Először
avatnak boldoggá keresztény vértanúkat muszlim országban
A tizenkilenc tibhirine-i
vértanút az algériai Oránban avatják boldoggá december 8-án; Angelo Becciu
bíboros, a Szentek Ügyeinek Kongregációja prefektusa mutatja be a szentmisét.
Thomas Georgeon trappista szerzetes, a boldoggáavatási eljárás posztulátora
nyilatkozott a SIR hírügynökségnek.
November
19-én mutatták be Rómában Thomas Georgeon és François Vayne könyvét, amelynek
címe: Egyszerűen
keresztények. A tibhirine-i boldog mártírok élete és üzenete (Semplicemente
cristiani. La vita e il messaggio dei beati martiri di Tibhirine).
Ebből az alkalomból készült a SIR olasz katolikus hírügynökség interjúja a
posztulátorral.
– Milyen
üzenetet hagytak ránk a tibhirine-i vértanúk?
– A
boldoggá avatás egyik üzenete: mindannyian meghívást kaptunk arra, hogy éljük
meg a másságot, vagyis fogadjuk el a másik másságát, még ha nem is osztozik a
hitünkben. A másik ember túl gyakran kelt bennünk félelmet, és az ember jobban
szeret olyanok között élni, akik hasonlítanak rá. De azt hiszem, a mai világban
a különbözőséget ajándékba kapjuk, hogy gazdagítson minket, mert segít, hogy
növekedjünk a saját identitásunkban. Nem veszünk el miatta, hanem lehetővé
teszi, hogy gyökereink – emberi és vallási gyökereink – mélyére menjünk.
– Kik
voltak a vértanúk? Ön tanulmányozta az életüket: bár különbözőek voltak, van
egy olyan szál, amely összeköti őket?
–
Szerzetesek voltak, akik az algériai társadalomban végezték szolgálatukat, az
algériai egyház tagjai voltak, amely egy különleges, csupán 3 ezer főt számláló
egyház egy 99 százalékban muszlim országban. Mindannyian az algériai népnek
szentelték életüket. Sokan közülük biztos pontot jelentettek abban a
városnegyedben, utcában, ahol éltek. Jelen voltak Algéria tragikus éveiben,
hogy ébren tartsák a remény és az emberség kicsiny lángját. És azért, hogy a
végsőkig tanúsítsák a barátságukat mindenekelőtt Krisztussal és a mellettük élő
emberekkel. A vértanúk között van hat szerzetesnővér is, akiket kevésbé
ismernek, mint a tibhirine-i vértanúkat. Lányok nevelésének szentelték az
életüket Algír egyik szegénynegyedében, ki a fogyatékkal élő gyerekekkel
foglalkozott, ki a családok gondjaival. Nagyon egyszerű emberek voltak, akik a
hétköznapokban megélték a kapcsolatot azokkal, akik mások, a muszlimokkal –
hogy szőjék a párbeszéd szálait, nem egy teológiai párbeszéd, hanem az élet
párbeszédének szálait, és ezzel bebizonyították, hogy az együttélés lehetséges
cél.
– És
ezért szerették őket a muszlimok is. Hogyan készül Algéria a boldoggá avatásra?
– Az
bizonyos, hogy a béke kézművesei voltak, volt bátorságuk és vágyuk is arra,
hogy az algériai nép mellett maradjanak akkor, amikor a tragédia átgázolt az
életükön. Az algériai Oránban történő boldoggá avatás egyedülálló esemény az
Egyház történetében: vértanúkat avatnak boldoggá egy muszlim országban.
Egyedülálló esemény az Egyház és Algéria számára is. Elárul valamit arról,
mennyire őrzik ezeknek a boldogoknak az emlékét ma is. A lakosság 65 százaléka
a ’90-es években még meg sem született, de a történetüket ismerik. Például
Oránban, ahol Claverie atya tizenöt éven át volt püspök, még mindig erősen
érezhető a hatása a városon, mert olyan ember volt, aki nemcsak a keresztényekkel
kezdett párbeszédet, hanem mindenkivel, a kultúra, a nevelés világával, a
politikusokkal, és a barátság nagyon erős szálait alakította ki. És a
tibhirine-i szerzetesek emléke is él, akik csendesen voltak jelen az algériai
Atlasz hegység területén. Monostorukba zarándokok százai látogatnak el, 95
százalékban muszlimok. A tanúságtételük provokáció. Mi az elszabadult
individualizmus légkörében élünk, ami arra ösztönöz, hogy mindig előtérbe
helyezzük magunkat, a másikkal való kapcsolatban a saját magunk elismerését
keressük. Ők pedig provokálnak az ingyenességgel, mert teljesen odaadták az
életüket másoknak mint egy ajándékot, és a megbocsátásuk ajándékát is odaadták.
– Hogyan
lehet megbocsátani valakinek, aki a halálodat akarja?
– Christian de Chergé
tanúságtétele napjainkban nagyon fontos, a 20. század
spiritualitásának egyik legfontosabb írása. Ebben ő a megbocsátását kínálja
annak, aki meg fogja ölni. Ezek a vértanúk úgy döntöttek, egészen a halálig
osztoznak az algériai nép sorsában. Abban a döntésben, hogy maradnak, benne
volt az is, hogy meg akarnak bocsátani annak, aki egy napon majd megöli őket.
Gyakran úgy nevezik őket, a remény tanúi, mert az Algériát elárasztó vértenger
közepén a remény kis lángjai voltak, egy jobb jövő reményének lángjai.
1996.
március 26-ról 27-re virradó éjszaka terroristák egy csoportja az algériai
tibhirine-i trappista monostor kilenc szerzetese közül elrabolt hetet, akiket
később kivégeztek – az Emberek és istenek című film az ő
történetüket dolgozza fel. Az eljáráshoz tartozik további tizenkét katolikus
szerzetes ügye, akik 1994 és 1996 között estek áldozatául a terrorista erőszaknak.
Köztük van Clavérie atya, az algériai egyház egyik kimagasló személyisége, Orán
püspöke.