Francisco de Osuna
Harmadik Lelki Ábécéskönyv szemelvények
válogatta és fordította: Várnai Jakab OFM
8. Tégy mindenkit mesterré, s míg mindet szereted, egyhez menekülj.
Harás maestros a todos, y amándolos, huye az uno.
Mindenkinek joga van ahhoz, hogy megtanulja ezt az imádságot
A szent próféta kifejti a fő okot a sok közül, ami miatt a szemlélődő embert
egy sashoz hasonlíthatjuk: "Olyan, mint a sas, mert fiókáit repülésre
bíztatja, gyakran fölöttük repül kiterjesztett szárnnyal" Nem helyes, hogy
aki tudja, hogyan kell elérni a szemlélődés szárnyaló magasságait és ott
fészket rakni, az megfeledkezzen a lent maradókról. Inkább bíztatnia kell minket,
hogy mi is repüljünk, és ha tudunk és szeretnénk repülni, akkor helyes, ha
kiterjeszti fölöttünk szárnyait és tanít minket a szárnyalás művészetére. És ha
egy lecke nem elég, adjon nekünk többet, főleg mert az újoncnak jó képzés kell,
ha repülésre szánja rá magát a szédítő magasságokban, ahol a szemlélődő oly
magasan szárnyal, hogy már önmagát is elveszíti szem elől, mint aki azt írta
magáról, hogy "testben-e vagy testetlenül, nem tudom" Mint a sas
madár: a szemlélődőnek bíztatnia kell másokat, hogy szárnyaljanak a
hegycsúcsokra, és olyan gondosan kell tanítgatnia őket, mint ahogy a madár
tanítja fiókáit, mikor látja, hogy már készek a repülésre. Bíztassa őket és
repüljön felettük: vagyis szóval és példával egyaránt tanítson, mert nem elég
szóval noszogatni, mikor a tett, ami sokkal beszédesebb, hiányzik. Lebegjen ott
fölöttük: mert úgy illik, hogy a mester múlja felül a tanítványt, és nem
fordítva, és előrerepüljön az imádságban, kiesdve Annak segítségét, aki felé
mindannyian repülünk. Így tanít meg sokakat a repülés művészetére, amire
mindannyiunknak vágyakoznunk és minden erőnkkel törekednünk kell: Tégy
mindenkit mesterré, s míg mindet szereted, egyhez menekülj. Mivel a betű két
dolgot jelent, magyarázatunkat is két részre osztjuk. A betű első jelentése,
hogy jó szóval és példával mindenkit mesterré tegyünk, adjuk át másnak az
összeszedett ima művészetét, ha mi már megtanultuk, és nagyon szeressük
tanítványainkat, hogy mind együtt siessünk ahhoz az Egyhez, aki a legfőbb
tanító a mennyben. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy nem szabad minden időnket a
külső tanítására fordítani, elhagyva a belső, titkos iskolát, ahol Isten
tanítja a lelket, mert ha így tennénk, botcsinálta tanítók lennénk, akik amint
úgy-ahogy elsajátítottak egy tárgyat, otthagyják a saját tanulmányaikat mások
kedvéért, és ezért többé nem tanulnak tovább. Ehelyett mások tanítása közben mi
magunk is szüntelenül repüljünk az összeszedett ima állandó tanulásában, ahol
egyre magasztosabb dolgok várnak ránk. A betű második jelentése arra inti az összeszedett
ima minden gyakorlóját, hogy mindenkitől tanuljon, mindenkit tekintsen
mesterének valamilyen adott dologban vagy utánzásra méltó erényben. Minden
egyéb dologban pedig szakadj el mindenkitől, bár szeresd továbbra is őket, és
gyorsan szaladj ahhoz az Egyhez, akit mesterednek választasz, hogy ezt az utat
tanítsa neked. Ne tárgyalj meg mindenféle dolgot bárkivel, hanem csak azt a jót
kövesd, amit meglátsz bennük, és továbbra is szeresd őket. Ezért mondom, hogy
az Egyhez menekülj, mert amikor valakihez menekülünk, azt reméljük, hogy
megvéd, segít, szeret és dédelget minket. Én főleg azért szántam rá magamat
ennek a könyvnek a megírására, hogy mindenkit tájékoztassak az összeszedett ima
áhítatgyakorlatáról, és azért vettem be ebbe a betűbe a "mindenki"
szót, hogy ezzel is megmutassam, hogy nem szabad válogatni, hanem mindenkit
tanítani kell, aki szeretné tudni, hogyan járuljon a mindenség Urához, aki maga
is azt kívánja, hogy mindenki szeresse és neki szolgáljon. Meg van írva, hogy
az édes, fölöttébb ízletes bölcsesség kiáltó szóval hívja az embereket, nemcsak
a magas hegyeken, hanem a városkapuknál és a piactereken is, ahol finom illatát
árasztja. Vannak azonban némelyek, akik nem osztják a hitet, hogy bűnbe
keveredett, testi örömöknek hódoló és világi ügyekben elmerülő emberek is
gyakorolhatnának egy ilyen kiváló áhítatgyakorlatot, és még olyat is mondanak,
hogy a házas ember aligha gondolhat Istenre. Az ilyen bírálóknak hadd mondjam,
hogy én mindenkinek írok és mindenkinek tanácsolom ezt a gyakorlatot, akik
tisztelik Isten parancsait, bárki legyen is az, és akik megszegik parancsait,
azokat emlékeztetem a kötelességeikre. Ha hallgatnak rám, akkor az a jól
megfontolt tanácsom, hogy folytassák az imádságot, szakadjanak el mindattól,
ami köztük és Isten közé ékelődik, és betartva Isten szent parancsait éljenek
úgy, hogy ne legyen a szívükben neheztelés, mert az üdvösségüket mindenestül
itt találják meg. Az élet parancsainak hívjuk ezeket, mert élesztgetik
lelkünket és alakítják a tökéletes szeretet szerint, Isten előtt kedvesebbé és
minden javakra méltóbbakká teszik azt. Ha valaki azzal érvel, hogy Szent
Jeromos mondja: a Szentlélek kegyelme nem érinti meg a próféta szívét a házas
állapotban, én ezt elhiszem, a mi célunk viszont nem az, hogy ezzel az áhítatgyakorlattal
prófétákká legyünk, hanem istenszeretőkké, és kétségtelenül a házas ember is
elérheti ezt, anélkül, hogy próféta lenne. Igazából, ha a házasság megfelelő
életállapot egy ember számára, mint ahogy sokak számára az, akkor Isten nagyon
is méltónak fogja találni őt áhítatáért, és a házas emberektől semmilyen
áhítatgyakorlatot nem szabad elvitatni, ha magukénak érzik és szeretnék azt
végezni. Bár Szent Jeromos azt mondta, hogy a Szentlélek nem érinti meg a házas
embereket a prófétálás ajándékával, attól még lehet, hogy megérinti őket
később, miután az imádságnak szentelték magukat. Nincs az a hívő keresztény,
aki kétségbe vonhatná szavaimat, hacsak nem akar eretnek lenni az illető; az
ugyanis eretnekség, ha tagadjuk a házasság szentségét, amelyben – tanítja az
Anyaszentegyház – Isten a kegyelmét adja azoknak, akik méltóan vették föl a
szentséget. A házasságot azért nevezik szentségnek, mert jele a belső
kegyelemnek, amiben a pár részesül. A házasság szentségét nem Szent Domonkos
vagy Szent Ferenc vagy Szent Péter alapította, hanem maga Isten az örök Atya
szavai által a paradicsomban; és jóváhagyta azt az ő szent Fia is a kánai
menyegzőn Galileában, ahol első csodájával örömet derített a lakodalmas
vendégek szívére; továbbá megerősíti a Szentlélek, amikor kegyelmet áraszt
azokra, akik a szentséget halálos bűntől mentesen fölveszik. Aki megtartja
Isten szent parancsait és hűséges a házasság szentségéhez, azt semmiképpen nem
szabad lebeszélni a szemlélődésről, ha gyakorolni akarja, sőt segíteni kell.
Aki azt tanácsolja a házas embereknek, hogy ne imádkozzanak, az nem kevésbé
komoly bűnt követ el, mint aki megtiltja nekik, hogy szerzetbe lépjenek, és az
a lel kivezető, akit csak a visszatartás szándéka vezet, tudatlanságban jár el,
márpedig a tudatlanság nem menti a bűnt. Manapság némelyek olyanok, mint akiket
az Úr megfeddett, amikor távol akarták tartani tőle a kisgyermekeket, akik
odaszaladtak Urunkhoz az utcán: "Engedjétek hozzám jönni a kicsinyeket, ne
akadályozzátok őket." Kétségtelen, hogy az Úr úgy jár az utcákon és
tereken, hogy egészen különleges embereket talál meg szent sugallataival, és
nem elégszik meg azokkal, akik klauzúrában élnek, hanem más barátokat is akar.
Szent Gergely írja az Énekek Énekét kommentálva: "Mi, akik elzárva élünk,
lélekben ki kellene, hogy menjünk az utcára, ahogy a menyasszony". Ezt
akkor tesszük meg, ha van bennünk elég alázat, és utánozzuk a világi emberekben
azokat az egészen sajátos erényeket, amelyek által Isten bennük lakik. Van,
akinek az a szakasz okoz nehézséget, ahol meg kell kövezni az állatokat, ha a
hegyhez közelítenek. Nagyon helytelenül magyarázzák ezt a szakaszt, a maguk
céljai szerint, és elfelejtik, hogy ugyanabban a fejezetben van egy parancs,
miszerint a papot vagy embert is meg kell kövezni, ha közelít. Ez a hibás
értelmezés átment a szentírási tekintélyek írásaiba és a szentek mondásaiba,
miszerint világi embereket nem kell oktatni a belső imádságra. Betűnk ellene
mond ennek a tanításnak, és int mindenkit, aki arra ajándékot kapott, hogy azt
köteles közölni minden keresztény hívővel, aki gyakorolni kívánja ezt a szent
gyakorlatot. Nem hiszem, hogy bármelyik szent vagy bármelyik igazi szentírási
tekintély megtiltaná ezt, sőt, úgy gondolom, hogy Szent Pál a leveleiben semmit
nem hangsúlyoz annyira, mint hogy imádságra bátorítsa a keresztényeket, hogy
engedjenek az isteni dolgok utáni szent vágyakozásnak; üdvözítő Krisztusunk
pedig a szegény szamariai asszonynak tanította, hogy lélekben imádkozzon, mint
Isten igazi imádója, és bíztatta, hogy kérjen élő vizet, ami az a Lélek, amit
minden hívő megkap.