„Aki sokat utazott, annak gazdag a tudása, a tapasztalt férfi értelmesen
beszél.
Keveset tud, aki semmit sem tapasztalt, de aki sokat járt-kelt, nagy tudást
szerzett. Amíg úton voltam, igen sokat láttam, többet, mint amennyit el tudok
mondani. Sokszor forogtam halálos veszélyben, de megmenekültem ilyenféle módon:
Azoknak a lelke, kik félik az Urat, életben marad, mert biztos reménységük van
a megmentőjükben. Aki az Urat féli, nem veszíti el reményét, nem reszket, mert
Isten a reménysége. Boldog annak lelke, aki istenfélő. Ki a támasza, kire
hagyatkozik? Azokon van az Úrnak szeme, akik őt szeretik, erős pajzsuk nekik, s
hatalmas támaszuk. Hajlék a puszta szele, árnyék a dél hősége ellen, megóv a
botlástól, s fölsegíti azt, aki elesett. Öröm a szívnek, fényesség a szemnek,
egészséget, életet és áldást ad” (Sir 34,9-17) A Bölcs nyilván sokat utazott,
azért beszél róla olyan lelkesen. Lehet, hogy ősapja, Ábrahám volt az ihletője,
aki Isten szavára hallgatva hagyta ott Sirák fia előtt 1800 évvel korábban a
Perzsa öböl vidékét, az Eufrátesz folyó torkolata mellett épült Úr városát
pompás legelőivel, mert az Úr, az ég Istene neki és utódainak ígérte a Perzsa
öböllel átellenben hullámzó Földközi tenger partvidékét, az emberi történelem
legfontosabb városait, Názáretet, Betlehemet és Jeruzsálemet. Előtte négyszáz
évvel, Jeruzsálem pusztulása előtt jövendölte meg Mikeás próféta: „De te
(Betlehem) Efrata, bár a legkisebb vagy Júda nemzetségei között, mégis belőled
születik majd nekem, aki uralkodni fog Izrael felett. Származása az ősidőkre, a
régmúlt időkre nyúlik vissza. Ezért elhagyja őket az Úr, míg nem szül, akinek
szülnie kell, és testvéréhez, Izrael fiaihoz vissza nem tér (a babiloni
fogságból) a maradék. Föllép és legelteti nyáját az Úr erejében, az Úrnak, az ő
Istenének fenséges nevében. Letelepedhetnek, mert hatalmát kiterjeszti egészen
a föld határáig. Ő maga a béke lesz” (Mik 5,1-4b) Csoda ez, ha Sirák fia elmegy
a fogság után, az 515-ben felépült második zsidó templomba? Minden zsidónak fel
kellett mennie az egész országból, aki tizenkettedik évét betöltötte valamelyik
nagy ünnepre (Húsvét, Pünkösd, Sátoros ünnepek) Az sem lehet véletlen, hogy
Sirák fiát Jézusnak nevezték el.Ugyanezt az utat járja végig a Názáreti Szűz,
Mária is. Gábor angyal Zakariás papot a szolgálati helyén, a templomban keresi
fel, hogy jelezze: idős korában fia születik és a Messiás előhírnöke lesz.
Ugyanez az angyal fél év múlva a tizennégy-tizenöt éves, Dávid házából
született szűzhöz kap küldetést. Szerény hajlékában keresi fel, mert Ő az Isten
Fiának, a Második Isteni Személynek az Édesanyja lesz, ha Mária elfogadja a
világ legnagyobb kitüntetését. Az angyal meghajolva köszönti a fiatal leányt:
„Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr! Áldottabb vagy minden
asszonynál. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy
lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának,
Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz
vége” (Lk 1,28-33) Máriának egyetlen gondja van: szüzességi fogadalmat tett. Az
angyal közli a tökéletes megoldást: „A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli
ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják
hívni” (35) Ezzel a világ megváltásának csodája elkezdődött. Mária pedig vitte
szíve alatt isteni Gyermekét, hogy a hat hónapos magzatot, Keresztelő Jánost
megajándékozza a megszentelő kegyelemmel, amit az ősszülők elvesztettek.
Megmutatta a legnagyobb jót, a tökéletes szeretetet Erzsébet szolgálatával.
Visszatérve Názáretbe Szent József előtt fel kellett tárni a „Szent Család”
isteni küldetését. Mária, aki Isten után legnagyobb méltóság a világon,
alázattal és szeretettel szolgálja családját. A megváltás szörnyű szenvedését
erős szívvel viseli Szent Fia mellett. Ott áll a keresztfa alatt is. Megérti a
legnagyobb titkot: a kereszten Pilátus felirata: „A Názáreti Jézus a zsidók
királya” a világ Királya. A Szent Test a megváltás végtelen ára. A kereszt
tövénél ott áll az ég és föld Királynéja, akit Fia mennybe visz majd, hiszen „A
Megváltó Nemes Társa”