SZENT PIONIOSZ vértanú
+Szmirna, 250. március 12.
Életével és halálával példát adott a hithirdetőknek, hogy amit másoknak
hirdetnek, maguk is váltsák tettekre.
Körülbelül egy évszázaddal később született, mint Szmirna szent vértanú
püspöke, Polikárp (lásd: A szentek élete,108. o.), akinek a szelleme élt benne.
Szmirnában működött papként, és nemcsak tanultsága, hanem szerénysége és
életmódja miatt is nagy tekintélyben állt a hitetlenek előtt. A keresztények
pedig apostolukként szerették, mert példamutató buzgósággal fáradozott azon,
hogy a lelkeket megnyerje Krisztusnak. Vértanúságáról a közösségének egy tagja
által szerkesztett tudósításában ez áll: ,,Pioniosz vértanút mindenki másnál
jobban megilleti maradandó emlékezésünk. Amíg élt ugyanis, sokakat megtérített
a tévutaikról. Úgy tevékenykedett közöttünk, mint egy apostol. Amikor végül
magához hívta az Úr, vértanúságában hagyta nekünk hátra a végrendeletét
folytonos oktatásunkra, és ebben őrizzük meg most is tanításának emlékezetét.''
Decius császár uralkodása alatt, a 3. század közepén éhínség uralkodott
Szmirnában; az okát nem ismerjük. Pioniosz más hívőkkel együtt Istenbe vetett
bizalommal viselte el, a pogány lakosság azonban nyíltan zúgolódni kezdett, és
kenyérért kiáltozott. Ebben a hatóságok számára is nehéz helyzetben a város
elöljárósága megkezdte a keresztényüldözés színjátékát. Jó alkalmat
szolgáltatott hozzá Decius császárnak a keresztények ellen kiadott, hírhedt
dekrétuma. Eszerint minden polgárnak azzal kellett bebizonyítania az állam
iránti hűségét, hogy egy meghatározott órában megjelenik a templomban, és áldozatot
mutat be az állam isteneinek. Aki ellenszegült, azt megbüntették.
Pioniosz álmában előre látta, hogy rá és néhány bizalmasára letartóztatás vár.
Valami hasonlót cselekedett tehát, mint egykor Agábusz próféta Cézáreában,
amikor Pál apostol elfogatását megjövendölte (ApCsel 21,10): Pioniosz fogott
három kötetet, az egyiket a nyakára tette megkötözésének jeleként, a másik két
kötéllel jelezte a nála tartózkodó két keresztény, a jámbor Szabina asszony és
egy bizonyos Aszklepiádész megkötözését. Azt akarta ezzel kinyilvánítani, hogy
elhatározták: inkább mennek megkötözötten a börtönbe, mint hogy áldozzanak a
bálványoknak. Egész éjszaka közösen imádkoztak, másnap reggel, február 23-án
pedig megünnepelték Szent Polikárp emléknapját. Mialatt magukhoz vették a
,,szent kenyeret'', embereivel együtt hirtelen előttük termett a pogány templom
századosa, Polemon. ,,Természetesen ismeritek a császár dekrétumát -- mondta
nyersen --, amely megparancsolja, hogy áldozzatok az isteneknek.'' Pioniosz
lakonikusan válaszolt rá: ,,Ismerjük Isten parancsait, amelyek arra köteleznek
minket, hogy egyedül őt imádjuk.'' Polemon: ,,Gyertek hát velem az agorára! Ott
majd más belátásra juttok.''
A templomok és kormányzósági épületek által körülvett agora, a piactér volt
minden polgár, nem utolsósorban minden naplopó találkozási helye. Eredetileg az
agora a népgyűlések, és különösen a független polgárság ítélkezéseinek a helye
volt. Ha Polemon Pionioszt és társait az agorára vezette, és ott valamiféle
törvénykezési gyűlést rendezett, az nyilván annak emlékezetéül történt, hogy a
nép eredetileg részt vett az igazságszolgáltatásban. Polemon meg akarta
félemlíteni foglyait a kíváncsi tömeg könnyen kihívóvá váló tüntetésével. A
helyet csakhamar meg is töltötte a semmittevők sokasága.
Polemon középre állította a három foglyot, és szenvedélyes hangon szólt
hozzájuk: ,,Jó lenne, Pioniosz, ha ti is -- mint annyian mások --
engedelmeskednétek és áldoznátok, hogy megmeneküljetek a büntetéstől.''
Pioniosz, a nép igehirdetője megragadta ezt az egyedülálló alkalmat, hogy
betöltse feladatát; kitárta kezét annak jeléül, hogy beszédet akar tartani, és
sugárzó arccal szólt hallgatói lelkiismeretéhez. Rámutatott, hogy ők is ítélet
alatt állnak, Isten ítélete alatt, amely alól egyetlen ember sem vonhatja ki
magát. A tömeg meghallgatta intelmeit. ,,Nézzétek -- mondta --, itt ugyanaz
valósul meg, mint a paraszt szérűjén, aki gabonáját lapátolja. Ha a magot
lapáttal megforgatja, a könnyű pelyvát a leggyengébb szellő is tovasodorja, és
egyedül a mag marad vissza.'' A kíváncsi bámészkodók bizonyára megértették,
hogy őket gondolja eme értéktelen pelyvának. Ilyen és más hasonlatokkal akarta
Pioniosz -- mint egykor Jézus -- ráébreszteni a közömbös tömeget arra, hogy ők
azok, akiknek félniök kell az ítéleten az elvettetéstől. Arról, aki eljön majd,
hogy megítéljen eleveneket és holtakat, ezt közölte:
,,Hűséges maradok Mesteremhez, és inkább meg akarok halni, mint hogy a szava
ellen szóljak; életre-halálra harcolok azért, hogy meg ne hamisítsam azt, amit
tanultam és amire másokat is tanítottam.''
Mialatt Pioniosz ilyeneket és még sok egyebet is mondott, feszült csend
uralkodott hallgatói között. Nyilván mindnyájukra nagy hatást gyakorolt,
alapjában véve azonban mégsem adott hitelt senki a szavainak. Sokan úgy érezték,
hogy megragadja őket ennek a hitvallónak a személyisége, és így beszéltek
hozzá: ,,Higgy nekünk, Pioniosz, mi szeretünk téged. Már csak nagy érdemeid, a
szíved jósága miatt is életben kell maradnod. Olyan szép élni, és nézni a
fényt!'' Pioniosz pedig így válaszolt nekik: ,,Bizonyos, hogy ez az élet szép,
de még szebb az az élet, amely után mi, keresztények vágyakozunk. A fény is
szép, de annak a fénynek van csak igazi ősszépsége, amelyre nekünk kilátásunk
van! Bizonyos, hogy szép az egész világ, és mi valóban nem azért vagyunk, hogy
menekülő ellenségekként, vagy Isten műveinek a megvetőiként haljunk meg; vannak
azonban magasabb rendű javak is, amelyekkel szemben mindez csak csekélység.''
Amikor a némán mellette álló Szabinának a kihallgatás alatt egyszer mosolyognia
kellett, Polemon megbotránkozva késztette szólásra: ,,Nevetsz?'' -- ,,Igen --
válaszolta amaz elfogulatlanul --, Istennek így tetszik. Keresztények vagyunk,
és akik Krisztusban hisznek, bizakodóan tudnak nevetni, és vég nélkül örvendeznek.''
Erre megfenyegették: ,,Olyan dolgokat kell még vállalnod, amik aligha lesznek
kellemesek számodra; azokat a nőket, akik nem akarnak áldozni, nyilvánosházba
viszik.'' -- Nem tudjuk, mi történt vele; az akták nem közölnek többet róla.
A per befejezetlen maradt, a három foglyot pedig börtönbe vetették, ahol a
börtönőrök súlyos zaklatásait kellett kiállniok. Pár nappal később ismét
megjelent Polemon néhány kísérőjével együtt, és közölte a foglyokkal, hogy
püspökük, Euktemon mégiscsak áldozott az állam isteneinek. ,,Térjetek végre
észre!'' -- kiáltott követelően az erőszakos százados.
Pioniosz most is szilárd maradt, és tiltakozott Polemon önkényessége ellen,
mivel nem lett volna szabad neki a már letartóztatott foglyokkal szemben
semmiféle kényszert alkalmaznia. Ennek ellenére Polemon erőszakkal a templomba
vitette Krisztus hitvallóit. A piactérre érve Pioniosz és társai a földre
vetették magukat, így akarták megakadályozni, hogy behurcolják őket a
templomba. Egyesült erővel mégis bevonszolták őket az oltár elé; ott koszorút
tettek a fejükre, amilyent az áldozatot bemutatók szoktak hordani, ők azonban
ledobták koszorúikat. A végrehajtó hivatalnok, aki készenlétben állt az
áldozati hússal, ezután nem is mert hozzájuk közeledni, és mindenki szeme
láttára egyedül ette meg a húst. Ők pedig hangosan kiáltották:
,,Keresztények vagyunk.'' Kegyetlen bántalmazások közepette visszavitték őket a
tömlöcbe, s ott együttesen adtak hálát Istennek, amiért mellettük állott
kegyelmével, és további állhatatosságra buzdították egymást.
Időközben Szmirnába érkezett a prokonzul, és megkezdte a hivatalos
kihallgatást. Amikor Pioniosz most is megtagadta, hogy áldozatot mutasson be az
állam isteneinek, megkínozták és vaskarmokkal tépdesték. A kegyetlen
bántalmazás alatt még egyszer megkérdezte a prokonzul: ,,Áldozol?'' Pioniosz
válasza: ,,Nem.'' A prokonzul: ,,Fontold meg, mielőtt válaszolsz! Vond
vissza.'' Pioniosz: ,,Nem.'' -- ,,Miért rohansz a halálba?'' -- ,,Nem a
halálba, hanem az életbe.'' Erre a prokonzul kihirdette az ítéletet: ,,Mivel
Pioniosz bevallotta, hogy keresztény, elevenen el kell égetni.''
A stadionban Pioniosz kinyújtózkodott a cölöpön, és engedte, hogy odaszegezzék.
Utoljára szólította fel a végrehajtó hivatalnok: ,,Vond vissza! Akkor
eltávolítjuk a szögeket.'' Ő azonban hálatelten mondta: ,,Ideszegeztek,
érzem.'' Majd hozzáfűzte: ,,Gyorsan meg akarok halni, hogy annál hamarabb
feltámadhassak.''
Az ókeresztény tudósítás magyarázóan teszi hozzá: ,,Ezekkel a szavakkal
tanúságot tett a holtak feltámadásáról.'' A feltámadás volt ugyanis az
ókeresztény örömhír egyik fő tárgya; és így Pioniosz utolsó szava is
igehirdetés volt. Miután hittel kimondta, máris átölelte az örök üdvösség.