Eucharisztikus
Világkongresszus – Tagle bíboros előadása a párbeszédről
Az
51. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus ötödik napján Luis Antonio Tagle
bíboros, manilai érsek tartotta a főelőadást, katekézist, amelynek témája az
Eucharisztia és a kultúrák közötti párbeszéd volt.
A
bíboros először tucatnál is több nyelven jó reggelt kívánt, majd
megvilágította, mennyire hozzátartozik emberi mivoltunkhoz a kulturális
meghatározottság. A legegyszerűbb adottságok is ezt bizonyítják: Kik a hőseink?
– Ha testépítők vagy szépségkirálynők, akkor ez mit árul el rólunk? Vagy a
templomban: Milyen messze van a szentélytől, az oltártól az első padsor? Ez mit
árul el rólunk? Hogy büntetünk és jutalmazunk? Hogyan viszonyulunk az időhöz?
És hogy a tekintélyhez, a másik emberhez? A hívő megkérdezheti azt is: mit árul
el Jézusról az, hogy állandóan lakomákra jár, időt szakít az emberekre,
kulturális elemekből, gesztusokból építi fel életét. Mit mond el mindez róla?
Ha feleletet találunk ezekre a kérdésekre, észrevesszük, Jézus valóban
újraszabja a kultúra régi köntösét.
A
természeti csapások, háborúk, a menekültválság átalakítják mind a kiindulási,
mind az érkezési országokat. Ezekben a percekben is nő a feszültség a saját
identitás megőrzése és az elkerülhetetlen átalakulás között – emlékeztetett az
előadó. – Senki sem hiheti, hogy kizárhatja magát az egész világot érintő
történések alól. Aki azt hiszi, hogy a saját kultúrája megőrizhető önmagában,
nem érti a valóságot: a kulturális valóságot, annak ezerféle viszonyát és
kötődését. Ezért ma fontosabb a kulturális párbeszéd, mint valaha. Ehhez az IQ
és az EQ, az érzelmi intelligencia mellett kell a CQ, a kulturális
intelligencia kvóciense is: annak elfogadása, hogy a gesztusok, szavak,
magatartásminták jelentése változik kultúráról kultúrára. Nem várhatom el, hogy
a másik hozzám idomuljon. Arra van szükségünk, hogy ez mindenkiben
tudatosuljon, s így tudjunk párbeszédet folytatni. Az egyházban is
elengedhetetlen a CQ: olykor még egy plébánián belül is eltérő kulturális
közegekkel kell számolnunk.
Tagle
bíboros rámutatott: mindeközben az is kihívás, hogy felismerjük, mi
összeegyeztethetetlen a keresztény állásponttal. De nem szabad azt sem hinnünk,
hogy megélt vallásosságunk maga a keresztény hit – sokszor kulturális
szokásokhoz, és nem a hithez ragaszkodunk.
Az
egyházat a misszió okán foglalkoztatja a kulturális párbeszéd. El kell
felejtenünk azt az álláspontot, hogy az egyházon kívül minden rossz, hiszen a
különféle kultúrák jót is hordoznak. Az egyház ebben a sokféleségben kell hogy
jelen legyen – ez nem egyszerű, különösen a virtualitás korában. A cybertérben
szerveződő közösségek valósak vagy virtuálisak? Egy világban, ahol a látszat,
az imázs a fontos, hogyan lehetünk jelen? Meg kell adnunk magunkat a Facebook
logikájának, mindig amellett döntve, ami jobb fénytörésben mutat minket? Hogyan
beszéljünk így Jézus eucharisztikus jelenlétéről? Hogyan mutassuk meg, adjuk
át, hogy az reális, nem virtuális? – tette föl a kérdéseket a bíboros, majd
leszögezte: mi a valós jelenlét képviselői vagyunk egy virtuális kultúra
világában.
Az
Eucharisztia egy olyan kultúra körvonalait rajzolja meg, amely alternatívát
kínál kortársainknak. Ez több szinten megmutatkozik:
1.
Individualizmus és közösség ellentéte
Az
individualizáció, az ember egyénivé válása fontos és értékes. Ám ha túlhajtottá
válik, veszélyeket rejt magában. Hány „do it yourself” könyv jelenik meg?
Mennyire népszerű a selfie! Implicit módon az mondjuk ki: én megoldom az
életemet magam, nincs rád szükségem. Ez kihat mindenre: a gazdaságban a verseny
fontosabb, mint az együttműködés, megjelenik a nacionalizmus, az
idegengyűlölet, emberek és csoportok stigmatizálása. Mindez az individualizmus
borzalmas kultúrájának következménye. Mindenáron meg akarjuk védeni az egyént,
ezért gyűlöljük a migránst, a menekültet, a szegényt. Végül azonban egyedül
maradunk, már szomszédaink sem lesznek. Egyedül vagyunk, és semmi mással nem
foglalkozunk, mint önmagunk megvédésével. Egy hívő ember csakis kritikával
fordulhat egy ilyen kultúra felé.
Az
Eucharisztia kultúrája más irányba mutat. Az ősi kifejezés szerint itt con-vocatio,
egybehívás és con-vivium, együttélés, közös lakoma valósul meg. Jézus
széttöri az individualizmus korlátait. Meghívja a szegényt és a gazdagot. Az
Eucharisztia tulajdonképpen családi asztal – a családban is van olyan, aki
fogja az ételt, és elvonul vele, magában eszi meg. De az ilyen ember nem vesz
részt a lakomán, nem étkezik, csak eszik. A plébánia, az egyház mint
eucharisztikus családi asztal kivezet az önközpontúságból, közösséggé tesz. A
liturgiának ezt a karakterét erősíti Ferenc pápa nagycsütörtökkel kapcsolatos
legújabb rendelkezése is. Az eucharisztikus ünneplésnek reprezentatívnak kell
lennie, meg kell jelenítenie Isten népét, az egyház közösségét, azt, hogy a
szentáldozásban a hívek nemcsak Krisztus testében részesülnek, hanem az egyház
testének, egymás életének is részei lesznek.
Tagle
bíboros beszámolt arról is, hogy múlt októberben a Caritas Internationalis
küldöttségével felkereste a macedón határon fekvő görög Idomeni városka
menekülttáborát. Túl az emberi nyomoron, az elutasítás drámája volt a
legfájdalmasabb. A főpap itt találkozott a város alpolgármesterével, aki ételt osztott.
Megkérdezte tőle, miért teszi ezt, már így is túl sokat dolgozik. A válasza ez
volt: „Az őseim is menekültek voltak, nekem menekült DNS-em van. Akik itt
vannak, mind az én vérem, az én testvéreim.”
2. A szemeteskosár, a selejtezés kultúrája
Korunkat
a vásárlás, a felhalmozás jellemzi, ami egyenlőtlenséget és közönyösséget szül.
Nem paradoxon, hogy minél többet halmozunk fel, annál többet dobunk ki? Hogy a
kidobott szemét módjára selejtezzük le az embereket? Sokszor amikor segítünk,
akkor is csak selejtezünk. A Yolanda tájfun után, a segélycsomagok
átrakodásakor – idézte fel Tagle bíboros – menyasszonyi ruhát is talált. Ki dob
ki ilyesmit? És kinek van erre szüksége? Mit gondolnak az emberek, amikor
eldobják a házastársukat, a magzatukat, a barátaikat, a szegényeket, a
menekülteket?
Az
eucharisztikus kultúra megtanít arra, hogy mindent ajándéknak, ne pedig
kidobható tárgynak tekintsünk. A nehezen tanuló diák érték vagy leselejtezhető
tehertétel? A politikusnak az adóforintok ajándékok a köz javára, vagy a
barátaik és pártjaik érdekében eltékozolható források? A püspök számára egy
önállóan, alternatív módon gondolkodó pap érték, vagy valaki, akit le kell
selejtezni? Hány pap szenved az elvetettség érzésétől! És a plébánosnak kik a
hívei: ajándékok vagy eldobható terhek?
Hány
elvetett, leselejtezett ember van a Bibliában! És ők megannyiszor mint Isten
ajándékai térnek vissza övéikhez, mint azt Jákob fia, József története mutatja.
Isten megtanítja nekünk gyöngéd és oltalmazó szeretetét, hogy így megnyíljon a
szemünk, és lássunk.
Amikor
misére készülünk, fontos-e, hogy a kenyér lisztje tisztességes forrásból
érkezik-e, hogy a bor megtermelésekor megfizették-e a munkát, hogy az oltárra
tett virág nem szolgák munkájából való-e? Megköszönjük-e mindazt, amit kapunk:
a szállodai reggelit a konyhán dolgozóknak, az utazást a sofőröknek, az
együttléteket a szervezőknek? Az Eucharisztikus Világkongresszusnak a köszönet
és ajándék kultúráját kell megvalósítania.
A
manilai érsek újra felidézte idomeni élményeit. Találkozott ott egy filippínó
házaspárral. Ők menekültként telepedtek le Ausztráliában, onnan érkeztek egy
európai körútra. Amikor látták a szörnyű menekülthelyzetet, megszakították
útjukat, s gyermekükkel együtt elhagyták a turistacsoportot, hogy szolgáljanak.
Ők valóban az eucharisztikus kultúra képviselői.
Előadása végén minden jelenlévőt ennek a kultúrának a felépítésére és
kiterjesztésére kért és biztatott Tagle bíboros.