Könyörületes Szent Filaret
2018. december 1., szombat
Könyörületes Szent Filaret
Ferenc pápa üzenetet küldött Bartholomaiosz pátriárkának Szent András ünnepére
Ferenc pápa üzenetet
küldött Bartholomaiosz pátriárkának Szent András ünnepére
Szent András apostol emléknapján, november
30-án Isztambulban a Szentszék delegációja részt vett a konstantinápolyi
patriarchátus védőszentjének ünnepi szertartásain. Ferenc pápa kézzel írt
levelet is küldött Bartholomaiosz pátriárka, Szent András apostol 270. utóda
részére.
Immár hagyománnyá vált, hogy Szent Péter és
Szent Pál ünnepére, június 29-re a Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus delegációt küld a vatikáni
ünnepi szertartásra. Az ortodoxok kiemelkedő liturgikus ünnepén,
Szent András napján, november 30-án pedig szentszéki küldöttség látogat a
konstantinápolyi patriarchátus szertartásaira.
Kurt Koch bíboros, a Keresztény Egységtörekvés
Pápai Tanácsának elnöke adta át Bartholomaiosz pátriárkának Ferenc pápa kézzel
írt üzenetét, amelyet a liturgia végén olvastak fel.
A Szentatya örömének ad hangot, hogy a két
egyház delegációi kölcsönösen részt vesznek a védőszentjeik ünnepén. Ez
kifejezi, milyen erős kötelék kapcsolja össze a két széket. Az évszázados
félreértés, különbségek és hallgatás után ötven éve a Szentlélek segítségével
elkezdődött a testvéri párbeszéd. A világ iránti felelősség jegyében mindkét
egyház sürgős hívást érez arra, hogy hirdesse az Evangéliumot a mai embereknek.
Ezért együttműködnek a népek közötti béke keresésében, a rabszolgaság minden
formájának eltörlésében, az emberi méltóság és a teremtett világ védelmében.
Isten segítségével a két egyház az elmúlt ötven évben kereste a szeretetközösséget, amely még nem teljes. Együtt még hatékonyabb választ tudnak adni a mai emberek szükségleteire, különösen is azoknak, akik szegénység, éhezés, betegség és háború miatt szenvednek.
Ferenc pápa köszönetet
mondott Bartholomaiosz pátriárkának, hogy részt vett július 7-én Bariban a Közel-Kelet békéjéért rendezett
imatalálkozón. Megnyugtatónak nevezte, hogy osztoznak a régióban élő
testvéreink tragikus helyzete miatt érzett aggodalomban. A konfliktusok által
megsebesült világban a keresztények egysége a remény jele, amelyet egyre
láthatóbbá kell tenni. A pápa imával zárta levelét, hogy Isten adja meg a
keresztényeknek, hogy legyenek „egyetértők, együttérzők, testvériesek”. (1Pét
3,8)Isten segítségével a két egyház az elmúlt ötven évben kereste a szeretetközösséget, amely még nem teljes. Együtt még hatékonyabb választ tudnak adni a mai emberek szükségleteire, különösen is azoknak, akik szegénység, éhezés, betegség és háború miatt szenvednek.
Évközi 34. hét szombat
Évközi 34. hét szombat
Az
egyházi év utolsó napjához érve s a Jelenések könyvének utolsó mondatait
olvasva egyszerre csak a Szentírás első könyvénél találjuk magunkat, a kezdet
kezdeténél. Feltűnik az élő vizek forrása. Az ember visszakerül a paradicsomkertbe,
pontosabban az egykor csodálatosan megteremtett és Krisztusban még
csodálatosabban újjáteremtett világba, mérhetetlenül gazdagabban, mert már
ismeri a szentháromságos isteni életet. Az újjáteremtett világ most már
egyértelműen közvetíti Isten életét az embernek: az élet fái folyamatosan
gyümölcsöt teremnek, leveleik pedig gyógyítanak. Újra harmóniában élünk,
egységben vagyunk az anyagi világgal, az egész kozmosszal. Ez az a nap, amelyre
– Szent Pál szavaival – az egész természet sóvárogva és vajúdva vár: Isten
fiainak dicsőséges kinyilvánulásának napja. Ezen az utolsó napon végre az ember
szívén keresztül rá is kiárad Isten dicsősége.
De
addig a napig is felelősek vagyunk az egész mindenségért. Mi vagyunk Isten
hordozói a világban, minden hatalmat nekünk adott, de azért, hogy ezzel a
hatalommal őt nyilatkoztassuk ki. Ez a hatalom olyan erő, melyet pusztán emberi
értelemmel fel sem tudunk fogni, mégis birtokoljuk: az ingyenes, a feltétel
nélküli szeretet képessége. Az Úr pedig ezt üzeni nekünk angyala által: „Íme,
hamarosan eljövök. Boldog, aki megtartja e könyv jövendölésének igéit!”
Urunk, Jézus Krisztus, az Atya Általad a mi
kezünkbe helyezte az egész univerzum sorsát, és meghívott arra, hogy a
Szentháromság életének részesei legyünk. Segíts, kérünk, kegyelmeddel, hogy
tudatában legyünk keresztény felelősségünknek, és Szentlelkednek
engedelmeskedve úgy éljünk, hogy beléphessél családunkba, a társadalomba, a
politikába, a környezetvédelembe, s így rajtunk keresztül jelen lehessél ebben
a világban, és eljöhessen Isten országa, a Te boldogító, örök uralmad.
2018. november 30., péntek
Etiópiai Szent Frumentiosz
Szent Frumentiosz
etiópiai püspök
Müller bíboros: Senkinek sincs joga megvádolni vagy lemondásra felszólítani a pápát!
Müller bíboros: Senkinek sincs joga megvádolni vagy lemondásra felszólítani a pápát!
Az olasz vatikanista, Andrea Tornielli (La Stampa, Vatican Insider) a napokban készített interjút Gerhard Ludwig Müller bíborossal. Az interjú fordítását teljes terjedelmében közreadjuk.
„Senkinek
sincs joga megvádolni vagy lemondásra felszólítani a pápát!” A támadások és a
nyilvános polémia „végül az Egyház hitelességét és küldetését sértik”. Gerhard
Ludwig Müller bíboros, teológus, a Hittani Kongregáció nyugalmazott prefektusa
Piazza della Città Leonina-i lakásában fogad bennünket, azokban a termekben,
ahol negyed évszázadig maga Joseph Ratzinger bíboros élt. Aggódva tekint az
Egyházban uralkodó légkörre, a feszültségekre, a polarizációra és az egymással
szembenálló frakciókra.
– Carlo Maria Viganò érsek augusztus végén nyilvánosságra hozott egy dossziét, amelyben azzal vádolta meg Ferenc pápát, hogy feltehetőleg „fedezte” Theodore McCarrick bíborost és egészen odáig is elment, hogy Ferenc pápát lemondásra szólította fel: mi erről a véleménye?
– Senkinek sincs joga megvádolni vagy lemondásra felszólítani a pápát! Természetesen mindenkinek meg lehet a maga véleménye a felmerülő problémákról és azok lehetséges megoldásairól, de ezekről mindenkinek a saját, az Egyházban betöltött szerepe szerint kell nyilatkoznia, és végül is a bíborosok, mint a római egyház képviselői azok, akik a pápát segíthetik vagy néhány esetben magyarázatot kérhetnek tőle. Ennek azonban bizalmas keretek között kell megtörténnie, arra alkalmas helyen, anélkül, hogy ez nyilvános polémiába és támadásokba csapna át, amelyek aztán az Egyház hitelességét és küldetését kérdőjelezik meg. Személyes meggyőződésem, hogy Ferenc pápa minden tőle telhetőt megtesz, hogy szembeszálljon a kiskorúak ellen elkövetett visszaélések jelenségével, és azért is, hogy egy új papi spiritualitás felé mozduljunk el – a papoknak Jézus szíve szerint kell cselekedniük és mindenki javáért dolgozniuk, elsősorban pedig a gyermekekért és a fiatalokért.
– Carlo Maria Viganò érsek augusztus végén nyilvánosságra hozott egy dossziét, amelyben azzal vádolta meg Ferenc pápát, hogy feltehetőleg „fedezte” Theodore McCarrick bíborost és egészen odáig is elment, hogy Ferenc pápát lemondásra szólította fel: mi erről a véleménye?
– Senkinek sincs joga megvádolni vagy lemondásra felszólítani a pápát! Természetesen mindenkinek meg lehet a maga véleménye a felmerülő problémákról és azok lehetséges megoldásairól, de ezekről mindenkinek a saját, az Egyházban betöltött szerepe szerint kell nyilatkoznia, és végül is a bíborosok, mint a római egyház képviselői azok, akik a pápát segíthetik vagy néhány esetben magyarázatot kérhetnek tőle. Ennek azonban bizalmas keretek között kell megtörténnie, arra alkalmas helyen, anélkül, hogy ez nyilvános polémiába és támadásokba csapna át, amelyek aztán az Egyház hitelességét és küldetését kérdőjelezik meg. Személyes meggyőződésem, hogy Ferenc pápa minden tőle telhetőt megtesz, hogy szembeszálljon a kiskorúak ellen elkövetett visszaélések jelenségével, és azért is, hogy egy új papi spiritualitás felé mozduljunk el – a papoknak Jézus szíve szerint kell cselekedniük és mindenki javáért dolgozniuk, elsősorban pedig a gyermekekért és a fiatalokért.
– Ma
a visszaélések miatt kipattanó szörnyű botrányokat is egyházi belső
csatározásokra használják fel. Ön is így látja?
–
Mindannyiunknak ki kell vennünk a részünket abból, hogy leküzdjük ezt a
krízist, amely sérti az Egyház hitelességét. Sajnos vannak csoportok, „pártok”
– az úgynevezett „progresszívek” és „konzervatívok”. A kinyilatkoztatott hit
egyesít minket, és nem a politikai ideológiák előítéletei. Nem politikai
entitás vagyunk, az Egyházat Jézus Krisztus alapította, és azt a püspökök
vezetik, valamint maga Péter utóda, aki az Egyház egységének állandó és
alapvető princípiuma a kinyilatkoztatott igazságban és a szentségi közösségben,
testvéri létünkben és az egymásban való bizalmunkban, amint azt a Lumen
gentium zsinati konstitúció 18. pontjában olvassuk. Remélem, hogy a
pápa tesz majd lépéseket a kiengesztelődés érdekében. Például az Egyesült
Államokban a visszaélések miatt kitört botrányokat követő válság kezelése
érdekében létrehozhatna egy, a bizalmi köréhez tartozó bíborosokból álló
bizottságot, hogy tanulmányozzák a helyzetet és biztos információk birtokában
javaslatot tegyenek. Mindez véget vethetne a folytonos ellenségeskedésnek,
frakciók közötti harcoknak, kölcsönös bizalmatlanságnak, média- és
propaganda-hadjáratoknak. Biztos információk talaján kell állnunk: csak így
hozhatunk a jövőre vonatkozó döntéseket.
– Nem
kétséges, hogy a kiskorúak ellen elkövetett visszaélés bűncselekmény,
iszonyatos vétek. Nem gondolja mégiscsak, hogy vannak néhányan – az Egyházon
belül –, akik túlságosan is bíznak a best
practicesben (bevált gyakorlatokban) és a normákban –
abban, hogy ezek a probléma megoldásának útjai? Nem félő, hogy így esetleg
elfelejtjük, hogy az Egyház nem egy nagyvállalat?
– A
kánonjog egy eszköz a kezünkben, egy szükséges segítség az Egyházban, amelynek,
mint minden societasnak (társaság), szüksége
van szabályokra. A kánonjogban isteni jogon alapuló normák is vannak, melyeket
nem változtathatunk meg, de vannak emberi, egyházi normák is, amelyeket
megváltoztathatunk és korszerűsíthetünk, hogy egyre inkább megfeleljünk az
igényeknek és a körülményeknek, amelyekkel szembesülünk. Ezzel egy időben mi,
az Egyház, szentségi és spirituális valóság is vagyunk, és sokkal fontosabbak
az előbbinél az erkölcs és a hit dimenziói: nem elégedhetünk meg szabályokkal,
normákkal, külső fegyelemmel. Lelki megújulásra van szükségünk, imára,
türelemre, a szentségek kegyelméből kell merítenünk, olvasnunk és
átelmélkednünk a Bibliát, belépni Jézus Krisztus lelkületébe. Jézus szíve
szerinti papokká kell válnunk, a kereszten függő – minden bűnösért, minden
emberért szeretetből szenvedett és meghalt – Jézus Krisztus szíve szerinti
papokká. A pap egy alter Christus (másik Krisztus), de
nem saját ügyessége vagy képességei folytán, hanem mert szívét odaadja az
embereknek. Ezt kell tanúsítanunk, és ha így teszünk, helyreállíthatjuk az
Egyház hitelességét, hogy az emberek találkozhassanak a hittel.
– XVI.
Benedek és Ferenc pápa is a megtérés és az imádság útját
hangsúlyozták a visszaélések okán kitört botrányok után…
– Ez a
legautentikusabb út. Vannak az eljárások, amelyeket azért hoztunk létre, hogy
megküzdjünk a jelenséggel, de a lelki megújulás és a megtérés ennél sokkal
fontosabbak. Vannak papok, akik sosem végeznek lelkigyakorlatot, a gyóntatószék
közelébe se mennek, nem végzik a zsolozsmát sem. És ha egy pap lelki élete
üres, hogy várhatjuk el tőle, hogy Krisztus szerint cselekedjen? Nagyon könnyen
válik „béressé”, ahogy azt János evangéliumában olvashatjuk.
– Nagy
felháborodást keltett néhány hete, hogy a Szentszék az új, pedofíliaellenes
normákról szóló szavazás elhalasztására kérte az amerikai püspököket. E normák
a számonkérhetőség szabályairól és laikusokból álló bizottságok létrehozásáról
rendelkeztek volna, hogy aztán maguk az amerikai püspökök folytassák le a
püspökeik felelősségét felderítő vizsgálatokat. Mi a véleménye erről az
esetről?
– Az
Egyház szentségi felépítése szerint a püspököknek megvan a saját felelősségük,
mint ahogy a pápának is, de együtt is kell működniük egymással. A kánonjog
lefekteti a szükséges normákat, azon kívül ott van a Sacramentorum
sanctitatis tutela 2001-es motu proprio, ott vannak a Hittani
Kongregáció már fennálló normái, és nem mondhatom, hogy mindig minden püspök
együttműködött volna a dikasztériumunkkal. Nem informáltak arról, miként
indokolják meg azt, amit csinálnak. Először azokon a lépéseken kell
végigmennünk, amik már elő vannak írva, és az érvényben lévő normák alapján
valóban szükségesek és kötelezőek. Utána beszélhetünk majd egy testvéri és
kollegiális lelkületben folyó együttműködésről, és megvitathatjuk, hogy a
javaslat szövegének hangvétele megfelelő volt-e vagy sem. Nekem azt mondták,
hogy a szöveg az utolsó pillanatban érkezett meg az Egyesült Államokból Rómába:
miért nem adták fel korábban? El kell kerülnünk a versengést és a nyilvános
polémiát, ehelyett inkább le kellene ülnünk tárgyalni és döntést hozni. Több
megbeszélésre lenne szükség. Én úgy gondolom, hogy szükség lett volna egy
konzultációra az amerikai püspöki konferencia elnöksége és a Hittani
Kongregáció szakértői között. A Szentatya egyetlen személy, nem foglalkozhat
mindennel. Pontosan ezért léteznek a római kúria dikasztériumai – hogy
együttműködjünk és eljussunk egy kellő mértékben kidolgozott javaslatig, amit aztán
a pápa elé tárhatunk.
– Vannak
néhányan, akik azt hangoztatják, hogy a visszaélések problémája a kléruson
belül tapasztalható homoszexualitás problémájához köthető. Mit gondol erről?
– A
pedofília és a homoszexualitás a pszichológia kifejezései, amelyek segítségére
vannak az Egyháznak a morális teológia területén. De számunkra a fő dimenzió
továbbra is a morális dimenzió: vagyis hogy a parancsok, Isten szent akarata
szerint cselekszik-e az adott személy, vagy nem. Ez számunkra a probléma.
Együtt kell működnünk a pszichológiával és a szociológiával, de az Egyházban
tanítóhivatali szinten nem helyezhetjük ezeket a tudományágakat az előtérbe.
Ehelyett inkább a morális teológiára kell alapoznunk. Világos, hogy Isten
akarata szerint a laikus hívőknek nem lehetséges szexuális kapcsolatot
létesíteni házasságon kívül, illetve egy papnak – aki cölibátusban él – nem
lehetséges szexuális kapcsolatokat létesítenie. Még kevésbé megengedett
bárkinek sszexuális visszaélést elkövetnie fiatalok és gyerekek ellen. A kiskorúak
ellen elkövetett visszaélés iszonyatos bűn, mely szinte elpusztítja a lelkét
azoknak a gyermekeknek, akiket a gondjainkra bíztak; ez egyenesen ördögi!
Igyekeznünk kell a klérus morális szintjét feljebb emelni. Ami pedig a kérdését
illeti: nem beszélhetünk „homoszexualitásról”. Nem léteznek a „homoszexuálisok”
mint önálló kategória. Vannak konkrét személyek, akik bizonyos hajlamokkal
rendelkeznek, és emellett vannak kísértések. A szívünket megsebezte az áteredő
bűn, de a kegyelem erejével felül kell kerekednünk a kísértéseken, nehogy annak
a romlottságába essünk, aki vétkezik, majd pedig önmagát igazolja.
– Ferenc
pápa hatalommal való visszaélésről és klerikalizmusról beszél, hogy rámutasson,
hogy a szexuális visszaélés, amelyet adott esetben klerikusok is elkövetnek
kiskorúak ellen (és sérülékeny felnőttek ellen), mindenek előtt visszaélés
azzal a tekintéllyel, amelyet az elkövető gyakorol az áldozatával való
kapcsolatában. Ez alapján mondhatjuk azt – például –, hogy McCarrick nem
egyszerűen csak homoszexuális kapcsolatokat létesített a szeminaristáival,
hanem egyben visszaélést követett el ellenük?
– Azt
hiszem, a pápa ezzel azt a tényt kívánja hangsúlyozni, hogy a papok által
kiskorúak ellen elkövetett szexuális visszaélésekben mindig jelen van a pap természetes
és lelki tekintélyével való visszaélés is. A pap Jézusnak, a Jó Pásztornak a
megtestesítője, a gyerekek és a fiatalok megbíznak benne, ő pedig atyjukként
áll velük szemben. A szexuális visszaélés kezdetén egy tekintéllyel és
lelkiismerettel való visszaélés áll. Azt hiszem, a Szentatya ezt akarja
mondani. Ha valakinek a szíve egészen elvilágiasodott, akkor számára a hatalom,
az érdekek, a luxus, a pénz, az élvezetek bálványokká válnak. Nem szabad, hogy
a pap elvilágiasodjon: a mi időnk, a mi létünk az emberekért van, Isten
népéért.
– Ferenc
pápa gyakran figyelmeztet a klerikalizmus veszélyeire…
– Én nem
szeretek klerikalizmusról beszélni, mert ez egy félreérhető kifejezés, de amint
mondtam, ezalatt a papok által a hivatali halatommal való visszaélést kell
értenünk. Olyan papokra gondolunk, akik többé már nem jó pásztorok Jézus szíve
szerint, hanem béressé változnak. Ezek a Biblia szavai.
–
Bíboros úr, hogyan ítéli meg azt a polarizációt és nyomatékot, amellyel
bizonyos csoportok és médiumok eszközként használnak néhány elhibázott
kinevezést vagy bizonyos információk elhallgatását, hovatartozásuk szerint?
– A
Bibliában nagyon világos példákat találunk erre: maga Jézus hívta mind a
tizenkét apostolt és közülük került ki az, aki később elárulta őt, Júdás. Ma is
ugyanígy lehetséges, hogy a pápa olyanokat választ ki, akinek a kinevezése
„hibás”, mert az illető nem teljesen alkalmas a feladatára, vagyis a
püspökségre. Jézus Krisztus maga, jóllehet isteni értelmének köszönhetően
mindent tudott, meghagyta az áruló, Júdás szabadságát. Mindenki felelős a saját
bűnéért: amire mi képesek vagyunk, hogy a kongregációkban a kiválasztás
eljárása során, minden emberi ítélőképességünket bevetve megpróbálunk egy jó
jelöltet kiválasztani. De a pápa már nem felelős azért, amit ezek a püspökök
maguk tesznek, ahogy a püspökök sem felelősek mindazért, amit a papjaik
tesznek. Mindenki személyesen felelős azért a rosszért, amit elkövet.
– Hogyan
lehetne, tehát, a püspökök kiválasztásának eljárását még jobbá tenni?
– Mivel
emberek vagyunk, nem vagyunk képesek abszolút, tökéletes döntést hozni:
korlátozott lehetőségeinkhez mérten döntünk, arra támaszkodva, amit tudnunk
adatott. Rátermett jelölteket kell kiválasztani a püspökségre, de a pápa nem
tévedhetetlen a kinevezések alkalmával. És ugyanígy a jövőben sem kerülhetünk
majd el minden hibát. Tanulnunk kell a hibáinkból, mindig kevesebbet hibázni,
és minél jobban elvégezni a kiválasztás procedúráját. De emberek vagyunk, és
mint olyanok, bűnösök és esendők. Mindannyiunknak szükségünk van irgalomra és
Isten megbocsátására, mindannyiunknak be kell ismernünk, hogy bűnösök vagyunk.
Semmi szükségünk rá, hogy valaki önjelölt bíró vagy bosszúálló legyen, miközben
önmagát teljesen igaznak tartja. Meggyőződésem, hogy jelentős lépést jelentene,
ha egy nagyobb együttműködés valósulna meg a római kúria dikasztériumai között
az Egyház javáért. Az egyes dikasztériumok mind a pápa munkáját segítik, de elő
kellene mozdítanunk egy horizontális együttműködést is.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)