LABOURÉ SZENT KATALIN
a rendben november 28.
*Fain-les-Moutiers, 1806. május 2. +Párizs,
1876. december 31.
Catherine Labouré jámbor parasztházaspár tizenegy gyermeke közül kilencedikként
született a burgundiai Fain-les-Moutiers-ben 1806. május 2-án. Amikor anyja
korai halála után nővére belépett az Irgalmas nővérekhez, Katalin a húgával
együtt kiválóan ellátta a háztartás vezetését. Élete munka, imádság és vezeklés
volt, szabad idejét a templomban töltötte, pénteken és szombaton böjtölt. Apja
azt az álláspontot képviselte, hogy elég a kolostorba egy lánya, s Katalintól,
kedvelt leányától több évig megtagadta, hogy beléphessen a rendbe.
Katalin körülbelül tizennyolc éves korában azt álmodta, hogy egy markáns
arcvonású ősz pap szentmisét mutat be. Erős késztetést érzett, hogy odamenjen
hozzá, mégis ijedten a helyén maradt, amikor a mise után intésével hívta. Egy
másik alkalommal azt álmodta, hogy meglátogat egy beteget, s a betegágynál
ismét találkozott ezzel a pappal. Akkor egy hang így szólt hozzá: ,,Leányom, jó
dolog ápolni a betegeket. Most menekülsz előlem, egy napon azonban boldog
leszel majd, ha hozzám jöhetsz. A jó Istennek terve van veled. Ne felejtsd ezt
el!'' Amikor néhány évvel később az Irgalmas nővérek egyik társalgójában
meglátta alapítójuk, Páli Szent Vince képét, fölkiáltott: ,,Ez az a pap, akit
álmomban láttam!''
Végre 1830 áprilisában novícia lett az Irgalmas nővéreknél Párizsban. Ebben az
időben gyakran voltak látomásai az Eucharisztia Jézusáról, s fölébredt benne a
szent vágy, hogy láthassa egyszer a Szűzanyát is. Vágya elsőként 1830. július
19-ének éjjelén teljesedett. Így mondta el ezt ő maga:
,,Ekkor érkezett el életem legboldogabb pillanata. Lehetetlen lenne leírnom,
amit tapasztaltam. A Szűzanya elmondta nekem, hogyan viselkedjem a
gyóntatóatyámmal, és sok mindent rám bízott, amiről nem kell beszélnem. Beszélt
arról is, hogyan viseljem a rám váró szenvedéseket, miközben bal kezével az
oltárra mutatott, amely előtt térdre borulva ki kell öntenem a szívemet; ott
találok meg minden vigasztalást. A jó Isten küldetéssel akar megbízni téged --
mondta.''
Gyóntatóatyjával, akire később a társulat vezetését bízták, közölnie kellett:
tegyen meg minden lehetőt, hogy bizonyos visszaélések megszűnjenek, s a
regulához való hűség ismét helyre álljon, különösen ami az olvasmányokat, az
idő kihasználását és a látogatásokat illeti. Ha aztán megint hűségesen
megtartják majd a regulát, s egy másik társulat akar hozzájuk csatlakozni, bele
kell egyezniök az egyesülésbe. -- Egy püspöknek aggodalom nélkül nyújtsanak
menedéket a Szent Lázárban, a lazaristák anyaházában, Szent Vince másik
alapításában.
Elképzelhetjük, micsoda belső küzdelembe került egy vidéki novíciának, hogy
ilyenféle megbízásokat adjon át a gyóntatóatyjának, és milyen kételkedéssel
fogadhatta azokat a fiatal, harminc éves lazarista atya, másrészt pedig
mennyire meg lehetett lepve, amikor 27- én kitört a júliusi forradalom, és a
Szent Lázár-kolostor kapujánál meglátta a menedéket kérő Frayssinous püspököt,
X. Károly kultuszminiszterét.
1830. november 27-én Katalin a közös elmélkedés alkalmával látta a Szűzanyát.
Egy félgömbön állt, lába alatt eltaposott kígyó tekergőzött. Kezében gömböt
tartott, rajta arany kereszt állott, kezének ujjait gyűrűk díszítették, amelyekbe
különböző nagyságú drágakövek voltak illesztve, és csodás fény sugárzott
belőlük. A látnoknő a bensejében hangot hallott: ,,Ez a gömb, amelyet látsz,
nemcsak az egész világot ábrázolja, hanem Franciaországot és minden embert
külön-külön is.'' A kövekből előtörő sugarakról pedig megjegyezte: ,,Azoknak a
kegyelmeknek a jelképei ezek, amelyeket kiárasztok mindenkire, aki csak kéri
tőlem.'' Azt is megértette azonban, hogy egyes sötét drágakövek, amelyek nem
sugároztak fényt, azokat a kegyelmeket jelképezték, amelyeket senki sem kért.
Ezután hirtelen megváltozott a látomás. A Boldogságos Szűz már nem tartotta a
földgömböt, hanem leeresztett fénysugarakat árasztva, karjai irgalommal telve
tárultak a föld felé. Alakja körül ovális keretben arany betűkkel formálódtak
ki ezek a szavak: Ó, bűn nélkül fogantatott Szűz Mária, könyörögj érettünk, kik
hozzád menekszünk! Szívében pedig megkapta a megbízatását: ,,Veress érmét e
minta szerint! Aki hordja, nagy kegyelmeket nyer, különösen ha a nyakán viseli.
Elárasztja a kegyelem azokat, akik bizalommal hordják az érmet.'' A nővér
azután látta az érem másik oldalát is, melyen Mária nevének kereszttel
koronázott monogramja, alatta Jézusnak töviskoronával körülvett, illetve Mária
tőrrel átdöfött Szíve volt látható; a képet tizenkét csillag vette körül.
E látomásai többször ismétlődtek, gyóntatóatyja azonban elutasítóan
viselkedett, és csak 1832-ben beszélt a megbízatásról Párizs érsekével. Ez nem
ellenkezett, s így 1832. június 30-án kibocsátották az első 2000 érmet. Egy érmet
magával vitt az érsek egy halálos beteghez, akit ki akart békíteni Istennel és
az Egyházzal. (A Napóleon által mecheleni érsekké emelt Msgr. de Pradt volt az,
aki csípős tollával sokat írt az Egyház ellen.) Eleinte úgy tűnt, nem jár
sikerrel az érsek. Már az ajtó felé indult, amikor sietve visszahívták. Teljes
fordulat történt: a haldokló megsiratta tévedéseit, és igazán épületes halállal
halt meg. Ez a csodás megtérés Párizs érsekét megerősítette a jelenések
valódiságában, ez volt az első eset, amelyet oly sok követett.
A nép az érmet mindjárt csodásnak nevezte. 1834 áprilisában megjelent az első
írás, címében a ,,csodás érem'' névvel. Az érem csakhamar elterjedt egész
Európában. Tény, hogy diadalútja révén a katolikusokban tudatossá vált Mária
szeplőtelen fogantatásának titka, s hogy nagy örömmel fogadták, amikor azt
1854-ben dogmaként hirdette ki IX. Pius pápa.
Katalin negyvenhat éven át élt irgalmas nővérként Párizsban az öregek
otthonában. Először a konyhában foglalkoztatták, majd az öregek és betegek
ápolásában, végül pedig a kapunál. Tökéletes példája lett az irgalmasságnak,
amely nem ismer mást, csak a betegek, öregek, gyermekek gondozását, feladatát
egészen csöndben, szerényen, alázatosan teljesíti, mert szívében az
istenszeretet emésztő tüze ég.
Amikor egyszer az iránt érdeklődtek, hogyan imádkozik, ezt válaszolta:
,,Imádkozni nem nehéz. Amikor a kápolnába megyek, letérdelek a jó Isten előtt,
és így szólok Hozzá: ťUram, itt vagyok. Add, amit akarsz!Ť Ha ad nekem valamit
(lelki vigasztalást, felüdülést), vidám vagyok és megköszönöm neki. Ha semmit
sem ad, azt is megköszönöm, mert tudom, hogy semmit sem érdemlek. Utána pedig
elmondok Neki mindent, ami az eszembe jut, elbeszélem szenvedéseimet és
örömeimet, és hallgatom Őt. Ha ti is hallgatjátok, hozzátok is szól majd. A jó
Istennel ugyanis beszélni kell és hallgatni kell Őt. Mindig szól, ha egyszerűen
és szerényen átadjuk Neki magunkat.''
Fiatalabb rendtestvéreinek ezt tanácsolta: ,,Ha bánatod van, menj a szentségház
elé, és mondj el mindent a jó Istennek! Ő senkinek sem adja tovább, és megadja
az erőt elviseléséhez.'' -- Az otthon egyik öregje, aki meghasonlott Istennel,
a világgal és önmagával, minden alkalmat felhasznált arra, hogy a nővéren
töltse ki a mérgét és bosszantsa őt. Valaki egy ilyen alkalommal vigasztalni
akarta, és így szólt hozzá: ,,Nővér, ez az ember itt... micsoda közönséges
lélek!'' ,,Hát akkor -- válaszolta ő -- imádkozzék érte!'' Máskor ilyen nehéz
esetekben ezt mondta magának csöndesen: ,,Ezt a jó Istenért'', vagy: ,,Istent
kell keresnünk mindenben.''
1876. december 31-én halt meg. Teste épen maradt, és az Irgalmas nővérek
párizsi templomában nyugszik. 1933-ban boldoggá, 1947. július 27-én szentté
avatták.