Francisco de Osuna
Harmadik Lelki Ábécéskönyv szemelvények
válogatta és fordította: Várnai Jakab OFM
13. Elalvás előtt imádkozz, és utána térj ahhoz vissza mielőbb.
Oración antes del sueño ten, y despué torna presto.
Az imádság három fajtája – az első a szóbeli
Az első fajta imádság a szóbeli; ennek megfelelően ez azoké, akik az isteni
offíciumot recitálják, és az Urat ajkuk imájával dicsérik. Az összes szóbeli
ima közül a legáldottabb a Miatyánk, főleg szerzőjének érdeméből, akinél
bölcsebb és hatalmasabb nincsen, és aki oly sok bűnt megbocsáthat annak, aki
elmondja szavait. Aki áhítattal mondja ezt az imádságot, az soha nem távozik
bűnbocsánat nélkül, mert ahogy Szent Ágoston mondja, az Úr bocsánatos bűnöket
enged el ezért. Aki ezt az imádságot áhítattal végzi, az Atyát kéri a Fiú
nevében, aki szerzette, és mivel az örök Atya jobban szereti ennek az
imádságnak a szerzőjét bármely más imádság szerzőjénél, készségesebben válaszol
arra. Urunk úgy rendelte, hogy az imában ne a szót szaporítsuk, hanem
vágyakozásunkat és szeretetünket. Maga az Úr is betartotta ezt a tanácsot,
amikor rövidre fogta imáját és ezekkel a szavakkal kezdte: "Mi
Atyánk". A második szó fellobbantja szeretetünket Isten iránt, akit
Atyánknak szólítunk, míg az első szó a felebarátaink iránti szeretet gyújtja
fel, mert azzal, hogy kimondjuk: "Mi ...", már testvéreinknek valljuk
őket és a kegyelem által Isten fiainak. Másokért és magunkért egyaránt
imádkozunk tehát ezzel a szóval, amikor Isten úgy szólítjuk meg, mint mindenki
egyetemes Atyját. Bár az Egyház rendszerint úgy zárja imádságait, hogy
"Krisztus, a mi Urunk által", az Úr Imájában erre nincs szükség,
mert, ahogy Szent Ciprián kifejti, az Atya már az imádságból kitalálja, hogy
ezek Fiának szavai, mert ő maga is gyakran szokta ezt imádkozni, amikor
hangosan imádkozott a hívek körében. A hívek minden másnál hamarabb megtanulták
ezt az imádságot, mert az apostolok tanították, és sehol sem olvassuk, hogy
bármelyikük is maga írt volna imádságot, vagy mást tanított volna, mint ezt.
(I. fejezet)
Mivel az Úrnak ez az imádsága annyira fölötte áll minden más imádságnak, ezért
a szentek nagyszerű kifejtéseket írtak róla. Ezekből annyi van, hogy most nem
fogom mindegyiket bemutatni, hanem csak azt a kifejtést hozom, amelyet Szent
Ferenc alkotott és maga is imádkozni szokott. Aki ezt gondosan átelmélkedi, az
rájön, hogy jó okom volt rá, hogy bevegyem, mert ennél nem találtam hasznosabb
imádságot, ami a hívek szívét hamarabb lángra lobbantaná, mint ez. A kifejtés
az imádság szavaival együtt így szól:"Ó Szentséges Atyánk, teremtőnk,
megváltónk, vigasztalónk és Üdvözítőnk. Aki a mennyekben vagy: az angyalokban
és a szentekben; te világosítod meg őket tudásukban, mert te vagy, Uram, a
fényesség; te gyújtasz szeretetre, mert te vagy, Uram, a szeretet; te töltöd el
őket bentlakásod által boldogsággal, mert te vagy, Uram, a legfőbb jó, az örök,
akitől minden jó ered s aki nélkül semmi jó nincsen. Szenteltessék meg a te
neved: ragyogjon föl bennünk a te ismereted, hogy felismerjük, milyen a te
jótéteményeid szélessége, ígéreteid hosszúsága, fönséged magassága és ítéleteid
mélysége. Jöjjön el a te országod: hogy te uralkodjál bennünk kegyelmeddel és
vezess bennünket a te országodba, ahol színed látása homálytalan, szereteted
tökéletes, barátságod boldogságot árasztó, élvezésed örökkétartó. Legyen meg a
te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is: hogy teljes szívünkből
szeressünk téged és szüntelenül reád gondoljunk, hogy teljes lelkünkből mindig
utánad sóvárogjunk, hogy teljes elménkből minden szándékunkat feléd irányozzuk
és mindenben a te tiszteletedet keressük s hogy végül minden erőnkből minden
képességünket, lelkünk és testünk minden rezdülését a te szereteted
szolgálatára fordítsuk és semmi másra; felebarátainkat úgy szeressük, mint
önmagunkat, erőnkhöz képest iparkodjunk mindenkit szeretetedre gyullasztani,
mások szerencséjén nem kevésbé örülni, mint a magunkén, szerencsétlenségükben
pedig részvéttel lenni irántuk, és senkit meg nem bántani. Mindennapi
kenyerünket: a te szerelmes Fiadat, a mi Urunk Jézus Krisztust, add meg nekünk
ma: annak a szeretetnek emlékezetére, megértésére és tiszteletére, mellyel
irántunk viseltetett, és azokéra, amiket érettünk mondott, tett és szenvedett.
És bocsásd meg vétkeinket: a te kibeszélhetetlen irgalmasságodért, szerelmes
Fiad szenvedésének erejéből, s a Boldogságos Szűz és minden választottak
érdeméért és közbenjárására. Miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek: és ha nem bocsátunk meg valamit egészen, add, Uram, hogy teljesen
megbocsássunk; add, hogy az ellenséget igazán szeressük, s érettük nálad buzgón
közbenjárjunk, senkinek rosszért rosszal ne fizessünk, s azon legyünk, hogy
benned mindenkinek hasznára legyünk. És ne vígy minket kísértésbe: se
burkoltba, se nyilvánvalóba, se váratlanba, se tartósba. De szabadíts meg a
gonosztól: a múlttól, a jelentől és a jövendőtől. Amen."Ha meg akarnánk
mutatni, mennyire jó ez a kifejtés, akkor magát a kifejtést kellene
magyaráznunk, és megvilágítanunk, hogy a hozzáadott szavak milyen nagyszerű
összhangban vannak Krisztussal és az ő szándékával. Nem kell azonban többet
mondanunk, mert ezek a szavak hiteles szeretettől ragyognak.Bár az Úrnak ez az
imádsága, ahogy elmondtuk, a legkiválóbb szóbeli ima, nem szabad elhagynunk
emiatt más szóbeli imádságot, mert esetleg belefáradunk ugyanannak a mondásába.
Azt is látjuk azután, hogy egyes szent emberek írtak nekünk megfelelő
imádságokat, és az is nagyon hasznos az ember számára, ha hangos szóval
kimondja, amire vágya indítja vagy ami ínségéből fakad. A nyilvános bűnös,
azután Hanna, Sámuel anyja, és Júdás Makkabeus és sokan mások is hangosan
imádkoztak az Úrhoz rövid szavakkal, melyeket ők állítottak össze, és nagy
hévvel kérték őt ínségükben. Mivel az ilyen, ínségből fakadó saját imák a
könnyek bő áradatát szabadítják fel, és mert az így kimondott szavak új
jelentéssel gazdagodnak és az ő saját nyomorúságukat fejezik ki, ezért akkor
igazán hatásosak, ha a szív mélyéből törnek fel. (II. fejezet)
A második fajta imádság a szívünkben folyik, amikor ajkunkkal nem mondjuk ki a
szavakat. Így imádkozunk, amikor szívünk egyedül beszélget az Úrral, és
belülről esdeklünk előtte mindenért, amire szükségünk van. Rendszerint nagy
kegyelem az osztályrészünk, amikor így egyedül időzünk az Úrral, mintegy
titokban, hogy senki meg ne hallja, mintha sugdolóznánk vele. Dávid imádkozott
így, amikor ezt mondta az Úrnak: "Szolgád megtalálta szívét, hogy
imádkozzon hozzád" Hogy ez az imádság tovább tartson, mint az előző fajta,
amely kevésbé kiváló, ehhez meg kell találnunk a szívünket: ott kell hagyni
minden más gondot, bármi legyen is az, ha felesleges vagy bűnre visz. A szent
próféta így imádkozott, amikor népét kivezette Egyiptomból. Bár ajka hallgatott
és csak a szíve beszélt, Isten mégis azt kérdezte Mózestől: Miért kiáltasz hozzám?
A jó gondolatok ugyanis hangosabban szólnak az Úr előtt és értékesebbek, mint a
jó szavak, mert a jó gondolatok önmagukban is hatásosak, de a jó szavak keveset
érnek, ha jó gondolatok nem kísérik azokat. Isten először a szívet nézi, nem a
nyelvet. A nyelvnek a szív ad kedvességet, de a szív nem kap semmit a nyelvtől,
legfeljebb a hitvallást, amit bizonyos helyzetekben hangosan kell elmondani.
Minden szent és jámbor gondolat, akár az Úr szenvedéséről, akár az Egyházról,
akár az utolsó ítéletről szóljon is, erre az imádságra megy vissza, amit a szív
tár az Úr elé, míg az ajkak némák. Világos, hogy aki a szent passióról
elmélkedik vagy gondolkodik, az imádkozik, mint ahogy az is, aki úgy
gondolkodik bűneiről, ahogyan kell, mert azért gondol azokra, hogy irgalmat
nyerjen.Ehhez a fajta imádsághoz, amit szent gondolatok alkotnak, az kell, hogy
tanuljunk meg kívülről néhányat az Úr történeteiből és misztériumaiból, vagy
más jó dolgot, amit hallunk vagy olvasunk, mert ezek lesznek a fa az Úr
oltárán, ahol a tüzet tápláljuk. Tudnod kell azonban, hogy a leghasznosabbak az
Úr szenvedéséről felidézett gondolatok; bár nem árt gyakran cserélgetni a
témát, a liturgikus idő szerint. Jóllehet az imádságnak ez a második fajtája,
melyben szent gondolatokat alkalmazunk, esetleg nem alkalmas a kezdőknek vagy a
tompább eszűeknek, akkor sem áll egészen távol tőlük, mert nekik is kell szent
gondolatokat forgatniuk magukban. Például, biztosan ők is vágyakoznak a
boldogságra és sok más magasztos dologra, és nem tudják Isten mindenek fölött
szeretni, ha nem gondolkodnak róla, hiszen a szeretetnek feltétele, hogy olykor
elgondolkodjunk arról, akit szeretünk. És ők is veszik a szentségeket, ami
felkészülésként előfeltételez némi elmélkedést és szent gondolatokat.Azért
említem a boldogság utáni vágyat, mert soha nem fogjuk élvezni, csak ha
gondolunk rá. A szerzetesek, és akik elhagyták a világot, és visszavonultak a
szemlélődés kedvéért, azoknak kötelező így imádkozniuk, és nagyobb lehetőségük
van rá, illetve kell, hogy legyen, mert a szerzetesrend egy olyan szent hely,
amely az imádságban való előrehaladás céljára jött létre és ennek van
szentelve. Ahogy tehát az erényes világiak között általános, hogy hangosan
imádkozzanak, a második fajta imádságnak megszokottnak kell lennie a jó szerzetes
számára a kolostorban, amely az imádság háza és nem rablók tanyája, mert sajnos
az lesz belőle, ha mások adományából nem azért esznek, hogy tudjanak imádkozni,
hanem hogy pletykáljanak és lebzseljenek, ezzel ugyanis nem tartják
tiszteletben az adományozók szándékát és az adományok elfogadásával rablást és
tolvajlást követnek el. Bárki, aki más tulajdonát nem úgy használja, hogy
tiszteletben tartja a tulajdonos szándékát, nyilvánvalóan visszaélést követ el
és tolvajnak nevezhető. Akik nekünk alamizsnát adnak, azok egyértelmű, hogy
azért teszik, hogy elszórakozás nélkül imádkozhassunk az Úrhoz, és ha ezt nem
tesszük, akkor megsértjük jótevőink szándékát, akiknek tartozunk. (III.
fejezet)
A harmadik: Isten szerető szemlélése
A harmadik fajta imádságot mentálisnak vagy spirituálisnak nevezik, és ennek
során a lélek legfelső része a vágy és a gyöngéd érzelem szeretettől erősített
szárnyain emelkedik Istenhez. Minél nagyobb a szeretet, annál kevesebb szóval
élünk és annál átfogóbbak és találóbbak ezek, hiszen az igazi szeretet nem
beszél mellé, nem keres bonyolult okfejtéseket, hanem elcsöndesül és magasztos
dolgokat ér el. Tudja ugyanis, hogy ha visszahúzódik a teremtményektől és
összeszedetté lesz Istenben, akkor Ő egészen magához fogadja, és minél összeszedettebb
és lángolóbb, annál teljesebben fogadja magához. Az evangéliumban ezeket mondja
az Úr az így imádkozókról: "Igazi imádói lélekben és igazságban imádják az
Atyát, mert az Isten lélek, és ezért lélekben kell imádni őt, és azt akarja,
hogy úgy imádjuk őt, ahogyan van." Az imádság annál inkább talál
elfogadásra, minél nagyobb összhangban van az imádkozó és az Úr, akihez
imádkozik. Mivel az Atya maga tiszta lélek, és nincsen teste, ezért imádságunk
annál inkább tetszésére lesz, minél távolabb van a képzelődéstől és még a
szívbeli gondolatoktól is, amelyeket nem lehet eléggé magasztossá tenni ahhoz,
hogy az Úrhoz képest ne legyenek alantasak. Legtisztábban és legközvetlenebb
módon azok a vágyak imádkoznak Istenhez, amelyek testi hasonlóság nélkül ölelik
át Istent, tiszta, testetlen lényében, és az a szeretet, amelyet nem érdekelnek
a szavak, mert aki így imádkozik, az már csak az Énekek Énekének szavait
mondja: "A kedvesem az enyém és én az övé vagyok." Nincsenek szavak,
amelyek ennél nagyobb összeszedettséget és lelki mélységet fejeznének ki,
amelyek ennyire mindent átfognának, vagy amelyek jobban megfogalmaznák az
imádság célját azok számára, akik ezt átélik. Isten legnagyobb ajándéka
barátainak – önmaga, és az ember legnagyobb ajándéka Istennek – önmaga, mivel
azonban ennek a cserének a ránk eső részét nem tudjuk Isten segítsége nélkül
beteljesíteni, ezért a jegyes először azt mondja: "A kedvesem az
enyém", és nem azzal kezdi, hogy "én az övé vagyok". Meg kell
azonban jegyeznünk, hogy az ember önátadása Istennek és Isten önátadása az
embernek az ajándékok oly tökéletes cseréjét alkotja, hogy amikor valaki átadja
önmagát, úgy tűnik neki, mintha Isten egészen és teljesen betöltené. Úgy is
mondhatnám, hogy ha ezt az embert, aki birtokolja Istent, nem világosítaná meg
a hit, akkor szinte azt mondhatná, hogy Isten eltölti őt és rajta kívül szinte
nincs is. Az igaz ember úgy érzi, Isten annyira betölti őt, hogy mellkasa
szinte szétpattan, és határtalannak érzi magát. Akik az összeszedettség
imájában átadják magukat Istennek, azokat ez a csere néha olyan nagylelkűségre
készteti, hogy semmit nem tartanak meg maguknak, elveszítik akaratukat és nem
akarnak magukról dönteni; az Istennek szóló önátadásban annyira elfelejtik
önmagukat, mintha nem is léteznének. Ezt a három féle imádságot jelképezi a
három menedék város, a három kenyér, amit barátunktól kérnünk kell, a három
nap, melynek elteltével Jézust a lélek templomában megtalálták, a három nap,
amely után feltámad szívünkben, és hogy Krisztus háromszor imádkozott a kertben.
Az első fajta imádság olyan, mint amikor levelet küldünk egy barátunknak, a
második, mintha egy kedves barátunkat küldenénk hozzá, a harmadik, mintha
személyesen mennénk. Az első: csók a lábon, a második: kézcsók, a harmadik:
csók az ajakra. Az első megtérít minket a hitre, amit ajkunkkal meg kell
vallanunk; a második megtérít minket a reményre, amit szívünkben kell
hordoznunk; a harmadik bekapcsol minket a szeretetbe, amit tetteinkkel meg kell
mutatnunk. Az első a tisztulás, a második a megvilágosodás, a harmadik
tökéletessé válás: ez a hármas hierarchikus aktus. Az elsővel fejlődik az
emlékezet, a másodikkal az értelem, a harmadikkal az akarat. És ahogy az Úr
nagyobb kegyelmeket ad a harmadik törvény által, ami a kegyelem törvénye, mint
az első, a természet törvénye, és a második, az írott törvény által, ezért az
imádság harmadik fajtájában Isten nagyobb kegyelmeket ad, mint az első
kettőben. (IV. fejezet)