NURSIAI SZENT BENEDEK
*Nursia, 480 körül +Monte Cassino, 547. március 21.
A szerzetesség eszménye, amely ilyen vagy olyan változatban minden nagy
vallásban megtalálható, a keresztény Európa számára Benedekben olyan formát
öltött, amely másfél évezreden át hatott az egész történelemre. A Benedictus
nevet már Nagy Szent Gergely pápa (+604) eredeti jelentésében említi: Istennek
ez az embere áldott, akár a nevét, akár az osztályrészéül jutott kegyelmet
nézzük. Benedek jóval több mint amire ,,az utolsó római'' vagy ,,a Nyugat
atyja'' elnevezés utal. Ezek a címek olyan béklyók, amelyeket minden
évszázadban újra széttört. Benedek ,,Istentől áldott'', számtalan szerzetesnek
pátriárkája a föld minden részén; miként Ábrahám, ő is sok népnek lett atyja.
Benedek életrajzi adatai Nagy Szent Gergely pápától származnak. Természetesen a
pápa -- kora irodalmi igényeit szem előtt tartva -- nem mai értelemben vett
életrajzot írt Benedekről. Építő jellegű írásaiban inkább Benedek szellemiségét
vázolta, s a szerzetesség prófétai adományokkal megáldott atyja
életszentségének rendkívüli vonásait emelte ki. De azért életének főbb
eseményeit és szentté válásának útját is nyomon követhetjük a nagy pápa által
írt ,,életrajz'' alapján.
Benedek 480 táján született a szabin hegyvidék kis püspöki székhelyén,
Nursiában (ma Norcia). A szülők viszonylag jómódúak és elég széles látókörűek
voltak ahhoz, hogy fiukat egész fiatalon Rómába küldjék tanulni. Így Benedek
abba a városba került, amely még az antik kultúra fényét mutatta, de már
apostolok és vértanúk sírja is ékesítette. Már másfél százada állt a lateráni,
a Szent Péter-, a Szent Pál- és a nagy Mária-bazilika.
De a kereszténység győzelmének ezek a jelei nem terelték el a fiatalember
figyelmét arról, hogy Róma hanyatlásnak indult. Azzal, hogy a császárság
székhelye átkerült Konstantinápolyba, Róma szinte vidéki várossá fejlődött
vissza. Ezenkívül az 5. századtól állandóan rettegni kellett a barbár
germánoktól, de a keleti-gót Theodorich és széles látókörű minisztere,
Cassiodorus 526-ig békét biztosított. Ugyanakkor az egyházi helyzet csalódást
okozhatott, kivált a kléruson belüli bajok és a498. évi pápaválasztással
kapcsolatos viszályok miatt. Baj volt politikai, egyházi, gazdasági, művelődési
és erkölcsi szempontból is.
Az ,,örök'' város, az általános élvhajhászás és tanulótársainak lődörgése nem
vonzotta Benedeket, ellenkezőleg. Otthagyta hát a várost a tanulmányaival
egyetemben -- ez a diákélet nem az Isten szerinti életnek volt az iskolája. Az
istenkereső fiatalember Nolai Szent Paulinus (+ 431) tanácsát követte: ,,Ha az
ember nem akar Isten országáról lemondani, akkor menekülnie kell Rómából.''
Hogy egyedül Isten keresésének élhessen, mindentől szabaddá vált.
Benedek fokozatosan szakított környezetével, és megismerkedett a monasztikus
élet különféle formáival, de Monte Cassino szentjéig még hosszú volt az út. Az
első idők csodálatos eseményei tanúsítják -- Nagy Szent Gergely szerint --,
hogy a fiatal Benedek hivatása kegyelmével már az első lépéseket is milyen
tökéletesen tette meg. Rövid ideig Enfide (Affile) templomának aszkéta életet
élő közösségébe tartozott, de csakhamar megvált tőlük. Lehetséges, hogy a
keleti szerzetesek szigorú életmódja hatott rá. Mindenesetre Subiaco mellett
teljes magányba vonult, és a tökéletes lemondást kereste. Így átélhette a
szerzetesség és a lelki fejlődés minden fokozatát. Három esztendeig tarthatott
ez az előkészületi idő. Ekkor belső fejlődése fordulóponthoz érkezett: Isten
kivezette barlangja sötétjéből a remetét, és ,,odaállította az emberek elé
példának, hogy mint a mécses a lámpatartón világítson mindenkinek, aki az Isten
házában van''. Nagy Szent Gergely leírta, miként vált meg Benedek a
remeteélettől és lett atyja azoknak a nőtlen férfiaknak, akik közösségben kívánták
keresni Istent. Nagy Szent Vazul (+ 379) regulájából Benedek megtanulta, hogy a
kolostori közösség kicsiben maga az Egyház, mert a tagok egy testként élnek és
a fő: Krisztus. A különféle kísértéseket legyőzve megérett arra, hogy a lelki
élet tanítómestere legyen.
De e téren is tapasztalatokra volt szüksége. Vicovaro mellett egy szerzetesi
közösség élén megkísérelte kolostori fegyelemre nevelni a maguk útján járókat.
Ekkor megtanulta, mekkora veszélyei vannak a szerzetesi életnek, ha nincsenek a
szabályai rögzítve. Visszatért hát Subiacóba. De a szerzetesek -- meglehetősen
sokan voltak! -- ismét arra kérték, legyen szellemi atyjuk. Erre szétosztotta
őket tizenkét kolostorba, egy-egy ,,atya'' keze alá rendelte őket, maga pedig a
legfőbb irányítást vette át. ,,Az Úr szolgálatának ebben az iskolájában'' a
jeruzsálemi ősegyház szelleme élt; főleg a monasztikus erényeket
(engedelmesség, imádság, munka) gyakorolva élték az apostoli életet. A
szerzetesi közösség felépítésén fáradozva Benedek megtapasztalta, mennyi
törődést kíván a regulához igazodó élet lehetőségeinek megteremtése.
Subiacóból Istennek benne lakó Lelke Monte Cassinóra vezette, arra a hegyre,
amely szimbólum lett a történelemben, ,,Isten hegyre épített városa''.
Tanítványaival nekilátott az új feladatnak. Míg Subiaco a világtól való
elfordulás helye volt Benedek számára, addig Monte Cassinón az ,,építő ember''
(W. Nigg) teljesedett ki benne. Megszerezte az önmaga fölötti uralmat, és
tanítómestere lett az istenkereső embereknek. Egy régi erődnek és egy hajdani
szentélynek a romjaiból kolostort épített, és benne egységes alkotmányhoz
igazodó közösséget hozott létre. Ezt is, azt is világos terv szerint
monasztikus alapelvekhez igazodva vitte végbe, s közben mindig nyitott maradt
kora, az emberek és a feladatok számára. Mindnyájan a közös ,,szent szabály''
szerint éltek, amely épp Monte Cassinón kapta meg végleges formáját. Pontosan
meg volt határozva az imádság, az olvasás és a munka, az étkezés és az alvás
ideje. Benedek aszketikus elképzelései, amelyeket évek hosszú során át próbált
ki, ebben a formában öltöttek testet. Mindnyájan a szeretet közösségében éltek
az apát vezetése alatt, és imádkozva, dolgozva törekedtek minden nap újra
,,tökéletes szerzetessé'' válni. Az európai ember természetének megfelelően
összekapcsolták a szemlélődő és a tevékeny életet.
Nagy Szent Gergely szerint Benedek mindezeken túl az igét is hirdette, hogy
elvezesse a népet a hitre és az Isten házába. Benedek, aki a neve szerint is, a
kapott kegyelem alapján is ,,áldott'' volt, kiváló ,,építő ember''-nek, jó
vezetőnek bizonyult. Megvolt benne az emberi szív ismeretének adománya. Ennek
birtokában nevelte a szerzeteseit, akiknek, az ,,istenszolgálat iskolájában''
egy olyan testvéri közösséggé kellett formálódniuk, amely készen áll Jézus
Krisztusnak, az igaz Királynak szolgálatában a harcra, s háborúra. A Regulából
látható, milyennek képzelte el Benedek a szentet. A szerzetes a szeretetből
erőt merítve, a mindenütt jelenlévő szent Istentől ösztönözve, az alázat és az
engedelmesség szellemében az imádságnak és a munkának él a közösségben. Az apát
az Atyát és a Jó Pásztort testesíti meg. S mindent áthat a mértékletesség
erénye és a megkülönböztetés készsége.
Benedek regulája annyi életbölcsességről, Istennel való töltekezésről és
Krisztusnak olyan nagy szeretetéről tanúskodik, hogy 1400 esztendő folyamán --
a szerzeteseken kívül is -- megszámlálhatatlanul sok keresztényt magával
ragadott. Ugyanakkor tudjuk: Benedek nagysága és regulájának jelentősége nem az
,,eredetiség''-ben rejlik. Benedek maga is megfogalmazta, hogy reguláját ,,a
szerzetességben végbemenő változás'' kezdetének tekinti (73. fejezet), még nem
jelenti a kiteljesedést, nem akar mindent felölelni. Az utolsó fejezetben túl
is mutat saját magán és a regulán. A regula e nyitottsága révén vonult be oly
könnyen a történelembe. A történtekből kiolvashatjuk: milyen lehetőségeket
foglal magában a szabályzat.
Történeti értelemben nem volna helyes Benedeket rendalapítónak nevezni, először
is azért, mert az akkori aszkéták és közösségek olyan szerzeteseknek nevezték
magukat, akik ,,a szent atyák, különösen Szent N. N. szabályai szerint élnek''.
Az apát szabta meg az életrendet, s rendszerint nem egy, hanem több
szabályzatból merített. Innen érthető módon a ,,szabályzatkeverékek''
időszakáról is szokás beszélni. 600 körül pl. Galliában mintegy húsz, egymással
kevert szerzetesi szabályzat volt használatban. Benedek maga egyértelműen utal
rá, milyen elképzelései voltak. Nem akarta, hogy szabályzatát abszolútnak és
egyedül érvényesnek tekintsék; csak ,,kezdet''-nek ajánlja; s ,,ha valaki a
tökéletes szerzetessé válásban gyorsabban halad, annak ott vannak a szent atyák
szabályai'' (73. fejezet). Benedek tehát épít Pakhomioszra, Cassianusra,
Vazulra és a többi atyára, s nem akarja őket sem mellőzni, sem fölöslegessé
tenni. Mégis, Benedek szabályzata hamarosan általános lett, az európai
kolostori élet regulájává vált.
547. március 21-én véget ért a szerzetesség Monte Cassino-i pátriárkájának
földi élete. Nagy Szent Gergely szerint ,,a templomba vitette magát, és
gyengeségében a tanítványaira támaszkodva állt ott - - kezét az ég felé emelte,
így lehelte ki imádsággal a lelkét.''
A 9. századtól március 21-én, a temetése napján ünnepelték Szent Benedek
apátot. A galliai liturgikus könyvekben azonban már a 8. század végén
megjelenik július 11., mint ,,Szent Benedek születésnapja'', de az ünnep
eredetéről idáig semmi nem derült ki. Mivel azonban a nagyböjt állandóan
akadályozta az ünneplést, 1969-ben mégis áttették július 11-re.
--------------------------------------------------------------------------------
A szerzetesek atyjának, az ,,építő ember''-nek, Isten Egyháza ,,legkiválóbb
nevelőjé''-nek életéből Nagy Szent Gergely hagyott ránk Dialógusaiban egy
csokorra való történetet. Nem lehet mindig egyértelműen szétválasztani, mennyi
a történeti és mennyi a legendás elem, de így is elénk rajzolódik Benedek
csodálatos nagysága és jósága.
Gyermek- és ifjúkorában -- írja a szent pápa -- gondos dajkája, Cyrilla állt
mellette. Akkor is elkísérte, amikor elhagyta Rómát, és Enfidébe ment. Egy nap
Benedek keserves könnyek között találta Cyrillát. Egy cserépedény, amelyet
kenyérsütéshez adott neki kölcsön egy asszony, véletlenül kettétört. Benedek
fogta a széttört edényt, bement a kis templomba, bizalommal imádkozott, s lám,
rövidesen Cyrilla épen adhatta vissza. Ennek híre gyorsan elterjedt, úgyhogy
Benedek veszélyeztetve látta alázatát, ezért elment onnét.
Amikor a magányt kereste, egy elhagyatott vadonban rátalált Romanus remetére.
Ez mutatott neki egy nehezen megközelíthető barlangot, majd állatbőrökből
készített számára ruhát. Benedek ebbe a barlangba vonult vissza, hogy Istennek
éljen és megvívja a belső harcokat, amelyeket senki nem kerülhet el, aki
tökéletességre törekszik. Romanus ,,böjti maradék''-ából élt, amelyet a
vendégszerető remete időről időre kötélen engedett le neki a fölötte lévő
barlangból. Benedeket egy kis harang figyelmeztette az élelemre, de egy nap ez
is megrepedt. Gergely szerint az ördög megharagudott Benedekre, hozzávágott egy
követ a haranghoz, attól repedt szét.
Benedekre egyszerre rátört egy fiatal római nő emléke, akivel diákkorában
találkozott. Ez az emlék teljesen megzavarta, és annyira vonzódott egykori
ismerőséhez, hogy már-már elhagyta a magányt. Végül, hogy vágyát
elhallgattassa, ruhátlanul egy tüskés bokorba vetette magát. (Egy legenda
szerint hétszáz esztendővel később Assisi Szent Ferenc mélyen megrendülve állt
meg ezen a helyen, és a szúrós bokor helyébe két rózsatövet ültetett.) Három
esztendő elteltével vadászok tévedtek a barlang közelébe. Ijedtükben megálltak,
mert azt hitték, hogy egy nagy vad rejtőzik a bozót mögött. Óvatosan előre
kúsztak, s nagyon meglepődtek, amikor vad helyett egy emberre találtak, aki úgy
beszélt nekik az isteni titkokról, ahogy még soha nem hallották senkitől.
Amikor hazatértek, sok embernek megmutatták a barlang felé vezető utat.
A szomszédos Vicovaróban a kolostor a hanyatlás jeleit mutatta. Amikor az apát
meghalt, a szerzetesek Benedekhez fordultak, hogy legyen az elöljárójuk. A
szent remete vonakodott. Arra hivatkozott, hogy életmódjuk annyira eltér
egymástól, hogy úgyse tudnának sokáig barátságban élni. Végül mégis
teljesítette kérésüket. De hamarosan beteljesedett, amit előre megmondott. Az
elkényelmesedett szerzetesek elviselhetetlennek érezték szigorú követeléseit,
buzgalmát és csendes lényét, amely állandó szemrehányást jelentett számukra.
Voltak, akik elhatározták, hogy elteszik láb alól. Mérget kevertek a poharába,
de amikor az apát szokása szerint keresztet vetett rá, kettéhasadt. Benedek
ebből megértette, hogy mi volt a szerzetesek szándéka. Nyugodt maradt és
komoly: ,,Legyen hozzátok, kedves testvérek, irgalmas a Mindenható Isten --
mondta. Miért akartok rosszat tenni nekem. Nem megmondtam előre, hogy nem
vagyunk egymáshoz valók? Menjetek, keressetek magatoknak olyan elöljárót, aki
nektek való, nekem nem lehettek tovább a szerzeteseim.'' Ezzel visszatért a
barlangba.
Nem sokkal később kialakult egy szerzetes település, amelynek kis kolostoraiban
őszinte istenkeresők éltek. Csakhogy nem messze tőlük élt egy különös pap,
Florentinus, aki csupa harag és irigység volt, amikor látta, hogy a szent
milyen példamutató életet él, s küldött neki egy mérgezett eulogiumot -- azt a
kenyeret hívták így, amelyet az akkori szokás szerint a misében áldottak meg,
és a barátság jeléül adtak ajándékba. De nem sikerült a terve. Benedeknek volt
egy barátja, egy holló. Ez minden étkezéskor odarepült, és csipegetett Benedek
kenyeréből. Ezúttal azonban csak a csőrét tátotta ki, és a szárnyával csapkodva
körülugrálta a kenyeret, mintha csak ezt mondta volna: ,,Vigyázz, a kenyér nem
nekünk való!'' A szent megértette, és nem evett belőle. Florentinus, miután
terve balul ütött ki, Rómában felfogadott néhány utcalányt, és elküldte őket,
hogy csábítsák el a testvéreket. Benedek, látva, hogy a szerencsétlen papot a
gyűlölet fűti személye ellen, néhány társával elhagyta a vidéket. Florentinus
kiállt a háza elé, és kárörvendve nézett az elvonulók után. De az egyik támfal
megingott, és maga alá temette a szerencsétlent. Benedek visszamaradt
tanítványai sietve jelentették mesterüknek, hogy visszatérhet, mert ellensége
halott. De ő könnyezett a hír hallatán, és továbbvonult dél felé.
Monte Cassino Benedek nagyszerű regulája nyomán (Imádkozzál és dolgozzál!)
csakhamar az istenszolgálat iskolája lett. Nemcsak szerzetesek vagy a
szerzetesi életre készülők mentek fel a szenthez. Bárki segítségre talált itt,
ha valamiben szükséget látott. Még ha a kolostornak nélkülöznie kellett is, a
szent apát inkább odaadta a tartalékát, semmint hogy valakinek, aki rászorult,
ne teljesítette volna a kérését. Egy alkalommal a pincemester titokban eldugott
egy korsó olajat, az utolsót, ahelyett hogy odaajándékozta volna egy szegény
diákonusnak. Benedek nagyon megharagudott, és semmiképp nem akarta, hogy ilyen
módon a kolostoré maradjon a korsó olaj. Meghagyta hát, hogy dobják ki az
ablakon. De a korsó nem tört össze és az olaj nem folyt ki. Erre Benedek
elküldte a diákonusnak.
Egy napon -- írja Gergely -- Benedek ott ült a kolostor előtt egy kőpadon, és
olvasott. Egy ariánus gót lovagolt fel a hegyre, és átkozva, ütlegelve egy
megkötözött embert hajszolt maga előtt. A gót, név szerint Zella, azt kívánta a
paraszttól, hogy adja neki oda elrejtett javait. A szegény ember nem tudott
magán másként segíteni, hát arra hivatkozott, hogy mindenét Cassino apátjára
bízta. A gót harcos ezért arra kényszerítette, hogy mutassa meg neki az utat
Benedekhez. Amikor Zella megpillantotta a szentet, azt gondolta, hogy -- amint
az történni szokott -- már a megjelenésével, a hangjával meg fogja rémíteni.
Egyenesen odalovagolt hozzá, és követelte tőle a paraszt javait. Benedek mint
mindig, most is nyugodt maradt. Lassan fölemelte tekintetét, ránézett először a
harcosra, aztán a megkötözött parasztra. A gót megrendülten a földre rogyott.
Benedek odaszólította néhány társát, megvendégelte Zellát a kolostorban, és
csak búcsúzóul figyelmeztette: óvakodjék attól, hogy védtelen embereket
szorongasson.
Megint kőpadján ült Benedek, amikor egy hírnök érkezett, és jelentette, hogy a
gótok fejedelme, Totila érkezik. Nem sokkal később fényes menet ért a kolostor
kapujához, az élén királyi öltözetű és viselkedésű férfi. De Benedek, ahelyett
hogy üdvözölte volna az előkelő vendéget, ezt mondta neki: ,,Tedd le, fiam,
amit viselsz, mert nem a tiéd!'' Igaza volt, mert nem a király érkezett, hanem
csak a fegyverhordozója, Riggo. Totila ugyanis ki akarta próbálni, vajon
csakugyan látnok-e a szent apát, ahogy híre mondta. De néhány nap múlva
csakugyan felkereste Benedeket maga is. Amint a győzhetetlen hadvezér messziről
megpillantotta a szentet, tisztelete jeléül leborult, és csak akkor kelt fel,
amikor Benedek szeretettel fölsegítette. ,,Sok rosszat teszel -- mondta a
szerzetesség atyja szemrehányóan Itália ariánus urának --, és már eddig is sok
rosszat tettél. Hagyj fel végre az igazságtalansággal. Bevonulsz Rómába,
átkelsz a tengeren, kilenc esztendeig uralmon leszel, de a tizedikben
meghalsz.'' Ez a jövendölés mindenestül beteljesedett volna, de Totila a szent
imáiba ajánlotta magát, és mostantól kíméletesebben bánt a legyőzöttekkel.
Egyszer az egyik szerzetes könnyek közt találta az apátot. Sokáig nem szólalt
meg, csak állt -- nem akarta Benedeket zavarni bánatában. Végül mégis
megkérdezte, mi az oka, hogy ennyire bánkódik. ,,Ó -- felelte Benedek --, ez az
egész kolostor, amelyet építettem, és minden, amit testvéreim számára
előteremtettem, a Mindenható akaratából az ellenség kezére kerül. Alig tudtam
kiimádkozni, hogy legalább a testvérek életben maradjanak.'' S valóban, egy fél
évszázad múlva a longobárdok alapjaiig feldúlták a kolostort Monte Cassinón.