BOLDOG ERZSÉBET
SZŰZ
*1292/94. +Töss (Svájc), 1336/38. október 31. vagy május 6.
Erzsébet atyja az utolsó Árpád-házi király, III. András (1290-- 1301), anyja a
lengyel Kujáviai Fenenna hercegnő volt. Nagynénjei között találjuk Szent
Erzsébetet, Szent Margitot, Boldog Kingát, Boldog Jolánt.
Édesanyja fiatalon, második gyermeke szülésében halt meg. III. András egy évre
rá újraházasodott, és a Habsburg-házban keresve szövetségest, Habsburg Albert leányát
vette feleségül. Gyermekük nem született, így kézenfekvő volt, hogy Ágnes
királyné a magyar trón egyetlen örökösét, a kis Erzsébetet vegye anyai
gondjaiba. A kislányt Bécsben neveltette, s egy Habsburg érdekeket szolgáló
tervnek megfelelően -- ami a cseh és magyar koronát egyaránt a Habsburgoknak
biztosította volna -- 1298. február 12-én eljegyeztette II. Vencel cseh király
fiával, IV. Béla egyik kései leszármazottjával, Vencellel.
1301. január 11-én gyászba borult az ország: meghalt András, az utolsóÁrpád-házi
király. A temetésen Erzsébet is részt vett. A hagyomány szerint amikor a király
koporsóján befelé fordították az Árpádok címerét, a kislány ájultan esett
össze. Fölfogta vajon, mit jelentett édesapja halála neki és az országnak?
Megsejtette, hogy Európában ő lett most az egyik legfontosabb személy: aki őt
megnyeri, joggal nyúlhat a magyar koronáért?
Az özvegy Ágnes királyné kincsekkel megrakodva elhagyta az országot, s magával
vitte a kis Erzsébetet, a Habsburgok politikai terveinek legfontosabb eszközét.
E tervek azonban egymás után hiúsultak meg. Több szereplő eltűnt a
sakktábláról, gyakran maguk a királyi bábuk is cserélődtek, s velük együtt a
szempontok és érdekek is. Erzsébet egyszer csak teljesen egyedül találta magát,
sőt már útjában volt a Habsburgok újabb terveinek. Megelégelvén ezt, most már
maga akarta kezébe venni sorsát. Két nagynénje, Szent Erzsébet és Szent Margit
nyomdokait akarta követni: az evangéliumi szegénység, tisztaság, engedelmesség,
a közösségben élt testvéri szeretet, a rejtett ima és áldozat útját
választotta. Bár mostohaanyja, Habsburg Ágnes szinte bekényszerítette a
kolostorba, a döntő szót mégis a fiatal Árpád-házi királylány mondta ki. És e
döntésétől kezdve többé nem hagyta magát érzéketlen bábuként kezelni. Isten,
mint Szent Margitnak, neki is megadta az alkalmat, hogy mostoha nagybátyja,
Habsburg Henrik házassági ostromait visszautasítva, ország-világ előtt
bizonyítsa: önként, a maga akaratából választotta jegyeséül a Királyok
Királyát, kinek koronáját viselve nem uralkodóként, hanem önkéntes áldozatként
akarja szolgálni hazáját.
Döntése legapróbb következményeit is vállalta, semmit sem tartott meg magának:
haláláig nem találkozott többé rokonaival, hazájabeliekkel. A svájci Töss
domonkos kolostora lett -- ha nem is hazája, de -- lelki otthona. Emlékezetében
elhalványultak a gyermekkor meleg képei, édesapja szelíd, édesanyja sugárzó
arca, a budai vár pompás termei, az őt meglovagoltató vitézek biztató mosolya.
Szívében elhalkultak a magyar dallamok, ajkáról lekopott a magyar szó.
A maga választotta szigorú vezeklő életmódot Jegyese, a Királyok Királya súlyos
betegségekkel, külső és belső megpróbáltatásokkal tetézte. A kolostorban
töltött 28 év alatt szinte állandóan beteg volt, élete utolsó négy évében pedig
fokozatosan teljesen megbénult. Teljes kiszolgáltatottságában, embertelen
fájdalmai közepette hasonlóvá lett a kereszten szenvedő Krisztushoz.
Halálos ágyán, az égi haza küszöbén földi hazája felé sóhajtott. Nővértársai
ekkor sejtették meg, hogy a köztük élő és elégő magyar királylány legnagyobb
szenvedése -- külső és belső megpróbáltatásain túl -- maga a számkivetés volt.
A tössi kolostor lakói nagyon szerették és tisztelték. Szent élete és a
közbenjárására történt csodák miatt biztosak voltak abban, hogy Isten gazdagon
megjutalmazta, azaz megadta neki az Élet koronáját, melyet egy látomásban
megígért mindhalálig hű szolgálóleányának.
A halálhír hosszú hónapok múlva jutott el Magyarországra. Itt akkor már
évtizedek óta Anjou Károly Róbert uralkodott, s nevelte utódát, a fiatal
Lajost. Már csak a legidősebbek emlékeztek a közel négy évtizede elhunyt III.
András király száműzetésbe került leányára. Néhányan azt is tudni vélték, hogy
dömés apáca lett, és Margit módjára vezekelt hazájáért. De azután ezek az
utolsó emlékezők is meghaltak, és Erzsébetre, legalábbis hazájában -- néhány
történészen és hagiográfuson kívül -- senki sem gondolt.
Legendája szerint Boldog Erzsébetet a templom kórusa közelében temették el.
Amikor ,,harminc hét'' után áthelyezték a ,,királyi méltóságához és
szentségéhez illő'' új sírba, testét teljesen épnek találták. Sírját a
protestánsok pusztították el a virágzó kolostorral együtt. Erzsébet sírjának
fedőlapját ma a zürichi Landesmuseumban őrzik.
A domonkos rendben boldogként tisztelik május 6-án, de az Egyház hivatalos
eljárást még nem folytatott. Az alábbiakban Árpádházi Boldog Erzsébet -- a
tössi apácák szóbeli és írásos hagyományaira épülő -- legendájából következnek
részletek.
--------------------------------------------------------------------------------
Isten kegyelme megőrizte nekünk ezt a tiszteletreméltó kincset, amiért
állandóan dicsérnünk kell Őt és hálát adnunk a mindenható Istennek; ő ugyanis
világosan megmutatta csodái által, hogy őt (Erzsébetet) a maga dicsőségére és
nem a világ örömeiért teremtette. Most tehát Annak dicsőségére és tiszteletére
beszéljük el életét, aki a földön az erények tanítója volt, most pedig az égben
megjutalmazója, hogy ily módon mindenki, aki csak hall róla, jobbá legyen.
Ugyanúgy, amint az Úr Magyarország földjét és különösképpen a prédikáló rendet
a szent és tiszteletreméltó, ugyanebből a nemzetségből való Szent Margit
asszonnyal díszítette, éppúgy megtisztelte ezzel a nemes fejedelemnővel ezt a
földet és ugyanazt a rendet, különösképpen a tössi kolostort. Dicsérjük ezért
szünet nélkül Isten végtelen jóságát, aki királyi személyének értékes ajándékát
nekünk méltóztatott adni, és elvezette őt e kolostor lelki közösségébe.
Csodálni való az, hogy a Szentlélek tanácsára és az isteni gondviselés
akaratából abból a távoli országból ebbe a kolostorba jött, de mindebben Annak
művét is kell látnunk, aki egyesíti a hatalmat, a bölcsességet és az akaratot:
kegyelmének erejében ő maga akarta ezt a művet beteljesíteni az általa
meghatározott időben.
A nemes hercegnő a tizenharmadik évében volt, amikor kolostorunkba adták, és a
Rend szabályai szerint az engedelmesség igájába hajtották. Alázatosan
megígérte, hogy önként aláveti magát mindannak, amit Isten és a Rend követel.
Ez a nemes hercegnő volt az első leány, akit az új alapítás szentségi oltára
előtt fogadtak a Rendbe. Az oltárt azután fölszentelték Miasszonyunk angyali
üdvözletének és Szent Erzsébetnek tiszteletére, aki szintén magyar királynő
volt, Türingia és Hessen őrgrófnője és Erzsébet rokona.
Amikor az erényes hercegnő már tizenöt hete élte a szerzetesi életet,
mostohaanyja megparancsolta, hogy idő előtt adják rá a fátyolt, és tegye le az
engedelmesség fogadalmát. Ő alázatosan meghajolt. Mostohaanyja elhozott a
friburgi Szent Katalin-kolostorból egy Bussnang nevű asszonyt, Rudolf császár
nővérének a lányát, akit udvarhölgyként és gondviselőként állított mellé. Durva
és kemény asszony volt, aki oly sok szenvedést okozott neki, hogy mi nem
kételkedünk abban, hogy Erzsébetnek a kegyetlenségek miatt vértanúságot kellett
elszenvednie.
Történt egyszer, hogy Ausztriai Henrik herceg jött ebbe az országba keresésére.
Erzsébet már fölvette a fátyolt, így már lemondhatott róla. De Henrik nem akart
lemondani róla, és követelte, hogy vezessék elé. Amikor látta, hogy Erzsébet
fölvette már a fátyolt, annyira fölbőszült, hogy lerántotta a fátyolt a
fejéről, a földre dobta és rátaposott, mivel nagyon tetszett neki
szeretetreméltó személye, és nagyon szerette volna feleségül venni: szép volt,
arca nemes vonású, teste igen arányos, a nő minden kelleme megmutatkozott
rajta. Ezért állhatatosan kérte, utazzék vele Ausztriába. Nem akarta tudomásul
venni, hogy ő már szerzetesnő lett és fogadalmat tett. Erzsébet azt válaszolta,
gondolkozni akar. A kórusba ment, térdre hullt a Legszentebb előtt, és Istenhez
könyörgött, mutassa meg neki, hogyan ismerheti meg drága akaratát, és hogyan
kell helyesen tennie. Először az a gondolata támadt, hogy engedhetne, hiszen a
magyar királyságnak ő az egyetlen és törvényes örököse; de abban a pillanatban
Isten megértette vele, hogy az ő akarata ez: maradjon a kolostorban, szegényen,
száműzötten az ő szerelméért, mint ahogy ő is szegény és száműzött volt az
iránta és az emberi nem iránti szerelemből. Ekkor teljesen alárendelte magát Isten
akaratának, de olyan fájdalmat érzett, hogy ájultan elterült, szájából és
orrából vér folyt. Amikor magához tért, elutasította Henrik urat: nem megy
vele, itt folytat szegény életet Isten akarata szerint. A mennyei Atya tehát
ugyanazt a hozományt adta neki, mint egyszülött Fiának: száműzetést, szenvedést
és szegénységet. Így élt huszonnyolc évet általában az egész közösség és
különösképpen több személy épülésére, mivel lelki élete annyira kegyelemmel
ékes volt, hogy a nővérek megszentelődtek és megvigasztalódtak általa.
Szavaiban és tetteiben mindig igen alázatos és szelíd magatartást tanúsított az
egész közösséggel szemben. Mindent szívesen megtett, amit csak kértek tőle,
jóllehet nagy nemessége, fiatalsága és természetes adottságai miatt szíve oly
érzékeny volt, hogy a legkisebb dolgok is nagy belső fájdalmat okoztak neki.
Egész életét tökéletes tisztaságban töltötte; Urunk Jézus Krisztusért, a tiszta
és alázatos szívűek mennyei Jegyeséért megvetette a világot és annak minden
vonzását. Nagy szegénységben is élt, és megfosztotta magát a mulandó javaktól.
Történt egyszer, hogy mostohaanyja eljött meglátogatni. (Erzsébet) oly szegény
volt, hogy csak az az egyetlen javított és foltozott ruhája volt, amit viselt.
(Ágnes) térdre esett előtte, és ezt mondta: ,,Nővér, nem szégyelled magad, hogy
bár Magyarország királyának leánya és törvényes örököse vagy, ilyen rossz ruhát
hordasz?'' Mindössze harminc schilling évi jövedelme volt. Később az ausztriai
ház az Öningennek nevezett majort ajándékozta neki, ami évente negyven mérő
gabonát jövedelmezett.
Ez a magas származású, igen nemes hercegnő és nővér Isten kegyelméből gyakran
és igen alaposan gyónt, közben bőven omlottak könnyei, és mindig föltárta a
gyóntató előtt mindazt, ami szívét szorongatta. Történt egy napon, hogy egy
ünnepre igen goromba gyóntatót küldtek. És minthogy az egész közösség meggyónt,
ő is elment, és alázatosan bevallotta a hibáit és mindazon szenvedéseit,
melyeket a megpróbáltatások és a számkivetés okozott neki. A gyóntató nem
ismerte nemes személyét, ezért durván megkérdezte a nevét. Ő alázattal
válaszolta: ,,Erzsébet nővér Budáról''. A kérdésre, hogy ott is született-e,
így felelt: ,,Igen.'' A gyóntató erre: ,,Nyomorult, szegény teremtmény lehetsz,
hogy olyan messze földről ide jöttél száműzetésbe.'' Erzsébet pedig nem fedte
föl, kicsoda. A kórusba ment, és az oltár előtt átadta magát Annak, aki minden
szív vigasztalója és segítője, reá bízta minden gondját. A gyóntató, miután
Erzsébet eltávozott, megérdeklődte kilétét. Megmondták, hogy méltóságos királyi
hercegnő, András király leánya. A gyóntató rendkívüli módon megrémült, és
azonnal kérte, vezessék Erzsébethez. Amikor előtte állt, leborult a lábaihoz,
és alázattal kérte, hogy Isten szerelméért bocsásson meg neki.
Erzsébet alázattal és szeretettel szolgálta a közösséget az asztalnál; és ezt
oly buzgalommal tette, hogy megsértették volna, ha nem engedik meg... Annyira
szorgoskodott, hogy maga hordta a tálakat, és amikor észrevette, hogy nem
akarnak neki gondot okozni, őszintén sírt, és megvetette azt a
megtiszteltetést, amit így akartak neki adni... Szeretetreméltó volt minden
asztaltársa, öreg és fiatal iránt. Az a nővér is, aki huszonnégy éven át a
konyhában szolgált, azt mondta, hogy bármilyen ételt adott neki, soha nem
panaszkodott, akár egészséges volt, akár beteg, mindent úgy fogadott, ahogy az
Úr küldte.
Jó és hasznos azt is tudni, hogy buzgósággal adta magát az áhítatos vezeklő
imára. Szokása volt, hogy bármi jót tett is, imádkozott vagy jót cselekedett,
azon igyekezett, hogy senki se beszéljen róla. Mégsem tudta egészen elrejteni;
mi láttuk őt imádkozni elmélkedésében elmerülten, és bár teste tántorgott,
olyan kemény imára kényszerítette magát, hogy csodálkozva kérdeztük, miképpen
tudja elviselni. Különösen nagypénteken mutatott nagy áhítatot és ájtatosságot.
Azon a napon Urunk szenvedésének tiszteletére négyszáz véniát tett, egész nap
semmit sem ivott, ami pedig olyan szenvedést okozott neki, hogy utána hosszú
ideig elgyengült maradt. Néhányszor a kóruson találtuk az ima alatt annyira
elaléltan, hogy úgy kellett onnan elvinni.
Ugyancsak bensőséges áhítattal viseltetett Miasszonyunk iránt. Erről sok
alkalommal tanúskodott, mivel buzgósággal szolgálta Miasszonyunkat. De
különösen nagy áhítattal ülte meg azt az ünnepet, amikor az Angyal tudomására
hozta Miasszonyunknak, hogy Isten Anyja lesz. Lelkének egész buzgóságával
emlékezett arra az örömre és dicsőségre, amelyben akkor része volt, és ezen
öröm tiszteletére ezer Ave Mariát mondott ugyanennyi véniával. Ugyanígy
Miasszonyunk minden ünnepén ezer Ave Mariát mondott ezer véniával.
A nemes hercegnőben megvolt az együttérzés erénye mindazok iránt, akiknek
fájdalmuk volt vagy szenvedtek. Amikor egy ember fájdalmat okozott neki, és
azután hozzá ment elpanaszolni bánatát, tanácsot, segítséget kért tőle, oly
nagy jósággal fogadta, mintha az az ember sohasem okozott volna neki fájdalmat.
Biztosan tudjuk, hogy az isteni Gondviselés rendezte el életét. Sok hitelt
érdemlő személy megállapította, hogy Urunk nagy életszentségre és jutalomra teremtette
és választotta ki... Ennek különösen is bizonyságát adta egy szegény asszony,
kinek negyven éve béna volt a keze. Történt egy éjszaka, hogy egy hangot
hallott: ,,Menj Magyarország királynőjéhez, kérd, hogy érintse meg a karodat,
és meggyógyulsz''. Az asszony azt gondolta, hogy képzelődik, és nem törődött
vele, de a következő éjszaka ismét beszélt a hang, és ugyanazokat a szavakat
ismételte. Az asszony azt gondolta, hogy Magyarországra kell mennie, s minthogy
ezt sohasem tudta volna megtenni, nem volt benne semmi bizalom. De a harmadik
éjjel is szólt a hang, és ezt mondta: ,,A tössi kolostorba kell menned, ott van
Magyarország királyának leánya. Kérd őt, hogy érintse meg a kezedet, és
egészséges leszel.'' Az asszony tehát eljött és elmesélte, hogyan szólt hozzá
háromszor a hang, és nagy állhatatossággal és bizalommal könyörgött a nemes
hercegnő segítségéért, akit Urunk jelölt meg neki. A nővérek elmentek
Erzsébethez, és elmondták ezeket a szavakat. Ő megrémült, mivel még fiatal
volt, és alázatosan azt válaszolta, hogy nem illendő az ilyen tett, és nagyon
nem szívesen tenné. A nővérek azonban addig unszolták, mígnem beleegyezett. A
szegény asszonyhoz ment, megfogta a kezét, és könyörgött Urunkhoz, jutalmazza
meg (az asszony) hitét, és segítse meg. Urunk meghallgatta ezt az imát, és
teljesen meggyógyította a szegény asszony negyven éve béna kezét. Ugyanez az
asszony később különböző dolgokat hozott, amelyeket meggyógyult kezével
készített, hogy tanúskodjék a csodáról, melyet Urunk ezen irgalmas hercegnő igaz
szeretetének megjutalmazásáért és nagyobb vigaszáért tett.
Urunk szemmel láthatóan fölékesítette őt kegyelmével, hiszen nemes volt
születésére nézve, de még nemesebb volt erényeire nézve, amelyekkel Istent és
az embereket szerette; de különösképpen azért volt nemes, mivel haláláig
kegyetlenül szenvedve, Teremtője nyomdokaiba lépett. Ezáltal mutatta meg nagy
türelmét, bár gyakran jóval erején felül szenvedett. És mivel Isten nagy
szentségre választotta és teremtette, Ő határozta meg tehát azokat az utakat,
amelyeken elő akarta készíteni az igazi és véget nem érő javak befogadására...
Elborította tehát már ifjúságát mindenféle betegséggel, hosszú és kegyetlen
szenvedésekkel; nem is tudunk mindent elmondani, de azért mégis látni lehet,
hogy Isten csak egy egészen rövid időt hagyott neki különleges testi vagy lelki
szenvedés nélkül.
A sokféle gyötrelmes szenvedést úgy viselte, hogy soha egyetlen türelmetlen szó
sem hagyta el ajkát... Elveszítette a hallását, olykor a látását is; de ezeket
a bajokat olyan türelemmel viselte, hogy csak csodálni lehetett és épülni
rajta. Egy alkalommal annyira kimerült volt, és hirtelen oly fájdalom lepte
meg, hogy azt hittük, ütött az elválás órája. Egy bizonyos idő múltán, amikor a
nővérek már aggódtak, vajon idejében érkeznek-e a szentségek, magához tért, s
látta, hogy az egyik nővér keservesen sír. Jóságosan így szólt hozzá:
,,Bátorság, Isten senkinek sem ad nagyobb szenvedést, mint amit el tud
viselni''.
Mielőtt azonban beteljesedett volna az az idő, amelyet Urunk számára ezen a
földön kijelölt, még sokféle szenvedést és rendkívüli betegséget bocsátott rá a
halálát megelőző négy évben. Először heves váltóláza volt, ami rettenetesen
meggyötörte. Amikor már egy ideje viselte ezt a bajt, olyan fájdalmat okozott
neki, hogy rendkívüli módon szenvedett tagjaiban. Azután halálos betegségbe
esett, ami miatt olyan gyötrelmeket és szükséget szenvedett, mint azelőtt soha.
Teste egészen összezsugorodott. Oly közel jutott a halálhoz, hogy
kiszolgáltatták neki a szentségeket, és minden percben a halálát vártuk. Az
orvos, aki betegségét már régóta ismerte, ezt mondta: ,,Háromféle történhet:
vagy meghal, vagy béna marad, vagy betegsége még súlyosabbra fordul.'' És íme
ez történt, ezt szenvedte el teljes nyomorúságában.
Ettől kezdve állandóan feküdt, soha többé nem tett egyetlen lépést sem, úgy
kellett fölemelni és lefektetni. Először a lábai bénultak meg, majd a keze.
Halála előtt két évvel olyan tehetetlen volt, hogy mások segítsége nélkül nem
tudott megfordulni az ágyban. Ez a rendkívüli szenvedés állandóan súlyosbodott
és újabb gyötrelmeket okozott, mivel testének különböző részein különféle sebek
keletkeztek. Ez minden erőt meghaladó vértanúság volt.
Ezek a fekélyek elterjedtek az egész testén, amelyen legalább tíz nyitott seb
volt. A rettenetes gyötrelemben szívbéli buzgósággal mondta: ,,Uram, dicsőítlek
téged, és hálát adok azért, hogy tagjaimban és egész testemben béna vagyok a te
szerelmedért, hiszen a kereszten te is tehetetlen akartál lenni tagjaidban és
egész testedben az irántam való szerelmedben''.
Úgy kellett a szájába tenni az ennivalót, mint egy gyermeknek; mindent
alázatosan fogadott a legutolsó konyhalánytól is.... a betegség szünet nélkül
tépte a testét, helye sem maradt benne az életnek. Ezt oly jól megértette, hogy
maga mondta: ,,Elérkeztem odáig, hogy kívánom azt, amitől minden ember
visszariad a természete szerint: a halált.''
Elérkezvén a pillanat, amikor Isten magához akarta emelni az élet
száműzetéséből, kérte, nyissák ki az ágya melletti ablakot; az égre tekintett,
és buzgón Istenhez fohászkodva, így szólt: ,,Uram, Istenem, Teremtőm, Megváltóm
és örök Oltalmazóm! Tekints ma rám végtelen irgalmasságodban. Fogadj be az örök
hazába, távol e világ száműzetésétől, kínszenvedésed és fájdalmas halálod
érdeme által. Vedd tekintetbe, hogy annyira távol éltem a világtól, hogy
családomból soha többé nem láttam senkit, mióta elhagytam hazámat.''
Nemcsak a Rend és a közösség iránti hálájáról tett tanúságot, amelynek utolsó
órájáig köszönte a neki nyújtott tiszteletet és minden kapott jót, hanem
kinyilvánította Isten iránti lángoló szerelmét is: szívének egész bizalmával
hívta Istent, irgalmas jóságának és atyai vigaszának segítségét kérve tőle.
Ebben az összeszedettségben szállt el értékes lelke a meggyötört testből. Elhagyta
e tünékeny világ nagy nyomorát az igaz gazdagságért, a könnyek völgyét az örök
örömért, a halandó élet törékenységét a teljes egészségért, e múlékony lét
száműzetését a mennyei királyság örök otthonáért, ahol birtokába vette, hogy
örökké élvezze, az idők kezdetétől neki készített örökséget.
Történt aztán, hogy amikor a kegyelmekkel ékes hercegnő már hosszú ideig a
földben pihent, faragott sírhelyet akartak neki készíteni. A köveket úgy
rendezték el, hogy értékes maradványai a föld felett nyugodjanak, amint ez
királyi méltóságához és szentségéhez illett. Amikor a sír elkészült, kiemelték
a testét arról a helyről, ahol már harminc hete nyugodott; a nővérek nagyon
kívánták őt újra látni, mivel nagyon szerették őt, de senki sem merte ezt nekik
tanácsolni, attól való félelemben, hogy a test már teljesen enyészetnek indult,
hosszú, fájdalmas betegsége miatt. Titokban mégis fölnyitották a koporsót, és a
testet és a tagokat oly tökéletes állapotban találták, hogy még a bőr sem
változott el, bár ruházata már szétfoszlott. Ekkor kezénél és lábánál óvatosan
megfogták, és átemelték a fakoporsóból a kőkoporsóba; sem a feje, sem a tagjai
nem sérültek meg, szét sem hullottak. Isten csodája valóban, hogy az a test,
amely életében elviselhetetlen fájdalmakat tűrt, hosszú ideig kár nélkül
szenvedte el a föld nedvességét.
Íme ez a sírjának fölirata:
Anno Domini MCCC XXXVI pridie kalendas nouembris obiit soror Elisabeth filia
illustrissimi principis domini Andree quondam regis Ungarorum, soror ordinis
nostri, ducens laudabilem vitam in isto conventu Thős XVIII annis, hic sepulta
juxta mayus altare.
(Az Úr 1336. évében, november első napjának előestéjén meghalt Erzsébet nővér,
a kiváló herceg úr, András, a magyarok egykori királyának leánya, rendünk
nővére; huszonnyolc évig dicséretes életet élt e tössi kolostorban; itt van
eltemetve a főoltár mellett.)
Isten, aki megjutalmazza valamennyi szentjét, és fölmagasztalja az alázatos és
tiszta szívűeket, magához vette ezt az erényes és alázatos hercegnőt, és a
tűnékeny javak viszonzásaként az örök dicsőség mindenkor megmaradó kincsét adta
neki, amelynek ő nagy örömben és tökéletes biztonságban fog örvendezni
mindörökké. E tökéletes boldogság ölén hívjuk őt segítségül. Kérjük, esdjen ki
nekünk kegyelmet az Úrnál, hiszen ha földi élete során szeretetében oly sok
kegyelmet eszközölt ki felebarátainak, bizton reménykedünk abban, hogy most még
inkább segít Őmellette, és meghallgatja imáinkat.''