem. Isteni erő hozta létre és hullatta reggelente a sátortábor köré a mannát, amiből mindenki annyit szedett és készített el a családjának, amennyire igénye volt. Isten annyira figyelt minden kis mozzanatra, hogy csak a friss ételeket egyék, hogy ami a mannából nem fogyott el, az másnapra ehetetlen volt. Szombaton viszont tilos volt nehéz munkát végezni, erre napra csak az előző napon. pénteken szedett dupla anyagból gondoskodhattak. A pusztai vándorlás alatt mezőgazdaságot sem lehetett létesíteni, mivel rövid ideig tartózkodhattak egy helyen. Mivel azonban a vándorlás szüneteiben akadt bőven szabad idő, és a nép is azonos helyen lakott, ráadásul a táborverésnél ügyelni kellett arra, hogy együtt verjen sátrat a törzs, a nemzetség. A magántulajdonra vigyázni kellett. Ezért az alapjogokat és kötelességeket itt kellett elsajátítani, hogy vérében legyen mindenkinek, hogyan rendelkezett Isten minden családnak a jólétéről. „Ha majd bejuttok arra a földre, amelyet én nektek adok, tartson a föld is szombatot az Úrnak. Hat esztendőn át vesd be szántódat, hat esztendőn át metszd meg szőlődet, és takarítsd be gyümölcsét, a hetedik esztendőben azonban szombati nyugalma legyen a földnek az Úr tiszteletére. Szántódat be ne vesd, szőlődet meg ne metszd. Amit a föld magától terem, ne arasd le. És tőkéidet meg metszd, és ne szüreteld le, mert a föld nyugalmának esztendeje az. Szolgáljon neked, rabszolgádnak, szolgálódnak, napszámosodnak, s a közöttetek tartózkodó jövevénynek eledelül, jószágodnak és az állatoknak nyújtson eledelt mindaz, ami magától megterem”(Lev 25,2-7)