Felelősségünk a
teremtett világért – kerekasztal-beszélgetés a Párbeszéd Házában
„Ökológiai megtérés – Teremjétek a bűnbánat
méltó gyümölcseit” címmel tartottak kerekasztal-beszélgetést a Párbeszéd
Házában március 9-én, a házigazda Sajgó Szabolcs SJ, az intézmény igazgatója
volt.
A beszélgetés témáját a Naphimnusz
Teremtésvédelmi Egyesület honlapján – most már hagyományosan –
nagyböjtre közzétett „teremtéstudatos nagyböjt” felhívás adta, melynek
középpontjában idén a Szent II. János Pál pápa által bevezetett és Ferenc
pápa Laudato si’ (Áldott légy) kezdetű enciklikájában
is kiemelt „ökológiai megtérés” fogalma áll. A kerekasztal-beszélgetés
résztvevői Rohály Gábor, a Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület elnöke, Sipka
Júlia, az egyesület elnökségi tagja és Zlinszky János egyetemi docens voltak.
Bár az ökológiai megtérésről már évtizedekkel
ezelőtt írt és beszélt Szent II. János Pál pápa, talán kevesen vannak, akik
jelentésének tartalmát, mélységét ismerik, s életükben alkalmazzák. A három
előadó és a házigazda a böjt, a megtérés és a bennünket körülvevő teremtett
világ kapcsolatát próbálta a hallgatóságnak kézzelfogható példákon keresztül
bemutatni.
Mindhárman hangsúlyozták, környezetünk
állapotáért, értelmetlen mértékű károsításáért mindannyian felelősek vagyunk,
sokszor hazugságokkal leplezzük pusztításunkat.
Zlinszky János az ökológiai megtérést a
bűnbánat keresztények által ismert és gyakorolt példáján keresztül mutatta be.
Mint mondta, a megtérés lényege, hogy azokat a cselekedeteinket,
gondolatainkat, melyek nem jók, azonban kellemesek voltak, a megtérés, a
bűnbánat során elhagyjuk, ezáltal életünket megváltoztatjuk. Hozzátette, a ma
embere már akkora pusztítást végzett az Isten által teremtett, de ránk bízott
természetben, hogy a mostani állapot hasonló annak a családnak a helyzetéhez,
amely harminc éve csak kölcsönökből él, de törleszteni semmit nem tudott vagy
nem akart, ezért teljesen reménytelen, hogy anyagi helyzetét valaha is rendezni
tudja. Az előadók kiemelték, pár évtizede még arról beszéltünk, vajon élhető,
szép világot hagyunk-e unokáinkra, ám a folyamatok annyira felgyorsultak, hogy
mostanra már saját és gyermekeink környezetében okozunk visszafordíthatatlan
károkat.
Ezért fontos tehát lelkünk ápolása mellett
rendezni kapcsolatunkat az anyagvilággal is. Jó sáfárként kell az Istentől
kapott világgal bánnunk. Isten ugyan ránk bízta, sok mindent tehetünk vele, ám
tudnunk kell, nem a miénk. Mi csupán társteremtők vagyunk, a világ Isten
alkotása, övé minden, az ő dicsőségét kell hogy hirdesse.
Zlinszky János Ferenc pápa Laudato si’ kezdetű
enciklikájának alábbi részletét emelte k:
„Ha a külső sivatagok azért szaporodtak el a
világon, mert a belső sivatagok szétterjedtek, a környezeti válság mély belső
megtérésre hívó felszólítás. De azt is el kell ismernünk, hogy vannak olyan
elkötelezett és imádságos keresztények, akik – a realizmus és pragmatizmus
ürügyén – nemegyszer kinevetik a környezet miatti aggodalmakat. Mások passzívak,
nem határozzák el magukat szokásaik megváltoztatására, és így inkoherenssé
válnak. Ökológiai megtérésre van tehát szükségük, amely azt jelenti: engedik,
hogy Jézussal való találkozásuk minden következménye megjelenjen az őket
körülvevő világhoz fűződő kapcsolataikban. Annak a hivatásnak a megélése, hogy
védelmezői legyünk Isten művének, lényegi része az erényes életnek, nem valami
szabadon választható feladat s nem is a keresztény tapasztalat másodlagos
szempontja.”
Az Egyház, a pápák tehát évtizedek óta igyekeznek
az emberek figyelmét felhívni arra, hogy meg kell őriznünk a teremtett világot,
annak kincseit használhatjuk, de nem szabad értelmetlenül és
visszafordíthatatlanul kizsákmányolnunk. 2015-ben az ENSZ egyhangúlag fogadta
el a klímacsúcson előkészített és a párizsi klímakonferencián is megfogalmazott
vállalásokat, ami azt bizonyítja, hogy a világ országainak többsége tisztában
van azzal, hogy Földünk súlyos válság előtt áll, melynek okozói jelentős
mértékben mi magunk vagyunk. Érdekességként említették meg a beszélgetés
résztvevői, hogy ma már van olyan ország, ahol törvény biztosít jogokat a
teremtett világnak, a „Földanyának”.
Összefogásra és ökológiai megtérésre van tehát
ahhoz szükség, hogy a ránk bízott teremtett világot utódainknak tovább tudjuk
adni. Szent II. János Pál pápa az 1990-ben, a béke világnapjára írott
üzenetében arról szólt, hogy az ökológiai válság erkölcsi válság. Ennek kapcsán
az előadók kiemelték, hogy a természet ember általi pusztítása akkor is
erkölcstelen, ha az olyan mértékű, amit a szakemberek még „fenntartható”
pusztításnak tekintenek, tehát nem okoz visszafordíthatatlan károkat. Éppen
ezért a jelenlegi helyzet felismerésekre kell hogy ébresszen bennünket. Nem
lehetünk közömbösek, mondván „én nem tehetek semmit, hiszen másokon múlik a
környezetkárosítás” – vagyis személyes felelősségünket hárítva. Mi is tehetünk
világunkért. Elhatározhatjuk, hogy kevesebb műanyag csomagolású élelmiszert
vásárolunk, például nem palackos vizet iszunk. A böjt időszaka ennek tudatos
megélésében segíthet – emelték ki a beszélgetés résztvevői.
Az ökológiai megtérés tehát hasonlatos a
hitbeli megtéréshez. Felismerhetjük a rosszat, a visszásságokat, és
átértékelhetjük ezekhez való viszonyunkat. Ferenc pápa is arra figyelmeztet
bennünket, hogy a hívő ember Istenhez és embertársaihoz való viszonyát többen,
de a természethez való viszonyát kevesen vizsgálják, pedig az is lelkiismeretünk
része kellene hogy legyen. A környezetünkhöz való helyes hozzáállás
embertársainkkal való viszonyunkra is kihat, mivel a kevesebb pusztítás több
lehetőséget hagy a szegényebb, elesettebb, hátrányosabb helyzetben lévő
embereknek – így őket segítjük, támogatjuk.
A Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület
honlapján nagyböjt vasárnapjain egy-egy új írás jelenik meg, amely az ökológiai
megtérést segíti. Abban nyújtanak ezek segítséget, hogy Jézussal való
találkozásunk minden következménye megjelenjen a minket körülvevő világhoz
fűződő kapcsolatainkban is. Hivatásunk, hogy védelmezői legyünk Isten művének,
ami lényegi része az erényes életnek, nem szabadon választható feladat.