SZENT ADELHEID
özvegy
*Burgundia, 931. +Selz, 999. december 16.
A Rajna felső folyásától a Rhőne és Saőne folyók mentén a Földközi- tengerig
terjedő Burgundia földrajzi fekvésének köszönheti nagy történelmi jelentőségét,
amely a frank idők kezdetétől a késő középkorig tartott. E királyság
birtoklásáért vívott küzdelemben a 937. év folyamán szerepet játszott egy
hatéves kislány, Adelheid, az éppen elhunyt II. Rudolf királynak és a svábföldi
Bertának leánya. Alig múltak el a gyász napjai, máris megjelent Lombardia
királya, Hugó, egybekelt az özveggyel, fiát, Lothárt pedig eljegyezte a kis
királylánnyal.
Adelheid, amikor 947-ben követte jegyesét az itáliai királyságba, csak keveset
sejtett mindebből. Az ifjú uralkodópár csakhamar elnyerte Lombardia népének
szeretetét, s ezzel magára vonta az önállóságukat féltő észak-itáliai grófok
ellenségeskedését. Mindenekelőtt Berengár (+966), Ivrea őrgrófja lett a király
veszélyes ellenfele. Gyűlölete oly nyilvánvaló volt, hogy Lothár 950-ben bekövetkezett
hirtelen halálakor az a hír járta: ő mérgezte meg az uralkodót. Tudott a rémes
hírről Adelheid is, akit Lothár tizenkilenc éves özvegyként hagyott itt. Annál
inkább felháborodott, hogy Berengár merészelte magát királlyá koronáztatni, a
fia számára pedig megkérni az ő kezét. Adelheid tudta, hogy korának felfogása
szerint a királyság őrá szállott, és csak őt illeti meg a jog, hogy új férj
választásával továbbadja az uralkodást. Választása semmiképpen nem esett
Berengárra, aki bizonnyal a fiatal özvegy aggodalmára és gyengeségére
számított. Adelheid fejedelmi magatartása azonban a végsőkig haragra ingerelte
Berengárt. Elrabolta Adelheid királyi kincseit, személyes értékeit, sőt őt
magát is elfogatta és borzalmas módon bántalmazta. Ütlegelve, megtaposva,
lenyírt hajjal hurcolta Garda várába és szigorú őrizetben tartotta ott.
Egyetlen szolgája és egy pap osztotta meg vele fogságát.
Adelheid barátai és hívei tehetetlenek voltak Berengárral szemben, de őt nem
felejtették el. A reggiói püspök menedékhelyet ajánlott fel neki, ha sikerül
Gardából megszöknie. Mások Nagy Ottó királyhoz fordultak és segítséget kértek
tőle a hatalmas őrgróf ellen. A német fejedelemnek igen kapóra jött ez a hívás;
tüstént fegyverkezett, és nagy hadsereggel átkelt az Alpokon. Berengár
elmenekült, Ottó pedig 951 őszén harc nélkül bevonult Páviába. Eközben Adelheid
hűséges alattvalóival együtt saját kezűleg vájt kijáratot a börtönből a
szabadba, és kalandos úton Reggióba menekült. Ott érték el Ottó követei, hogy
hódolattal megkérjék a kezét számára. Adelheid beleegyezett, és csakhamar
másodszor is viharosan ünnepelték Páviában mint királynét. Ottó Németországba
való visszatérésekor is örömmel üdvözölték. A királyi család, élén a király
anyjával, Szent Matilddal (lásd: 148. o.), de az egész nép is szívesen látta,
hogy Ottó első feleségének, Edithának halála (946) után ismét királynét vitt a
birodalomba. Bár csaknem húsz év korkülönbség választotta el egymástól a
királyi hitveseket, igazi szeretet kötötte össze őket. Ottó minden nagyobb
vállalkozásában ott volt Adelheid is. Így a 961--965 közti itáliai nagy
hadjáratban is, amelynek tetőpontja a német királyi pár császárrá koronázása és
felkenése volt Rómában. E hadjárat folyamán Adelheid régi ellenfelét, ivreai
Berengárt véglegesen legyőzték, Németországba vitték fogságba, ahol nemsokára
meghalt. Milyen elevenen éledhetett fel még egyszer Adelheidben egykori
szégyenének emléke! Érzelmeiből semmit sem ismerünk. Tudjuk viszont, hogy
ellensége lányait pártfogásába vette, rangjukhoz méltóan neveltette, végül
udvarhölgyei közé fogadta őket.
A császársággal Ottóra új felelősség és új feladatok hárultak, mert Szent Római
Birodalmát Isten országa földi megvalósulásának tekintették. Adelheid
felismerte, hogy milyen szerep hárul reá. Szerényen távol maradt Ottó politikai
döntéseitől, de mindannyiszor érvényesítette befolyását, amikor egyházi és
kulturális feladatokról volt szó. Az ő közbenjárásának köszönhető több kolostor
alapítása és bővítése. Ő volt az, aki felvette a kapcsolatot a burgundiai Cluny
reformkolostorával, apátjait bevezette az udvarba, és így előkészítette a német
szerzetesi élet későbbi megújulását. A többi fejedelmi asszonnyal együtt a
császári udvarban megteremtette a magas műveltség légkörét. A művészetek és
tudományok első nagy virágkora kezdődött Németországban.
Hosszú évekig tartó itáliai tartózkodása után 973-ban meghalt Ottó császár.
Három fia közül már csak Ottó élt, s akkor tizennyolc éves volt. Átvette az
uralkodást (II. Ottó, 973--983); az első időkben teljesen apja szellemében,
anyja okos vezetése szerint járt el. Csakhamar érezhető lett azonban
önállóságra való törekvése. Megerősítette ezt benne felesége, Theophanu (+991)
görög hercegnő, akivel röviddel atyja halála előtt kötött házasságot, hogy a
keleti és nyugati birodalom közti szövetséget megpecsételje. Ottó szívesebben
engedett idegen országbeli hitvesének, s az egyre jobban érvényesítette
befolyását. Adelheid elleni indulata találkozott néhány fejedelem
helyeslésével, akiket bosszantott a császárné egyházias lelkülete,
mindenekelőtt a kolostorok és templomok iránti bőkezűsége. Mielőtt nyílt
összeütközésre került volna sor, Adelheid elhagyta az udvart és király
testvéréhez ment Burgundiába.
A következő évek nagy szenvedést hoztak számára. Különösen súlyosan érintette
fiának háborúja a francia királlyal, aki mint az itáliai Lothárral kötött
házasságából való lányának, Emmának férje, veje volt. Amikor azután Ottó római
hadjáratára fegyverkezett, elébe sietett Felső- Itáliába, és a clunyi apát
közvetítésére Rómában megtörtént a kiengesztelődés. A császárné szívesen
megbocsátott fiának, s az ismét kíséretébe fogadta őt. Káprázatos napokat élt
át vele Rómában, ahol kinyilvánult Európa előtt a német császár uralkodó
helyzete; várt rá Capuában, amikor 982-ben a szaracénok elleni nagy vereségéből
tért vissza. A következő évben Ottó Páviában Felső-Itália helytartónőjévé tette
az anyját, miközben ő maga ismét Dél-Itáliába akart vonulni. Rómában azonban
malária áldozata lett.
Halála nagy ínségbe taszította a birodalmat. Keleten és Északon ellenségek
fenyegették a határokat, bent pedig heves küzdelem lángolt fel az uralkodás
kérdése körül. A halott császár egy hároméves fiút hagyott hátra, akiért
formálisan veszekedtek a birodalom nagyjai. Mindkét császárné, a kis király
anyja és nagyanyja is Itáliában várta a küzdelem kimenetelét. Híveiknek Szent
Willigis (+1011) mainzi érsek vezetésével sikerült megtartani számukra az
uralkodást. Visszatértek hát Németországba. Mindkét asszony igazi uralkodónő
volt, lényegében mégis annyira különbözők, hogy a közös kormányzást tartósan
nem lehetett fenntartani. Ismét Adelheid, az idősebb és tapasztaltabb volt az,
aki elhagyta az udvart. Itáliában átvette régi helytartói tisztét. A lombardok
még mindig egykori királynéjukat tisztelték benne, és ezért Adelheidnek
sikerült ezt a fontos országot megtartania a német birodalom iránti hűségében.
989-ben azonban Theophanu megjelent Itáliában, beleavatkozott Róma ügyeibe, az
okiratait pedig, mint valami férfi
,,Imperator Theophanus''-ként írta alá. Büszkesége nem tudta elviselni, hogy
Adelheid olyan nyugodtan és magától értetődően uralkodik. Mindinkább
megnyirbálta jogait, és megkísérelte, hogy ki is szorítsa, de Adelheid teljes
letételéről politikai okossága tarthatta vissza. 991-ben már olyan erősnek hitte
magát, hogy kijelentette: ,,Ha még egy évig élek, Adelheid birodalma egy
tenyérben el fog férni''. Nem sokkal ezután azonban egy alsó-lotharingiai útja
során hirtelen meghalt.
III. Ottó (983--1002) ekkor még túlságosan fiatal volt, és ezért Adelheid
elhatározta, hogy utoljára még egyszer kezébe veszi a birodalom gyeplőjét. Régi
hívei, mint Szent Willigis érsek, segítették. Azonban az ellenállás erősebben
jelentkezett, mint valaha. Többnyire ifjak voltak azok, akik élükön a császári
fiúval le akarták rázni az idős nő befolyását. Röviddel Ottó 995. évi
nagykorúsítása után Adelheidnek el kellett hagynia az udvart, ezúttal
véglegesen. Visszavonult Elzászba, az általa alapított selzi kolostorba. Ott
sem tudott azonban teljesen a jámborság és a jócselekedetek gyakorlásával
foglalkozni. Utoljára kellett közvetítőként és vigasztalóan beavatkozni, most
ismét szülőföldjének, Burgundiának viszálykodásaiba.
Ilyképpen bezárult életének köre, de csak azért, hogy megnyíljon az új, nagyobb
dicsőségre. A nagyobbra, a voltaképpenire való megnyílás volt minden bizonnyal
Adelheid lelki magatartásának lényege. Sem a boldogság, sem a fájdalom nem
szűkítette be soha a tekintetét, mindig éber volt az elkövetkezendők számára.
Mégsem ismerte soha a jövőt kergetők nyugtalanságát, hanem a jövendő
valamiképpen már mindig jelen volt benne. Életrajzírója, a clunyi Szent Odiló
(lásd: 18. o.) bizonyára erre gondol, amikor azt mondja, hogy Adelheid
birtokolta minden erények anyját, a diszkréciót, a megkülönböztetésnek, a
világos látásnak azt az adományát, amely adott esetben bizonyossággal ismeri
fel és fogja át a fontosabbat, a tökéletesebbet.
Ő, akit Odiló ,,minden császárnék közül a leginkább császárnőinek'' nevez,
sohasem felejtette el, hogy csak egy az Úr. Hogyan érinthette az akkor még
fiatal apátot az a jelenet, amelyet átélt Adelheidtől való elbúcsúzása
alkalmával: ,,Alázattal telten megragadta az ő (Odiló) durva öltönyét, amelyet
hordott, szent szeméhez és bájos arcához szorította, megcsókolta, s alázatosan
és halkan szólt hozzá: Fiam, gondoljon rám imádságában!''
Adelheidet Selzben temették el. Nem avatták szentté, de halála óta szent
császárnéként tisztelik.