BOLDOG SZÁSZ JORDÁN
domonkos rendfőnök
*Borgberge, Paderborn mellett, 12. század vége. +Kisázsia déli tengerpartjánál, 1237. február 13.
Szent
Domonkos (lásd: A szentek élete, 417. o.) utódaként Jordán szervezte meg a
prédikátor testvérek, a domonkosok rendjét. Generálisságának tizenöt éve alatt
a rend konventjeinek száma harmincról csaknem háromszázra nőtt. Általa valósult
meg a világmisszió, amelyre már Domonkos is gondolt, amikor 1217-ben szétküldte
néhány társát. Jordán bejárta a Nyugatot, Angliától Dél- Itáliáig, az
Atlanti-óceántól a Földközi-tenger keleti partjáig, a Pireneusoktól Észak-Németországig.
Mint apostolt, nevelőt, lelkivezetőt és mindenekelőtt mint hitszónokot emelik
ki a rend évkönyvei.
Ennek
ellenére az Egyház egészében meglehetősen ismeretlen maradt. Talán azzal áll ez
összefüggésben, hogy idegen országban halt meg. Hazatérőben a palesztinai
kolostorok vizitációjáról, hajója elsüllyedt, Jordán társaival együtt a
tengerbe fulladt. Partra sodródott holttestét az akkói domonkos templomban
temették el. Amikor a keresztes lovagok és zarándokok e támaszpontja 1291-ben a
mohamedánok kezébe került, sírjának nyoma veszett. Ma már azt sem tudjuk, hogy
hol állt a domonkosok kolostora.
Mint
fiatal nemes került Párizsba, a késő középkor kulturális központjába.
Megszerezte a ,,magister artium'' és a ,,teológia baccalaureusa'' fokozatot.
Itt ismerte meg 1219-ben Domonkost, és az ő hatására a következő év
hamvazószerdáján belépett a párizsi Szent Jakab konventbe. Kezdettől fogva nagy
tekintélye lehetett, mert alig két hónappal később a párizsi konvent ama négy
küldöttje közé választották, akik részt vettek a Domonkos által 1220
pünkösdjére Bolognába összehívott általános rendi káptalanon. Az 1221. évi
bolognai általános káptalanon Domonkos rábízta a lombardiai rendtartomány
vezetését, amelynek akkor a legtöbb kolostora volt. Röviddel Jordán bolognai
hivatalba lépése előtt halt meg Domonkos. A tartomány vezetésében Jordán
annyira bevált, és ezen túlmenően akkora csodálatot keltett a testvéreiben,
hogy a Párizsban tartott 1222. évi általános káptalanon magister genaralisszá
választották.
Valamely
közösség az első időben írásba foglalt alkotmány és törvényalkotás nélkül is
fennállhat; csakhamar megmutatkozik azonban annak szükségessége, hogy rögzítsék
az utódokat is kötelező külső kereteket. Ennek felismerése alapján építette ki
Jordán a rend szervezetét. Vezetése alatt a rend mindinkább elterjedt: a
domonkosok két tanszékhez jutottak a párizsi egyetemen, misszionáltak a
szaracénok között és a pápai Kúria szolgálatába léptek. Jordán tudta annak
jelentőségét is, hogy mit jelent az első nemzedék példája a későbbi
évszázadokra, ezért megírta A prédikáló rend kezdeteinek könyvét. Ennek
előszavában ez áll: ,,Hogy megszülető és felnövekvő fiaink ne legyenek
tudatlanságban a rend kezdeti alapjairól... Ezért, Krisztusban szeretett
testvéreim és fiaim, fogadjátok olyan tisztelettel a következőket, ahogy
összegyűjtöttem, és hevüljetek testvéreink első szeretetének buzgó
utánzásában!''
Jordán
nem a ,,zöld asztal'' mellől vezette a rendet. Beutazta egész Európát.
Egyéniségéből rendkívüli vonzóerő áradt ki. Olyan sok tanárt és tanítványt
vonzott magához, hogy amíg a rend generálisa volt, a kolostorok és tagjaik
száma megtízszereződött. Ezernél több jelentkezőt vett fel a rendbe.
Mindenekelőtt az egyetemi városokat kereste fel. A rend krónikása, Fracheti
Gellért (1195--1271) írja: ,,Gyakran töltötte a negyvennapos böjti időt
Párizsban vagy Bolognában. Amikor itt tartózkodott, a konvent éppenséggel
valami méhkaptárhoz hasonlított; nagyon sokan léptek be ugyanis a rendbe, és
sokakat küldött innen az egyes tartományokba. Alig érkezett meg, tüstént sok
szerzetesi ruhát készíttetett, mert bízott Istenben, hogy testvéreket vehet
fel. Elég gyakran a vártnál is többen kérték felvételüket a rendbe, úgyhogy nem
lehetett fellelni elegendő szerzetesi ruhát.'' E jelentkezők közül a
legismertebb Nagy Szent Albert (lásd: A szentek élete, 659. o.).
A rend
terjesztéséért és a rendi szellem elmélyítéséért végzett fáradozásai mellett
sem feledkezett meg a kereszténység nagy gondjairól. Magas állású
személyiségekkel is mert nyíltan beszélni. Egyszer összetalálkozott II. Frigyes
császárral: ,,Felség, tisztségem miatt sok tartományban megfordulok, és egy
kissé csodálkozom azon, hogy Ön nem kérdezi meg, mit beszélnek az emberek.'' A
császár így válaszolt: ,,Mindenütt vannak embereim, és tudok mindenről, ami a
világban történik.'' Jordán válasza ez volt: ,,Az Úr Jézus Krisztus is tudott
Istenként mindent, mégis megkérdezte a tanítványaitól: ,,Kinek tartják az
emberek az Emberfiát?'' Ön csak ember, és nem tud némely dolgot, amit Önről beszélnek,
amit pedig üdvös volna tudnia. Azt beszélik Önről, hogy elnyomja az Egyházat,
Róma döntéseit megveti, jóslatokra hallgat, a jó tanáccsal nem törődik, hogy
figyelembe sem veszi Krisztus helytartóját, aki lelki ügyekben Önnek is ura.
Mindez nem tesz jót az Ön személyének.''
A
domonkos rend célja kettős: az Istennel való benső találkozás és az Isten
országáért végzett külső munka. Az Istennel való kapcsolat az apostoli
tevékenység feltétele és alapja. Amint Domonkos is a tettek nagy embere volt,
mert nagy imádkozóként állt Isten előtt, úgy Jordán erőforrása is nagy
istenszeretetében rejlett. Állandóan áldásért könyörgött, és imát kért
munkájához. Megragadók Bolognába, a Szent Ágnes kolostor nővéreihez írt
levelei, amelyek a segítő imádságért való háláját tanúsítják. Ezekben a
levelekben olyan tiszta jámbor magatartás nyilatkozik meg, amelynek súlypontja
nem a rendkívüliben, a természet dolgait meghaladóban nyugszik. Jordán inkább a
józan és értelmes mérsékletet tartotta fontosnak, elsősorban pedig a vallási
életben: ,,Aki vándorol, óvatosan jár ide-oda, nem mászkál figyelmetlenül, nem
futkos mohó izgatottsággal és vigyázatlan hevességgel. Mindenekelőtt attól
félek, hogy vannak köztetek néhányan olyanok, akik figyelmetlenül és mérték
nélkül tüsténkednek szertelen vezeklő lelkülettel, virrasztásokkal vagy
rendkívüli böjtökkel, avagy hasonló jellegű egyéb olyan szigorúságokkal,
amelyek elviselhetetlenek gyenge testetek számára. Meredek és szűk az életre
vivő út, és nagy vigyázattal kell rajta járni, hogy se hanyagságunkkal jobbra,
se túlzó vezeklésünkkel balra le ne térjünk róla. Az utóbbitól féltelek
benneteket mégis a legjobban, mert ha oktalanul kívánjátok sanyargatni
testeteket, az ellenkező végletbe estek, úgyhogy elakadtok az Úrnak az örök
nyugalomra vivő útján. Vigyázz magadra, hogy lelki bágyadtság vagy testi
gyengeség el ne vegye testedtől a jócselekedet lehetőségét, lelkedtől a
feszítőerőt, felebarátodtól a jó példát, Istentől a dicsőséget, és el ne
hatalmasodjon benned mindaz a rossz, ami a mértéktelenségből származik. A testi
vezeklés csak kevéssé hasznos, s a virrasztásban, böjtben és sírásban könnyen
túl lehet lépni a helyes mértéket. Az erények viszont, az alázatosság és
türelem, szelídség és engedelmesség, szeretet és szerénység sohasem növekedhetnek
túlzott mértékben.''
Szász
Jordán élete és munkássága világosan megmutatja, hogy ő lett az a
kristályosodási pont, amelyre a fiatal rendnek az egyetemes kibontakozás akkori
szakaszában szüksége volt. Az ő vezetése alatt nemcsak a rend külső szervezete
haladt a kibontakozás felé, hanem belső fejlődése is hatalmasan előrelendült, s
ez a prédikáló rendet a lelkipásztorkodás és a teológiai tudomány jelentős
tényezőjévé tette az egész kereszténységben.
Tiszteletét 1826-ban hagyták jóvá.