Az élet igéje – 2017.
szeptember
Az egész világon milliók olvassák és igyekeznek
tettekre váltani – Chiara Lubich, a Fokoláre mozgalom alapítója kezdeményezése
szerint – az adott hónapra kiválasztott bibliai mondatot és a hozzáfűzött
magyarázatot, amely széles körben hatással van az egyének és közösségek
életére.
„Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét és kövessen.” (Mt 16,24)
Jézus nyilvános életének delén járva nagy
erővel hirdeti, hogy Isten országa közel van. Épp Jeruzsálembe készül.
Tanítványai sejtik, hogy milyen nagy küldetésben jár, és felismerik benne Isten
küldöttét, akire egész Izrael népe vár. Most végre szabadulást remélnek a római
hatalomtól, valamint bíznak egy békét és virágzást hozó jobb világban.
Jézus azonban nem akarja, hogy ábrándokat
kergessenek: világosan megmondja, hogy jeruzsálemi útja nem vezet győzelemre,
hanem visszautasítják, szenvednie kell és megölik. Azt is feltárja előttük,
hogy harmadnap feltámad. Nehéz megérteni és befogadni a szavait. Péter
szemrehányást is tesz, nem akarja, hogy ez megtörténjen, és meg is próbálja
lebeszélni róla Jézust.
Jézus határozottan meginti Pétert, aztán
tanítványaihoz intézi ezt a felkavaró meghívást:
„Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét és kövessen.”
Vajon mit kér Jézus ezekkel a szavakkal a
tanítványaitól, a mai tanítványaitól is? Hogy megvessük saját magunkat? Hogy
mindannyian teljes önmegtagadást vállaljunk? Azt kéri, hogy a szenvedést
keressük, és így legyünk Isten nagyobb tetszésére?
Ez az ige inkább arra hív, hogy Jézus lépteit
kövessük, fogadjuk be az evangéliumi értékeket és követelményeket, hogy egyre
inkább rá hasonlítsunk. Ez azt jelenti, hogy éljük meg teljességgel az életet,
ahogy Ő tette, akkor is, amikor a kereszt árnyékolja be utunkat.
„Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét és kövessen.”
Tagadhatatlan, hogy mindenkinek megvan a maga
keresztje: a fájdalom különböző formái részét képezik az emberi életnek, mégis
úgy tűnik, érthetetlen számunkra, és ellenkezik a boldogság iránti vágyunkkal.
Jézus pedig megtanít, hogy éppen ebben fedezzünk fel egy váratlan fényt. Olyan
ez, mint amikor néha belépünk egy templomba, és felfedezzük, milyen csodálatos
és ragyogó üvegablakai vannak, melyeken kívülről nem látszik semmi szépség.
Ha Jézust akarjuk követni, Ő azt kéri, hogy
teljes mértékben fordítsuk meg az értékrendünket, mozdítsuk ki önmagunkat
világunk középpontjából, és utasítsuk vissza a személyes érdekérvényesítés
logikáját. Azt ajánlja, hogy jobban figyeljünk oda mások szükségleteire, mint a
sajátunkra, hogy próbáljunk minden erőnkkel örömet szerezni másoknak, úgy, mint
Ő, aki egyetlen alkalmat sem szalasztott el, hogy bátorítsa és reménnyel töltse
el azokat, akikkel találkozott. Az önzésünktől való megszabadulás útján
elindulhatunk emberségünk kiteljesedése felé, és ebben a szabadságban
megtalálhatjuk személyiségünk teljes megvalósulását.
„Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel
keresztjét és kövessen.”
Jézus arra hív, hogy tegyünk tanúságot az
evangéliumról, akkor is, ha ezt a hűséget próbára teszik a környezetünkben
tapasztalható kisebb-nagyobb értetlenségek. Jézus velünk van, és azt akarja,
hogy vele együtt tegyük fel az életünket arra, hogy megvalósuljon a legnagyobb
ideál: az egyetemes testvériség, a szeretet civilizációja.
A szeretet radikalizmusa az emberi szív
legmélyebb vágya. Ezt tanúsítják a nem keresztény vallási hagyományok egyes
követői is, akik komolyan a lelkiismeretükre hallgattak. Gandhi így ír: „Ha
valaki megölne, és én a gyilkosomért mondott imával az ajkamon halnék meg, és
Istenre emlékeznék az Ő élő jelenlétének tudatában szívem szentélyében, akkor
és csak akkor lehetne elmondani rólam, hogy él bennem az erősek
erőszakmentessége.”
Chiara Lubich a megfeszített és elhagyott Jézus
titkában találta meg az orvosságot a sebek gyógyítására személyes életünkben és
az emberek, csoportok és népek között is. Sokakkal megosztotta ezt a
tapasztalatát, amikor például 2007-ben a különböző keresztény egyházak és
egyházi közösségek Stuttgartban megtartott rendezvényére így írt: Életünk
folyamán mi is mindnyájan átélünk az övéhez legalább kicsit hasonló
fájdalmakat. (…) Amikor szenvedünk, és átéljük ezeket a fájdalmakat, Őrá
emlékezzünk, aki mindezt magára vette: szinte Ő van jelen, az Ő fájdalmában
részesedünk. Tegyünk úgy, mint Jézus, aki nem maradt ott megkövülten, hanem
ahhoz a kiáltáshoz még hozzáfűzte: „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet” (Lk
23,46), és újra ráhagyatkozott az Atyára.
Hozzá hasonlóan mi is túlléphetünk a fájdalmon,
és legyőzhetjük a megpróbáltatást azzal, hogy kimondjuk: „Szeretlek, elhagyott
Jézus, téged szeretlek ebben, ez a fájdalom rád emlékeztet, a te
megnyilvánulásod, a te arcod”. És ha a következő pillanatban tovább szeretjük a
testvéreinket, és azt tesszük, amit Isten akar, legtöbbször megtapasztaljuk,
hogy a fájdalom (…) örömre változik. (…) Azokban a kis közösségekben is, ahol
élünk, (…) találkozhatunk kisebb vagy nagyobb széthúzással. Ezekben a
fájdalmakban is az Ő arcát fedezhetjük fel, legyőzhetjük magunkban a fájdalmat,
és azon lehetünk, hogy helyreállítsuk a testvériséget a többiekkel. (…) A
közösségi kultúra útját és modelljét a keresztre feszített és elhagyott
Jézusban találjuk meg.”