Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2013. október 19., szombat

Évközi. 28. hét Szombat



Évközi. 28. hét Szombat

Róm 4,13.16-18; Lk 12,8-12

„Azt az ígéretet ugyanis, hogy a világ örököse lesz, Ábrahámnak és utódainak nem a törvény közvetítésével adták, hanem a hitből való megigazulás alapján”

Szent Pál azzal foglalkozik, hogy a nemzetek a zsidókon keresztül kapták-e a megváltás ígéretét, vagy közvetlenül Ábrahám hitéből? Itt a zsidók neve alatt Ábrahám utódai közül kizárólag Jákobnak, Ábrahám egyik unokájának az utódait értjük. Azok közül is közvetlenül az ő negyedik fiának, Júdának törzsét. Egyébként is nekünk, magyaroknak a francia nyelv közvetítésével jött ez a szó: Júda > Jude > zsidó. A kérdés azért lett nagyon fontos már az első keresztények esetében, mert azt kellett véglegesen eldönteni, hogy a pogány nemzetek közül megkeresztelkedni vágyóknak előbb zsidó vallásúvá, azaz körülmetélkedetté kell-e válnia, és úgy lehetnek-e krisztusi emberek (keresztények), vagy közvetlenül a keresztséget felvéve lesznek a Megváltó testvéreivé. Szent Pál megtérésétől kezdve megtanulta Jézustól, hogy elvesztették a zsidók vallási előjogaikat, amikor Jézust kitagadták maguk közül, és a népük hivatalosan ma sem fogadja el Őt megváltóak. A mai levélrészletben pedig azt tisztázza az apostol, hogy Ábrahámnak vannak test szerinti leszármazottjai, olyanok is, akik nem tagjai a választott népnek, Jákob házának.Sára halála után Ábrahám újra megnősült és hat fia született. Ezeket és leszármazottaikat Ábrahám ajándékokkal kielégítve elküldte más vidékre, és mindenét fiának, Izsáknak hagyott messiási áldásával együtt. (Ter 25,1-6) A mai szöveg azt magyarázza, hogy amikor Ábrahám az ígéreteket kapta, miszerint benne nyer áldást a föld minden nemzetsége, (Ter 12,3), akkor Ábrahám, hitből megigazultan kapta ezt a nagy kitüntetést, nem pedig a halála után hétszáz év elmúltával adott isteni törvény alapján. A következő érv is nagyon fontos: „Azért hitből, hogy minden kegyelemből legyen, és az ígéret biztos legyen minden utód számára, nemcsak azoknak, akik a törvényből vannak, hanem azoknak is, akik Ábrahám hitéből vannak, aki mindnyájunknak atyja. Isten előtt, amint meg van írva: sok nemzet atyjává rendeltelek (Ter 17,5). Ő hitt annak, aki életre kelti a holtakat, és aki nevet ad a nem létezőknek, hogy létezzenek. Ő reménységgel hitt a remény ellenére, így sok nemzet atyja lett, amint megmondotta neki: Annyi lesz a te utódod, mint égen a csillag”. (Ter 15,5) (Róm 4,16-18) Lehet, hogy nem mindenkit érdekel ennyire aprólékosan ennek a tisztázása, de ez nehézséget okozott a kezdet kezdetén a nem zsidó keresztényeknek, és manapság is sokan berzenkednek az ellen, hogy a kereszténység a zsidóságból ered. A zsidók boldogan és büszkén vallották, hogy ők Ábrahám fiai. Igen, azok, test szerint. De amint Ábrahámnak nem minden utóda örököse Isten kegyelmének, úgy el kell fogadniuk a fenti érvelés alapján, hogy vannak Ábrahámnak lélek szerinti utódai is. Az ószövetségi kinyilatkoztatást azért kell elfogadnunk kötelező erővel, mert az Isten szava, és Jézus garantálja, hogy teljes egészében őróla szól. (Jn 5,39)

2013. október 18., péntek

Szent Lukács



Szent Lukács

2 Tim 4,9-17a; Lk 10,1-9

„Egyedül Lukács van velem”

Pál apostol börtönben van. Védekeznie kell a római bíróság előtt saját népe, a zsidókkal szemben. Senki nem áll mellé. Munkatársai közül az egyik kiáll isten szolgálatából. A másik kettőt ő maga küldi missziózni. „Egyedül Lukács van velem”(11) írja. Lukács a tanult orvos, aki megnyerte a hit kegyelmét, keresztény lett. Nagyon szép lett volna az is, ha görög orvosként dolgozik tovább, és tudománya mellett adja a hit vigaszát a betegeknek. A beteg többnyire elesett ember, szegény pogány feje, mennyi bűnt elkövetett, szenvedéseit tetézheti a lelkifurdalás: meg kell halnom, és nem tudom mi lesz velem. A pogány vallás semmi jót nem ígérhetett. Gyönyörű lett volna Lukácsnak tanítani a hit elemeit, és megkeresztelni a hitet elfogadót. Lukács mindezt tehette, de ő többet akart. Sok, sőt még több embert akart a hitre segíteni, ezért a megszerzett tudást bővíteni akarta, majd leírni és közkinccsé tenni. Elment a Szentföldre. Felkereste a Szűzanyát és lejegyezte az angyali üdvözletet, Jézus születésének körülményeit. Egyedül ő! Utána járt a többi tanításnak is. Ellenőrzött mindent, amit mástól hallott. Görög volt, bölcselő nép fia, természettudományokban nevelkedett ember. Főleg a testi betegségekkel kapcsolatos jézusi tetteket ismeri meg és írja le tüzetesen. Sokan elhagyják ma az isteni Mestert. Hol vagyok: mellette vagy nélküle? Az Evangéliumot tanulmányozom? Védem?

2013. október 14., hétfő

Évközi 27. hét csütörtök



Évközi 27. hét csütörtök

Mal 3,13-4,2a; Lk 11,5-13

„Könnyen beszéltek ti ellenem, - mondja az Úr. Hiábavaló dolgot tesz az, aki az Istennek szolgál”

Pár héttel ezelőtt beszélgettem egy kedves hívővel. Arról kesergett, hogy Isten csak mondja, hogy mi a rossz, de számon nem kéri. Ezért nyugodtan elkövethetik a legnagyobb bűnöket is, hisz nincs büntetés. Azt válaszoltam, hogy az Újszövetségben valóban kevesebb az írásos utalás arra, hogy amit Jézus követelményként mutatott be tanítása közben, azt a Szentírásból ki lehetett mutatni az Ő idejében. mert nagyon rövid ideig, csak három évig tanított. Azért van ilyen is. Jézus az árulójáról beszél: „Aki velem együtt mártja kezét a tálba, az árul el engem. Az Emberfia ugyan elmegy, amint meg van írva róla, de jaj, annak az embernek, aki az Emberfiát elárulja. Jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik. Ekkor megszólalt Júdás, aki elárulta őt: Csak nem én vagyok az, Rabbi? Ő azt felelte neki: Te mondtad.” (Mt 26,23-25) Ennek az árulásnak büntetése órákon belül megtörtént: „Amikor Júdás, aki elárulta őt, látta, hogy elítélték, megbánta tettét, és visszavitte a harminc ezüstpénzt a főpapoknak és a véneknek. Azt mondta: Vétkeztem, elárultam az igaz vért. Azok azt felelték: Mi közünk hozzá? A te dolgod! Akkor beszórta az ezüstöt a templomba, aztán eltávozott, elment és fölakasztotta magát. A főpapok pedig fölszedték az ezüstöket és azt mondták: Nem szabad ezeket betenni a kincstárba, mert vér díja. Miután tanácsot tartottak, megvásárolták rajta a fazekas földjét az idegenek számára temetőnek. Ezért hívják azt a földet Vérmezőnek mind a mai napig. Akkor beteljesedett, amit Jeremiás próféta mondott: Fogták a harminc ezüstöt,ez volt az ára, ennyire becsülték őt Izrael fiai -, és odaadták a fazekas földjéért, amint az Úr megparancsolta nekem”. (Mt 27,3-10) Itt most egy hatszáz éves ószövetségi és egy pár napos újszövetségi jövendölés teljesül megdöbbentő módon: Az önakasztás magában is megrázó büntetés, hát még, ha a szent város mellett lóg a test leszakadt ágon, szétroncsolódva. A fizikai világ végét itt Malakiás próféta jövendöli meg a Kr.e. V. század végén. Jézus nyilvános működése vége felé egybekötve Jeruzsálem pusztulásával nyíltan beszél a világ végéről is. Jeruzsálem pusztulása Kr.u.70-ben megtörtént. A teljes csillagvilág is ugyanígy jár.(Lk 21,5-6, Lk 21,7-36) Szent Péter, megelőzve ezerkilencszáz évvel a tudományt
szabatosan írja le az anyagvilág megsemmisülését: latin nyelven pontos kifejezést használ: elementa calore solvuntur az elemek (hőségtől elolvadnak) de szó szerint jobb fordítás: hőhatás közben feloldódnak.(2Pét 3,10) János apostol látomása vége felé írja:„Ekkor új eget és új földet láttam, mert az első ég és az első föld elmúlt, és a tenger sem volt többé” (Jel 21,1) a trónon ülő így szólt: Íme, megújítok mindent”. (21,5)