Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. március 12., szombat

Tebesszai Szent Maximilián vértanú



Ha kenyeret adsz, az éheznek, felragyog világosságod.



2011.03.12. szombat



Víz korunk számára.



Víz nélkül nincsen élet. Hatalmas bolygók, még nagyobb állócsillagok milliói vesznek bennünket körül a világűrben. Tele vannak különféle fontos és értékes anyagokkal. Itt, a mi földünkön egyre fogynak a fémek. A vas minden építkezésben, betonútban, szerszámainkban benne szerepel. A vasutak irdatlan mennyiségű vasat igényelnek. Mennyi mást, pl. aranyat remél a földhözragadt szegény ember. Aztán küldi a szondáit: honnét, hogyan lehetne könnyebben ideszállítani. Ha fent fejtünk, ott emberéletünk egyik legnagyobb szükséglete a víz. Inni is, hűteni is igényeljük. Kevés szonda hoz ilyen jó hírt. Van a bolygón víz is bőven. A földön is fogytán van az édesvíz. Az ügyeskedők már kikutatták, hol vannak komoly tartalékok. Igyekeznek ezeket a tározókat felvásárolni. És vannak lelkiismeretlen gazemberek, akik népük ivóvízét eladják suba alatt, vacak előnyökért. A víz a kegyelemnek, a lelkiélet nélkülözhetetlen eszközének is hordozója. Szükség van rá tehát a vallásos életben is. Növényvilágunk, saját testünk anyagi szervezete is sok-sok vizet igényel. Felmerül a kérdés nálunk is immár egyre gyakrabban, mint az ószövetségi választott népben, amikor a sivatagban vándoroltak: Lehet-e vizet fakasztani ebből a sziklából? Kénytelenek voltak Istenhez fohászkodni, és amikor habozás nélkül hinni tudtak Isten jóságában, kaptak is vizet bőségesen. Akár ivóvízről, akár kegyelmekről van szó, igen fontosak a lelkiélet forrásait gondozó papok. Őket bízta meg Urunk Jézus, hogy az emberek imáit hozzá irányítsák, lelkesítsék őket, hogy ne féljenek, Jézus lehetőségei sosem fogynak ki. Ő élő vizet kínál ingyen minden szomjasnak. Éljünk a felajánlott jóval!

Elmélkedés a Család évében LXI.



Elmélkedés a Család évében
II. János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LXI.



Az idősekhez intézett levelében a Szentatya külön kiemeli, hogy a kortársaihoz beszél, és szentírási példákkal (Ábrahám, Sára, Mózes, Tóbiás, Zakariás, Simeon, stb.) illusztrálja, hogy a hosszú életet kezdettől fogva Isten áldásának tekintették, s az öregkor nem jelent feltétlenül tétlenséget, feladat nélküliséget. Az öregkor „az emberi érlelődés döntő korszaka és az isteni áldás kifejeződése… A korban előrehaladott emberek segítenek abban, hogy több bölcsességgel szemléljük a földi adottságokat… Az öregek a közös emlékezés fenntartói, s így kiváltságos értelmezői azon közösségi eszmék és értékek összességének, melyek hordozzák és irányítják a társadalomban az együttélést” – írja a pápa, s meggyőződéssel vallja: „az öregemberek iránt érzett tisztelet és szeretet hozzátartozik az igazán emberi civilizációhoz.” Az idősekhez írt levelének idején – 1999-ben – II. János Pál már súlyos beteg volt, folyamatosan gyötörték a fizikai fájdalmak. Mélységes empátiával fordul hasonlóan sokat szenvedett sors- és kortársaihoz. Levelében kitér az eutanáziára is, egyértelműen elutasítva annak lehetőségét. Emlékeztet rá, hogy az erkölcsi törvény a „túlbuzgó gyógyításról” való lemondást hagyja jóvá, „és csak olyan kezelést igényel, amely az orvoslás normális követelményeihez tartozik. Az eutanázia azonban mint a halál közvetlen előidézése egészen más! Tekintet nélkül a körülményekre és a szándékokra, önmagában rossz cselekedet, az isteni törvény és az emberi személy méltóságának semmibevétele" II. János Pál figyelmeztet: az öregkor éveit azzal az érzülettel kell végigélni, mellyel az ember teljes bizalommal ráhagyatkozik a gondviselő és irgalmas Isten kezére. Kortól és egészségi állapottól függetlenül mindenki számára reményteliek lehetnek a Szentatya azóta is sokat idézett sorai: „… nagy békességet érzek, ha arra a pillanatra gondolok, amikor az Úr majd magához szólít: az életből az Életbe!”
Az örök emberi értékeket felmutató és azok mellett egyértelműen kiálló négy levelet elolvasva felidéződhet bennünk, hogy II. János Pál egyszer így válaszolt az őt bíráló újságíróknak: „Talán részben igazuk van, elég konzervatív vagyok, de az alapvető igazságokat, mint a család szentsége, az élethez való jog a fogantatástól a halálig, nem a korszellem határozza meg”. (Szent István Társulat, 2011.)

2011. március 11., péntek

Cordóbai Szent Eulogius vértanú püspök



Ha segítségül hívod az Urat, ezt mondja: Itt vagyok!



2011.03.11. péntek



Kivezetni a sivatagból.



A teremtés első fázisában az anyag rettenetes hőfokon izzott. Mózes látomása szerint Isten kegyelme őt a föld felszínére állította. A sötétség teljes volt. A föld mostani vízkészlete utolsó cseppig gőzként lebegett, betakarva a felszínt. Amikor sokkal később lehűlt a földfelszín, kialakultak a felszíni viszonyok: hegyek, völgyek, folyók, tengerek, majd a föld anyaga lassan porlani kezdett. Isten ilyen elporladt helyen ültette a paradicsomkertet. Négy folyó öntözte, közülük kettőt ma is ismerünk: Tigris és Eufrátesz. Az első emberpárt a virágos, bokros, gyümölcsös kertbe helyezte. A bűn egyik büntetése volt, hogy a kertet körülvevő terméketlen sivatagba kellett vissza menniük. Napjainkban az emberi gondatlanság következtében egyre szaporodnak a sivatagok, zsugorodik a termőfelület. Sajnálatos, hogy vannak lelki-sivatagok is. Terméketlen, boldogtalan, jövőtlen lelkivilág. Szentséges atyánk szerint: „a szegénység, az éhség és a szomjúság sivatagja, az elhagyottság, az egyedüllét, a tönkretett szeretet sivatagja. Van Isten sötétségének és az emberi lélek kiüresedésének is sivatagja”. A fizikai élethiányt is nehéz visszafordítani, a lelkit sem könnyebb. Ez utóbbiak javítása, majd megszüntetése a papság feladata. A víztelenséget pótolni a lélek sivatagában Isten kegyelmével lehetséges. A kegyelmek hivatásos közvetítője a pap. Tanítóként feltárja a helyes ismereteket Istenről, emberről, kettőjük viszonyáról, örök életről, tökéletes boldogságról. Megmutatja a lehetőségeket, elindítja a vágyakat, az első lépéseket a kibontakozás útján. Aztán gondozza a lélek virágoskertjét tökéletesítéssel, időnként bűnbocsánattal. Felhívja a figyelmet a szentek koszorújára: ők is emberek voltak, de kapcsolatba léptek Jézussal, az Egyházzal, közösségükbe vonták Isten szétszórt gyermekeit, és így egyre elevenebb lett a kegyelmi élet, amely az igazság és szeretet világát, Isten országát telepítette a lelki sivatag helyére.

Elmélkedés a Család évében LX.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LX.



József felismeri testvéreit.



Sokféle nemzet fiai érkeztek Egyiptomba, hiszen messze környéken éhezett mindenki. József jó alkirály volt, kikötötte, hogy külföldieknek csak az ő engedélyével szabad búzát eladni. Amikor testvéreit beküldték hivatalába, azonnal felismerte őket, a testvéreinek azonban eszük ágába sem jutott, hogy József, a testvérük ez a nagy úr. József örült is, szeretett volna híreket hallani apjáról, Benjaminról, de mindenek előtt ki akarta puhatolni, hogy most is olyan gonoszok-e, mint amikor őt eladták? Keményen rájuk förmedt: „Kémek vagytok! Azért jöttetek, hogy lássátok, hol gyenge ez az ország! Azok azt mondták: Nem, uram! Azért jöttek szolgáid, hogy eleséget vegyenek. Mindannyian egy ember fiai vagyunk. békességben jöttünk, semmi gonoszat sem forralnak szolgáid. Ő azt felelte nekik: Nem úgy van az! De azok erősítették: Tizenketten vagyunk mi, szolgáid testvérek, egy embernek fiai, Kánaán földjén, a legkisebb az apánknál van, a másik pedig nincs többé. Ő azonban azt mondta: Úgy van, ahogy mondtam: Kémek vagytok! Mindjárt próbára is teszlek titeket!”(Ter 42,9-15) Előbb három napra börtönbe záratta őket. Aztán felajánlotta nekik, hogy egyikük maradjon börtönben, a többiek vigyék haza a családnak a búzát, aztán hozzák el öccsüket. Rúben szemrehányóan mondta: mikor öcsénket eladtátok, nemde megmondtam, ne bántsátok! Íme, felelni kell érte! Erre József elfordult, sírt. Végül haza engedte őket. Otthon felfedezték, hogy minden zsákban ott van a búza ára. Elmesélték a nagyúr kikötését, hogy csak Benjaminnal térhetnek oda vissza, ha a gabona elfogy. Jákob azonban erről hallani sem akart. Amíg a búza el nem fogyott, nem volt nagyobb gond.

2011. március 10., csütörtök

Elmélkedés a Család évében LIX.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LIX.



A vezeklés első útja.



Jákob akarva-akaratlanul keveredett bele négy feleség gyűrűjébe. Isten azonban –mint korábban oly sokszor -, elfogadta az emberi „besegítés” epizódjait, és felhasználta azokat a maga örök terveinek valóra váltásához. A sértődések és kiengesztelődések szövevényéből bontakoztak ki a nagyvonalú eredmények. Így történt ez Jákob családja életében is. Ábrahám unokája vérig sértve ápolta bosszúját öccse, Jákob ellen. Mire azonban Jákob hazaérkezett, tizenegy fiával, négy feleséggel és rengeteg lábasjószággal, már csak legyintett öccse félelmére és nagyvonalú ajándékára is ez volt a megjegyzése: Van nekem is mindenem. El kellett jönnie Jákob fiainak életében a családi kibékülésnek. A hét bő esztendő alatt erősödtek a családi gazdaságok. Egyiptom magtárai sokasodtak-. A lakosok mit sem sejtve mosolyogtak, amikor munka nélkül is bőven volt kenyér, és megérte a fáraó raktáraiba beszállítani a garmada bőséget. Úgy sem lesz felhasználva soha a raktárkészlet, hiszen már milyen régen csak terem, csak terem az áldott búzaszál.Jött azonban a nyolcadik év! Üres kalász még csak akadt, de termés semmi. Ijedten vonult a nép a fáraóhoz: „Ő azt felelte nekik: Menjetek Józsefhez, s amit ő mond nektek, azt cselekedjétek. Amikor aztán súlyosbodott az éhínség Egyiptom egész földjén, József megnyitotta az összes gabonatárolót, és adott az egyiptomiaknak, mert őket is sújtotta az éhség. Erre minden ország Egyiptomba ment, hogy eleséget vásároljon Józsefnél, mivel az éhínség egyre súlyosabb volt az egész földön. Amikor aztán Jákob meghallotta, hogy Egyiptomban lehet kapni eleséget, azt mondta fiainak: Miért késlekedtek? Azt hallottam, hogy Egyiptomban lehet kapni gabonát; menjetek le, vegyetek, amennyire szükségünk van, hogy életben maradjunk, és el ne pusztítson bennünket az ínség. Lement tehát József tíz testvére, hogy gabonát vegyen Egyiptomban. Benjamint azonban, József testvérét, otthon tartotta Jákob. Azt mondta a testvéreinek: Nehogy valami baja történjen az úton!”(Ter 41,55-42,4) Elővigyázat, Jákob nem felejt.

Ogilvie Szent János vértanú szerzetes



Eléd adtam ma az életet és a halált, az áldást és az átkot.



2011.03.10. csütörtök



Hiteles Krisztusok.



A modern ember úgy hitte sokáig, hogy ő fontos a vezetői számára. Súlyosan csalódnia kellett. Rá kellett döbbennie, hogy csak arra a vezetőre számíthat, akiben Krisztus él. Aki Jézus Krisztust hordja szívében, elveiben, egész életében. A civil síkon ilyet ritkán található. Sokan akarnak népet képviselni, de kevesen vállalják, hogy csak azért élnek, hogy a rájuk bízottakat szolgálják. Büszkén hordják a miniszteri méltóságot és a vele járó jövedelmeket, de soha eszükbe nem jut, hogy a miniszter latin szó keményen és félreérthetetlenül szolgát jelent. Ha civil síkon meg is csúfolják küldetésüket, ha ők meg is engedik maguknak, hogy választási ígéreteiket ne tartsák meg, akkor sem menekülhetnek, meg a számonkéréstől. Legkésőbb a haláluk után Isten nagyon keményen számon kéri rajtuk, szolgák voltak-e valóban? A papságot nem a hívek választják, hanem Egyháza közbejöttével Jézus Krisztus. Legfőbb elszámoltatónk nekünk Isten. Aki kiadja a munkát, ellenőrzi, vajon legjobb tudásunk és lehetőségünk szerint hajtottuk-e végre megbízatásunkat, a szerint minősít bennünket. Számára csak az a megbízható, hiteles szolga, akit a fegyelem és a szeretet tesz hitelessé. De nemcsak a civil világ visszáságai miatt kell nekünk, papoknak, mindent megtennünk, hogy hiteles emberekként hitelesen képviseljük Urunkat, Jézus Krisztust, de elsősorban a meghívónkért állnunk kell a szavunkat. Jézus azért jött a földre, hogy mindeneket megújítson. Micsoda felemelő érzés hallgatni Jézus szavait:„Ti vagytok a föld sója. De ha a só ízetlenné válik, mivel sózzák meg? Semmire sem jó többé, mint hogy kidobják és eltapossák az emberek. Ti vagytok a világ világossága. Nem lehet elrejteni a hegyre épült várost. Lámpát sem azért gyújtanak, hogy aztán a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra, hogy világítson mindenkinek, aki a házban van. Úgy világítson a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jótetteiteket, és dicsőítsék Atyátokat, aki a mennyben van”. (Mt 5, 14-16)

2011. március 9., szerda

Elmélkedés a Család évében LVIII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LVIII.



Boldog férj és édesapa.



„A király azután így szólt Józsefhez: A fáraó én vagyok, de a te parancsod nélkül se kezét, se lábát ne mozdítsa senki Egyiptom egész földjén. Új nevet is adott neki, és elnevezte Szafanet Fáneknek, (ami Világszabadítót jelent), és feleségül adta neki Ászenetet, Putifárnak, a heliopoliszi papnak a lányát”. (Ter 41,44-45) Sokkal szimpatikusabbnak tűnik ez a jelenetsor, mint sok modernebb történet: a fáraó nagyúr: két tisztviselőjét a legvadabb börtönbüntetéssel sújtja, látszólag nem törődik velük. Aztán történik valami. Egyiket azonnal visszahelyezi előbbi munkakörébe pohárnoknak, a másikat felakasztatja. Aztán elfogadja visszavett szolgája döntő ötletét, hogy álmát biztonsággal fejtse meg! Figyel, lát, ért mindent. Helyettesévé teszi az Isten küldöttét. Elfogadja tanácsait. Kezdeti vele a hatalom gyakorlását, de a felkészülést is: az ORSZÁGA NÉPÉNEK és A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOKNAK MEGMENTÉSE A CÉL. Meggazdagszik maga is. Ez a zseniális idegen remek ember, biztosítani kell számára a teremtő által kigondolt környezetet: a hozzávaló feleséget, a gyerekeket a családot. Idegen- új hazájában nem ismer senkit. A király maga választ neki asszonyt. És ők mind mellette voltak már az öröm esztendőiben, jelezve, hogy a család nem nyűg, hanem Isten ajándékának a teljessége itt a földön. Amit még nem is sejtett, hogy elvesztett édesapja hozzá kerül, ő, a fia mentheti meg az egész család életét, és amikor apja halni készül, nem őt, Józsefet áldja meg, hanem térdére ültetve fiának fogadja unokáit. Teljes lesz öröme.

Hamvazószerda



Szíveteket szaggassátok meg, úgy térjetek meg.



2011.03.09. szerda



Az átalakulás útja.



Egyetlen ember sem születik üdvösségre készen. Az üdvösség feltétele ugyanis az, hogy végre kell hajtanunk Isten nekünk rendelt élettervét. A mennyországba jutás Isten kegyelméből adódik, de a mennyei boldogság bőségét Isten igazságosan méri, a szerint, hogy mennyi jót tettem Isten terveinek megfelelően. Mivel az embernek van saját értelme és akarata, azért tudunk vagy tudnánk mi is terveket készíteni Istentől függetlenül. Ő azonban azt akarja, hogy az Ő másokat kiszolgáló szeretet-tervét hajtsuk végre. „Arról ismerjük meg, hogy szeretjük Isten szülötteit, ha Istent szeretjük és parancsait teljesítjük” (1Jn 5,2) Ehhez kell földi életünkben átalakulnunk. Ez az átalakulás szenvedéssel jár. Azt is fel kell ajánlanunk a cél, a lélekmentés érdekében. Jézus teljes odaadást kíván: „Bizony, bizony mondom nektek, ha a földbe hullott gabonaszem meg nem hal, egymaga marad, de ha meghal, sok termést hoz”. (Jn 12,24) a papnak egész életét erre kell felajánlania, hogy sok termést hozzon. Ő nem mindenkiért tudja átadni önmagát. Ezt csak Jézus tehette meg. De a magunk kicsiségében, a magunk kicsi mindenét nekünk is fel kell ajánlanunk. A papot „alter Christusnak”, egy másik Krisztusnak, Krisztus másának is hívják régi idők óta. Ebben is követnünk kell Urunkat. Szentséges Atyánk személyesen részt vett a közelmúlt rengeteg szenvedésében. Igen okosan ajánlja: „a szívünkbe kell fogadnunk világunk nehézségeit, és Krisztussal együtt szenvedve kell átformálnunk ezeket a problémákat, és ez által saját magunkat is. S amilyen mértékben mi magunk átalakulunk, úgy láthatjuk meg Isten országának jelenlétét, és mutathatjuk meg másoknak is” Ez nem könnyű feladat. De annyira sok a gonoszság, és könnyebben foglalja le az emberek szívét, ha bűnösen is, de gazdagon élhet, hogy nekünk, papoknak, példát kell adnunk!

2011. március 8., kedd

XVI. Benedek pápa 2011. év nagyböjti üzenete


Benne temetkeztetek el a keresztségben, és benne támadtatok fel
A Szentatya nagyböjti üzenete


A Szentatya évről évre üzenetet intéz a katolikus hívekhez a nagyböjt kezdetén. XVI. Benedek pápa idei levelét az alábbiakban olvashatják.


Kedves Testvérek!

A nagyböjt, amely a húsvét szent ünnepéhez vezet minket, nagyon értékes és fontos liturgikus időszak az egyház számára, s ennek tükrében örömmel fordulok hozzátok néhány gondolattal, hogy ezt az időszakot kellő elkötelezettséggel éljük meg. Az Egyház közössége, miközben a Jegyesével való végleges találkozásra tekint, amely az örök húsvétban valósul meg, állhatatos imádsággal és buzgóbban gyakorolva az irgalmasság tetteit, fokozottan törekszik a lélek megtisztulására, hogy a Megváltás misztériuma által még bővebben merítsen a Krisztus Urunkban való új életből (vö. nagyböjti I. prefáció).

1. Már megkeresztelésünk napján megkaptuk ezt az új életet, amikor „Krisztus halálának és feltámadásának részeseivé lettünk”, és elkezdődött számunkra „a tanítványság örömteli és felemelő kalandja”. (Homília Urunk megkeresztelkedésének ünnepén, 2010. január 10.). Szent Pál újra és újra rámutat leveleiben arra az egyedülálló közösségre, amely ebben a keresztségi megtisztulásban valósul meg Isten Fiával. Az a tény, hogy a keresztséget a legtöbb esetben gyermekként kapjuk meg, rámutat, hogy Isten ajándékáról van szó: senki sem saját erejével érdemli ki az örök életet. Isten irgalmát, amely eltörli a bűnt és lehetővé teszi, hogy „ugyanazzal a lelkülettel” éljük életünket, „amely Krisztus Jézusban volt” (vö. Fil 2,5), ingyen kapja az ember.

A Népek Apostola a filippiekhez írt levélben kifejezi az átalakulás értelmét, amely a Jézus halálában és feltámadásában való részesedés által valósul meg, és rámutat céljára: „hogy megismerjem őt és feltámadásának erejét, de a szenvedésben is vállaljam vele a közösséget. Így hozzá hasonulok a halálban, hogy ezáltal eljuthassak a halálból a feltámadásra is” (Fil 3,10–11). A keresztség tehát nem csak egy múltra emlékező szertartás, hanem találkozás Krisztussal, aki a megkeresztelt ember egész létét alakítja, az isteni életet ajándékozza neki és őszinte megtérésre hívja, melyet a kegyelem indít el és tart fenn, és ez vezeti majd el Krisztus teljessége életkorának mértékére.

Különleges kapcsolat fűzi a keresztséget a nagyböjthöz, amely alkalmas időszak az üdvözítő kegyelem megtapasztalására. A II. Vatikáni Zsinat atyái az egyház minden pásztorát arra hívták, hogy „minél bőségesebben alkalmazzák a nagyböjti liturgia sajátos keresztségi elemeit” (Sacrosanctum Concilium, 109). Az egyház ugyanis már a kezdetektől összeköti a húsvéti vigíliát a keresztség szertartásával: ebben a szentségben megvalósul az a nagy misztérium, amely által az ember meghal a bűnnek, részesedik az új életből a feltámadt Krisztusban és megkapja Isten Lelkét, aki feltámasztotta Jézust a halálból (vö. Róm 8,11). Ezt az ingyenes ajándékot mindannyiunknak újból és újból fel kell élesztenünk magunkban és a nagyböjt ahhoz hasonló utat kínál fel számunkra, mint a katekumenátus, amely az ősegyház keresztényeinek éppúgy, mint a mai katekumeneknek a hit és a keresztény élet semmivel nem helyettesíthető iskolája: ők valóban úgy élik meg a keresztséget mint egész létüket meghatározó eseményt.

2. Ahhoz, hogy komolyan elinduljunk a húsvét felé vezető úton, és készüljünk az Úr feltámadásának ünneplésére – a liturgikus év legnagyobb és legörömtelibb ünnepére –, mi lehetne megfelelőbb annál, mint hogy hagyjuk, hogy Isten igéje vezessen minket. Ezért az egyház a nagyböjti vasárnapokon felolvasott evangéliumi szakaszok által különösen mély találkozáshoz vezet minket az Úrral. Végigjáratja velünk a keresztény beavatás útjának szakaszait: a katekumenekkel az újjászületés szentségében való részesedésre készülve, a megkereszteltekkel pedig azért, hogy új és meghatározó lépéseket tegyenek Krisztus követésében, és teljesebben ajándékozzák magukat neki.
Nagyböjt első vasárnapja nyilvánvalóvá teszi számunkra, mit jelent emberként élni ezen a földön. A kísértések elleni győzedelmes harc, mellyel kezdetét veszi Krisztus küldetése, meghívás arra, hogy tudatára ébredjünk saját törékenységünknek, és így befogadjuk a kegyelmet, amely megszabadít a bűntől és új erőt ad Krisztusban, aki az út, az igazság és az élet (vö. Ordo Initiationis Christianae Adultorum, 25). Határozott felhívás ez, hogy emlékezzünk arra, hogy a keresztény hit – Jézus példájára és vele egységben – egyúttal harc „ennek a sötét világnak kormányzói” ellen (Ef 6,12), ahol a sátán működik és nem fárad bele ma sem, hogy megkísértse az embert, aki az Úrhoz akar közeledni: Krisztus győzelemmel kerül ki a kísértésből, hogy a mi szívünket is megnyissa a reményre és vezessen bennünket, hogy legyőzzük a rossz csábítását.

Az Urunk színeváltozásáról szóló evangéliumi részlet Krisztus dicsőségét állítja szemünk elé, amely előrevételezi a feltámadást, és hírül adja, hogy az ember istenivé válik. A keresztény közösség tudatára ébred, hogy velük is az történik, mint Péterrel, Jakabbal és Jánossal – Jézus „fölment külön velük egy magas hegyre” (vö. Mt 17,1) –, hogy mint fiak a Fiúban újra befogadják Krisztust, Isten kegyelmének ajándékát: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik, őt hallgassátok!” (Mt 17,5) Meghívás ez arra, hogy eltávolodjunk a hétköznapi élet zajától azért, hogy elmélyüljünk Isten jelenlétében: Ő mindennap szeretne Igéjével lelkünk mélyére hatolni, ahol az megkülönbözteti a jót és a rosszat (vö. Zsid 4,12), és megerősíti az Úr követésére irányuló akaratot.

Jézusnak a szamariai asszonyhoz intézett kérése: „Adj innom!” (Jn 4,7) – amelyet a harmadik vasárnap liturgiájában hallunk –, kifejezi Isten vágyát minden ember iránt, és szeretné felébreszteni szívünkben annak a víznek az ajándéka iránti vágyat, „amely örök életre szökellő vízforrás lesz” bennünk (Jn 4,14). Ez a Szentlélek ajándéka, aki a keresztényeket „igazi imádókká” teszi, akik tudnak „lélekben és igazságban” (vö. Jn 4,23) imádkozni az Atyához. Csak ez a víz olthatja a jó, az igazság és a szépség iránti szomjunkat! Csak ez, a Fiútól kapott víz öntözi meg nyugtalan és elégedetlen lelkünk pusztaságát, „amíg meg nem pihen Istenben”, ahogy ezt Szent Ágoston híres szavai kifejezik.

A következő vasárnap a vakon született emberről szóló szakasz úgy mutatja be Krisztust mint a világ világosságát. Az evangélium mindannyiunkat megszólít: „Hiszel az Emberfiában?” „Hiszek, Uram!” (Jn 9,35.38), jelenti ki örömmel a vakon született, s ezt minden hívő nevében mondja. A gyógyulás csodája azt fejezi ki, hogy Krisztus szemünkkel együtt a belső látásunkat is meg akarja nyitni, hogy hitünk egyre mélyebbé váljon és fel tudjuk ismerni benne egyetlen Üdvözítőnket. Ő bevilágítja az élet minden sötétségét, és segíti az embert, hogy a „fény szülötteként” éljen.

Amikor az ötödik vasárnapon Lázár feltámasztását hirdetik nekünk, akkor létünk utolsó misztériuma előtt állunk: „Én vagyok a feltámadás és az élet. ... Hiszed ezt?” (Jn 11, 25-26). Ekkor az egész keresztény közösség – Mártával együtt – teljes reményét őszintén újra a Názáreti Jézusba helyezi: „Igen, Uram – felelte –, hiszem, hogy Te vagy a Messiás, az Isten Fia, aki a világba jön” (Jn 11,27). A Jézussal való közösség ebben az életben felkészít minket, hogy átlépjünk a halál küszöbén, és örökké Benne éljünk. A holtak feltámadásában való hit és az örök élet reménye megnyitják látásunkat létünk végső értelmére: Isten a feltámadásra és az életre teremtette az embert, és ez az igazság adja meg a valódi és végső dimenzióját az emberek életének, személyes és társadalmi létüknek, a kultúrának, a politikának, a gazdaságnak. A hit fénye nélkül az egész világegyetem ott marad egy sírboltba zárva jövő és remény nélkül.

A nagyböjti út a húsvéti szent három napban, különösen a szent éjszaka nagy virrasztásában teljesedik ki: keresztségi fogadalmunk megújításával újra megerősítjük, hogy Krisztus életünk Ura, azé az életé, amit Istentől kaptunk, amikor újjászülettünk „vízből és Szentlélekből”. Ismét megerősítjük szilárd elhatározásunkat, hogy válaszolunk a kegyelem működésére és ezáltal tanítványai leszünk.

3. A keresztség szentsége által történő elmerülésünk Krisztus halálában és feltámadásában, mindennap arra ösztönöz bennünket, hogy megszabadítsuk szívünket az anyagi dolgok terhétől, a „földdel” való önző köteléktől, amely szegénnyé tesz és megakadályoz minket, hogy készségesek és nyitottak legyünk Isten és a felebarát előtt. Isten Krisztusban szeretetként nyilatkoztatta ki magát (vö. 1Jn 4,7–10). Krisztus keresztje, „a kereszt szava” megmutatja Isten üdvözítő erejét (vö. 1Kor 1,18), aki önmagát ajándékozza oda, hogy az embert újra felemelje és megmentse – ez a szeretet legradikálisabb formája (vö. Az Isten szeretet kezd. enc., 12.) A böjt, az alamizsna és az imádság hagyományos gyakorlatain keresztül, amelyek a megtérésre való törekvésünket fejezik ki, a nagyböjt arra nevel minket, hogy egyre radikálisabban éljük meg Krisztus szeretetét. A böjt, amelynek különböző motivációi lehetnek, a keresztény ember számára mély, vallási értelmet nyer: szegényebbé téve asztalunkat megtanuljuk legyőzni önzésünket, hogy az ajándékozás és a szeretet logikája szerint éljünk. Elviselve valaminek a hiányát – és nem csak a fölöslegről való lemondást –, megtanuljuk levenni tekintetünket az „énünkről”, hogy felfedezzünk Valakit magunk mellett és felismerjük Istent sok testvérünk arcán. A keresztény számára a böjt egyáltalán nem magába zárkózás, hanem még inkább megnyílás Isten felé és az emberek szükségletei előtt, és ezáltal az Isten iránti szeretet egyben felebaráti szeretet is (vö. Mk 12,31).

Utunk során szembetalálkozunk a birtoklás és a pénzsóvárság kísértésével is, amelyek Isten elsőbbségét veszélyeztetik életünkben. A birtoklás vágyának következményei erőszak, hatalommal való visszaélés és halál. Ezért az Egyház – különösen a nagyböjti időben – arra hív, hogy gyakoroljuk az alamizsnaadást, vagyis javaink másokkal való megosztásának képességét. A javak bálványozása azonban nemcsak eltávolít másoktól, hanem üressé, boldogtalanná teszi az embert, becsapja, áltatja anélkül, hogy megvalósítaná, amit ígér, mert az anyagi javakat Isten helyére teszi, aki az élet egyetlen forrása. Hogyan is érthetnénk meg Isten atyai jóságát, ha a szívünk önmagunkkal és saját terveinkkel van tele, és azzal álltatjuk magunkat, hogy ezekkel biztosíthatjuk jövőnket? A kísértés az, hogy úgy gondolkodunk, mint a példabeszédben szereplő gazdag: „Ember, van annyid, hogy sok évig elég...”. Ismerjük az Úr ítéletét: „Esztelen, még az éjjel visszakérik tőled lelkedet...” (Lk 12,19-20) Az alamizsna gyakorlata felhívás arra, hogy Isten legyen számunkra az első és odafigyeljünk a másik emberre, hogy újra felfedezzük jóságos Atyánkat és megtapasztaljuk irgalmát.

Az Egyház az egész nagyböjti időszakban különösen bőven adja nekünk Isten igéjét. Róla elmélkedve és magunkévá téve, megélve a mindennapokban, megtanuljuk az imádságnak egy értékes és semmivel nem helyettesíthető formáját, mert az Istenre való odafigyelés, aki továbbra is szól hozzánk szívünkben, táplálja hitbeli előrehaladásunkat, melyet keresztségünk napján kezdtünk el. Az imádság lehetővé teszi azt is, hogy új módon fogjuk fel az időt: az örökkévalóság és a természetfeletti távlata nélkül ugyanis az idő csupán egy olyan távlat felé vezeti lépteinket, amelynek nincs jövője. Az imádságban azonban időt találunk Istenre, ezáltal felismerjük, hogy „az Ő igéi nem múlnak el” (vö. Mk 13,31), és abba a bensőséges közösségbe lépünk vele, „amit senki el nem vehet tőlünk” (vö. Jn 16,22) és amely megnyit bennünket arra a reményre, amelyben nem csalódunk, az örök életre.

Összefoglalva: nagyböjti utunk, amelynek során a kereszt misztériumát szemléljük, azt jelenti, hogy Krisztushoz „hasonulunk a halálban” (vö. Fil 3, 11) azért, hogy mély megtérés menjen végbe életünkben. Vagyis hagyjuk, hogy a Szentlélek működése átalakítson bennünket, ahogy Szent Pállal történt a damaszkuszi úton; határozottan Isten akarata szerint irányítsuk életünket; szabaduljunk meg önzésünktől úgy, hogy legyőzzük a másokon való uralkodás ösztönét és megnyíljunk Krisztus szeretetére. A nagyböjti időszak megfelelő alkalom arra, hogy felismerjük gyengeségünket, őszintén megvizsgálva életünket befogadjuk a bűnbánat szentségének megújító kegyelmét és határozottan Krisztus felé haladjunk.

Kedves Testvéreim! A Megváltónkkal való személyes találkozás által, valamint a böjtön, az alamizsnán és az imádságon keresztül a megtérés útja a húsvét felé arra segít, hogy újra felfedezzük keresztségünket. Az idei nagyböjtben újítsuk meg készségünket annak a kegyelemnek a befogadására, amit Isten akkor nekünk ajándékozott azért, hogy megvilágítsa és vezesse minden tevékenységünket. Arra vagyunk hivatottak, hogy Jézus egyre nagylelkűbb és hitelesebb követésében minden nap megéljük mindazt, amit e szentség jelent és megvalósít. Ezen az utunkon rábízzuk magunkat a Szűzanyára, aki világra hozta Isten Igéjét hitben és testben, hogy úgy, mint ő, elmerüljünk Fiának, Jézusnak halálában és feltámadásában, és örök életünk legyen.

XVI. Benedek pápa


Istenes Szent János rendalapító



Tóbiás nem fakadt ki az Isten ellen, mikor a vakság sújtotta.



2011.03.08. kedd



Az egyetlen dolog, amire szükségük van.



A papok Isten küldöttei. Isten tanítását, parancsait kell közvetíteniük. Az emberek egy része fél szembenézni Isten igazságaival és parancsaival, mert akkor a lelkiismeretük bizonytalanná válik, a bűn sugallta mocsár-nyugalom kezd kellemetlenné válni. Ezért nem minden körülmények között látják szívesen környezetükben a papot. Ezért történik meg nagyon sokszor, hogy elkerülik a pappal való találkozást. Arra is gondolnunk kell, hogy ez az elutasító magatartás igen kellemetlen időben is megtörténhet. A legtöbb ember tudja, hogy van Isten, számon kéri tetteinket, vajon az Ő parancsai szerint cselekedtünk-e vagy nem, erkölcsös volt-e tettünk vagy erkölcstelen? Az élet utolsó perceiben pedig minden ember határozottan tudja, hogy van Isten, és most eljött az óra, hogy maga elé idéz, elszámoltat egész életemről. Tudatosan kell vállalnom ezt az elszámoltatást, hiszen egész életemet ezzel a tudattal kezdtem: mindenért felelős vagyok, amit mondok és teszek. Ha az papot nem engedem magamhoz, elodázom néhány percre a felelősségre vonást. Okos dolgot teszek? Sem a halált, sem az ítéletet elkerülni nem tudom. Nem lenne egyszerűbb, ha beengedném betegágyam mellé és az életembe is, tudván, hogy Ő az egyetlen ezen a világon, akinek hatalma van a bűnök megbocsátására vagy megtartására? Ha megvallom előtte vétkeimet, megbánom azokat, a pap feloldoz, vagyis, vagyis megbocsátja a bűnt, elengedi Isten nevében az örök kárhozatot, és az ideig tartó büntetések egy részét is. Aztán szent olajjal keni meg homlokomat és tenyeremet. Segít elviselni lelki és testi gyötrelmeimet. Végül találkoztat a szentáldozásban Jézussal, aki a másik oldalon bíróként vár rám, ideát pedig irgalommal szívembe tér. Ezekre a gondolatokra és érzésekre van leginkább szükségük Isten ránk bízott gyermekeinek.

Elmélkedés a Család évében LVII.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LVII.



József, Egyiptom alkirálya.



A fáraó elképedve figyelte Józsefet, amint az álom részleteit ismertette. Annyit azonnal megsejtett, hogy József Istene mindent előre tud, és nagyon jónak kell lennie, ha ilyen előre figyelmezteti is az embereket. Ha pedig a bő esztendők sorozata jövőre elkezdődik, akkor fel kell készülni a nagy ajándék méltó fogadására. Az pedig, hogy kétszer láttál ugyanarra a dologra vonatkozó álmot,az a bizonyosság jele,mert megtörténik az, amit Isten mondott, és Isten hamarosan beteljesíti”. (Ter 41,32) Ezért József is biztatja a királyt, hogy gyorsan döntsön: „Most azért válasszon ki a fáraó egy bölcs és ügyes férfit, és állítsa őt Egyiptom földje fölé. Ő pedig rendeljen tiszttartókat minden tartományba, és a termés ötödét a hét termékeny esztendőben, amely most következik, gyűjtse raktárakba. Minden gabonát gyűjtsenek be a fáraó hatalma alá, és raktározzanak el a városokban. Így készüljenek fel az elkövetkezendő hétesztendős éhínségre, amely az után Egyiptomra szakad, hogy el ne vesszen ez a föld az éhség miatt!Tetszett a tanács a fáraónak és minden szolgájának. Azt mondta nekik: Találhatok-e olyan férfit, mint őt, akit betölt az Isten lelke? Így szólt azért Józsefhez: Mivel Isten neked mutatta meg mindazt, amit mondtál, találhatok-e bölcsebbet nálad, vagy hozzád hasonlót? Te légy házam felett, és a te szád parancsára hallgasson az egész nép. Csak a trón tesz nagyobbá engem tenálad. Azután a fáraó azt mondta Józsefnek: Íme, Egyiptom egész földje fölé rendeltelek.Azzal levette a gyűrűt a kezéről, és ráhúzta az ő kezére, bisszus ruhába öltöztette, és a nyakába akasztotta az aranyláncot. Aztán körülvitette második kocsiján, egy hírnöknek pedig azt kellet kiáltania: Térdre! Hogy mindenki térdet hajtson előtte, és tudja meg, hogy ő Egyiptom egész földjének a feje”. (Ter 41,33-43)

2011. március 7., hétfő

Kárthágói Szent Perpétua és Felicitász vértanúk



Tóbiás jobban félte az Istent, mint a királyt.



2011.03.07. hétfő



A kezdetek lendületével.



A világ képe nagyon torz: az igazságra és szeretetre teremtett ember hazug eszméket vall, és iszonyú kegyetlenséggel igyekszik a maga vad ösztöneit kielégíteni, vagy a korszellem biztatására kihasználni minden lehetőséget saját előnyeinek biztosítására, vagyis az Szeretet parancsát, mások boldogítását megcsúfolva a gyűlöletet szolgálja. Ez a szellemiség juttatta ide a világot, hogy pénzembereket nem érdekli a szegények ügye, az állam élére megválasztott csapat a nagy közösség jólétét biztosítani nem akarja, magának és segítőtársainak arcrebbenés nélkül osztja ki a közösség egészének a jólétére befizetett adót. Az elmélkedés anyagában is ez a gyötrő kérdés hangzik el: „Mit tegyünk? Úgy tűnik, az embereknek nincs ránk szüksége, haszontalannak tűnik mindaz, amit teszünk”A kérdés nekünk, papoknak szól. A vallás ellenségei azt felelik: Ne tegyetek semmit a világ dolgaival kapcsolatosan. Mi vagyunk a világ esze és urai, mi tudjuk, mit kell tenni, ti maradjatok a templomon belül. Ez a válasz azért hangzik el, hogy saját gazemberségeiket ellenőrzés nélkül gyakorolhassák, lerombolhassák az emberek életében az Isten országát, az igazság és a szeretet lelkületét, helyette hadd uralkodjék a hazugság és a gyűlölet, vagyis kapjon polgárjogot a sátán országa. Az Isten országáról van tehát szó, ezt a Teremtő és a mindent helyrehozó Megváltó is megköveteli, hogy az Isten országát tanítanunk és védenünk kell, a sátán országa ellen pedig meg kell tennünk mindent, ami lerontja győzelmeit. Igaza volt és maradt II. János Pál pápának: „Bátran szembe kell néznünk a mind sokrétűbbé és megterhelőbbé váló helyzettel, a globalizáció jelenségével, a népek és kultúrák állandóan új és változó mozaikjával” (Novo millennio ineunte 40) Nekünk a pápa mutatja a helyes utat. Harcolunk is az igazság és a szeretet fegyvereivel. A szentéletű és tudós pápát igen gyorsan igazolja a bekövetkezett pénzügyi válság. Kérdés: Mi megtettük-e, ami ránk tartozott?

Elmélkedés a Család évében LVI.



Elmélkedés a Család évében
II János Pál pápa apostoli buzdítása alapján
LVI.



A királyi álom.



A fáraó is álmot látott két év múlva. Folyóparton állt. A vízből hét kövér tehén mászott fel éppen. Pompás állatok. Utánuk hét csont-bőr tehén kapaszkodott és elnyelte a hét kövér tehenet. Nyomban ezután egy búzaszár nőtt fel előtte, rajta hét óriás búzakalász. Meseszép! De máris nőtt melléje egy újabb búzaszár, rajta hét, de üres kalász. Odahajolt a hét csenevész kalász a tömöttekhez, és elnyelte kegyetlenül. Rémülten nézte a fáraó: Mit jelent ez a két félelmetes látomás? Ám hiába hívatta bölcseit, nem tudták megmagyarázni a titkot. Ekkor lépett elő a főpohárnok: A börtönben társammal együtt elmeséltük álmunkat, és az a fogoly Isten segítségével megfejtette mindkettőnk álmát. A fáraó azonnal kiadta a parancsot: Hozzátok őt ide! József a dicsőséget elhárította: „Nem én, hanem Isten ad majd szerencsés választ a fáraónak”. (41, 16) Ekkor a fáraó rendre elmesélte álmát. József szólt utána azonnal: „a király mindkét álma ugyanazt jelenti: amit Isten cselekedni akar, megmutatta a fáraónak. A hét szép tehén és a hét teli kalász a bőség hét esztendeje: ezek az álomnak egy és ugyanazon jelentését tartalmazzák. A hét hitvány és sovány tehén, amely utánuk feljött, valamint az üres és forrószél-perzselté kalász az elkövetkező éhség hét esztendeje. Mindezek pedig ebben a rendben teljesednek be: Most hét, nagyon termékeny esztendő köszönt Egyiptom egész földjére. Ezek után hét másik olyan terméketlen esztendő következik, hogy feledésbe merül az előző bőség. Mert elemészti az éhség az egész földet, és a nagy bőséget elpusztítja a nagy ínség”. (Ter 41,25-31)

2011. március 6., vasárnap

Évközi kilencedik vasárnap



Én ma áldást és átkot adok elétek.



2011.03.06. vasárnap



Az egyetlen dolog, amire szükségük van.



A papok Isten küldöttei. Isten tanítását, parancsait kell közvetíteniük. Az emberek egy része fél szembenézni Isten igazságaival és parancsaival, mert akkor a lelkiismeretük bizonytalanná válik, a bűn sugallta mocsár-nyugalom kezd kellemetlenné válni. Ezért nem minden körülmények között látják szívesen környezetükben a papot. Ezért történik meg nagyon sokszor, hogy elkerülik a pappal való találkozást. Arra is gondolnunk kell, hogy ez az elutasító magatartás igen kellemetlen időben is megtörténhet. A legtöbb ember tudja, hogy van Isten, számon kéri tetteinket, vajon az Ő parancsai szerint cselekedtünk-e vagy nem, erkölcsös volt-e tettünk vagy erkölcstelen? Az élet utolsó perceiben pedig minden ember határozottan tudja, hogy van Isten, és most eljött az óra, hogy maga elé idéz, elszámoltat egész életemről. Tudatosan kell vállalnom ezt az elszámoltatást, hiszen egész életemet ezzel a tudattal kezdtem: mindenért felelős vagyok, amit mondok és teszek. Ha az papot nem engedem magamhoz, elodázom néhány percre a felelősségre vonást. Okos dolgot teszek? Sem a halált, sem az ítéletet elkerülni nem tudom. Nem lenne egyszerűbb, ha beengedném betegágyam mellé és az életembe is, tudván, hogy Ő az egyetlen ezen a világon, akinek hatalma van a bűnök megbocsátására vagy megtartására? Ha megvallom előtte vétkeimet, megbánom azokat, a pap feloldoz, vagyis, vagyis megbocsátja a bűnt, elengedi Isten nevében az örök kárhozatot, és az ideig tartó büntetések egy részét is. Aztán szent olajjal keni meg homlokomat és tenyeremet. Segít elviselni lelki és testi gyötrelmeimet. Végül találkoztat a szentáldozásban Jézussal, aki a másik oldalon bíróként vár rám, ideát pedig irgalommal szívembe tér. Ezekre a gondolatokra és érzésekre van leginkább szükségük Isten ránk bízott gyermekeinek.