TISZTELETREMÉLTÓ KELEMEN DIDÁK
*Baksafalva (ma: Kézdialmás), 1683. +Miskolc, 1744. április 21.
A Felső-Tiszavidék apostola, P. Kelemen Didák az erdélyi Baksafalván született,
egyszerű falusi családban. A keresztségben a Sámuel nevet kapta. Tizenhárom
éves volt, amikor a minoriták gimnáziumot nyitottak szülőfaluja közelében,
Kézdivásárhely külvárosában, Kántán. Szülei ide íratták be Sámuelt, aki első
nagy példaképeit az iskola tanáraiban találta meg. Gimnáziumi tanulmányai
végeztével fölvételét kérte a rendbe, ahol mint szerzetes a Didák nevet kapta.
A magyarországi minoriták eperjesi főiskoláján új látóhatár nyílt meg a tanulni
vágyó székely fiú előtt. A tanárok (köztük többen a lengyel, olasz vagy német
provinciából) a bécsi, krakkói egyetemeken, illetve a római Szent Bonaventura
kollégiumban nyerték képzésüket. Didák testvér a bölcseleti és hittudományi
tanulmányok után megszerezte a Magister S. Theologiae oklevelet. Közben
1704-ben, 21 éves korában letette a szerzetesi fogadalmakat, s 1708-ban pappá
szentelték.
Mint új pap, továbbra is Eperjesen maradt, és a növendékek felügyelője lett.
Úgy indult, hogy tudományos munkában, tanári katedrán fogja kamatoztatni
képességeit, elöljárói azonban 1710-ben házfőnöknek küldték Nagybányára.
Mindössze 27 éves ekkor; el sem érte a szabályok által meghatározott életkort,
de elöljárói nagyon bíztak benne.
A nagybányai rendház ez idő tájt siralmas helyzetben volt. A város 1708 óta hol
a kuruc, hol a német csapatok megszállása alatt állt. Mindegyik a maga módján
zsarolta, sanyargatta a megfélemlített lakosságot. A kolostor sem volt kivétel:
tetőzete már az első ostrom idején leégett, földjének termését az ellenség
letarolta, s mivel a város kapuin kimerészkedni egyenlő volt a halállal, senki
sem gondolt a földek megmunkálására. A kurucokat egy-két szerzetes német neve
bőszítette: Zurbrucken Domonkos házfőnököt előbb bebörtönözték, majd télvíz
idején egy szál ruhában kiűzték az országból. Utódát Netterstein Apollinárist
úgy megverték, hogy belehalt sebeibe. Ilyen előzmények után kezdte meg munkáját
az új házfőnök.
Az előzményeket már ismerte, ezek híre eljutott Eperjesre is, de amit a
helyszínen talált, az maga volt a teljes pusztulás. Benn a városban a háborúk
kísérője, éhínség és pestisjárvány; a rend pénztára teljesen üres, a magtárban
egyetlen búzaszem sincs. A templomban és a rendházban katonák tanyáznak, a
rendtagok a városban szétszórtan jólelkű családoknál keresnek menedéket.
Az első kísértés (nem volna-e jobb visszafordulni?) legyőzése után P. Didák egy
életre eljegyezte magát az apostoli munkával.
Azoknál kezdte új küldetését, akiktől mindenki menekült: a pestises betegeknél.
Fölkereste őket, s a ragállyal mitsem törődve odaállt a haldoklók mellé, szelíd
kézzel letörölte homlokukról a hideg verítéket, hűs itallal csillapította
láztól kiszáradt ajkukat, vigasztalta a szenvedőket, előkészítette a nagy útra
a távozókat, és kikísérte a temetőbe az elköltözötteket. Gondja volt az élőkre
is, az éhségtől lázas szemű, rongyokban didergő szegényekre. Sorra járta a
tehetősebbek házait, mindenütt kért, könyörgött, koldult, és mindent
szétosztott a rászorulók között. Azoknak akkor is jutott, amikor ő több napon
át éhezett.
Közben nem tévesztette szem elől feladatát, amiért ideküldték: a rendház
megújítását. Szétszórt társait látogatta, összetartotta. Katonákat kérlelt,
hivatalos személyeknél házalt, a fővezért, a nagy hatalmú Károlyi Sándort is
megkereste, míg végre 1711 októberében visszakapta a rendházat, és társaival
együtt újra megkezdhette a szerzetesi életet.
A rettenetes lelki ínség azonban, amely a háborút követő lelki eldurvulásban
mindinkább érezhetővé vált, nem hagyta nyugodni. Alighogy letelt hároméves
házfőnöki megbízatása, engedélyt kért a szatmári falvakban szétszórtan élő
katolikusok fölkeresésére. A protestáns lakosság ellenségesen fogadta, és
kövekkel, kerítés- karókkal kergette ki a faluból. Didák testvér leült az
útszéli patak partján, kimosta és friss fűvel bekötözte vérző sebeit, aztán
visszatért oda, ahonnan elűzték. Azokat kereste, akiket még Nagybányáról
ismert: a szegények és betegek ajtaján zörgetett. Amikor híre ment, hogy utolsó
darab kenyerét is a legnagyobb szeretettel adta oda az éhezőknek, hogy gondosan
ápolta a ragályos betegeket, akiket házuk népe is messze elkerült: előbb csak
halkan, aztán hangosan is ,,szent ember''-ként kezdték emlegetni. Jósága
megfogta azokat is, akiket prédikációival nem tudott megfogni.
Az Alsó-Szamos vidéke után a Nyírség felé vette útját. A vidék központjában,
Nyírbátorban, valaha temploma és kolostora volt a rendnek, de a háborúk és
vallási villongások folyamán kirabolták, fölégették ezeket. Károlyi gróftól, az
új gazdától elkérte a romos templomot, és itt alakította ki tevékenységének
központját. Közben az 1717-es tartományi nagygyűlésen őt, az alig 34 éves
fiatal rendtagot választották meg tartományfőnöknek.
A nyíri protestánsok háromszor gyújtották rá az újra meg újra fölépített
egyszerű faházat, Didák testvér azonban negyedszer is fölépítette, de most már
iskolát és nevelőintézetet is emelt mellé. Saját fiaikra csak nem gyújtják rá a
házat -- gondolta, és számítása bevált. A gyújtogatás abbamaradt, s a szülők,
akiknek nem tellett arra, hogy a debreceni vagy a pataki kollégiumokban
neveltessék fiaikat, beadták őket a minoriták iskolájába. A gyermekek a legjobb
közvetítőknek bizonyultak: a viszályok és ellenkezések csillapodni kezdtek.
Az új alapítás gondozása közben sem szűnt meg a közeli és távoli vidékek lelki
javán munkálkodni. Bejárta egész Szabolcs megyét, Szatmár, Szilágy és Bihar
határos részeit, templomokat emelt Fehérgyarmaton, Csengerben, Érkeserűn és
Tarcsán, elérte, hogy Nagykároly és Nyírbakta régi katolikus templomai
visszakerüljenek a hívek tulajdonába, helyrehozatta az omladozó besztercei
templomot, s végül megtelepítette a minoritákat Kolozsvárott, Erdély
fővárosában és Szegeden a Felsővárosban.
1725-ben Koháry István országbíró meghívására Pozsonyba indult. Útja a Sajó
völgyében vezetett. Megrendülve észlelte e vidéken a hit romlását: messze tájon
se templom, se pap. A központban, Miskolcon alig húsz család ragaszkodott ősei
hitéhez, de ezek is számkivetettjei voltak a városnak, mert katolikus ember
nemcsak a tanácsba nem kerülhetett be, hanem még iparos sem lehetett, mivel nem
volt olyan céh, amely tagjai közé fogadta volna őket. Didák atya útját
megszakítva, ott nyomban beadványt intézett Borsod vármegye rendjeihez, hogy a
minorita rend kolostort nyithasson Miskolcon. Kérte, adják át neki e célra a
Tetemvár aljában lévő, romokban álló ősi Mária-templomot a hozzá tartozó
területtel együtt, melyen akkor épp vásári bódék álltak. Hároméves huzavona
után -- nem kis mértékben Didák atya prédikációjának hatására, melyet 1728
őszén Pozsonyban, a ferencesek templomában tartott az országgyűlés tagjainak --
a rend 1729 tavaszán megkapta a királyi rendeletet, mely teljesítette kérésüket.
Az építkezés megindultával Didák atya megbetegedett, de továbbra is irányítója
maradt a munkálatoknak. Amikor aztán hosszú hónapok után elhagyhatta a
betegágyat, nyomban visszatért missziós útjaira: most a Tisza menti községeket
járta végig. Prédikált, magyarázta a katekizmust, gyóntatott, misézett és
áldoztatott olyan helységekben, ahol az első török foglalások óta, immár 200
éven át nem láttak katolikus papot. Mindenütt a legszegényebbeket és a
betegeket kereste föl először.
Amikor több éves misszió után visszatért Miskolcra, 1739-ben ismét
pestisjárvány tört ki az országban. Az egri püspök meghívta Kelemen Didákot,
hogy tartson a népnek könyörgő ájtatosságot a vész elmúltáig. A miskolciak
azonban, akik számára már ,,szent ember'' volt, nem akarták elengedni. Didák
atya, aki már két járványt élt át, s látta a nyomukban járó rettenetes anyagi
és erkölcsi romlást, egy egész éjszakán át arcra borulva imádkozott az oItár
előtt, hogy megtudja Isten akaratát. Reggel azt mondta a népnek: ,,Testvérek, Püspök
Atyánk szava szólít, mennem kell. De Egerben sem lesz maradandó szállásom. Ott
sem, itt sem lesz rám szükség e két évben. Sem Miskolcra, sem Egerbe nem fog
betörni a vész...'' Aztán elindult Egerbe, ahol a püspök áldását kérte, hogy
nekivághasson annak az útnak, amely az Alföld járvány sújtotta falvaiba
vezetett. Két éven keresztül lelki és testi orvos volt egyaránt, egyik kezével
az Úr Testét nyújtotta a betegeknek, a másikkal a koldusok koldusaként
gyűjtögetett számukra. Ez volt az utolsó missziós útja. Testi erejét megtörte a
három évtizedes állandó munka, a rengeteg virrasztás, nélkülözés, gyaloglás, s
a testi kényelem állandó hiánya.
Az 1744-es esztendő első hónapjait már betegágyban töltötte. Szellemi
frissességét mindvégig megőrizte, környezetének az utolsó pillanatig
tanácsadója, vigasztalója, lelki irányítója maradt. Április 21-én még utoljára
fölkelt, hogy elnököljön a miskolci rendházba összehívott tartományi
nagygyűlésen a rend generális főnökének megbízására. A háromnapos gyűlést nagy
körültekintéssel, okos tapintattal vezette és zárta be, de ez volt életerejének
utolsó fellobbanása. Négy nap múlva, április 28-án hagyta el a földi létet,
hogy átvegye az Úr kezéből hűséges fáradozásainak bő jutalmát. Élete
szakadatlan munka volt Isten dicsőségére és a lelkek üdvösségére. Egy egész
ország népe hallgatott rá és követte. Azon kívül, amit élőszóval három és fél
évtizeden át annyi hallgatójának lelkébe írt, 13 kötetnyi beszéde, elmélkedése,
imádsága maradt ránk mint egész hitének, tiszta lelkületének Isten előtti
föltétlen hódolatának és felebaráti szeretetének tükre. Nyelvezetén érezni
lehet székely származását. Tudatosan kerülte a korában oly divatos latin
kifejezéseket, sőt a közhasználatú idegen szavakat is megpróbálta megfelelő
magyarral helyettesíteni. Vitázó írásaiban nyoma sincs az előző korok sajátos
támadó hangjának, bántó gúnyolódásának. Egyetlen céljuk: rámutatni, hogy
megismerjék, megismervén pedig megszeressék és kövessék az igazságot. Az
ellentábor híveit nem tekintette ellenségeinek: ,,ellenkező atyafiak''-nak
nevezte, és a szelíd szeretet szavával hívogatta őket.
Életrajzát lelki gyermeke és nagy pártfogója, Károlyi Klára írta meg. Ahol élt
és dolgozott, az öregek ma is áhítattal emlegetik a ,,szent ember''-t. Ez
indította a miskolci minoritákat és a templomukhoz tartozó harmadrendieket
arra, hogy a század elején fölújíttassák a boldoggáavatási eljárást, amit a19.
század eszmeirányzatai elfojtottak. 1939 nyarán Adalberto Topolinski, a rendi
szenttéavatási ügyek általános római kérelmezője el is ment Miskolcra, hogy a
helyszíni szemlét megejtse és az iratokat összegyűjtse. Feladatával végezvén
továbbutazott Lengyelországba, ahová a krakkói bíboros érsek hívta meg Nagy
Lajos királyunk leánya, Hedvig királynő hasonló ügyének kivizsgálására. Amikor
azonban a németek ősszel megkezdték Lengyelország elfoglalását, Topolinski egy
német gyűjtőtáborba került, és ott a magával vitt iratokkal együtt nyoma
veszett. Didák atya boldoggá avatása ennek ellenére folyamatban van.
--------------------------------------------------------------------------------
Szentháromság egy Isten, magasztald föl nevedet
hű Szolgád, Kelemen Didák boldoggá avatásával, melyért alázatosan könyörgünk.
Égi közbenjárására áldd meg mindennapi ügyeinket, és add kegyelmedet, hogy az
élő hit és áldozatos felebaráti szeretet gyakorlásában példáját követve az örök
boldogságot elnyerhessük! A mi Urunk Jézus Krisztus által. Amen. (Ima
a boldoggá avatásért)