Ferenc
pápa jelenlétében április 7-én pénteken tartotta ötödik nagyböjti beszédét P.
Raniero Cantalamessa kapucinus és ez alkalommal arról szólt, hogy miként lehet
a protestáns reformáció ötödik centenáriumát egy kegyelmi eseménnyé és az egész
egyház kiengesztelődésévé tenni.
A Római
Kúria tagjai számára a Redemptoris Mater kápolnában tartott elmélkedésében a
szónok a protestáns reformáció eredetéről, a hitbeli megigazulás tanának Luther
utáni korszakáról, a megigazulás-tan páli vagy jézusi tanításáról, végül
pedig a hitbeli megigazulás mai hirdetéséről szólt.
A bűnös
ember megigazulásáról szóló nagy probléma értelmezése is csak a Szentlélek
által történhet
A
Szentlélek egyházban betöltött szerepéről szóló sorozatában a kapucinus atya a
beszéde elején leszögezte, hogy a bűnös ember megigazulásáról szóló nagy
probléma értelmezése is csak a Szentlélek által történhet. Kiindulópontként
felolvasta Szent Pál apostol római levelének híres harmadik fejezetét: „Most
azonban az Isten előtti megigazulás a törvénytől függetlenül lett
nyilvánvalóvá, amint a törvény és a próféták is tanúsítják: az az Isten előtti
megigazulás, amely a Jézus Krisztusban való hitből ered, és amely minden
hívőnek szól. Ebben nincs különbség. Mert mindnyájan vétkeztek, és nélkülözik
az Isten dicsőségét. Megigazulásukat azonban ingyen kapják, Isten kegyelmének
erejéből, Jézus Krisztus megváltása árán. Őt adta oda Isten véres engesztelő
áldozatul a hitben, hogy kimutassa igazságosságát. Isten végtelen türelmében
elnézte a korábban elkövetett vétkeket, hogy igazságosságát most kimutassa.
Mert amint ő igaz, úgy akar igazzá tenni mindenkit, aki Jézusban hisz. Hol
marad tehát dicsekvésed? Szétfoszlott. Mely törvény alapján? Vajon a tettek
törvénye alapján? Nem, hanem a hit törvénye szerint. Mi azt valljuk, hogy az
ember a hit által válik igazzá, a törvény szerint tettektől függetlenül” (Róm
3,21-28).
Luther
szabadító élménye
Hogyan
is történhetett, hogy egy ilyen világos és vigasztaló üzenet a nyugati kereszténység
ölén végül kétféle európai kontinens megszületéséhez vezetett? – tette fel a
kérdést. Sajnálatos módon ez a megosztottság az évszázadokon át vízválasztó
maradt a katolikusok és a protestánsok között. A szónok felelevenítette Luther
Márton szabadító torony-élményét, mikor kínzó önelégtelenségéből és önvádjaiból
szabadulva felfedezte: „Az igaz a hitből él”. A szónok összevetette Luther első
élményét, még a búcsúcédulák elutasítása előtti időszakából, az egyházatyák
megigazulás-tanaival.
Nem az
erények által jutunk el a hitre, hanem a hitből, a hit által érünk az
erényekhez
Szent
Ágoston „Isten igazságossága”-ról beszélt századokkal Luther előtt: Isten
igazságossága, a justitia Dei, az a kegyelem, ami által mi igazzá válunk Isten
előtt. Másképpen úgy fogalmaz: Isten üdvössége, a salus Dei, az a kegyelem, ami
által Isten szabaddá tesz bennünket. Nagy Szent Gergely pápa tanította: Nem az
erények által jutunk el a hitre, hanem a hitből, a hit által érünk az
erényekhez. Szent Bernát mondta: Én amit nem tudok elérni saját magamtól, azt
tulajdonba veszem bizalommal az Úr átszúrt oldalából, mert az egészen kegyelem…
És abból ered az én igazságosságom? Óh, Uram, én csak te igazságosságodra
emlékezem, mert az az enyém is, mert te vagy számomra az Isten igazságossága.
Szent Tamás még ennél is tovább ment, amikor a „betű öl, a Lélek ami éltet”
páli tanítást magyarázta, hiszen szerinte a betű alatt az evangélium erkölcsi
parancsait is értették, ezért „az evangélium betűje is ölne, ha hozzá nem
tennénk, hogy a hit kegyelme az, ami gyógyít, üdvözít”.
A
tridenti zsinat nehézség nélkül megállapítja a hit és kegyelem primátusát
A
reformációra válaszként összehívott tridenti zsinat nehézség nélkül
megállapítja a hit és kegyelem primátusát, jóllehet fenntartja a cselekedetek és
a törvény megtartásának a szükségességét, az üdvösség elnyerésének egész
folyamatát szem előtt tartva, a páli megfogalmazás értelmében, mely a szeretet
által tevékeny hitről beszél „fides quae per caritatem operatur” (Gal 5,6). Így
érthető – összegezte a szónok –, hogy az ökumenikus párbeszéd új légkörében el
lehetett jutni a katolikus egyház és a Lutheránus Egyházak Világszövetsége
közötti közös nyilatkozathoz a hit által történő megigazulásról, melyet 1999.
október 31-én írtak alá II. János Pál pápa idején.
Nem volt
hiábavaló a reformáció
Ezek
után azt a kérdést vetette fel Cantalamessa atya, hogy akkor a protestáns
reformáció egy „sok hűhó semmiért” eset volt? Semmiképpen nem! –
válaszolta. A katolikus egyház tanítóhivatala soha nem semmisítette meg a
megelőző zsinatok döntéseit és soha nem tagadta azt, amit az egyházatyák,
Ágostontól Tamásig tanítottak. A forradalmak nem eszmék vagy elvont elméletek
mentén születnek, hanem a konkrét történelmi körülmények között. Az egyház
pedig akkor egy ideje valójában nem reflektált ezekre a meggyőződésekre. Az
élet, a katekézis, a nép vallásosság, a keresztény jámborság, a lelkivezetés,
nem is beszélve az egyszerű prédikációkról, mindez az ellenkezőjét látszott
tanúsítani, vagyis ami számít, azok a tettek, az emberi erőfeszítés. Ennek
tetejében a jótettek alatt nemcsak a felebaráti szeretetnek a Máté 25-ben Jézus
által felsorolt eseteit értették (enni, inni adni, felruházni…), hanem a
zarándoklatokat, a fogadalmi gyertyákat, a kilencedeket és a búcsúk elnyerését
értették.
Váltás a
századok során: a hit helyett az erkölcs az előtérben
Cantalamessa
atya utalt Henry de Lubac A középkori szentírás-magyarázat története című
művében olvasható hangsúlyeltolódásra, mely a hit és kegyelem elsődlegességét
szem előtt tartó korai egyház meggyőződéséből és gyakorlatából egyre inkább az
erkölcsi tennivalók felé helyezte a hangsúlyt. Kezdetben a Szentírást négyféle,
egymásra épülő értelemben vették és ezek a történelmi, a krisztológiai, a
morális és az eszkatológikus szemlélet, egy korai veretes mondás jegyében :
Amit olvasol az történelem, amit hiszel az allegória, amit teszel az erkölcs,
és amire tartasz, az anagógia, az Istenhez emelkedés útja.
Beszéde
további részében a Pápai Ház szónoka az ősi apostoli igehirdetést elemezte,
mely az ószövetség hitvilágából emelkedett ki, és mert gyökereit Ábrahámtól
eredezteti, abból az összefüggésből érthető. Pál apostol tanítása valójában a
krisztusi örömhír alapján áll, és azt alkalmazza saját korának teológiai
kihívásaira.