Egy helyütt és
mindenütt – A keresztút-járásról
„Utad, Jézus, veled járjuk” – szinte valamennyi
katolikus templom falán vagy kertjében megtalálhatók Jézus keresztútjának
állomásai. Ahogy a hívő egyik képtől a következőig halad, lélekben elkíséri
Jézust Poncius Pilátus palotájától a Golgota hegyére vezető útján, sőt egészen
a sírjáig.
Ez a rövid, ám annál fájdalmasabb keresztút úgy
kétezer évvel ezelőtt zajlott egy forró napon. Mégis, azóta is kiapadhatatlan
forrás azok számára, akik újra és újra felidézik és „bejárják” ezt az utat.
A keresztények kezdettől fogva úgy hiszik, hogy
Isten mindenütt jelen van, bárhol megszólítható. Nincs olyan kitüntetett helye
a világnak, ahová külön el kellene menni, hogy az ember találkozhasson vele. A
János-evangélium szerint Jézus így figyelmeztette a szamáriai asszonyt: „Hidd
el nekem, asszony, hogy eljön az óra, amikor sem ezen a hegyen, sem
Jeruzsálemben nem fogjátok imádni az Atyát.” (Jn 4,21) Istvánt, az Egyház első
vértanúját pedig azért veszik őrizetbe, mert folyvást a szent hely, vagyis a jeruzsálemi
templom és a törvény ellen beszélt (vö. ApCsel 6,13). A kereszténység gyors
terjedése és a jeruzsálemi templom elpusztítása 70-ben végképp megerősítette,
hogy a világon bárhol lehet keresztényként élni és imádkozni.
A 4. században Nüsszai Gergely ezt
írta: „Isten megközelítése nem utazás dolga ugyanis, hanem légy bárhol,
hozzád jön az Isten, ha lelked olyan szállásnak bizonyul, hogy benned lakozhat
az Úr, és benned körüljárhat. Ha a belső ember tele van gonosz gondolatokkal,
lehetsz a Golgotán, az Olajfák hegyén, a feltámadás emléktemplomában, annyira
távol vagy attól, hogy Krisztust magadba fogadd, mint akik még először sem
vallották meg. Tanácsold ezért, Kedves, a testvéreknek, hogy a testből kell az
Úrhoz zarándokolni, s nem Kappadókiából Palesztinába.” (2. levél, 16–17, ford.
Vanyó László)
Jeromos egyházatya pedig megállapítja: „A
hívőket nem a különböző helyek, hanem hitük érdeme méri meg egyenként, s az
igaz imádók nem Jeruzsálemben, nem is a Garizim hegyen imádják az Atyát, mivel
Isten lélek, imádóinak igaz lelkükben kell imádniuk őt. A Lélek pedig ott fúj,
ahol akar. Az Úré a föld, és az ő teljessége.” (58. levél, 3, ford. Takács
László)
Ugyanakkor e felfogás mellett a keresztények
megőrizték a zsidó vallásosság alapvető irányultságát Jeruzsálem és az ottani
templom felé, mert jobban szereti Sion kapuit az Úr, mint Jákob többi hajlékát
(Zsolt 87,2). A mártírok sírját előszeretettel keresték fel a hívők, és a 4.
századtól kezdve a Szentföld a zarándoklatok legkedveltebb célpontjává vált. Zarándokok
sokasága kelt útra, hogy felkeresse Jézus földi életének helyszíneit, de
legfőképpen kínszenvedésének, halálának és sírban nyugvásának helyét. Jeromos
egy másik levelében azt jegyzi fel, mit érzett a hívő Jézus sírjába
lépve: „Valahányszor felkeressük [az Úr sírhelyét], mindannyiszor ott
látjuk a Megváltót gyolcsba takarva, és míg egy kicsit időzünk ott, újra látjuk
lábainál ülni az angyalt, és fejénél az összehajtott lepleket.” (46. levél, 5,
ford. Takács László)
Bármily sokan keltek is útra, hogy
elzarándokoljanak a Szentföldre, a legtöbb keresztény sosem jutott el oda
életében. Így hát kialakult a keresztútjárás szokása, amely által e
zarándoklásnak bárki bárhol részese lehet Alaszkától Fokvárosig anélkül, hogy
hosszú, veszélyes és költséges útra kellene vállalkoznia. Ezenfelül a keresztút
végzése ragyogó módon összekapcsolja a keresztény hit fent említett két
igazságát: egyrészt Isten mindenütt jelen van a világban, másrészt a
megtestesülés révén hús-vér emberi élet lett az övé, amely térben és időben
meghatározott, mint bárki másé.
A keresztúti ájtatosság egyéni vagy közösségi
végzése során egyszerre szembesülünk Jézus életének és rajta keresztül
valamennyi emberi életnek drámájával. Minden egyes stáció egy megállás: Jézus
megáll egy-egy pillanatra, akár azért, hogy valakire rátekintsen, valakihez
szóljon, akár azért, mert úgy tűnik, nem bírja tovább, és végül azért, mert
elérkezett az útja végállomásához. Mindenki életében vannak állomások, amikor
megtorpan, amikor szenvedés, gyász vagy betegség akasztja meg, amikor úgy érzi,
hogy nem megy tovább. A Jézus szenvedéséről való elmélkedés megerősít saját
keresztjeink hordozásában, és ha életutunkon irányt tévesztettünk vagy ha
megtántorodtunk, tovább lendít. Mert Jézus keresztútja – és a mi keresztútjaink
is – mindig az üres sír reményéhez vezetnek.