CLAIRVAUX-I SZENT BERNÁT
*Fontaines, 1090. +Clairvaux, 1153. augusztus 20.
A citeaux-i ,,új kolostor'', amelyet Molesmes-i Szent Róbert és társai
alapítottak, ahol a szerzetesi élet szellemét Alberich és Harding Szent István
apátok határozták meg, az alapítás után néhány évtizeddel hanyatlani kezdett. A
szerzetesek kemény aszkézise és végletekig menő szegénysége már nem vonzott új
hivatásokat, és úgy tűnt, a kolostor ki fog halni. Egy váratlan fordulat
következtében mégis sokak számára kívánatossá vált, hogy beléphessenek ebbe az
erdei magányban lévő kolostorba.
1112 nagyböjtjén kérte felvételét ebbe a kolostorba az akkor huszonegy éves
Bernát. 1090-ben született Fontaines várában, amely a hercegi város, Dijon
előőrse volt. Nemesi családban született, első iskolája Chatillon-sur-Saine
káptalani iskolája volt. Itt szerezte meg alapműveltségét és ismerkedett meg a
klasszikus szerzőkkel. Életrajzírója, St-Thierry Vilmos hangsúlyozza, hogy
Bernát műveltségével kiemelkedett kortársai közül. Érthető tehát, hogy a
rokonság azzal próbálta eltéríteni a kolostorba lépés szándékától, hogy
németországi egyházi-tudományos karriert kínáltak fel neki. De édesanyjának
emlékezete, aki 1103-ban halt meg, visszatartotta attól, hogy Németországba
menjen, és megerősítette korábbi szándékában, hogy belépjen a citeaux-i
kolostorba. És nem is egyedül érkezett, hanem egész csapat ment vele, akiket a
rokonságból és ismerősei köréből vitt magával: már házas testvérei is, sőt, öreg
korában atyja is követte, mikor Bernát már Clairvaux-ban volt.
Megragadó látvány lehetett Bernát és harminc társa, amint bebocsátást és
felvételt kértek a kihalófélben lévő kolostorba. Citeaux ezáltal vált egy új
szerzet, a ciszterci rend bölcsőjévé, mert még ugyanebben az évben hozzá
kellett fogniuk egy új kolostor építéséhez. Amikor letelt a novíciátus
esztendeje, 1113. május 18-án teljes gazdagságában megindulhatott az
anyakolostorban a szerzetesi élet ciszterci formája.
Egy év múlva az észak felé lévő Pontigny-ben is kolostor nyílott. Az angolszász
származású István apát Citeaux-ban a szerzeteseivel, köztük természetesen
Bernáttal, kidolgozta azt a szabályzatot, amely Charta Caritatis néven vált
ismertté a szerzetesség történetében. E szabályzat újdonsága abban állott, hogy
évenként általános káptalanon ápolták az egyébként egymástól független
apátságok egységét és életmódjának azonosságát. Így Bernátot a ciszterci rend
társalapítójának tekintik, mert nemcsak a rendi alkotmány megalkotásában volt jelentős
szerepe, hanem a rend elterjedésében is.
1115. június 25-én a mindössze huszonöt éves, törékeny testalkatú Bernátot
apátnak nevezték ki, és megbízták egy új kolostor építésével a Szajna egyik
mellékfolyója, az Aube mentén. A völgyet addig a Keserűség völgyének hívták, de
a szerzetesek hatására a Világosság völgye, Clairvaux lett belőle.
Ugyanebben az időben küldte a citeaux-i apát Arnoldot -- aki korábban a kölni
székesegyházi iskolában a tanítványa és Bernát társa volt -- kelet felé, a
frank királyság és a német-római császárság határvidékére azzal a feladattal,
hogy a Moiremont környékén lévő remetéket gyűjtse össze, és építse be a
ciszterciek szervezetébe. Közösen építették föl a Flambart-patak partján a
morimondi kolostort, amelynek neve: Mori mundo azt jelenti: meghalni a
világnak.
Ezzel a fiatal szerzetesrend már a német nyelvterület felé is elindult, mert
később, 1123. január 31-én innen alapították az alsó- rajnavidéki Altenkamp
kolostorát. Morimondot nem sokkal később Bernát mentette meg a széthullástól.
1127. július 25-én Bernát egy másik barátja, Ádám apát a steigerwaldi
Eberbachban alapított kolostort. Innen sugárzott tovább a ciszterci rend az
Alpok vidékére, amikor 1129/30-ban a stájerországi Reinben szintén kolostort
alapítottak.
A citeaux-i kolostor megalapítása, amelynek kiváltó oka a clunyi ideáloktól
való eltérés volt, vitákat váltott ki a clunyi és a citeaux- i bencések között.
Amikor aztán megalakult az önálló ciszterci ág, a vita -- néha nagyon élesen --
folyt tovább. A központi kérdés pedig az volt, hogy hogyan kell élnie az igazi
szerzetesnek?
Bernát még teljes hevességében látta e vitát, és részt is vett benne. Különös,
hogy a két vitatkozó tábor vezetője, Bernát és a clunyi Péter apát, aki Petrus
Venerabilis néven ismert az egyháztörténelemben, személyesen igen jó barátok
volták, de a vita hevében kölcsönösen nem kímélték egymást. Péter így írt a
cisztercieknek: ,,Ti farizeusok! A fiaitok úgy vélik, hogy utolérhetetlen
magasságban állnak mások felett. Így beszélnek a próféta szavával: ťHozzám ne
nyúlj, mert én szent vagyok!Ť'' Bernát nem kisebb éllel bírálta a clunyieket:
,,Ó, én boldogtalan szerzetes! Meg kellett érnem hogy a Rend (Clunyben) ilyen
mélyre süllyedt... Hát ízét vesztette a só? Akiknek példát kellene mutatniuk az
élet útjáról, pompaszeretetről és iszákosságról tanúskodnak! Vakoknak vak
vezetői!''
Éppen ez a tény, hogy két ilyen szent folytatta a vitát, jelzi, hogy nem
oktalan, előítéletekre támaszkodó gyűlölködésről, hanem a bencés
szerzetességnek két, egymáshoz nagyon közel álló, de egymást kizáró
felfogásáról volt szó. De Bernát tevékenysége nem korlátozódik erre a két
szerzetesrendre: prédikációi nagy hatással voltak a többi szerzetesre, a világi
papságra és a laikus hívőkre egyaránt. Levelezése szélesebb körre terjedt ki,
mint a kortárs pápáké, vagy császároké.
1119-ben a francia lovagok rendet alapítottak Jeruzsálemben, s mivel házuk az
egykori jeruzsálemi templom területén állt, templáriusoknak, templomos
lovagoknak nevezték rendjüket. Regulájukat, amelyet a troyes- i zsinat hagyott
jóvá (1128), lényegében Bernát írta meg. Készített egy népszerűsítő iratot is
Az új lovagság dicsérete címmel, amelyben a templomos lovagokat mint a
keresztény lovagi ideált magasztalja: ,,A világ tele van lovagokkal és
szerzetesekkel, de ami eddig soha nem volt, most megszületett: a két állapot
egybekapcsolása... Így alakult ki a keresztény lovagi tanítás törvénykönyve,
mely fegyveres erő a gyengék, az árvák, az özvegyek és a szent Egyház jogainak
védelmére.''
Amikor 1130-ban, II. Honorius pápa halála után veszélybe került az Egyház
egysége, Bernátnak és szerzeteseinek oroszlánrésze volt abban, hogy a szakadás
veszedelmét sikerült elhárítani. Az történt ugyanis, hogy néhány órával
Honorius halála után megválasztották II. Incét. Nem sokkal később a bíborosok
zöme egy második választást rendezett, amelyen II. Anaklét néven a Pierleoni
nevű római bankárcsalád fiát emelték pápaságra. A római nép támogatása mellé
Anaklét hamarosan megszerezte magának a normann Dél-Itália, Aquitánia és Skócia
támogatását, és elűzte Incét. Ince mögé azonban felsorakoztak a szerzetesek,
elsősorban a franciák. Főleg Bernát fáradozásainak gyümölcseként a többi
európai ország Ince mellé állt, aki szintén Bernát hatására nem fogadta el
Anaklét ajánlatát, hogy független bíróság vizsgálja meg az ügyet, és döntsön.
Bernát ugyanis azon a véleményen volt, hogy a kérdés azzal el van döntve, hogy
Európa nagyobb része Incét ismeri el törvényes pápának.
Annak ellenére, hogy Bernát meg volt győződve a pápaság isteni küldetéséről,
nem riadt vissza a kemény bírálattól. 1145-ben III. Jenő néven Bernát egykori
clairvaux-i tanítványa került a pápai székbe. Bernát neki írta A szemlélődésről
c. művét. Ebben keményen ostorozza a pápai udvarban fellelhető visszaéléseket,
hatalmaskodásokat, pompaszeretetet, a sok ,,kiváltságot'' és a fellebbezési
joggal való fondorlatokat. A pápa ugyanis sokszor és túlságosan beavatkozott
világi peres ügyekbe, s ezek az ügyek annyira igénybe vették, hogy
elfelejtette: neki elsősorban Isten emberének kell lennie. Bernát komolyan
figyelmeztette a pápát: ,,Nem azt kívánom tőled, hogy egyszerűen szakíts
ezekkel a dolgokkal, hanem azt, hogy merülj el Isten dolgaiban, és ne legyen
időd arra, hogy ezekkel foglalkozzál.''
Bernát bírálatának, amelynek szándéka szerint gyakorlati célja volt, alapvető,
elméleti jelentősége lett. Elismeri ugyanis, hogy a pápa egyedülálló nagyság és
méltóság birtokosa, de amikor selyembe öltözik, pávatollakkal, arannyal és
drágakövekkel ékeskedik, fehér lovon katonák és szolgák hadával körülvéve
lovagol, akkor inkább Nagy Konstantin, mint Szent Péter utódának látszik.
Hiszen a pápa hatalma nem uralkodás, hanem szolgálat, gondoskodás a
Menyasszony, az Egyház körül mindaddig, amíg zarándokútját járja a Vőlegény,
Krisztus távollétében.
De a püspökök is a Vőlegény barátai, akikre szintén rábízatott a Menyasszony
gondja. Ők is Krisztus földi helytartói, és tekintélyüket nem a pápától
kölcsönzik. A pápa nem úr a püspökök felett. Bernát figyelmeztet, hogy a
püspöki joghatóság megsértése és kikapcsolása a sokféle kiváltság és
fellebbezés által, eltévelyedés az Isten előtt kedves rendtől, olyan, mint egy
szörnyű daganat az Egyház testén. És - - mondta --, még ha békaként pocsolyába
kergetik is, akkor sem hagy fel azzal, hogy ,,brekegésével'' keltegesse az
alvókat. A nyájhoz tartozik, amelyre az alvó pásztoroknak jobban kellene
vigyázniuk, de ,,ugatásával'' éppen a pásztorokat akarja felverni álmukból.
Néha úgy tűnt, hogy az Egyházat érintő kritikája találkozik a kor szektás irányzataival.
Nem is szégyelli, hogy olyan kifejezéseket használjon, amelyek egy-egy szekta
különös jellemzői voltak, de tántoríthatatlanul az Egyház pártján áll.
Engedelmes összeköttetésben maradt a hierarchiával, és mentes minden lelki
egyoldalúságtól. Tudja, hogy az Egyház élete a Megtestesülés misztériumának
folytatása. Látja, hogy az Egyház olyan, mint az Énekek énekében a menyasszony:
fekete és szép egyszerre. Szép, mert ékességét a Völegénytől kapja, és fekete,
mert a megalázott és megcsúfolt Völegény képmása.
A szektás vándorprédikátorok bírálata nemcsak a pápa és püspökök ellen
irányult, hanem az Egyház ellen általában. Lelki elmélyülést hirdettek, nem is
mindig felismerhető eretnekség formájában. Lausanne- i Henrik például az
egyházi tekintély ellen tüzelte fel a népet. Bresciai Arnold, aki főleg
Dél-Itáliában működött, a francia püspököket és papságot arra biztatta, hogy
önként mondjanak le minden birtokukról. Amikor Bernát szembeszegült velük,
elűzték a vidékről.
Sokkal veszedelmesebb volt ezeknél az a mozgalom, melynek tagjai tisztáknak,
kataroknak nevezték magukat. Ezek apostoli szegénységet, szigorú vezeklést
hirdettek, elvetették a felszentelt papságot, a hierarchiát és a szentségeket.
Bernát ellenük prédikálva bejárta egész Dél-Franciaországot, s ahol a pápai
küldötteket ,,szamárordítással és dobszó lármájával fogadták'', ott Bernátot
meghallgatták. Sokakat megtérített, de végső megoldást ő sem tudott találni.
III. Jenő pápa új feladattal bízta meg: meg kellett hirdetnie a keresztes háborút.
Gyújtó hatású beszédeivel sokakat megnyert a keresztes háború eszméjének, akik
kötelezték magukat arra, hogy elindulnak a Szentföld visszaszerzésére.
Ugyanakkor szembeszállt Radulffal, aki szintén ciszterci szerzetes volt, és
Európa-szerte a zsidók üldözésére lázított. Bernát így írt ellene: ,,A zsidókat
nem kell üldözni, még csak kiutasítani sem kell őket. A pogányok (az arabokra
gondol) támadtak ránk erőszakkal, és ezért kell erővel visszavernünk a
támadásukat.''
Egész Európában viharos lelkesedést keltett a keresztes háború ügye mellett. A
kereszténység legjelentősebb uralkodói indultak meg a szavára: VII. Lajos
francia király és III. Konrád német császár, akit 1146 karácsonyán a speyeri
dómban nyert meg az ügynek, ámbár Konrád tudta, hogy a birodalmi érdekek inkább
azt kívánnák, hogy Itáliában tartózkodjék.
A második keresztes hadjárat azonban teljes kudarccal végződött Palesztinában.
Lisszabont sikerült visszafoglalni a móroktól, s ez megszilárdította az új
Portugál királyságot. A hadjárat részvállalkozása, a szlávok közötti keresztes
háború szintén csak káros következményekkel járt.
Bernátnak mindezért súlyos támadásokat kellett elszenvednie. De lelkének
prófétai erejét hirdeti, hogy a súlyos szenvedés után, amit a hadjárat
elvesztése jelentett, ki tudta mondani: ,,Áldott legyen, Uram, minden
ítéleted!'' Az természetesen tagadhatatlan, hogy Bernát prédikációi a keresztes
hadjáratra és a Krisztus követésének feltüntetett fegyveres harc között
áthidalhatatlan szakadék tátong.
Bernát azonban nemcsak kifelé harcolt a keresztény hitért, hanem akkor is a
csatatérre sietett, amikor az Egyházon belül fenyegette veszély a hit
tisztaságát. Sokszor vetették a szemére, hogy tudományellenes, mert felemelte
szavát Gilbertus Porretanus és Abaelard ellen. S jóllehet igaz, hogy vannak
olyan megnyilatkozásai, amelyekkel szemben fel lehet hozni a tudományellenesség
vádját, az azonban tagadhatatlan tény, hogy jó barátságban állt korának
jelentős tudósaival, Clairvaux-ban nagy könyvtárat rendezett be, művelődésre biztatta
a tehetséges fiatalokat, sőt, egyes írásai az újonnan kialakuló teológiai
iskola tankönyveként szerepeltek.
A szíve mélyén azonban érezte és látta, hogy a teológia tudománya -- amely az
istenismeretből és az önismeretből születik, és az istenszeretet hevíti --
veszélybe került az újonnan jelentkező és egyre jobban eluralkodó dialektikus
módszer miatt. És nemcsak ő, hanem Szentviktori Hugó, a híres párizsi ágostonos
kanonok is úgy ítélte, hogy a dialektikus módszer új tévtanítások melegágya
lesz. Ezért hívták Bernátot, hogy küzdjön meg Gilbertus Porretanusszal, amikor
ennek elmélete hamis végkövetkeztetésekre vezetett a Szentháromsággal
kapcsolatban. Bernát rá tudta venni őt, hogy az 1148. évi reimsi zsinaton vonja
vissza tanítását.
Abaelarddal már korábban sikeresen harcolt a hit tisztaságáért, amikor az a
módszeres kételkedést a teológiában is az igazságra vezető útnak vallotta.
Bernát hívő buzgóságát állította szembe Abaelard túlhangsúlyozott
racionalizmusával. Bernát azt vallotta, hogy a legszentebb igazságok feletti
vitatkozások megtörik azt a szükséges áhítatot és tiszteletet, amellyel a
hitnek a kinyilatkoztatáshoz kell közelítenie. A hitet nem lehet háttérbe
szorítani a filozófiával. A teológia és a lelki élet közötti különbségtétel
számára még teljesen idegen, ,,hiszen az Atyát senki meg nem ismerheti, ha
előbb tökéletesen meg nem szereti őt''. Úgy tartotta, hogy megélni és -- a
kegyelem misztikus látásában vagy a mindenki számára elérhető elmélkedésben --
átélni a hitet minden bölcselkedő beszédnél százszorta többet jelent.
Így válik érthetővé az a kemény bírálat, amelyet Abaelard felett mondott,
miután gondosan áttanulmányozta annak tanítását. És hatására a sens-i zsinaton
(1141) Abaelard tizenkilenc tételét el is ítélték.
De mindezen viták és harcok közepette Bernát a szíve mélyén visszavágyott a
kolostor magányába, a szemlélődés csendjébe. Jámborsága A lélek felemelkedése
Istenhez c. első írásától kezdve, amelyet a Grande Chartreuse priorjának,
Guigónak megbízásából írt, a húsz éven át készített Homíliák az Énekek énekéről
c. műig folyamatosan a Szentírás és az egyházatyák írásaiból táplálkozott. De
azoknál a jámborsági formáknál, amelyek a hagyományban éltek és Krisztus
személyére koncentráltak, Bernát többre értékeli és jobban szorgalmazza a
Krisztus embersége iránti bensőséges, érzelmileg is meleg tiszteletet. ,,Akár
beszélsz, akár írsz, nem ízlik nekem a szó, ha Jézus neve nem hangzik fel
közben'' -- írja. De ez a Krisztus embersége iránti bensőséges szeretet nem
öncél, hanem arra szolgál, hogy a szív érzületét a szellemi szeretet, az agapé
magasságaiba emelje. S ennek a szeretetnek a célja, hogy a lélek egyesüljön az
Igével.
Bernát újra meg újra kiemeli a lélek és az Ige közötti jegyesi egyesülést.
Tudja, hogy a test akadályozza és nehezíti ezt, de tapasztalja és tanítja, hogy
az a megvilágosodási folyamat, amely éppen ezt az egyesülést készíti elő és
belőle következik, a testre is kihat, és majd a feltámadásban válik
tökéletessé.
Bernát, aki önmagát ,,a század agyrémének'' nevezte -- mert tartósan világi
dolgokkal kellett foglalkoznia, pedig nem volt világi ember; és be kellett
avatkoznia az Egyház dolgaiba, pedig nem volt tagja a hierarchiának --, 1153.
augusztus 20-án halt meg Clairvaux-ban. Az egész korszakot, amelynek ő volt a
legnagyobb alakja, Szent Bernát korszakának nevezik az egyháztörténelemben. Ő a
bizonyság arra, hogy a legszigorúbb aszkézis sem butít el, hanem nagyon is
termékennyé teszi az embert. Megvalósult benne a monasztikus életforma alapvető
rendeltetése: formálni a világot a világból való elmenekülés által.
Bernátot már életében szentként tisztelték. III. Sándor pápa, aki korábban a
Bernát által annyira támadott Abaelard tanítványa volt, 1174-ben avatta
szentté, VIII. Pius pápa pedig 1830-ban az egyházdoktorok sorába iktatta.
Ünnepét a 13. században vették fel a római naptárba augusztus 20-ra. A magyar
naptárban Szent István király miatt augusztus 19-én ünnepeljük.
--------------------------------------------------------------------------------
Ez a szent szerzetes, aki hallatlan energiával fényesebben ragyog az Egyház
emlékezetében, mint korszakának pápái és császárai, aki a hívők tudatában mint
a mézajkú doktor él, s aki azt hirdette: ,,taníts gyengéden, bölcsen és bátran
szeretni!'', cselekedeteivel és műveivel ad képet önmagáról.
Egy régi forrás arról beszél, hogy Bernát fiatal korában nagyon vonzó jelenség
volt: ,,Egész lényéből szeretetreméltóság és vonzerő áradt, úgyhogy
veszedelmesebb volt ő a világra nézve, mint a világ őrá.'' Körülrajongták a
nők; az egyik ismételten megpróbálta elcsábítani, mindaddig, amíg egy hirtelen
fordulat után az addig körülrajongott ifjúról kénytelenek voltak ezt a
megállapítást tenni: ,,Az anyák és a fiatal leányok réme lett; a barátok attól
féltek, hogy miatta elveszítik barátaikat'', mert sorban csatlakoztak hozzá az
emberek, hogy nagyon kemény, vezeklő életet éljenek.
Olykor kemény harcai voltak a tisztaságért, egyszer olyan heves kísértés lepte
meg, hogy egy jéghideg tóba vetette magát, és benne maradt mindaddig, amíg a
teste le nem csillapodott. A citeaux-i kolostor aszkézise is kemény iskola volt
Bernát számára. Mivel fizikailag nagyon gyenge, a gyakorlati dolgokban pedig
ügyetlen volt, a legegyszerűbb szolgálatokat bízták csak rá a kolostorban. Egy
napon ezt már nem bírta elviselni. Aratás ideje volt, s a szerzetesek kinn
dolgoztak a mezőn. Bernát is nagy elhatározással kért egy kaszát, hogy ő is
aratni fog, de több volt benne a jószándék, mint az erő és az ügyesség a
kaszáláshoz. Egyszerűen nem boldogult a kaszával, s a végén már maga az apát
figyelmeztette, hogy hagyjon fel a próbálkozással. Teljesen kimerülten letette
a kaszát és térdre borulva imádkozni kezdett. Azt kérte, hogy Isten adjon neki
erőt az aratáshoz. És valóban: új erő áradt a tagjaiba, és megragadván a kaszát
most már határozottan kezdte vágni a rendet, úgy, hogy a többi szerzetes
elmaradt mögötte. Ő lett a kolostor első kaszása.
Már ez az eset is jelzi, hogy Bernát novícius korától kezdve mennyire egységbe
tudta olvasztani a külső tevékenységet, a természettel való kapcsolatot és az
Istennel való bensőséges együttlétet. Egyik barátjának később ezt írta: ,,Higgy
nekem és a saját tapasztalatomnak. A fák és a kövek olyasmit fognak neked
megtanítani, amit a tanítóktól soha meg nem hallhatsz.''
Ugyanakkor nem hagyta, hogy a külső dolgok kizökkentsék Istennel való
kapcsolatából. Már egy évet töltött novíciusként a kolostorban, és még mindig
nem tudta, hogy a termük mennyezete boltozatos-e, vagy gerendázott, és elámult,
amikor a többiek arról beszélgettek, hogy a templom szentélyében nem egy, hanem
három ablak van. Később egyszer egy egész napon át a Genfi-tó partján
lovagoltak. A társai este áradoztak a táj szépségéről, ő pedig megjegyezte,
hogy azt sem vette észre, hogy tó partján járnak.
Amikor az új clairvaux-i kolostor elkészült, Bernát apát egy kicsi cellát
választott magának a lépcső alatt. Kegyetlen aszkézisével pedig úgy lerombolta
az egészségét, hogy a többi ciszterci apát elhatározta, kúrára fogják. Vilmos,
aki a halálosan kimerült beteget akkoriban látogatta, elmondja: ,,Megkérdeztük
tőle, hogy érzi magát, és hogyan telnek a napjai? Ő a reá annyira jellemző
mosollyal válaszolta: ťTökéletesen jól érzem magam. Korábban ugyanis értelmes
emberek féltek tőlem, most pedig Isten méltányos ítélete szerint én félek egy
esztelen embertől.Ť Ezzel a beképzelt orvosra utalt, akire rábízták, és azzal
dicsekedett, hogy ő majd meg fogja gyógyítani.''
A trubadúrok világában Bernát a Szűzanya dalnoka volt, akit a történelem
viharai felett nyugodtan tündöklő, mentő csillagként dicsőített. Egyszer
betegen feküdt, és nagy fájdalmai voltak. Az egyik szerzetest elküldte a
templomba, hogy imádkozzék érte. Miközben az imádkozott, a betegnek megjelent a
Szűzanya, Szent Lőrinc és Szent Benedek kíséretében. A Szűzanya szelíden
megérintette, meggyógyította, majd eltűnt. Egy másik képe azt a pillanatot
ábrázolja, amikor a Szűzanya Bernát karjába helyezi a kicsi Jézust. Ezért írta
egyik kortársa: ,,Ha Úrnőnk szeme fényét bántani akarod, akkor írj valamit az ő
Bernátja ellen.''
Tüzes természetével -- ami ,,ijesztő és emberfeletti tekintélyt kölcsönzött
neki'' -- vetette bele magát kora vitáiba. Clunyben élő, lelkileg alvó
szerzetestársainak ilyen szemrehányást tett: ,,Ha beszélgettek, soha nem a
Szentírásról, vagy a lelkek megmentéséről van szó köztetek, hanem csak
nevetséges dolgokról fecsegtek. Étkezésnél az egyik fogást a másik után
tálaljátok fel. Hogy a hústalan ételekért kárpótoljátok magatokat, egymás után
kétszer is hoznak az asztalhoz kitűnő halat, és minden étkezés közben kétszer
vagy háromszor hozzák a félig töltött borospoharat. Kidagadt erekkel és
elnehezült fejjel keltek föl az asztaltól, s utána már nem lehet mást tenni,
csak aludni... Igazán mondom, láttam egy apátot, akit több mint hatvan lovas
követett. Inkább törekszünk a hívők adományaira, mint javára. Aranytól
roskadozó ereklyeszekrények előtt nyílnak meg az erszények. Megmutatjuk a nagy
szenteket az embereknek, és azt hisszük, hogy minél színesebbek, annál
szentebbek. Mindenki odasiet, csókolgatják a szobrot, mint magát a szentet.
Drágakövekkel ékes lámpákkal díszítjük a templomainkat. Ám hiúságok hiúsága! Az
Egyház ragyog az épületeiben, de meghal a szegény emberek lelkében... Az
Istenre kérlek titeket, hát nem szégyellitek magatokat mindezért? De legalább a
kiadások miatt szégyenkeznétek!''
III. Jenő pápának a következő figyelmeztetést küldte: ,,Most a vincellér
metszőkésére van szükség, és nem jogarra. Nem uralkodást, hanem szolgálatot
bíztak ránk. Egyszerre képtelen vagy minden rosszat kijavítani, ezért légy
okos, és lépésenként haladj előre. Fogd be a hazugok száját, akik
igazságtalanul szólnak, és mindig készen állnak arra, hogy igazolják a
hazugságaikat. Legyen gondod az özvegyek és az árvák ügyére, akik neked nem
tudnak semmit viszonozni. A többi ügyet pedig nyugodtan bízd másokra. Az
intrikus bajkeverőket ne hallgasd meg, hanem ragadj ostort, és verd ki őket,
ahogyan Krisztus tette...''
Bernát szólt a világi rendek lelkiismeretéhez is: ,,Ti, mai lovagok,
igazolhatatlan tévedésekben vagytok, és a kegyetlenségtek tűrhetetlen! Nagy
költséggel és fáradsággal háborúztok, s bűnnel és halállal fizettek érte. De
háborúitoknak csak a féktelen gyűlölet, a dicsőség utáni vágy és a kincsek
utáni sóvárgás az oka. Ilyen indokok alapján nem ölhetitek meg nyugodt lelkiismerettel
a felebarátot!''
Amikor az arabok meghódították Edesszát, III. Jenő pápa meghirdette a keresztes
háborút, és Bernátot bízta meg azzal, hogy prédikálva hirdesse meg a szent
háborút Európában. Bernát teljes szívével Isten |gye mellé állt: Franciaországban
kezdte, s a német birodalomban folytatta keresztes prédikációit. Bárhová
érkezett: Konstanzba, Freiburgba, Strassburgba, Speyerbe, Koblenzbe, Kölnbe,
Aachenba vagy Lüttichbe, mindenütt meghúzták a harangokat, és özönleni kezdett
a nép, mert mindnyájan hallani akarták Isten emberét. Néha a pillantásától
betegek gyógyultak meg, s bár nem beszélte a német nyelvet, mindenki értette a
prédikációit. Még mielőtt a tolmácsok lefordították volna a szavait, az emberek
kiáltva kérték a keresztet, jelezvén, hogy részt akarnak venni a hadjáratban.
Frankfurtban a dóm úgy megtelt, hogy beszéde végeztével Bernát képtelen volt
elhagyni a templomot. Végül a hatalmas termetű császár karjába kapta, és ő
vitte ki a kis szerzetest.
E prédikációs körútjának csúcspontja a speyeri birodalmi gyűlés volt. Itt
Konrád császár a nép tomboló tetszésnyilvánítása közepette magára vette a
keresztet; a régóta ellenségeskedő Staufok és Welfek kibékültek, és együtt
indultak a keresztes háborúba. A kijárathoz odavittek egy béna gyermeket.
Bernát megérintette, és így szólt hozzá: ,,Járj!'', és a gyermek elindult. A
csoda láttára a nép magán kívül volt a lelkesedéstől, Bernát pedig a császárhoz
fordult, és azt mondta neki: ,,Miattad történt ez a csoda, hogy megtudd: Isten
veletek van, és tetszésére szolgál a vállalkozástok.''
Nem sokkal ezután azonban mély belátásra jutva így írt: ,,Mi békét hirdettünk,
és most nincs békénk. Győzelmet ígértünk, és vereséget szenvedtünk. Semmi
kétség, Isten ítélete igazságos.'' Mainzban véres üldözés tört ki a zsidók
ellen. Jesua ben Meir később így nyilatkozott Bernátról: ,,Ha ez az igaz ember
nincsen, egyikünk sem menekült volna meg!''
Halálának évében Bernát még egyszer megjelent a nyilvánosság előtt. Viszály
támadt ugyanis Metz városa és a lotaringiai herceg között. Végső szükségében a
trieri érsek Clairvaux-ba ment, és felkérte békeközvetítőnek Bernátot. A
halálosan beteg apát összeszedte utolsó erőit, és a távoli csatatérre indult. A
csapatok már ott álltak egymással szemben, ütközetre készen a Mosel folyó két
partján, Bernát pedig tárgyalni kezdett a két szembenálló sereg vezérével hol
az egyik, hol a másik parton. Végül sikerült elérnie, hogy a vezérek a Mosel
egyik szigetén találkozzanak, és aláírják a békeszerződést. Ennek megpecsételéséül
Bernát meggyógyított egy beteg asszonyt. Ezt látva a nép és a katonák oly
hevesen ünnepelték Bernátot, hogy majdnem agyontiporták. Ezért a nagy tömegből
észrevétlenül eltűnt, és egy csónakon elhagyta a szigetet.
Amikor eljött utolsó órája, több püspök és számos szerzetes vette körül. Utolsó
szavait lesve figyelték, s ő így szólt: ,,Három dolgot ajánlok nektek, amiket
életem során legjobb képességeim szerint megfigyeltem: Kisebb hitelt adtam a
saját véleményemnek, mint mások ítéletének. Nem lobbantam haragra a másoktól
kapott bántások miatt. Senkit nem akartam haragra ingerelni, s ha mégis,
amennyire tudom, kibékültünk.'' Valamennyien sírtak, ő maga is könnyezett, de
hamarosan derű öntötte el az arcát. Később Aquinói Szent Tamás így magasztalta:
,,Istentől kiválasztott ember, akinek arany szája volt, és édes borával
megitatta az egész földkerekséget.''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki úgy akartad, hogy Szent Bernát apát a házadért való buzgóságtól
égve világosságot és meleget árasszon Egyházadban, kérünk, engedd az ő
közbenjárására, hogy ugyanannak a Léleknek tüzében mi is a világosság fiaiként
éljünk!
Példája:
Inkább lángolni, mint okoskodni!