Évközi 33. hét szerda
Tegnap
az egyházaknak írt levelekből olvastunk, ma pedig a Jelenések könyvének egész
világot átfogó szentmiséjében elérkeztünk a Sanctushoz. Látszólag nem több ez,
mint egy ószövetségi Isten-jelenés, valójában azonban az Ószövetség nagy
teofániáinak Jézus Krisztusban való összefoglalása és beteljesítése. A trónból
előtörő villám és mennydörgő szózat a Sínai-hegyi Isten-jelenést idézi, de a
kép fokozatosan kitágul, és az egész teremtés egyetemes hódolatának leszünk
tanúi. Olyan ez, mint egy hatalmas miseprefáció, mely az angyalok és szentek
énekéhez kapcsolódva dicsőíti a teremtő Istent. Rejtetten jelen van a teljes
Szentháromság, hiszen a trónon ülő, az Atya imádása Jézus, a megölt, mégis
örökkön élő Bárány által, a Hét Lángban, vagyis a hétajándékú Szentlélekben
megy végbe.
Nem
is csoda, hogy e kozmikus prefációt a háromszor szent ének zárja, akárcsak a
misében, megvallva, hogy a mindenható Isten az univerzum és a történelem Ura,
aki nemcsak volt és van, hanem eljövendő is. Ez a kifejezés a szentmise
kontextusában a konszekráció pillanatára utal, amikor az oltáron megjelenik a
feláldozott, mégis élő Krisztus, de magában foglalja a végső úrjövet ígéretét
is, ami nem valamikor a távoli jövőben fog bekövetkezni, hanem egy folyamat,
mely tart Jézus feltámadásától egészen a világ végezetéig, a végső
kinyilvánulásig.
Mindenható Urunk, a trónon ülő Isten
Egyszülöttje, hódolattal és bizalommal olvassuk kinyilatkoztatásodat a
szenvedések könnytől áztatott völgyében, ahol annyi sötétség és megpróbáltatás
éri Ádám ivadékait. Add meg, kérünk, kegyelmesen, hogy ne érjük be más
vigasztalással, csak azzal, amely feltárul az isteni vigasztalások könyvében,
melyben benne zsong minden valaha adott isteni kijelentés, melyben feltárul
mindannak az értelme, ami Isten és ember között történt az Éden fájától a
keresztfáig és az utolsó napig, s engedd, hogy a kicsiben hűségesnek bizonyulva
méltónak találtassunk Isten országának örömére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése