Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2015. szeptember 12., szombat

CALTAGIRONE*-I BOLDOG LÚCIA



CALTAGIRONE*-I BOLDOG LÚCIA
 szűz, III. r. 
(+1400 körül)


Nemes és jámbor szülőktől született a szicíliai Caltagirone városban. Hagy Isten különös oltalma alatt állt, mutatja az eset, amikor hatéves korában egy hirtelen támadt viharban villám sújtotta azt a fügefát, melyen o volt. A földre esett s halottnak látszott. Ekkor megjelent egy idős ember, Lúciát egy közeli házhoz vitte. A lány életre kelt. Kérdezte az idős embert, hogy kicsoda. Azt felelte: „Szent Miklós vagyok, akit szüleid tisztelnek. Miattuk különös pártfogásomba vettelek.” Attól kezdve Lúcia példaadóan gyakorolta vallását, különösen szeretett a szegényeken segíteni. Serdülő korában egy ferenes III. rendi no jött rokoni látogatásra Salerno*-ból. Lúcia megismerkedett vele s társául szegődött. A lelki életben vezetőjének tekintette. Belépett o is a III. rendbe. Amikor az asszony visszatért Salernoba, Lúcia vele tartott. Az o házában élt, mint buzgó III. rendi, segítette a betegeket és szegényeket. Lelki anyja halála után belépett a salernoi III. rendi Szent Mária Magdolna zárdába, ahol szerzetesi életet kezdett. Különösen kitűnt az alázatosságban és engedelmességben. Krisztus szenvedéséről naponta elmélkedett; virrasztással, önmegtagadás gyakorlásával igyekezett hasonlóvá válni isteni Üdvözítőjéhez. Isten különös kegyelmekkel tűntette ki, ezek hírére sokan fordultak hozzá a környékből is, hogy tanácsát, imáit kérjék. Mindenki megvigasztalódva távozott tőle, sok bűnös is megtért szavaira, mások a szent életre nyertek tőle indítást. Hosszú és kínos szenvedés után 1400 körül szept. 26-án halt meg. Sírjánál sok csoda történt, különösen vakok, szembajosok gyógyultak meg közbenjárására. X. Leó pápa tiszteletét a Szent Mária Magdolna zárda részére engedélyezte, XII. Ince pedig ezt a tiszteletet kiterjesztette az egész Ferenc-rendre.
„Öleld át Krisztust, aki megvetetté lett éretted... Egy pillanatra se szűnj meg magad elé idézni, nézni, szemlélni Jegyesedet, aki üdvösségedért az emberek legutolsójává, megvetetté, megkínzottá és egész testében sokszorosan megostorozottá alacsonyította magát, s végül a kereszt gyötrelmei között lehelte ki lelkét... Ha a kereszten osztozol vele kínjaiban, a. szentek fényességében fogod birtokolni az örök hajlékokat.”
Szent Klára leveléből Prágai Ágneshez.

Imádság:
Istenünk, te Boldog Lúciát gondviselésed titokzatos útján a szerzetesi életre vezetted és csodálatos erényekkel és karizmákkal kitűntetted. Segíts bennünket, hogy mindig a jóra törekedjünk s felebarátainkkal minél több jót tegyünk. Krisztus, a mi Urunk által.


Ferenc pápa: A klímaváltozás az igazságosság és szolidaritás kérdését is felveti



Ferenc pápa: A klímaváltozás az igazságosság és szolidaritás kérdését is felveti


A pápa a klímáról mint az emberiség közös javáról beszélt szeptember 11-én délben a Vatikánban, amikor fogadta a környezeti igazságosság és a klímaváltozás összefüggéséről Rómában tartott nemzetközi konferencia résztvevőit – tájékoztat a Vatikáni Rádió.

Az éghajlatváltozás, a globális felmelegedés és a szélsőséges meteorológiai jelenségek megnövekedése mind azt mutatják, hogy a klíma közös javunk, amely ma súlyos fenyegetésnek van kitéve – mondta a Szentatya.

Ferenc pápa felhívta a figyelmet a klímaváltozás szociális vetületére, ugyanis a legszegényebb népességet érintik elsősorban a kedvezőtlen időjárási hatások. Ezért a klíma felveti az igazságosság és a szolidaritás kérdését is, hiszen e kettő elválaszthatatlan egymástól. Ma a tudomány és a technológia óriási hatalmat ad az ember kezébe, ezért az egész emberiség, a szegények és az eljövendő nemzedékek iránti kötelességünk azt a közjó érdekében felhasználni. Mindenkinek a maga szintjén fel kell vállalnia felelősségét, és hozzá kell járulnia a párbeszédhez, amely az egyedüli útja a megoldáskeresésnek. Ebben nagy ellenségünk a képmutatás – fűzte hozzá a pápa, aki nyomatékosan arra szólít, hogy a tárgyalóasztalnál a legszegényebbek is hallathassák a hangjukat.

Az elkövetkező hónapok fontos állomása lesz az ENSZ-ben a fenntartható fejlődés célkitűzéseinek jóváhagyása, majd decemberben a párizsi klímacsúcs. A Szentatya személyesen és az egész egyház nevében támogatja az ügy sikerét, hogy a párbeszéd valódi szövetséggé váljon, és ezáltal jelentős és hatékony megállapodások szülessenek a környezet megóvására.



Sirák Fiának Könyve 90.



Sirák fia eddig Istennek azzal a teremtményével foglalkozott, akit saját képére alkotott. (Ter 1,26-29; 2,15)
 
Bemutatta olvasóinak, hogy az ember megalkotása tulajdonképpen örök elhatározásából fakadt: a teremtett világ, a csillagvilág létrehozása, megteremtése pillanat alatt megtörtént. De hogy ezt követően év milliókig alakította, annak az volt a célja, hogy a bejelentett elhatározása elhangozhasson: alkossunk embert, akinek fejlődnie kell, laknia kell valahol, állandóan ennie kell, ruházkodnia kell. Mert ha majd az emberélet kifejlődik, egyre nagyobb lesz a szükség minderre, mégpedig állandó jelleggel. Most ezt a gondolatot másik oldaláról szeretné bemutatni: hogy dicsőül meg a Teremtő évezredek múlva teremtményeiben.Isten dicsősége a természetben:”Hadd emlékezzem meg az Úr műveiről, hadd beszéljem el azt, amit a szememmel láttam! Az Úr szava hozta létre műveit, s a teremtett világ teljesíti akaratát. A felragyogó nap meglát minden dolgot, és az Úr keze műve telve dicsőséggel. Az Úr még szentjeit sem tette rá képessé, hogy minden csodáját el tudják beszélni. Az Úr, a Mindenható jó alapot vetett, hogy a mindenség szilárdan álljon fensége színe előtt”. (Sir 42,12-15) –Valamikor, a bálványimádás idején, a sátán arra csábított sok embert, hogy ezt a minden nap égre kapaszkodó jótevőnket bálványistennek kell látni, hiszen csodálatos a fénye, ellenállhatatlanul kapaszkodik hajnaltól délig a horizont legmagasabb pontjára, onnan viszont mint egy győztes király méltósággal indul – bár lefelé —a nyugati pihenőhelyre. Majd valahol a föld alatt visszaszáguld a napkeleti pályakezdő pontra és ontja gyümölcsérlelő áldását mindenkire és mindenre. Mi, emberek precízen ismerünk és fogalmazunk: nem a nap kering a föld körül, hanem a föld a nap körül.A csillagászok régtől fogva tudják, hogy a nap nem egy helyen áll az égboltra rögzítve, hanem 80.000 km/óra sebességgel száguld meghatározott pályályán egy soha el nem érhető csillag felé. Körötte viszont ugyanezen a pályán száguldoznak a bolygói. Nem fogy el a napkorongban tárolt hélium gáz, pedig a teremtés pillanata óta percenként több tonna mennyiség robban atom robbanással. Ügyesen működik az isteni parancs, hogy a robbanás hője mire kigomolyog a napkorong felszínére hűljön le annyira,hogy a földközelbe érve ne égesse porrá sem a földet, sem az élőlényeket.„A tenger mélyét és a szívet egyaránt átkutatja, ismeri minden számvetésük. A Magasságbeli ismer mindeneket, s világosan látja az idők jeleit. Hirdeti a múltat és az eljövendőt, és fölfedi a jól elrejtett titkokat. Egyetlen gondolat sem titok előtte, nincs egyetlen szó sem, amit ne hallana. Bölcsessége csodáit szépen elrendezte. hiszen ő öröktől fogva örökké van. Nincs semmi hozzátenni -, sem elvenni való, tanítómesterre neki nincs szüksége” (18-21) Az emberek furán gondolkodnak a titkokról. Ami terhelő adat ellenük, fenyegetéssel, titkosítással igyekeznek elfedni. Istennel kapcsolatosan ez nem alkalmazható. A bűnöket Isten nem akarja közhírré tenni. Ezért rendelkezett Urunk Jézus úgy, hogy csak Isten és a gyóntató pap előtt kell fölfedni. Isten jól tudja az igazságot. A gyónó azért kezdi így bűnbevallását: Gyónom a mindenható Istennek, és Isten helyett neked lelki atyám, hogy sokszor és sokat vétkeztem, mert Isten azt akarja, hogy gőgös hallgatás helyett önmagát megalázza a bocsánatot kérő, amikor bűneire kér bocsánatot. Isten úgy bocsátja meg a meggyónt bűnöket, hogy sem a külön ítéletkor, se a végítéleten nem teszi senki szóvá a meggyónt bűnt. Aki ezt gőggel elmulasztja, annak az ítélő Jézus Krisztus felsorolja, és a végítéleten is közismertté teszi az ilyen bűnöket, és ezt az összes ember, aki élt, olvassa utolsó betűig. „És milyen gyönyörű minden alkotása! Mind olyan ragyogó, mint a fényes szikra. Mind élnek és mindig megmaradnak, s céljuk érdekében szót fogadnak neki. Minden dolog páros, kiegészíti egymást, nem alkotott semmit, ami csődöt mondana. Az egyik a másiknak növeli erejét: s ki tud betelni, ha látja szépségük?” (22-25)


Évközi 23. hét szombat



Évközi 23. hét szombat
1Tim 1,15-17; Lk 6,43-49
„Azért jött el Jézus Krisztus erre a világra, hogy üdvözítse a bűnösöket"

Amikor ifjú teológus koromban a megtestesülés céljáról tanultam, akkor meglepődtem azon, hogy Istennek volt olyan üdvösségterve, amelyikben nem volt szó az emberi bűnről. Az ember teremtésekor Isten a lelkükhöz azonnal hozzáteremtette a megszentelő kegyelmet, ezzel Ádámot is, Évát is gyermekévé fogadta. Felnevelte hosszú éveken át az Édenkert fáit, köztük kettőt különleges céllal: az egyiket az élet fájának, hogy amikor az emberi test kifárad, ennek a leveléből vagy gyümölcséből regenerálható legyen, nyugodtan tudjon dolgozni és élni, amíg le nem jár az egyén földi életének az Úr Isten által kijelölt ideje, és az ember sértetlen emberi természetében léphetett volna a mennyországba. Az élet fája tehát átmenetileg volt tiltott fa. A másik fa viszont örökre tiltott maradt. „Azt parancsolta az Úr Isten az embernek: A kert minden fájáról ehetsz, de a jó és gonosz tudásának fájáról ne egyél, mert azon a napon, amelyen eszel róla, meg kell halnod!” (Ter 2,16) Esze ágába nem jutott sem Ádámnak, sem Évának, hogy engedetlen legyen. A sátán azonban úgy magyarázta Évának a tilalmat, hogy Isten féltékeny a hatalmára, azért a tiltott fa gyümölcsébe rejtette bele mindenhatósága titkát. Ha tehát el akarják venni tőle ezt a hatalmat, hogy csak ő állapíthatja meg, erkölcsileg mi a jó és mi a rossz, nosza, csak vedd le és edd meg azt a tiltott gyümölcsöt, és te is isten leszel. Éva megtette, majd adott belőle Ádámnak is, ő is evett, tehát tudatosan és készakarva vétkeztek mindketten. Ennek a bűnnek iszonyú következményei lettek: bezárult előttük a mennyország, elvesztették istenfiúságukat, a földi élet halállal ért véget, a lélek pedig a pokolba került. De megszűnt a földi jólét is: a munka öröm helyett inkább fárasztó lett, a föld ennivaló helyett „tövist és bojtorjánt” termett. Az Isten Fia megtestesülésének pedig eleve nem a teremtés boldog befejezése lett célja, hanem iszonyú szenvedéssel és kereszthalállal kellett megváltania a világot. Ezért írja az apostol: „Igaz beszéd ez, teljes hitelt érdemlő: azért jött el Krisztus Jézus erre a világra, hogy üdvözítse a bűnösöket. Ezek között az első én vagyok. De éppen azért találtam irgalmasságot, hogy Krisztus Jézus rajtam, az elsőn mutassa meg egész hosszan tűrését, okulásul azoknak, akik hinni fognak benne az örök életre. Tisztesség és dicsőség érte az örökkévalóság halhatatlan, láthatatlan királyának, az egy Istennek, mindörökkön örökké. Ámen!” (1Tim 1,15-17) íme, nagy gonosztevők, mindenkinek nyílhat a mennyország, csak keményen meg kell térni. Istennek a mostani üdvösségterve is az igazság és szeretet remekműve.


2015. szeptember 11., péntek

BOLDOG PERBOYRE JÁNOS-GÁBOR



BOLDOG PERBOYRE JÁNOS-GÁBOR 
lazarista misszionárius, vértanú
*Puech, 1802. január 6. +Vucsangfu, 1840. szeptember 11.

Jean-Gabriel Perboyre 1802. január 6-án született a dél- franciaországi Mongesty község egy kis tanyáján, mélységesen keresztény lelkületű parasztcsaládban. Jövőjére döntő lett apja testvére, aki Páli Szent Vince (lásd: A szentek élete, 542. o.) lazarista közösségének tagjaként a legnehezebb években is a hit fenntartásán fáradozott, majd a forradalom által feloszlatott kongregáció visszaállítása után a montaubani iskolát vezette. János-Gábor két és fél évig járt ebbe az iskolába, majd érettségi vizsgát tett. Egy népmisszió hatására elhatározta, hogy hithirdető lesz Kínában, ahol 1783-ban a francia lazaristák felváltották a francia jezsuitákat. Szilárd elhatározása legyőzött minden ellenállást, még a nagybátyjáét is. Mivel azonban a forradalom és a háborúk következtében még nem állt fenn rendezett noviciátus, a nagybátyja nyújtotta számára az első bevezetést a szerzeteséletbe. 1820. december 28-án János-Gábor letehette első fogadalmait. Elöljárói Párizsba küldték tanulmányai folytatására. Legnagyobb mintaképei és tanítómesterei voltak: a teológiában Aquinói Szent Tamás (lásd: A szentek élete, 67. o.), a lelkiéletben Szent Bonaventura (lásd: A szentek élete, 352. o.), Clairvaux-i Szent Bernát (lásd: A szentek élete, 470. o.) és különösen Avilai Szent Teréz (lásd: A szentek élete, 589. o.).

Csaknem huszonkét évesen fejezte be János-Gábor teológiai tanulmányait; mivel még túlságosan fiatal volt ahhoz, hogy pappá szenteljék, tanítóként küldték a montdidier-i lazaristák kollégiumába. Két éven át folytatta itt áldásos tevékenységét. Mint később Ozanam[15], tanítványait rendszeresen magával vitte a szegényekhez, betegekhez és foglyokhoz, és gyakorlatilag próbálta őket bevezetni a lazaristák alapítójának szellemébe. 1826. szeptember 23-án végre pappá szentelhették az irgalmas nővérek anyaházának kápolnájában; annál az oltárnál mutatta be első szentmiséjét, amely alá Páli Szent Vince csontjait rejtették a forradalom idején.

János-Gábort felszentelése után kinevezték a dogmatika tanárává Saint- Flour szemináriumába. Spekulatív adottsága, amely már Montdidier-ben is megmutatkozott és mély jámborsága kedveltté tették mint tanárt. Ehhez járult természetes nyitottsága a kor iránt. Bár mindvégig éles ellenzője volt az állami abszolutizmusnak és a gallikanizmusnak, Lamennais[16]-nek és körének eszméit ifjúkori lelkesedéssel fogadta magába. Lamennais római elítélése után azonban magatartása világos volt, és egyértelműen azonosult a Szentszékével. János-Gábor olyan mértékben élvezte elöljárói bizalmát, hogy már a következő évben egy kis szeminárium rektorává nevezték ki. Fiatal és lelkes lazaristákból és világi papokból létrehozott egy pompás élcsapatot, amely nemcsak az akkoriban ismét magasra csapó forradalmi hullámokkal szállt szembe, hanem a fiatalságot is magával ragadta. Bár a rábízott feladatot hűségesen teljesítette, a missziókért, különösen a kínai misszióért való lelkesedése eleven maradt. Munkája annyira megviselte egészségét, hogy az újoncmester könnyebb feladatával bízták meg.

1829-ben Louis (Lajos) testvérét a kínai misszióba rendelték. 1830- ban indult el, de útközben 1831. május 2-án Indonéziában meghalt. Négy kínai útitársát, akiket a franciaországi anyaházban szenteltek pappá, a haldokló azzal vigasztalta, hogy testvére hamarosan megérkezik. János- Gáborban egyre erősebben ébredt fel a vágy, hogy korán elhunyt testvére helyébe lépjen. Úgy tűnt azonban, hogy a háziorvos határozott ellenvéleménye meghiúsítja terveit. Csak amikor az utóbbi megváltoztatta ítéletét, vált szabaddá János-Gábor számára az út Kínába. 1835. március 21-én indult el két kísérőjével Le Havre-ból, s augusztus 29-én érkeztek meg Makaóba. A kínai üldöztetés miatt, amely végül átterjedt a hosszú ideig megkímélt Kantonra is, a francia lazaristák prokurátora, J. B. Torrette Makaó portugál gyarmatra menekült; ott mint franciát nem fogadták éppen szívesen, de legalább megtűrték. Így adódott, hogy az újonnan érkezetteknek csak az éj leple alatt volt tanácsos felkeresni a prokuratúrát, s ott nagy visszavonultságban és rejtettségben éltek. 1835. december 22-én -- megint csak az éjszaka sötétjében -- elhagyhatta a várost, és tengeri úton eljutott Fukien tartományba. A belső-kínai Hupe tartományt jelölték ki missziós területéül. A dzsunkán való utazást nehezítette, hogy mint idegennek a szigorú kínai törvények miatt nappal el kellett rejtőznie. Az utazás Kiangszi tartományon át Hupeig különösen keserves volt: csaknem négy hónapig tartott, részben gyalog, részben kis csónakokban a hajózható folyókon. 1836. július 27-én János-Gábor súlyos betegen érkezett céljához. Csak három nap múlva tudta elkezdeni hittérítő munkáját; hosszú útját és betegsége napjait a kínai nyelv tanulmányozására használta fel.

Felgyógyulása után elöljárója, A. Rameaux a szomszédos Honan tartományba küldte az ott élő mintegy 1.500 keresztény lelki gondozására. Egy éven belül sikerült János-Gábornak felkeresnie az óriási terület valamennyi keresztényét. Eleinte egy kínai testvér kísérte. Felfedeztetés veszélye miatt éjszakánként utaztak, a nappal apostoli munkában, a keresztények oktatásában és a szentségek kiszolgáltatásában telt el. Az egyes közösségek nagysága szerint nyolc- tizennégy napig maradt egy helyen. Az utak és a közlekedési eszközök rossz állapota miatt nehéz apostolság volt ez. Ám társaival együtt minden fáradságot magától értetődően vállalt. A misszió leírásakor így nyilatkozott: ,,... ha bárki is önsanyargatásra és nélkülözésre vágyakozik, itt bőven talál alkalmat arra, hogy kincseket gyűjtsön az ég számára''.

1838 januárjában János-Gábort kinevezték a Hupe tartománybeli Csajuenkov mintegy 2.000 keresztényt számláló közösségének misszionáriusává. Csajuenkov messze a hegyek között feküdt, ezért viszonylag nagy biztonságot jelentett, bár a keresztények nagy területen oszlottak el. János-Gábornak a lelkipásztorkodás különféle területein már volt néhány szerencsés kezdeményezése. Így például amikor Isten igéjének hirdetésébe belevonta híveit, akik a vasár- és ünnepnapok délutánjain párbeszédes formában adták elő a hithirdető által megadott témákat. Hívei szerették, mert megértéssel és jó szívvel volt a szegény hegyilakók iránt. Európaiak és kínaiak egyaránt szívesen keresték fel, hogy a hegyvidék nyugalmában felüdülésre és vigasztalásra leljenek.

1839. szeptember 12-én Mária névnapját különleges ünnepélyességgel ülték meg, mert három európai pap találkozott össze: két lazarista és egy ferences (Rizzolati). Szeptember 15-én jelentették nekik, hogy hamarosan mandarinok és katonák érkeznek. Mivel rövidesen kiderült, hogy ez a népes csapat idegen misszionáriusokat és keresztényeket keres, a misszionáriusok számára nem maradt más hátra, mint a menekülés. A másik két hithirdetőnek már az első napon sikerült jelentős előnyre szert tennie az üldözőkkel szemben. János-Gábor a legközelebbi hitoktatók egyikénél keresett menedéket. Itt egy másik hitoktató árulása folytán már a következő napon letartóztatták, és megkötözve Kucsing fogházába vitték. Megkezdődött csaknem egy évig tartó szakadatlan keresztútja.

A tartomány fővárosában, Vucsangban az elfogott keresztényekkel együtt polgári és katonai bíróság előtt fogták perbe. A keresztények közül sokan elhagyták hitüket. Az állhatatosakat északra, Tatárországba történő száműzetésre ítélték. A hatóságok egész dühe az elgyengült és beteg francia papra összpontosult. Minduntalan visszatértek arra az alapvető kérdésre, hogy megtagadja-e a hitét vagy nem. Ismételten megkérdezték tőle, hogy tudja-e, hol tartózkodik a többi misszionárius. Minden tagadó választ botbüntetéssel toroltak meg. Rizzolati, aki vucsangi rejtekhelyéről figyelemmel kísérte az eseményeket, szégyenkezve közli, hogyan viselt el János-Gábor érte is negyven bambuszütést. Az alkirály, aki magára vállalta a per lefolytatását, nem tudott elérni semmit kegyetlenkedésével, úgyhogy nem maradt más hátra, mint hogy kiszabja a halálbüntetést.

Mivel a halálos ítéletet a császárnak meg kellett erősítenie, a foglyot felügyelőire bízták. Hősies állhatatosságával, állandó szelídségével és türelmével sikerült megnyernie ezeknek a hétpróbás és durva embereknek az elismerését. Ezt használta fel Rizzolati, hogy a fogolyról közvetítők révén gondoskodjék. 1840. szeptember 11-én a császár megerősítette a halálos ítéletet. Ugyanazon a napon kivégezték. Már 1843-ban megkapta az Isten tiszteletre méltó szolgája címet, 1889. november 9-én pedig boldoggá avatták. [15] Ozanam, Antoine-Frédéric (Milánó, 1813--Marseille, 1853): a

világiak szeretetszolgálatának egyik francia úttörője, irodalomtörténész, a Sorbonne tanára. Boldoggá avatása 1954 óta folyamatban van. [16] Lamennais, Hugues-Félicité-Robert (St.-Malo, 1782--Párizs, 1854): pap a modern katolicizmus egyik úttörője. 1804-ben tért meg, írásaival a pápaságot védelmezte, 1830-ban kiadta az első modern katolikus napilapot. Demokrata-liberális nézetei miatt 1836-ban kiközösítették. Hatása egész Európa filozófiájában és teológiájában érezhető volt.


Ferenc pápa üzenete a CCEE Szentföldön tartott közgyűléséhez



Ferenc pápa üzenete a CCEE Szentföldön tartott közgyűléséhez


Ferenc pápa szeptember 11-én üzenetet küldött az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának, Erdő Péter bíborosnak, a CCEE elnökének címezve azt – közli a Vatikáni Rádió. A pápa szeretettel köszönti a konferencia tagjait, akik szeptember 11-től 16-ig ezúttal a Szentföldön tanácskoznak.


Minthogy elgondolkoztok az egyház útjáról országaitokban, azért imádkozom, hogy az együtt töltött idő legyen az imádság és a szolidaritás ideje. Az Úrra való ráhagyatkozásotok újítson meg benneteket az életszentségben és a rátok bízott lelkek iránti apostoli buzgóságban. Adjon továbbá frissességet az evangéliumnak, „melyből új utak, kreatív módszerek, más kifejezési formák, beszédesebb jelek és a mai világ számára megújult jelentésű szavak tárulnak fel” (Evangelii gaudium, 11). Különösképpen az imáitokra bízom a következő rendes szinódust, azért, hogy az egyház mind nagyobb sürgősséggel és nagylelkűséggel tudjon válaszolni a család szükségleteire. Mária Anyánk közbenjárását kérve szívből küldöm mindnyájatoknak apostoli áldásomat, mint az Urunk Jézus Krisztusban való bölcsesség és erő zálogát – fogalmaz Ferenc pápa.
Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa (Consilium Conferentiarium Episcoporum Europae – CCEE) alakuló ülését 1971 márciusában tartották Rómában. A CCEE 33 európai püspöki konferenciát tömörít, amelyeket az elnökük képvisel, emellett tagja a szervezetnek Luxemburg és Monaco érseke, Ciprus maronita érseke, a moldovai Kisinyov püspöke, a munkácsi görögkatolikus püspök és Észtország apostoli kormányzója. A tanácsot alkotó 39 tag 45 nemzetet képvisel.

Az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa elnöke Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) képviseletében, a testület alelnökei: Angelo Bagnasco bíboros, genovai érsek, az Olasz Püspöki Konferencia elnöke, Józef Michalik przemyśli érsek, a Lengyel Püspöki Konferencia elnöke, Jean-Pierre Ricard bíboros, bordeaux-i érsek, illetve Josip Bozanić bíboros, zágrábi érsek.



Sirák Fiának Könyve 89.



De a következő dolgokat ne szégyelld, ne vess ügyet senkire, mert bűn volna
 
a Magasságbeli törvényét és a szövetségét,azt, hogy az istentelent igazságot téve elítéled, elszámolsz azzal, aki útitársad volt, és örökséget osztasz barátaid között, a mérleget és tányérját megvizsgálod, vagy a szerzeményt, akár sok, akár kevés, az adás-vevés útján szerzett nyereséget,azt, hogy gyermekeidet gyakran megbünteted, és a rossz rabszolgának alfelére veretsz” (Sir 42,1-5) Ezek az igazságossághoz tartozó döntések tehát fontosak: el kell vállalnia a tisztességes törvénytisztelő, tanult embernek, hogy a vitás kérdéseket megvizsgálja és becsületesen dönt. Nem szabad mások véleményét belekeverni a megfontolt és igaz döntésbe, mert a tudásod és becsületed az irányadó, az ismeretlen pedig beleszólhatna rosszul, felelőtlenül, tévesen. A zsidók sem voltak valamennyien hívő emberek. Igazán az kötötte össze őket, hogy valamennyien Ábrahám vérszerinti leszármazottai. Sirák fiának idejében voltak Isten kinyilatkoztatásának jó ismerői és legalább igyekeztek minden vallási kötelességnek pontosan eleget tenni. A templomot szorgalmasan látogatták, megfizették a templomadót, de sokan közülük csak külsőségekre adtak igazán. A megszállók ellen, korábban a görögök, Sirák fia idejében a rómaiak ellen sokat harcoltak. Kétszáz év múlva Jézus, az Isten megtestesült Fia, sokat szenvedett tőlük. Így jellemezte őket: Képmutató farizeusok. A Heródes-pártiak a rómaiakhoz dörzsölődtek, kiszolgálták őket az együttműködés előnyeit élvezték. A szaddúceusok istentagadók voltak, materialisták. Nincs túlvilág, a földi életben kell mindent megszerezni. Ezektől óvja tanítványait Sirák fia (42,1) Tanítványainak viszont vállalniuk kell a barátaik között is az igazságtételt (42,2-5) a mérleg, a nyereség, az adás-vétel ellenőrzését.(42,6-8) „A lány az apjának – anélkül, hogy tudná — gondterhes s álmatlan éjszakákat szerez. Amíg fiatal, nehogy későn menjen férjhez, ha pedig férjhez ment, nehogy meggyűlöljék; amíg érintetlen, hogy félre ne vezessék, s teherbe ne essék az apai házban; a férje mellett nehogy görbe úton járjon, s asszony korában nehogy meddő legyen. Makacs lányod felett őrködj szigorúan, nehogy beszennyezze a nevedet, nehogy város szerte pletykálja a nép, és szégyent hozzon rád mindenki előtt” (Sir 42,9-11) „Egyiknél se időzz szépsége kedvéért, és asszonyokkal ne ülj össze. Miként ruhából előmászik a moly, úgy az asszonyból is az asszonyi gonoszság. Kevésbé rossz a férfiak gonoszsága, mint amilyen rossz az asszony kedvessége, mert az asszony szégyent és gyalázatot szerez” (Sir 42,12-14) Lehetséges, hogy Sirák fia tapasztalatból tudja mindezt, de az is lehetséges, hogy Jákob kedvenc fiának, Józsefnek a történetéből ismerte meg ezt a női fortélyt.


Évközi 23 hét péntek



Évközi 23 hét péntek
1Tim 1,1-2.12-14 Lk 6,39-42
„Kegyelem, irgalom és béke az Atyaistentől és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól."

A mai napon Szent Pál apostolnak tanítványához, Timóteushoz írt első levelét olvastatja Egyházunk. Az apostolnak három olyan levele maradt ránk és került az újszövetségi Szentírás kánoni gyűjteményébe, (1-2 levél Timóteushoz és levél Titushoz), amelyeket nem hívek közösségéhez, hanem tanítványainak címzett az apostol. Erről a két tanítványról biztosan tudjuk, hogy mindkettejüket püspökké szentelte, aztán Timóteust Efezus, Tituszt pedig Kréta püspökének nevezte ki. Tehát mindketten lelkipásztorok lettek. Ezért ezt a három levelet lelkipásztori leveleknek hívjuk. Pál pogányként ismerte meg Timóteust, akinek apja pogány, anyja pedig zsidó keresztény volt. Tanítványa, majd munkatársa lett. Mivel Pál sokszor keresett fel zsidó imaházat, zsinagógát, körülmetéltette, tehát a zsidó nép tagjává tette Timóteust, hogy beléphessen oda a tanítványa is. Ezt a lépést jogosnak és ebben az esetben ésszerűnek ítélte Pál, máskor azonban keményen elítélte, mert a körülmetélés kizárólag ószövetségi szinten volt fontos, a kereszténységhez nem adott semmit, (a Galata-levél nagy vitáját 1-3. fejezet) A mai levélrészlet mondandóját ezek a szavak vezetik be: „Pál, Istennek, a mi Üdvözítőnknek és Krisztus Jézusnak, a mi reménységünknek rendeletéből Jézus Krisztus apostola Timóteusnak, kedves fiának a hitben"(1,1) Istent,az Atyát, rendkívül hangsúlyosan Üdvözítőnknek mondja az apostol. Talán a zsidókból lett keresztények, esetleg a közülük való édesanya kedvéért teszi ezt az apostol? Szokatlan, de igaz kifejezés, hiszen az Atya minden jó forrása, Ő küldte és hatalmazta fel Fiát, hogy Üdvözítője legyen zsidónak és pogánynak. Utána említi Jézust, mint a mi reményünket. Ha ugyanis a Fiúisten nem vállalja a megtestesülést, nincs reményünk az üdvösségre, az Atyával való kiengesztelődésre és a mennyországba jutásra, mert ez akkora jótétemény, hogy ember nem, csak Istenember érdemelheti ki. A címzett Pál apostolnak nem természetes fia, hanem fia a hitben. Ez azt jelenti, hogy az az édesapa, aki az emberi életre indítja el fiát, és az, aki a hitet ajándékozza térítő munkájával, az apa a hitben. Pál másutt is örömmel mondja volt tanítványainak, a korintusiaknak: „Ha tízezer tanítótok volna is Krisztusban, atyátok nincs sok, hiszen Jézus Krisztusban az evangélium által én adtam nektek életet".(lKor 4,15) Pál így folytatja a megszólítást: „Kegyelem, irgalom és béke az Atyaistentől és Krisztus Jézustól, a mi Urunktól". (2) A kegyelem, mint tudjuk, Isten természetfeletti ajándéka. Timóteusnak régebben is adott az Úr kegyelmeket: édesanyja az Ószövetségből nyilván tanította az egy igaz Isten létére, sok-sok adományára. Most azonban olyan kegyelmeket kapott Jézus érdeméből, hogy Isten gyermeke lett, a keresztség, bérmálás és Eukarisztia szentségeivel beavatták az Isten felnőtt gyermekei sorába, sőt pappá, majd püspökké szentelte az apostol. Pál még a Jézustól neki adott kegyelmekről tesz tanúságot. (12-14)


2015. szeptember 10., csütörtök

BOLDOG POSATI APOLLINÁR



BOLDOG POSATI APOLLINÁR
 és társai vértanúk
 (1792) 
 
A francia forradalom második évében a nemzetgyűlés törvényt hozott, melyet a papság polgári alkotmányának neveztek. Rómától független francia egyházat akartak. Elrendelték, hogy a papság tegyen esküt a törvényre, máskülönben mint papok nem működhetnek. Az eskűt a papság nagyobb része nem tette le. Ezeket egyrészt száműzték, másrészt fogságra vetették. 1792. aug. 11-to1 kezdve a hónap végéig kb. 160 papot vittek Párizsban a kármeliták templomába. Szept. első napjaiban, amikor a porosz csapatok Párizst fenyegették, Párizsban kb. 1400 személyt öltek meg. Ezek közül XI. Pius pápa 1926-ban 191-et avatott boldoggá. A 191 vértanú közül 95-en a börtönné alakított kármelita templomban voltak fogságban, és itt vagy a templom kertjében szenvedtek vértanúságot szept. 2-án. Közülük 3 volt püspök, 67 világi pap és 25 szerzetespap. Szent Ferenc rendjéhez hárman tartoztak:
1. Posati Morel Apollinár kapucinus páter, aki előbb újoncmester volt, majd több évi igehirdetés után Párizsba került a német ajkú hívek lelkipásztori gondozására.
2. János Ferenc Burté* minorita atya, és
3. Severin Girault* III. rendi pap, aki Párizsban apácák gyóntatója, több éven át a Szabályozott (Reguláris) III. Rend általános titkára, majd főelöljárója volt. Ő volt az első akit karddal, késszúrásokkal halálra sebeztek, amikor a forradalmárok behatoltak a kármeliták kertjébe. Éppen a zsolozsmát imádkozta. Mind a hárman kitűntek papi buzgóságukkal, az üldözöttek iránti szeretetükkel, egyházhűségükkel és bátorságukkal, mellyel vállalták hitük megvallásáért a vértanúságot.
A vértanú-aktákból:
„A forradalom feldúlt minden világi és egyházi intézményt s kegyetlenkedett az Egyház és annak szolgái ellen is. Elvetemült emberek megszerezve a hatalmat... igyekeztek kitörölni a keresztény nevet a nemzetből. Oly magasra csapott a dühük az Egyház szolgái, a főpapok és papok ellen, akik elítélték gonosz törvényeiket és bátran védelmezték a katolikus hitet, hogy úgy tűnt, mintha visszatért volna a régi üldözések ideje, és az Egyház, Krisztus szeplőtelen jegyese, ismét a vértanúság koronájával kezdett tündökölni.”

Imádság:
Istenünk, te Boldog Apollinárnak és társainak megadtad a vértanúság kegyelmét és dicsőségét. Add, hogy tisztelettel ünnepeljük áldozatukat és utánozzuk az Egyház iránti tökéletes odaadásukat. A mi Urunk Jézus Krisztus által.


BOLDOG OZANAM FRIGYES



BOLDOG OZANAM FRIGYES
 (Frederik) 
(1813-1853)


A Szenttéav. Kongr. 1354. évi dekrétuma írja Ozanamról: „Tertii Franciscalis Ordinis ferventissimus fuit filius” Magyarul: „A Ferences III. rendnek igen buzgó fia volt.” Ennek alapján valószínű, hogy ferences III. rendi volt. Milánóban született francia szülőktől. Tanulmányait Lyonban végezte, 20 éves korában Párizsban mint egyetemista több társával szeretetszolgálatot végez a város szegényei között. Megalapítják a Szeretet Konferenciáját (közösséget) Szent Vince példájára és védnöksége alatt. Ebből no ki a világméretű Szent Vince konferenciák tábora közel egy milliónyi önkéntessel. Ozanamban ifjú korában tudatosult, hogy nemcsak beszélni kell a szeretetről s az Egyháznak a világhoz szóló küldetéséről, hanem ennek a keresztények, a szegények iránti tényleges elkötelezettségben kell megvalósulnia. II. János Pál így jellemezte Boldog Ozanamot: „Tudós egyetemi tanár, példás férj és családapa a 19. század laikátusának nagy alakja, aki fontos szerepet játszott kora szellemi áramlatainak alakításában. A hit és tudomány harmoniáját hirdette, s fényes cáfolatát adta annak a vádnak, mintha az Egyház nem törődne a szociális követelményekkel.” Szent Ferenchez és rendjéhez szoros és bensőséges szálak fűzték. 1847-ben huzamosabb ideig tartózkodott Assisiben, behatóan foglalkozott a ferences irodalommal. A ferences rendfőnök őt a rend konfráterévé avatta, ami a rendhez tartozásnak egy különleges formája. Ezért a rend őt a ferences rendhez tartozónak tekinti. II. János Pál pápa 1997. aug. 22-én avatta boldoggá Párizsban.
II. János Pál boldoggá avatási beszédéből:
„A most élő fiatalok ismerjék fel, hogyha igazán keresztények akarnak maradni, ezen az úton (Boldog Ozanam útján) kell útjukat folytatniuk. Krisztus valamennyiüket nevükön szólítja, és kéri, ismerjék fel: íme, ez az én utam. Aki már a szeretet szemével lát, az lehet igazi vezetője azoknak a fiataloknak, akik ma példaképet keresnek.”

Imádság:
Istenünk, te Boldog Frigyest kiváló képességekkel áldottad meg, hogy nagyrészt hitetlen századában az értelmiségiek között a hit védője legyen, miközben a szegények megsegítésére világméretű szervezetet hozott létre. Segíts, hogy hitünket mi is szóval és tettekkel megvalljuk. A mi Urunk Jézus Krisztus által.


A Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely köszönetnyilvánítása



A Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely köszönetnyilvánítása


Kálmán Pergerin OFM házfőnök, kegyhelyigazgató köszönő sorait adjuk közre.


A gondviselő Isten jóságának megnyilvánulását látva köszönjük meg Ferences Rendtartományunk elöljáróinak, valamint Nagy Tamás építésznek és a kivitelezést végző Confector Mérnök Iroda Kft.-nek, valamint Magyarország Kormányának – amely a pénzügyi támogatást biztosította –, a különböző hatóságok munkatársainak és a felújításban, a szentelési ünnep előkészítésében részt vevő valamennyi munkásnak, munkatársnak, hogy segítségükkel eljuthattunk nemzeti kegyhelyünk újjáépítésének befejezéséhez.
Köszönjük Erdő Péter bíborosnak, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye érsekének sokszor tapasztalt bátorítását, és hogy vállalta az oltár felszentelését, valamint az új létesítmények megáldását. Hálával tartozunk a szentelésen részt vett érsek és püspök atyáknak. Az elmúlt hétvége során Szentkútra zarándokként érkező mintegy tizenötezer zarándok jelenléte is igazolta 2006-ban hozott döntésüket, amellyel búcsújáróhelyünket nemzeti kegyhellyé nyilvánították.
Ugyanezzel a tiszteletteljes köszönetnyilvánítással fordulunk az adakozókhoz, a főtisztelendő atyákhoz és minden zarándokhoz, akik jelen voltak a felszentelési ünnepen, amikor imádságukkal, a természetfeletti élet iránt érzett mély elköteleződésükkel felülkerekedtek a természet adta nehezebb körülményeken: az esőn és a hidegen. Isten áldja meg őket, érezzék a Szűzanya oltalmát, és legyen számukra ez a hely mindig a hazatalálás helye!
„A legismertebb magyarországi zarándokhely úgy emeli az égre a tekintetet, hogy előbb alázatra nevel, a földhöz hajlásra tanít, hiszen középpontjában egy forrás és annak vize áll… Miközben az ideérkező zarándokok a saját életük kérdéseire keresnek válaszokat, a saját sorsuk megújítását remélik, ezen a helyen az élet eredőjével találkoznak… Ez a darabka erdő, ez a hegyoldal az egymásrautaltságunk, az egymás iránti felelősségvállalásunk zarándokhelye is. Mátraverebély-Szentkút a magyarok közös lelkiismeretének támasza.” Áder János köztársasági elnök ünnepi beszédének ez a néhány gondolata, a szeptemberi 5-ei szentelési liturgián való jelenléte és korábban is tapasztalt érdeklődése bátorítást jelent számunkra, amiért ugyancsak köszönetet mondunk. Bátorítást jelent abban, hogy tovább erősítsük a kegyhely azon tevékenységi körét, amely a felújítási munkák idejét jellemezte: a teremtett világ védelmével, munkahelyteremtéssel, új emberi kapcsolatok építésével megnyissuk a hit kapuját minden ember számára!
A Mátraverebély-Szentkúti Nemzeti Kegyhely ferences közösségének nevében:
fr. Kálmán Pergerin OFM házfőnök, kegyhelyigazgató


Ferenc pápa: Élesszük fel a család és a keresztény közösség közötti szövetséget!



Ferenc pápa: Élesszük fel a család és a keresztény közösség közötti szövetséget!


Ferenc pápa szeptember 9-én a család és a keresztény közösség, a plébánia közötti erősítendő kapcsolatról beszélt az általános kihallgatás keretében.


Kedves testvéreim, jó napot kívánok!

Ma a család és a keresztény közösség közötti kapcsolatra szeretném irányítani a figyelmünket. Ez egy mondhatni „természetes” kapcsolat, hiszen az egyház egy spirituális család, a család pedig egy kis egyház (vö. Lumen gentium, 9).
A keresztény közösség azok otthona, akik hisznek Jézusban mint az összes ember közötti testvériség forrásában. Az egyház a népek között jár, a férfiak és nők, az apák és anyák, a fiú- és lánygyermekek történelmében: ez az a történelem, amely számít az Úr szemében. A világi hatalmasságokkal kapcsolatos nagy eseményeket a történelemkönyvekbe írják, és azok ott is maradnak. Ám az emberi érzelmek történelmét közvetlenül Isten szívébe írjuk, és ez az a történelem, amely örökké megmarad. Ez az élet és a hit helye. A család a történelembe való bevezetésünk helyettesíthetetlen és eltörölhetetlen helye; ebbe az élettel teli történelembe, amely Istennek az egész örökkévalóságon át tartó szemlélésébe torkollik a mennyben, de a családban kezdődik! Ezért annyira fontos a család.
Isten Fia az emberi történelembe ezen az úton tanult bele, és ezen az úton járta azt végig (vö. Zsid 2,18; 5,8). Szép dolog visszatérni Jézus és e kapcsolat jeleinek szemléléséhez. Jézus egy családba született bele, és ott „sajátította el a világot”: ez mindössze egy műhely, négy ház, egy semminek látszó kis falu volt. Mégis azáltal, hogy harminc éven át ezt a tapasztalatot megélte, Jézus magára vette az emberi létállapotot, és felvette az Atyához fűződő kapcsolatába és apostoli küldetésébe. Aztán, amikor elhagyta Názáretet, és megkezdte nyilvános működését, közösséget hozott létre maga körül, egy „gyülekezetet”, vagyis olyan emberek gyűjteményét, akiket egybegyűjtött. Az ecclesia, egyház szó ugyanis az egybehívottak, az egybegyűjtöttek közösségét jelenti.
Az evangéliumokban Jézus gyülekezetének családformája van. Ez egy vendégfogadó család, nem egy zárt, másokat kirekesztő szekta: hozzá tartozik Péter és János, de az éhező és szomjazó, az idegen és üldözött ember is, a bűnös nő és a vámos férfi, a farizeusok és a tömeg is. Jézus pedig folyamatosan fogad mindenkit, beszél mindenkivel, azzal is, aki már nem is reméli, hogy találkozik Istennel életében. Ez kemény lecke az egyház számára! A tanítványokat pedig arra választotta ki Jézus, hogy viseljék gondját ennek a gyülekezetnek, Isten vendégei eme családjának.
Hogy ma élő legyen Jézus gyülekezetének e valósága, elengedhetetlenül fontos, hogy felélesszük a család és a keresztény közösség közötti szövetséget. Azt mondhatjuk, hogy a család és a plébánia az a két hely, ahol megvalósul a szeretetközösség, melynek végső forrása magában Istenben van. Egy valóban az evangélium szerint működő egyház formája csak a mindig nyitott kapukkal váró befogadó otthon lehet. A zárt kapus templomokat – plébániákat és intézményeket – nem lehet templomnak tartani, hanem múzeumnak kell hívni!

Ma pedig ez a szövetség kulcsfontosságú. „Az ideológiai, gazdasági és politikai »hatalmi központokkal« szemben reményünket ezekbe az evangelizáló, emberi szeretetet árasztó, szolidaritásra és részvételre építő szeretetközpontokba helyezzük” (Pont. Cons. per la Famiglia [Család Pápai Tanácsa]: Gli insegnamenti di J. M. Bergoglio – Papa Francesco sulla famiglia e sulla vita 1999–2014 [J. M. Bergoglio – Ferenc pápa tanításai a családról és az életről az 1999–2014-es évekből], LEV, 2014, 189); és az egymásnak való megbocsátás is fontos.
A család és a keresztény közösség kapcsolatának megerősítése ma elengedhetetlen és sürgős. Nyilvánvalóan nagylelkű hit kell, hogy ezt belássuk, és bátorság e szövetség megújításához. A családok nemegyszer háttérbe húzódnak, és szabadkoznak: „Atya, mi csak egy szegény család vagyunk, és egy kicsit rendetlen is”, „Nem vagyunk képesek rá”, „Otthon is rengeteg nehézséggel küzdünk”, „Nincs erőnk”. Ez igaz. Csakhogy senki sem méltó, senki sem képes, senkinek sincs ereje! Isten kegyelme nélkül semmit sem tehetünk. Mindent ajándékba, ingyenesen kapunk! És az Úr sosem érkezik egy új családba anélkül, hogy csodát tenne. Emlékezzünk csak arra, amit a kánai menyegzőn tett! Igen, az Úr, ha kezébe helyezzük magunkat, csodákat művel velünk, bizony Isten csodái nap mint nap ott vannak életünkben, ha az Úr jelen van a családban.
Természetesen a keresztény közösségnek is meg kell tennie, ami rajta áll. Például el kell kerülnie a túlságosan parancsolgató és túlságosan szerepekben gondolkodó magatartásformákat, a személyek közti párbeszédet, egymás megismerését és megbecsülését kell előtérbe helyeznie. A családok vegyék kezükbe a kezdeményezést, és érezzék át annak felelősségét, hogy értékes adományaikkal gazdagítsák a közösséget. Mindnyájunknak tudatában kell lennünk, hogy a keresztény hitet a mindenkivel megosztott, közös pályán játsszuk, a családnak és a plébániának végbe kell vinnie a közösségibb élet csodáját az egész társadalom érdekében!
Kánában ott volt Jézus anyja, a „jó tanács anyja”. Hallgassuk meg szavait: „Tegyétek meg, amit majd [Jézus] mond nektek” (vö. Jn 2,5). Kedves családok, kedves plébániai közösségek, engedjük, hogy ez az anya inspiráljon minket, tegyünk meg mindent, amit Jézus mond nekünk, és akkor csodával fogunk találkozni, mindennap csodával találjuk magunkat szemben! Köszönöm!


Sirák Fiának Könyve 88.



Amikor a Teremtő az első férfi testét pillanat alatt megalkotta a földből, a legszebb volt az összes teremtmény között.
 
A testben a legfontosabb a hasznosság volt, de az egész emberi benső bámulatra méltó. A belső szervek rendben sorakoznak, mindnek megvan a rendeltetése, semmi felesleges szerv, mindent összeköt az érzékeny idegrendszer. A szépséget viszont a test külső kelleme tárja a szem elé, elsősorban az arc, benne a legremekebb, a lélek értelmes ragyogását, a szellem mosolyát, értelmes szeretetet sugárzó szemmel. A test többi részét is gyönyörűnek tervezte az Úr, a világon a legszebbnek, hiszen a növények, az állatok teste, a testüket borító bunda vagy tollazat is páratlan látvány. Az emberi testet az Úr nem szőrzettel vagy tollazattal takarta be. Az ember testből és lélekből, két természetből egybeszőtt lény. Az önmagában gyönyörű embertestet a felülmúlhatatlan szépség, a lélekszépség takarta, a két természet kívül is olyan harmóniában egyesült, hogy annak a közös fénye nem igényelt semmi takargatást. Az egymás boldogítására teremtett férfi és nő szemérmes szerelme úgy ragyogott rajtuk, hogy csak akkor jelentett aggodalmat, amikor elveszett. A bűntudat zavara akkora lett a lélek mélyén, hogy elbújtak a sűrű bokrok közé. Ha egymásra nézve ennyire furáknak látjuk magunkat, mit fog szólni meglepetésében az Úr. „Azután meghallották az Úristen lépteit, aki a nappali szellőben a kertben járkált. Az ember és az asszony elrejtőztek az Úristen elől a kert fái között. De az Úristen hívta az embert, és így szólt hozzá: Hol vagy? Ő így válaszolt: Hallottam lépteidet a kertben, s féltem, mert meztelen vagyok, tehát elrejtőztem. De ő így szólt: Ki adta tudtodra, hogy meztelen vagy? Ettél a fáról, amelyről megtiltottam, hogy egyél? Az ember így válaszolt: Az asszony adott a fáról, akit mellém rendeltél, azért ettem. Az Úristen megkérdezte az asszonyt: Mit tettél? Az asszony így felelt: A kígyó vezetett félre, azért ettem. (Ter 3,8-13) „Az ember Évának nevezte feleségét, mert ő lett minden élő anyja. Az Úristen pedig bőrből ruhát készített az embernek és feleségének, s felöltöztette őket”(20-21) „Gyermekeim, tartsátok meg békében a tanításom! Az elrejtett bölcsességnek, s kincsnek, e kettőnek vajon mi haszna van? Jobb, ha balgaságát rejti el valaki, mint ha bölcsességét titkolja az ember. Ahogy tanítottam, úgy legyetek szemérmesek. Mert nem mindig illő a szemérmesség, szégyenkezni sem mindig helyénvaló. Apád s anyád előtt szégyelld bujaságod, a király és hatalmas előtt a hazugságot, a bíró és a tanácsos előtt a vétséget, a közösség és a nép előtt a kihágást, a barát és a pajtás előtt a hűtlenséget, lakóhelyed előtt, ha loptál valamit. Isten igazsága s a szövetség előtt szégyelld, ha könyököd asztalra támasztod, hogyha ajándékot kínálsz és megvetik. Hogyha köszöntenek, és nem adsz rá választ, hogyha tekinteted rossz asszonyra veted, hogy ha hazád fiát eltaszítod, ha elsajátítod más járandóságát vagy az ajándékot, amit neki szántak, ha szemed más férfi asszonyán járatod, hogyha bizalmaskodsz a szolgálólánnyal – vigyázz, ne közelíts a fekvőhelyéhez! Szégyelld, ha becsmérlő szóval illeted barátod, ha méltatlankodsz, mikor adakozol, hogyha továbbadod, amit hallottál, s bizalmas tárgyalás titkát kifecseged. Akkor valóban van benned szégyenérzet, és tetszésre találsz minden ember előtt” (Sir 41,14-27)       


Sirák Fiának Könyve 87.



Hitvány fiak a bűnösök fiai, akik a gonoszok házába járnak. Amit gyermekeik örökölnek, elvész, és magzataikat gyalázat kíséri. Fiaik szidják az istentelen apát, neki köszönhetik, hogy megvetik őket. Istentelen férfiak, jaj, nektek, mivel eltértek a Magasságbeli Isten törvényétől! Amikor születtek, átokra születtek, s amikor meghaltok, átok lesz sorsotok. Ami a földből való, visszatér a földbe, így az istentelen is az átokból a pusztulásba. Az emberek gyásza a testet illeti, a bűnös átkozottnak a neve is kivész. Vigyázz a nevedre, az végig elkísér, sokkal biztosabban, mint ezer drága kincs. Ami jó az életben, az rövid ideig tart, de a becsületes név örökre megmarad”

 
Az ősszülők minden jót megkaptak Istentől, ami elképzelhető. Őket az élettelen földből, illetőleg az első asszony testét az élő férfi csontjából formálta ki a Teremtő Isten. Majd mindkettőjük lelkét a semmiből teremtve a szellemi természetű személyiséggel együtt életet lehelt az élettelen testbe. A lélekbe azonnal beleteremtette a természetfölötti életet tartalmazó megszentelő kegyelmet is. Ezzel az első emberpárt megtette az egész emberiség ősévé. Minden ember tőlük származik. De még azzal az óriási ajándékkal is meglepte őket, hogy az örök élet forrását, a megszentelő kegyelmet is jussként, örökségként közvetíthették a világ végéig minden magzatuknak. Ezt Jézus földi élete vége felé így erősítette meg a végítéletről szóló beszéde fénypontjaként: „Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot”(Mt 25,34) Sirák fia az ősszülők bűne miatt történt kegyelemvesztésre utalt elsősorban, aminek az összes embert érintő következménye lett a bűnre való hajlandóság. Ezt világítja meg a büntető Isten ítélete, de egészen konkréten az első fiú, Kain bűnbeesése. Kaint áldozatának elvetése miatt elöntötte a düh. „Az Úr szólt Kainhoz: Miért vagy haragos, és miért horgasztod le a fejed? Ha helyesen teszel, miért nem emeled fel a fejed? De ha nem cselekszel helyesen, nem bűn van-e az ajtó előtt, mint leselkedő állat, amely hatalmába akar keríteni, s amelyen uralkodnod kell? Kain közben így szólt testvéréhez, Ábelhez: Menjünk a mezőre! Amikor pedig a mezőn voltak, Kain rátámadt testvérére, Ábelre, és agyonütötte. Ekkor az Úr megkérdezte Kaint: Hol van a testvéred, Ábel? Ő így válaszolt: Nem tudom; talán őrzője vagyok testvéremnek? Erre ő azt mondta: Mit tettél? Testvéred vére felkiált hozzám a földről. Ezért átkozott leszel, bujdosni fogsz a földön, amely megnyitotta száját, hogy beigya kezedből testvéred vérét. Ha műveled a földet, nem ad neked termést. Hontalan és bujdosó leszel a földön. Kain így szólt az Úrhoz: Túl nagy a büntetésem ahhoz, hogy el tudjam viselni. Lám, ma elűztél a föld színéről, és el kell rejtőznöm előled, hontalan és bujdosó leszek a földön, s bárki, aki rám talál, megölhet’. Az Úr azt válaszolta: Semmi esetre. Aki Kaint megöli, annak hétszeresen kell lakolnia. Az Úr jelet tett Kainra, hogy senkik, aki találkozik vele, meg ne ölje. Kain azonban elbujdosott az Úr színe elől, és Nod földjén, Édentől keletre telepedett le” (Ter 4,6-16) Isten rá akart mutatni, hogy a megtévedt apának nem szükségszerűen bűnös, bűnöző gyereke születik. „Kain megismerte feleségét, az fogant, és Hénochot szülte. Várost épített, és azt fiáról Hénochnak nevezte. Hénoch fia Irád lett. Irád fia Mechujael. Mechujael fia Metusael, Metusael fia pedig Lamech. Lamech két feleséget vett. Az egyiknek Ada volt a neve, a másiké Cilla. Ada a világra hozta Jabalt; ő lett az ősatyja azoknak. akik sátrakban laknak nyájaikkal. Testvérét Jubalnak hívták, ő lett az ősatyja azoknak, akik gitáron és fuvolán játszanak. Cilla Tubalkainnak adott életet; ő az őse a bronz- és vaskovácsoknak”.(6,17-22a) Lám mind híresek. –„Hénoch 65 éves korában nemzette Metuselachot. Hénoch Isten színe előtt járt… Hénoch egész életkora 365 évet tett ki. Isten színe előtt járt, aztán nem volt többé, mert Isten elvitte… Metuselach egész életkora 969 esztendő”.(5,21-22.24; 27) Isten irgalmas volt mindig, Fiát is irgalmazni, helyettünk meghalni és minket üdvözíteni küldte el!


Évközi 23 hét csütörtök



Évközi 23 hét csütörtök
 Kol 3,12-17 Lk 6,27-38 
„Bármit tesztek, szóval vagy tettel, mindent az Úr Krisztus nevében tegyetek!" 

Régen is ismerték a formaruhát. Bizonyos társadalmi csoportok azonos színű és szabású ruhát varrattak és ezzel jelezték hovatartozásukat. Amikor keresztény lett valaki, bokáig érő fehér ruhába öltöztették, és egy hétig abban járt. A hét elmúltával levetették ugyan, de a templomba vitték, szentmise alatt a miséző oltárra helyezték. Ezzel jelezték, hogy Jézus kegyelméből mindig tisztán akarnak élni. Szent Pál ennek a tiszta, Istennek tetsző életnek fontosabb erényeit sorolja fel, hogy ezeket állandóan gyakorolják, így ismerjék fel őket, mint Isten gyermekeit. Az irgalom érzülete azért fontos, hogy le ne nézzék a még nem keresztényeket, különböző bűnök foglyait. Jusson eszükbe, hogy ők is ilyenek voltak, és Isten irgalmából lettek tiszták. A jóság arra utal, hogy a keresztény megfelel a céljának, azt teszi mindig, ami egyezik Isten akaratával. Az alázatosság nem engedi, hogy magának tulajdonítsa állapota értékeit, hanem mindig tisztában legyen azzal, kitől kapta mindazt, amije van. Egy másik levelében tökéletesen megfogalmazza ezt a nagy erényt: „Isten kegyelméből vagyok az, ami vagyok, és nekem juttatott kegyelme nem volt hiábavaló. Sőt, valamennyiüknél többet munkálkodtam, bár nem én, hanem Isten kegyelme velem együtt". (lKor 15,10) A szelídség ad erőt ahhoz, hogy ingerült társadalmunkban is megőrizzük nyugalmunkat, és kíméletesek legyünk a nehezen elviselhető emberekhez is. A béketűrés a szelídséget gazdagító erény: nemcsak megőrizzük lelkünk egyensúlyát az idegesítő körülmények között, hanem elviseljük mások méltánytalan veselkedését is. „Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza van a másik ellen! Ahogy az Úr megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is! Mindezek fölött pedig öltsétek magatokra a szeretetet, amely a tökéletesség köteléke!" (13- 14) Ez a szeretetre való megállapítás azt jelenti, hogy mindezek az erények egyetlen gyökérből származnak, egyetlen erény a szeretet, amely az embertestvérekkel való kapcsolatunkat tökéletessé tudja tenni, mert ha szeretünk, mindig az illető javát akarjuk cselekedni. Szent Pál érzett rá az Egyház szemléletes megfogalmazására. Benne érett meg egy új látásmód a hívek közösségéről. Rádöbbent, hogy a keresztségben nemcsak egy üdvösségre meghívott tömeg egyik egyede lettem, hanem ebben a közösségben valami olyan összeköttetés alakul ki a tagok között, mint a föld legtökéletesebb szervezetében, az emberi testben: „Mert amint a test egy, bár sok tagja van, a testnek pedig minden tagja, bár sok, mégis egy test, úgy Krisztus is. Mi ugyanis mindnyájan egy Lélekben egy testté keresztelkedtünk, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok, és mindnyájunkat egy Lélek itatott át". (lKor 12,12-13) Itt a Kolosszei levélben is utal erre a később kiforrott meglátására: „S Krisztus békéje, amelyre meghívást kaptatok egy testben, uralkodjék a szívetekben! Legyetek hálásak!" (Kol 3,15) Aki ezt a gyönyörű gondolatot ihlette Pálban, aki bennünk, ebben a széthúzó, szétszórt családokban élő, önző, garázda világban élünk, mégis reményt ébreszt, megérdemli, hogy imában és boldog énekben köszönjük meg neki minden nap.(l6-17)


Évközi 23 hét szerda



Évközi 23 hét szerda
Kol 3,1-11; Lk 6,20-26

„Ha feltámadtatok Krisztussal, keressétek az odafönt valókat, ahol Krisztus van, Isten jobbján ülve"
„Ha Feltámadtatok Krisztussal" Nézzük a leírt fogalmakat sorjában. Jézus Krisztus valóban a halál fogalmának megfelelően meghalt. Egyedül az ember tud meghalni. A halál ugyanis azt jelenti, hogy a lélek elválik és eltávozik a testből. A lélek nem tud tovább halni, mert szellemi léte van. A testnek van újabb „halála", teljes szétbomlás. A feltámadás a halál ellentéte: az ember lelke visszatér a testébe, egyesül vele, ezáltal a test és az egész ember újra él. Jézus Krisztus valóban meghalt, mert az emberi lelke elhagyta testét. Ezt bizonyítja Jézus egyértelmű felkiáltása: „Atyám! Kezedbe ajánlom lelkemet! E szavakkal kilehelte lelkét". (Lk 23,46) Jézus nagypéntek délutántól húsvétvasárnap hajnalig halott volt. Teste Arimateai József új sírboltjában nyugodott, emberi lelke alászállt a poklokra. Onnan azonban isteni ereje visszahozta a földre. Angyalok kísérték diadalmenetét. A sírban ők szolgáltak Jézusnak. Agyongyötört testéről levették a fejet borító kendőt, majd az egész testet takaró lepedőt, összehajtogatták és fejtől, lábtól elhelyezték. A test rendbetételét már isteni erő végezte. Amikor ez megvalósult, az emberi lélek visszatért bele: Jézus tehát feltámadt, újra élt. A két angyal ott maradt: ők tanúsították a feltámadás tényét a holttestet kereső asszonyoknak. Húsvét napján Jézus több kijelölt tanúnak is megjelent. Igazolta a feltámadást. Negyven nap múlva a tizenegy apostol látta a mennybe menni. Pál apostol később találkozott vele a damaszkuszi úton. Az apostol levelét élő kolosszeieknek írja. Furcsa, hogy mégis feltámadtaknak szólítja őket, sőt: Krisztus széke mellé küldi őket, hogy ott a jót keressék. Itt az apostol már arra utal, hogy Jézus halála nem a mi fizikai halálunkat közömbösítette. Édesanyját kivéve minden embernek meg kell halnia. Az ember erkölcsi halálát oldotta fel Jézus. A kolosszeiek tehát a bűn halálából támadtak fel: „ Hiszen meghaltatok (a bűnnek), és életetek Krisztussal el van rejtve Istenben. Amikor pedig Krisztus, a ti életetek megjelenik, akkor majd ti is megjelentek vele együtt a dicsőségben" (3-4) Az apostol az erkölcsi haláltól óvja keresztény testvéreit. Azoktól a bűnöktől, amelyek miatt Jézus halála és feltámadása után is lelki halálba lehet sodródni, a testi halál után pedig az örök halálba is eshet a bűnös. Ezért kell az életben arra törekedni, hogy csak olyan tetteket szeressünk és tegyünk meg, amelyek már most is illenek Jézus mennyei trónszékéhez. Építsük az Isten országát, az igazság és szeretet szellemiségét gyakoroljuk. Abba a közösségbe törekedjünk, amelyben nem a test szerinti származás számít, hanem az istengyermekség. Meg kell fontolnunk ezeket, éljünk józanul: a bűnöket jó megbánni, de legjobb eleve elkerülni.


2015. szeptember 8., kedd

NIKODÉMIAI SZENT ADORJÁN



Szent Adorján és társai
 [szeptember 8.]

Adorján (Adrianus) Maximianus császár uralkodása idején szenvedett vértanúságot.
Midőn a mondott Maximianus Nikomédia városában a bálványoknak áldozott, parancsára mindenki keresztények után kutatott. Ki a büntetéstől való félelemből, ki a pénzjutalom utáni vágyból: szomszéd a szomszédot, rokon a rokont hurcolta bíróság elé. Közülük harminchármat üldözőik elfogtak, és a király elé vezettek. Így szólt hozzájuk a király: „Nem hallottátok, hogy milyen büntetést rendeltem el a keresztények ellen?” Így válaszoltak: „Hallottuk és kinevettük esztelen parancsodat.” Erre a király haragra gyúlva, nyers szíjakkal korbácsoltatta meg őket, és parancsot adott arra, hogy szájukat kövekkel zúzzák szét, és elrendelte, hogy miután valamennyiük vallomását feljegyezték, vasra verve zárják őket börtönbe.
Állhatatosságukat látva, Adorján, a katonai szolgálattevők kapitánya, így szólt hozzájuk: „Az Istenre kérlek benneteket, mondjátok meg, mi viszonzást vártok ezekért a kínokért?” Erre ezt mondták a szentek: „Szem nem látott, fül nem hallott, emberi szívbe föl nem hatolt, amiket Isten készített azoknak, akik őt szeretik” (1 Kor 2,9), Erre Adorján nyíltan kiállt, és azt mondta: „Jegyezzetek be engem is ezekkel együvé, mert én is keresztény vagyok!” Mikor ezt a császár meghallotta, vasra verve börtönbe vetette, amiért Adorján nem akart áldozatot bemutatni.
Natália pedig, a felesége, amikor meghallotta, hogy férje börtönben van, megszaggatta ruháit, keservesen sírt és jajgatott. Hanem amikor azt is megtudta, hogy Krisztus hitéért börtönözték be, nagy öröm töltötte el, a börtönhöz futott, és csókolgatni kezdte férje és a többiek bilincseit. Hiszen ő is keresztény volt, de az üldözés miatt nem árulta el magát. Így szólt férjéhez: „Boldog vagy, uram, Adorján, mert olyan kincsre leltél, amelyet nem szüleid hagytak rád, s amelyben ezek itt – noha sok minden van birtokukban – szűkölködni fognak, midőn az idő nem lesz alkalmas kölcsönadásra és kölcsönvevésre, s midőn senki nem szabadíthatja majd meg a másikat a büntetéstől, sem apa a fiát, sem anya a lányát, sem szolga az urát, sem barát a barátját, sem pedig a vagyon annak birtokosát.” Amikor pedig figyelmeztette őt, hogy vessen meg minden földi dicsőséget, s ne gondoljon se barátaival, se szüleivel, és szívében mindig az égiekhez ragaszkodjék, így szólt hozzá Adorján: „Menj, nővérem, szenvedésünk idején hívatni foglak téged, hogy lássad végünket.” Így tehát férjét a többi szentre bízva – hogy tudniillik erősítsék őt –, Natália hazatért.
Amikor Adorján hallotta, hogy elérkezett szenvedésének napja, lefizette az őröket, és a vele lévő szenteket kezesül hagyva, hazament Natáliáért, hiszen esküvel ígérte meg neki, hogy szenvedésüknél jelen lehet. Valaki már messziről meglátta őt, előrefutott, és hírül adta Natáliának: „Adorján kiszabadult és itt jön!” Ő ezt hallva, nem hitte el, és ezt mondta: „És ki szabadíthatta ki őt bilincseiből? Ne érjem meg, hogy bilincseiből szabadulva, elváljon a szentektől!” Amíg ezt mondta, megjött a szolgafiú, mondván: „Íme az én uram, elengedték.” Natália pedig, mert úgy gondolta, hogy megfutamodott a vértanúság elől, keserű zokogásban tört ki, és amikor meglátta őt, fölugrott, a ház kapuját gyorsan bezárta előtte, és így szólt: „Messze kerüljön tőlem, aki az Istentől elesett, és ne kelljen szólnom ahhoz a szájhoz, mely urát megtagadta!” És hozzá fordult: Ó, te szerencsétlen, Isten nélkül való, ki kényszerített belekapni abba, amit nem tudtál bevégezni? Ki választ el téged a szentektől? Ki csalt el, hogy otthagyd a béke gyülekezetét? Mondd meg nekem, miért futamodtál meg, mielőtt kitört volna a harc, mielőtt ellenséget láttál volna? Hogyan sebesülhettél meg a nyíl kilövése előtt? Én még csodálkoztam is, hogy valaki az Isten nélkül valók közül, a gonoszok nemzetségéből Istennek ajánlott áldozat lehet. Jaj, én boldogtalan nyomorult, mit tegyek, mikor hozzá vagyok láncolva ehhez az istentelenhez? Annyit sem érdemeltem, hogy csak egy óra hosszat vértanú feleségének nevezzenek, hanem hitehagyó felesége lettem: kis ideig tartott az én ujjongásom, hanem gyalázatom örökké fog tartani!”
Szent Adorján ezeket hallva túláradóan örvendezett, és csodálattal töltötte el, hogy a szép és nemes fiatal nő, akit tizennégy hónapja vett feleségül, hogyan mondhatott ilyeneket. Ezért még lángolóbban vágyakozva a vértanúságra, szíves örömest hallgatta szavait. Hanem amikor látta, hogy túlságosan gyötrődik, azt mondta neki: „Nyiss ajtót, úrnőm, Natália, mert nem a vértanúság elől futamodtam meg, ahogy gondolod, hanem azért jöttem, hogy téged hívjalak, amint megígértem.” Ő ezt nem hitte el, és ezt mondta: „Nézd, hogyan vezet félre engem a hitehagyó, hogy hazudik ez a második Júdás! Tűnj előlem, nyomorult; megölöm hát magam, hogy kielégülj végre.” És mert késlekedett az ajtónyitással, azt mondta neki Adorján: „Nyisd ki gyorsan, mert elmegyek, és többé nem fogsz látni, és gyászolni fogod, hogy nem láttál engem halálom előtt. Kezesül hagytam a szent vértanúkat, és ha a szolgák nem találnának engem, a szenteknek saját kínjaik mellett az enyémeket is magukra kell venniük.”
E szavak hallatára Natália kinyitotta az ajtót, és miután leborultak egymás előtt, együtt mentek a börtönbe, ahol Natália hét napon keresztül törölgette a szentek fekélyeit drága gyolcsokkal.
A kijelölt napon aztán a császár elővezettette őket. A kínzásoktól annyira el voltak gyengülve, hogy járni sem tudtak, ezért úgy szállították őket, mint az állatokat. Adorján megkötözött kézzel követte őket. Azután Adorjánt, aki maga vitte kínpadját, a császár elé vezették, Natália pedig csatlakozva hozzá, így beszélt neki: „Én jó uram, aztán nehogy reszkess, mikor meglátod a kínzóeszközöket! Most ugyan egy kis ideig szenvedsz, de azután örökké ujjongani fogsz az angyalokkal.” Adorjánt tehát, mivel nem akart áldozatot bemutatni, igen keményen megkorbácsolták, Natália pedig örömmel szaladt a szentekhez, akik börtönben voltak, és azt mondta: „Íme, az én uram megkezdte vértanúságát!” Mikor pedig a király figyelmeztette Adorjánt, hogy ne káromolja az ő isteneit, azt mondta: „Ha te engem azért kínzol, mert káromlom azokat, akik nem istenek, milyen kínokat kell majd neked kiállanod, aki az igaz Istent káromlod!” Erre a király: „Ezek a hitetők tanítottak ki téged ezekre a szavakra.” Adorján így válaszolt: „Miért mondod hitetőknek azokat, akik az örök élet tanítómesterei?” Szaladt Natália, és örömmel számolt be a többieknek férje válaszáról.
Akkor a király négy igen erős férfival keményen megkorbácsoltatta. Natália pedig minden kínzásról, kérdésről és válaszról rögtön beszámolt a többi vértanúnak, akik a börtönben voltak. Hanem olyannyira megkorbácsolták, hogy belső részei kiomlottak. Erre, vasra verve bezárták a börtönbe, a többiek mellé.
Adorján huszonnyolc éves, csinos és deli ifjú volt. Natália elnézte, ahogyan férje egészen elkínozva hanyatt fekszik, és kezét a feje alá téve így beszélt; „Boldog vagy, én uram, mert méltó lettél, hogy a szentek sorába számláltass. Boldog vagy, én fényességem, hogy szenvedhetsz azért, aki érted szenvedett. Most folytasd utadat, én édesem, hogy megláthasd az Ő dicsőségét!”
Meghallván pedig a császár, hogy sok asszony szolgál a szenteknek a börtönben, elrendelte, hogy többé ne engedjék be őket hozzájuk. Ezt hallván Natália lenyírta a haját, és férfiruhát öltve szolgált a szenteknek a börtönben. Példájával másokat is erre indított. Megkérte férjét, hogy mikor már a dicsőségben lesz, könyörögjön érte, hogy az Isten őrizze meg őt érintetlenségben, és mielőbb szólítsa el ebből a világból.
Hallván pedig a király, hogy mit műveltek az asszonyok, üllőt hozatott, hogy azon összetörjék a szent mártírok lábszárait, és elpusztuljanak. Natália attól félt, hogy férje megretten a többiek gyötrelmeitől, ezért megkérte a szolgákat, hogy Adorjánnal kezdjék. Miután levágták Adorján lábfejét és összetörték lábszárát, arra kérte Natália, hogy engedje kezét is levágni, hogy ezzel hasonlóvá legyen a többi szenthez, akik többet szenvedtek. Miután ez megtörtént, Adorján kiadta lelkét, és a többiek is lábukat önként odanyújtva, az Úrhoz költöztek.
A király, utasítást adott, hogy égessék el a testeket, Natália azonban Adorján kezét ölébe elrejtette. Amikor aztán a szentek testét tűzre vetették, Natália velük együtt a tűzbe akarta vetni magát, de hirtelen igen heves zápor tört ki, és a tüzet eloltva, sértetlenül megőrizte a szentek testét. A keresztények pedig megtanácskozván a dolgot, a testeket Konstantinápolyba vitték át azzal, hogy ha majd az Egyház békében él, tisztelettől övezve visszahozzák. Az Úr 280. esztendeje körül történt vértanúságuk.
Natália otthon maradt, Szent Adorján kezét megőrizte, és életének vigaszául mindig ágya fejénél tartotta. Később egy tribunus, látva, hogy Natália milyen nagyon szép, gazdag és nemes, a császár akaratából tisztes matrónákat küldött hozzá, hogy egyezzen bele a vele kötendő házasságba. Natália így válaszolt neki: „Ki kezeskedhet értem, hogy egy ilyen férfihoz hozzámenjek? Mégis azt kérem, hogy adjanak nekem három nap haladékot, hogy előkészülhessek.” Azért mondta ezt, hogy így elmenekülhessen. Kérlelni kezdte az Urat, hogy őrizze meg érintetlenségben, s közben elszenderedett. Íme, megjelent neki egy a vértanúk közül, és kedvesen vigasztalgatva megparancsolta, hogy menjen oda, ahol a vértanúk teste van. Mikor felébredt, csak Adorján kezét vette magához, és sok kereszténnyel együtt hajóra szállt.
A tribunus ennek hallatára egy sereg katonával hajón indult üldözésére, de a feltámadó ellenszél sokakat közülük elsüllyesztett, s visszatérésre kényszerítette őket. Éjfélkor egy kísértethajón, hajós alakjában megjelent az ördög Natáliának és társainak, és a hajós hangján így szólt hozzájuk: „Honnan jöttök és merre tartotok?” Erre ők: „Nikomédiából jövünk, és Konstantinápolyba tartunk.” Erre az ördög: „Eltévedtetek, tartsatok balra, hogy jó irányba hajózzatok.” Ezt azért mondta, hogy kiküldje őket a nyílt tengerre, és odavesszenek. De amint átigazították a vitorlákat, hirtelen megjelent nekik egy csónakban Adorján, és figyelmeztette őket, hogy ugyanabba az irányba hajózzanak, amerre elindultak, és hozzáfűzte, hogy a gonosz lélek beszélt hozzájuk. Majd eléjük került, mutatva nekik az utat. Natália pedig látva az előttük haladó Adorjánt, mérhetetlen örömmel telt el. Még virradat előtt Konstantinápolyba érkeztek.
Midőn Natália belépett abba a házba, ahol a vértanúk teste nyugodott, Adorján kezét teste mellé helyezte, majd imádság közben álomba merült. Megjelent neki Adorján, és köszöntve őt, buzdította, hogy jöjjön vele az örök békességbe. Miután fölébredt és a jelenlévőknek elbeszélte álmát, istenhozzádot mondott mindenkinek és kilehelte a lelkét. A hívek pedig fölemelték testét, és a vértanúk mellé helyezték el.