Ferenc
pápa és az ökumenikus pátriárka is több ízben hivatkozott a Veritatis gaudium
(=VG) kezdetű apostoli konstitúcióra***, minthogy ez volt a teológiai
megbeszélések alapdokumentuma. A Katolikus Nevelés Kongregációjának új
Konstitúciója Ferenc pápa irányelvei szerint készült el (2017. december 27-re),
és az ő jóváhagyásával tették közzé tavaly év elején (2018. jan. 29). Az
Apostoli Konstitúció a katolikus egyetemek és egyházi teológiai fakultások
teológiatanításához nyújt újabb szempontokat, és fogalmaz meg rendelkezéseket
két éves próbaidőre.
A II.
Vatikáni zsinat kívánalmai szerint a Sapientia Christiana k. apostoli
konstitúció (II. János Pál tette közzé 1979-ben) már elrendelte az egyházi
tanulmányok reformját. De - tekintettel a világ szellemi/vallási/ kulturális
helyzetének gyors átalakulására, a sokat emlegetett paradigmaváltásra – a „Veritatis
gaudium” - a korszakváltás „planetáris” szempontjait figyelembe véve -
korszerűbb kritériumokat, irányelveket fogalmazott meg.
A négy
kritériumot érintette Ferenc pápa nápolyi beszédében; különösen is a kultúra és
a vallás minden területére kiterjesztett párbeszédet hangsúlyozta,
elsősorban a hozzánk legközelebb álló ortodoxiával az ökumenikus teológiai
párbeszédet. „A párbeszéd – magyarázta a Mediterrán térségen túlra tekintve -
nem varázsige, de a teológiát segíti a más tudományokkal és vallásokkal, főleg
a zsidósággal és az iszlámmal folytatott párbeszéd. A teológiahallgatókat erre
a párbeszédre kellene nevelni, hogy megértsék közös gyökereinket és vallási
identitásunk különbségeit. Így hozzájárulhatnak egy olyan társadalom
építéséhez, amelyik értékeli a különbözőséget, elősegíti a tiszteletet, a
testvériséget és a békés együttélést. A muzulmánokkal partneri viszonyt kell
ápolnunk egy békés együttélés érdekében akkor is, amikor fanatikus csoportok
erőszakos megnyilvánulásait tapasztaljuk, mint amilyen húsvétkor történt Srí
Lankán.”
A
Konstitúció az új szempontoknál legtöbbször Ferenc pápa Evangelii
gaudium (=EG) k. programdokumentumára, valamint a Laudato sí
(=LS) k. enciklikájára hivatkozik. Világosan kitűnik, hogy a konstitúciót
Bergoglio pápa teológiája inspirálta.
II. A Veritatis Gaudium
(=VG) k. Apostoli Konstitúció négy kritériuma
a) Legelső
és állandó, alapvető ismérv a teológiai megújuláshoz a „kilépő”, misszionárius
egyház (EG 20-24) számára – a II. Vatikáni zsinat tanítása nyomán és az azóta
eltelt évtizedek tapasztalata alapján - a kérügma elmélyítése, az
evangéliumi Örömhír hirdetése, amely egyre jobban megtestesül. Ennek első
követelménye a párbeszédre való nyitottság (EG 165), amelyről a
következő kritériumnál lesz szó. A zsinat tanítása szerint (LG 1) az Egyház a
Krisztusban hozott üdvösség misztériumának jele és szentsége az emberek között.
A Konstitúció az EG 111. pontját idézi: „Az evangelizálás alanya jóval több egy
szervezett és hierarchikus intézménynél, mert elsősorban egy Isten felé úton
lévő nép. Ennek a misztériuma kétségtelenül a Szentháromságban
gyökerezik, de megvan a maga történeti konkrétsága egy zarándok és evangelizáló
népben, mely mindig felülmúl minden, mégoly szükséges intézményes
megnyilvánulást (…), és amelynek végső alapja Isten szabad és ingyenes
kezdeményezése.”
A
Konstitúció az a) pontban még utal a napjainkban egyre kiterjedő kommunikációs
hálózatra és eszközeire (EG 87); megállapítja, hogy a kommunikáció új
lehetőségeket nyújt a találkozásra, a szolidaritásra. „Jó, ha kilépünk
önmagunkból, hogy másokkal egyesüljünk.” Később (EG 272) – utalva XVI.
Benedek Deus caritas est k. enciklikájára, aki Szent János első levelét
idézi - hangsúlyozza: az Isten-szeretet és a testvéri szeretet
elválaszthatatlanok; a szeretet az egyetlen világosság a sötétségben, és erőt
ad az élethez és a cselekvéshez. Ez az Isten jobb megismerésének és a lelki
életben való haladásnak az útja. Ferenc pápa erre visszatért Örüljetek
és ujjongjatok - k. apostoli buzdításában. A másik ember javát keresve,
másik emberrel szeretetben találkozva, a legkisebbekben is Krisztust látva és
segítve gyakoroljuk a „mindennapi misztikát”. (Vö. Mt 25)
b) A
teológia megújulásának második kritériuma szorosan kapcsolódik az elsőhöz: párbeszéd
minden szinten, minden területen. (A nápolyi Mediterrán fórumon főleg ezt a
szempontot tárgyalták, vitatták meg.) Nem pusztán taktikázásról van szó,
minthogy az őszinte megnyílás mások felé a párbeszédben belső követelménye „az
Igazság öröme” közösségi megtapasztalásának, a „találkozás kultúrájának”.
A Veritatis gaudium itt visszautal az előző, a Sapientia
christiana k. Konstitúcióra, és a zsinat kommúnió-egyháztanát értelmező
Ratzinger pápára. A Gaudium et spes 62. pontját idézi, amelynek címe:
„A kultúra és a civilizáció összehangolása a keresztény
tanítással.” Ez a pont a korszerű intellektuális apostolkodást
sürgeti, és az arra való felkészítést a klérus és a világiak körében. A hívő
katolikusok a legszorosabb egységben éljenek kortársaikkal, ismerjék meg
gondolkodásmódjukat, a tudomány új vívmányait kapcsolják össze a keresztény
erkölccsel és a hitigazságok tanításával; a teológiai kutatás - keresve a
kinyilatkoztatott Igazság mélyebb megismerését - teremtsen kapcsolatot saját
korával, hogy a tudósokat hozzásegítse hitünk teljesebb megismeréséhez.
c) A
harmadik alapvető kritérium szintén kapcsolódik az előzőkhöz: megvalósítani a
teológiai kutatásban az inter- és trans-diszciplinaritást, vagyis a
kölcsönös kapcsolatteremtés a különféle tudományos területek között..
Nápolyban Ferenc pápa a tudományközi teológiát jellemezve hangsúlyozta:
„A befogadás teológiájának műveléséhez olyan teológusokra van szükség, akik
tudnak együtt dolgozni, merítve a többi tudományágból is, felülemelkedve az
individualizmuson. Olyan teológusokra: férfiakra és nőkre, papokra, világiakra
és szerzetesekre, akik képesek meghaladni a sokszor önreferens, versengő
logikát, ami gyakran jellemzi az egyetemeket. Legyenek együtt-érző teológusok,
akiket megérint a szenvedő, erőszaktól, háborúktól és igazságtalanságoktól
sújtott szegények sorsa, akik e közös tenger (Földközi tenger) partjain élnek.
Szeretetközösség és együttérzés nélkül a teológia, ha nem táplálja folyton az
ima, nemcsak a lelkét veszti el, de az intelligenciáját is, amivel keresztény
módon értelmezheti a valóságot. Egyébként pedig fennáll a veszély, hogy
privilegizált helyzetük foglyaként a világot óvatosan kívülről szemlélik, és
nem osztoznak az emberiség nagytöbbségének kockázatos életében.”
A
Konstitúció e harmadik kritérium kifejtésében hivatkozik XVI. Benedek Caritas
in veritate k. körlevelére, amely elmélyítette VI. Pál Populorum
progressio k. enciklikáját, és irányelveket adott a kulturális
apostolsághoz és az egyházi tudományágak összehangolásához.
Ebben a
pontban figyelemre méltó, hogy Ferenc pápa új Konstitúciója példaképül említi
Boldog J. H. Newman bíborost (1801-1890), az anglikánból katolikus hitre tért
teológust, a helyes dogmafejlődés iránymutatóját, valamint Boldog A.
Rosmini (1797-1855) olasz pap filozófust, aki már a 19. században „A
Szentegyház öt sebe” c. művében az egyház reformját sürgette.
2007-ben Ratzinger pápa „rehabilitálta” és boldoggá avatta a jeles gondolkodót,
akinek 40 tételét 1887-ben a Szent Officium elítélte. (Itt emlékeztetek
Prohászka Ottokár püspökre, akit a 20. század elején modernizmussal
gyanúsítottak, és 1911-ben római Indexre tették akadémia székfoglalóját és Modern
katolicizmus c. könyvét. Reméljük, hogy - Newman bíboros és
Rosmini filozófus példájára - a II. Vatikáni zsinatot ötven évvel megelőző,
modern, de nem modernista Prohászka püspök is egykor a boldogok közé kerül.)
d) A
negyedik, utolsó kritérium: egyesíteni a „közös otthont” képező
világban közös tervek hálózatát, keresve az egységet a különbözőségek megőrzésével.
Itt a Konstitúció idézi Ferenc pápa kedvenc hasonlatát a poliéderről.
(A poliéder egy olyan térbeli test, amelyet minden oldalról síkok
határolnak.) . „A modell nem a gömb, amely nem több a részeknél, amelyben
minden pont egyenlő távolságra van a középponttól és nincs különbség az egyes
pontok között. A modell a poliéder, amely visszatükrözi minden
részlegességének az összetalálkozását, amelyek megőrzik benne eredetiségüket.
(…) A népe egysége ez, amelyek az egyetemes rendben megőrzik sajátosságaikat, a
személyek összessége egy társadalomban, amely a valóban mindenkit magában
foglaló közjót keresi.” (EG 236)
Az
egyház történelme példát mutat a különböző kultúrák integrálására a Hagyomány
nagy folyamába; miközben hűséges marad a Kinyilatkoztatáshoz, új arculatot ad
neki a korszerűsítés folyamán. Nem lehet szó szinkretizmusról, amikor az egyik
kultúra felszívja, beolvasztja a másikat, hanem a nyitott párbeszédben meg kell
őrizni saját önazonosságunkat. Ezt hangsúlyozta Bertalan konstantinápolyi
ökumenikus pátriárka is a nápolyi Fórumra küldött Levelében: „A befogadás
legyen integráció, de sohasem szinkretizmus.”
A
Konstitúció gyakran idézi a Laudato sí k. enciklikát, amely sokkal
szélesebb és mélyebb teológiai távlatokat nyit, mint a manapság joggal
sürgetett környezetvédelem. Az enciklika 114. pontja „kulturális
forradalomról” beszél: „Ami most történik, egy bátor kulturális forradalom
kezdeményezésének sürgető igényével szembesít minket. A tudomány és a
technológia nem semlegesek, hanem egy folyamat kezdetétől a végéig különféle
szándékokat és lehetőségeket hordozhatnak magukban, és sokféle formában
működhetnek.”
Az új
Konstitúció tehát sürgeti a teológia szakszerű korszerűsítését, gyakran
hivatkozva az Evangelii gaudium-ra. A teológiai fakultások dolgozzanak ki
új eredeti apológiát, hogy felkészítsenek mindenkit az Evangélium befogadására.
„A hit, az ész és a tudományok közötti találkozás ez, amely arra irányul, hogy
új módon fejtse ki a keresztény hit hihetőségét, s egy eredeti hitvédelmet
fejlesszen ki” – az új evangelizáláshoz.
Befejezésül idézek
Ferenc pápa nápolyi beszédéből, amely az új evangelizálást szolgáló teológia
korszerűsítését sürgeti, és nemcsak a Mediterráneumot, hanem a
világegyházat figyelembe veszi: „Rá kell hangolódnia a Feltámadt Jézus Lelkére,
szabadon elmenni a világra és elérni a perifériákat, konkrét és átvitt értelemben
egyaránt. A teológusoknak mindig a kultúrák közötti találkozást kell
előmozdítaniuk a kinyilatkoztatás és a hagyomány forrásaival. Az irgalmasság
evangéliumából kell kiindulni. A teológia konkrét emberek között születik, akik
találkoznak Isten tekintetével és szívével. A teológia művelése maga is
irgalmasság. A teológia fejezze ki a tábori kórházként működő egyházat, mely
üdvözítő és gyógyító küldetését végzi a világban. Az irgalmasság nem pusztán
lelkipásztori viselkedés, hanem Jézus evangéliumának foglalata.”