BOLDOG DUFRESSE GÁBOR-TAURIN
misszionárius, püspök, vértanú
*Lezoux, 1750. december 8. +Csengtu,1815. szeptember
14.
A kínai misszió 18. századi történetét sokszor
tekintik a hanyatlás és visszalépés évszázadának. Kanghszi császár 1722-ben
bekövetkezett halála után Kínában burkolt keresztényüldözés folyt, mely
tartományról tartományra terjedve ismételten véres egyedi üldözésekben tört ki.
Ennek -- a keresztény hitvallás dicsőséges példái mellett -- nemcsak az egyének
és a közösségek hittagadása lett a következménye, hanem a külföldiek egyre
szigorúbbá váló szemmeltartása miatt a hithirdetők számának folytonos
csökkenése is. Mindehhez járult még a jezsuita rend feloszlatása. Kívülről
tekintve a 18. század valóban a visszalépés jegyében állt; és mégis a hősiesség
századának kell nevezni. Egyszerű keresztények, akik hitoktatókként álltak a
felszámolt közösségek élén, vagy a külföldi hittérítőket vezették útjaikon;
maguk a kínai és külföldi hithirdetők, a sokféleképpen megfélemlített nyáj
pásztorai hősies hitvallók voltak. A csendes és szinte névtelen főpásztorok
közé tartozott Dufresse Gábor is.
1750. december 8-án született Lezoux-ban
(Puy-de-Dőme). Először szűkebb hazájának iskoláiba járt, később Párizsban a
híres Collčge Louis-le-Grand-ban tanult, majd belépett a Saint-Sulpice
szemináriumba. 1774-ben diákonusként került a Külföldi Missziók szemináriumába.
Még ez év decemberében pappá szentelték, és egyéves további előkészület után
elhagyhatta Franciaországot. Szecsuán kínai tartományba rendelték.
Miután az úton és Makaóban elmélyítette
nyelvismereteit, François Pottier (1726--1792) apostoli vikárius, a szecsuáni
misszió szervezője a tartomány északi részébe küldte, ahol a keresztények már
évek óta nem láttak papot. Itt folytatta Gábor áldásos tevékenységét, amíg azt
az 1784-es üldözés meg nem szakította. Augusztus 27-én letartóztatták a senszi
misszióba rendelt négy ferencest. Ebben az időben tört ki északon a mohamedánok
felkelése, s az elfogottakat azzal gyanúsították, hogy titokban egyetértenek a
mohamedánokkal, mivel a szokásos felfogás szerint az iszlámot és a
kereszténységet egy vallásnak tekintették. A gyanú a Pekingben lefolytatott
kivizsgálás során megalapozatlannak bizonyult, de kiderült a perből, hogy a
betiltott keresztény vallás a kormányzat számára ismeretlen és ijesztő
mértékben él tovább. A császár ezért megparancsolta, hogy a keresztények ellen
szigorúan járjanak el. Már 1784 vége felé -- Szecsuánban elsőként -- elfogták
Gábort, de hamarosan kiszabadult. Egy keresztény családban akarta kivárni az
üldözés végét, de eljutott hozzá Jean-Didier de Saint-Martin püspök (+1801)
felszólítása, hogy jelentkezzék önként, mert ezzel a keresztény közösségeket
megkíméli a zaklatástól. Gábor azonnal követte a felszólítást, és 1785. február
27-én Csengtuban bebörtönözték. A püspökkel és két másik francia hittérítővel
együtt, akik hasonlóképpen önként jelentkeztek, rövid szecsuáni fogság és a
pekingi többszörös kihallgatás után a Középső birodalomból való száműzetésre
ítélték és Kanton kikötővárosba vitték őket.
Gábor onnan Manilába ment, s ott várta az alkalmat,
hogy visszatérhessen Makaóba nyájához. Bár a száműzött misszionáriusok tudták,
hogy újabb felfedezésük a biztos halált jelenti számukra, a püspök és Gábor
1788. október 20-án a Makaóba való visszatérés veszélyes útjára lépett. Folyami
úton jutottak el Hukuang tartományon át Csunkingba 1789. január 14-én. A
hittérítő új munkateréül most Kelet- Szecsuánt és az egész Kveicsu tartományt
jelölték ki. A püspök, aki 1792-ben Pottier vikárius utóda lett, útitársát már
1793-ban a misszió helyettes vikáriusává nevezte ki. Gábor 1800-ban Szecsuán
püspöke lett, 1801-ben, J.-D. de Saint-Martin halála után, rábízták az egész
misszió vezetését.
A hittérítők minden bizonytalanság közepette is
termékeny építő munkát végeztek. Évről évre ezernél több felnőttet kereszteltek
meg.
Gábor püspök apostoli vikáriusként először Pierre
Trenchant-t (1766-- 1806) szentelte püspökké, később pedig Jean-Louis Florens-t
(1756-- 1814), olyan pápai kiváltságok alapján, amelyeket Kína missziós
püspökei kaptak az üldözések idejére. Ezután megkezdett egy munkát, amely
nemcsak a szecsuáni misszió, hanem az egész kínai misszió számára nagy áldást
jelentett. Papjaival megtartotta kínai területen az első zsinatot. Az óriási
távolságok és a nagy veszély miatt a püspöknek lehetetlen volt látogatnia
hatalmas egyházkörzetét. Ezért maga köré gyűjtötte papjait, hogy alapvető
megegyezésekre jussanak a keresztények lelki gondozásával és a pogányok
megtérítésével kapcsolatosan, és így egységes eljárást rögzítsenek az egész
misszió számára. A zűrzavaros idők miatt ezt a zsinatot csak 1822-ben hagyták
jóvá Rómában.
Egy olyan széles látókörű misszionáriusnak, mint
Gábor, természetszerűen látnia kellett az üldözés idején igen szerény
szemináriumi képzés hátrányait. Ő szorgalmazta elsőként és a leghatékonyabban
az új központi szemináriumot a párizsi misszionáriusok Kelet-Ázsiában levő
valamennyi missziója számára (1769-ig Sziámban állt fenn). Néhány kísérlet után
Makaó protektorának, Letondalnak 1808-ban sikerült Malakka angol félszigeten,
Puló-Penangban felállítania az új szemináriumot. Gábor évről évre odaküldte
legjobb szeminaristáit.
A hittérítők nyomasztó hiánya, a tartós bizonytalanság
és üldöztetés ellenére tovább fejlődött a szecsuáni egyház. A keresztények
száma 1801- től 1815-ig 15.000-rel emelkedett, és Gábor halálakor már mintegy
60.000-et tett ki. Az Egyház növekedése -- amint a püspök kifejezetten hangsúlyozza
a Hitterjesztési Kongregációnak írt tudósításában -- elsősorban a keresztények
élénk apostolkodásából fakadt, mivel a hithirdetőknek -- még a kínaiaknak is --
óvatosnak kellett lenniök a pogányokkal való érintkezésben. Az eleven
apostolság szellemét elárulja az egyház egész szervezete is. Egyetlen
hithirdető, még a püspök sem maradhatott tartósan egy helyen. ,,A keresztények
gondozása -- írta Gábor 1814-ben Rómába -- többnyire az olyan hívők házaiban
történik, akik erre alkalmasak, és biztonságban is vannak. A keresztények nagy
szétszórtsága miatt számos ilyen állomás van: Kelet-Szecsuánban 123,
Nyugat-Szecsuánban 73, északon 73, délen 183, az egész tartományban 577;
Kveicsu tartományban 10, Jünnanban 25.'' Az ,,állomások'' egyben a püspök és a hittérítők
menedékhelyei is voltak.
Szecsuán új alkirálya határozott készséget tanúsított
az iránt, hogy végrehajtsa a keresztények elleni császári dekrétumot, így az
üldözés észrevehetően erősödött, különösen amikor 1814-ben új rendelkezést
tettek közzé a keresztények ellen. Gábor püspök már évek óta vándoréletet élt,
állandó hajsza és üldözés közepette. 1815. január 25- én a kínzások
következtében már meghalt papjainak egyike, Csao Ágoston. 1815 áprilisában
Dufresse kiadta utolsó rendelkezéseit a misszió vezetésére vonatkozóan. Az
egyik Pulo-Penangból elbocsátott papjelölt, aki az alkirály pribékjeinek kezébe
esett, a kínvallatás közben elárulta a püspök tartózkodási helyét. Így 1815.
május 18-án őt is letartóztatták, majd Csengtuba vitték. Fogsága alatt jól
bántak ugyan vele, de szeptember 13-án halálra ítélték, és szeptember 14-én
kora reggel kivégezték. Azt a harminc keresztényt, akiket vele együtt vezettek
a vesztőhelyre, és akiket mindvégig állhatatosságra bátorított, halála után nem
ölték meg, hanem száműzték.
Már az 1816. szeptember 23-i konzisztóriumon
magasztalta VII. Pius Krisztus e hitvallójának állhatatosságát és bátorságát.
1900-ban több sorstársával együtt boldoggá avatták.
Dufresse püspök nagy volt okos szervezőkészsége miatt, amely tovább él
az 1803. évi zsinat aktáiban, és korát messze megelőzi a kínai papságra és
világi apostolságra vonatkozó követelményeiben; de még nagyobb volt egyszerű
alázatossága miatt, amellyel mint pap és mint püspök is megosztotta nyájának
minden szenvedését és nélkülözését. Sem fogságáról, sem hazátlanságáról nem
panaszkodik leveleiben, számára minden Isten akaratának egyszerű teljesítése
volt.