AUGSBURGI SZENT ULRIK
püspök
*Augsburg, 890. +Augsburg, 973. július 4.
*Augsburg, 890. +Augsburg, 973. július 4.
993-ban
került első ízben sor arra, hogy a Lateráni bazilikában a pápa nyilvánosan
szentté avasson valakit; addig az egyházmegyék és a kolostorok maguk emelték
oltárra szentjeiket. Ettől kezdve a Kúria igyekezett a szentté avatás jogát a
kezébe venni, a különféle egyházak pedig arra törekedtek, hogy egy-egy szent
tiszteletéhez megszerezzék Róma jóváhagyását. Az első, aki így került a szentek
sorába, Augsburg püspöke, Szent Ulrik volt. ,,Miután segítségül hívta a
Szentlelket a zsinat -- a szentszék és az egybegyűltek egyetértésével --, úgy
határozott, hogy a tiszteletre méltó Ulrik augsburgi püspököt Isten
templomaiban mindig megünnepli, és ezzel is gyarapítja a fölséges Isten
dicséretét'' -- hirdeti a pápai bulla, amelynek Gallia és Germánia püspöki kara
volt a címzettje. Ulrik harmadik utóda, Liutolf érte el, hogy húsz esztendővel
azelőtt elköltözött előde, akit mindenütt szerettek és már előbb szentként
kezdtek tisztelni, a kanonizált szentek sorába kerüljön. Így az augsburgi
egyházmegyének a saját püspöke lett a patrónusa Szent Afra vértanú mellett,
akinek templomában Ulrikot -- saját kérése szerint -- eltemették. (A Szent
Ulrik és Szent Afra templom -- mai alakjában a kései gótika és a reneszánsz
alkotása - - a dómon kívül Augsburg leglátogatottabb zarándokhelye lett.) Az
augsburgi szent neve csakhamar ismertté vált a német határokon túl is. Otloh
Sankt Emmaram-i szerzetes 1050 körül azt írta, hogy Ulrik szentségének ,,jó
illata'' az egész keresztény világot betöltötte. A kései középkorban gyakran
folyamodtak hozzá segítségért mindenféle gondban, bajban.
Ulrik életéről részletes és megbízható beszámolót a Vita Udalriciben találunk. Ezt az életrajzot bizalmasa, Gerhard kanonok írta, minden bizonnyal a szentté avatás előkészítésére. Ulrik egy sváb nemesi nemzetségből származott, amelynek Wittislingen körül voltak birtokai, és amely egészen a 13. századig fennmaradt; az utolsó sarj Hartmann augsburgi püspök volt. Anyai részről rokonságban állt a sváb hercegekkel és Szent Adelheid (lásd: 625. o.) császárnővel.
Miután az előkelő Sankt Gallen-i kolostorban tanulmányait befejezte, az augsburgi püspök kamarása lett, akinek föltehetően rokona is volt. Amikor a püspök meghalt, Ulrik visszavonult, és özvegyen maradt édesanyja birtokait vette kezébe. 923-ban a családnak sikerült elérnie, hogy Ulrikot meghívják augsburgi püspöknek. Élete vége felé maga is gondolkodott azon, hogy unokaöccse, Adalbero javára lemond a püspökségről; a császárt sikerült is tervének megnyernie, de a német püspöki kar Ingelheimben nemet mondott az agg püspöknek, s bár egyébként tiszteletet nyilvánítottak iránta, nepotizmusát nem engedték érvényesülni.
Ulrik életéről részletes és megbízható beszámolót a Vita Udalriciben találunk. Ezt az életrajzot bizalmasa, Gerhard kanonok írta, minden bizonnyal a szentté avatás előkészítésére. Ulrik egy sváb nemesi nemzetségből származott, amelynek Wittislingen körül voltak birtokai, és amely egészen a 13. századig fennmaradt; az utolsó sarj Hartmann augsburgi püspök volt. Anyai részről rokonságban állt a sváb hercegekkel és Szent Adelheid (lásd: 625. o.) császárnővel.
Miután az előkelő Sankt Gallen-i kolostorban tanulmányait befejezte, az augsburgi püspök kamarása lett, akinek föltehetően rokona is volt. Amikor a püspök meghalt, Ulrik visszavonult, és özvegyen maradt édesanyja birtokait vette kezébe. 923-ban a családnak sikerült elérnie, hogy Ulrikot meghívják augsburgi püspöknek. Élete vége felé maga is gondolkodott azon, hogy unokaöccse, Adalbero javára lemond a püspökségről; a császárt sikerült is tervének megnyernie, de a német püspöki kar Ingelheimben nemet mondott az agg püspöknek, s bár egyébként tiszteletet nyilvánítottak iránta, nepotizmusát nem engedték érvényesülni.
A
birodalom szolgálatában Ulrik püspök két kiemelkedő sikert ért el. Az I. Ottó
elleni utolsó nagy felkelés idején, amelyben I. Ottó fia, Liudolf sváb herceg
is részt vett, a püspök 954-ben elérte, hogy apa és fia, akik már készen álltak
az ütközetre, fegyverszünetet kössenek. Ez az ország belső békéje szempontjából
igen nagy jelentőségű tettnek számított. A következő évben a magyarok ellen
lépett fel Ulrik, akik meg akarták támadni Augsburgot; irányította a védelmet,
ellenőrizte a védő falak építését és könyörgéseket tartott. Bár a 955.
augusztus 10-i lechmezei csatában nem vett részt, mint ahogy a legenda tartja,
mégis jelentős része volt a győzelemben, mert ha a város védelme nem járt volna
sikerrel, a birodalmi sereg sokkal kedvezőtlenebb helyzetbe került volna.
Egyéb kedvezmények mellett azt a kiváltságot is elnyerte a püspök jutalmul a királytól, hogy saját pénzt verethessen, amit akkor csak kevesek tehettek. Számos törvénynapon részt vett, és gyakran ő hitelesítette az okiratokat. A birodalom lelki fejedelmeként becsvágy nélkül igyekezett feladatainak megfelelni.
952-ben az Augsburg közelében megtartott nagy zsinaton a püspökök a papság és a szerzetesség megreformálását határozták el. Augsburg tekintélyes főpapját később püspökszentelésekre is felkérték. Már 934- ben az ő tanácsára választották meg a szomszédos konstanzi egyházmegye püspökévé Konrádot (900--975).
Egyéb kedvezmények mellett azt a kiváltságot is elnyerte a püspök jutalmul a királytól, hogy saját pénzt verethessen, amit akkor csak kevesek tehettek. Számos törvénynapon részt vett, és gyakran ő hitelesítette az okiratokat. A birodalom lelki fejedelmeként becsvágy nélkül igyekezett feladatainak megfelelni.
952-ben az Augsburg közelében megtartott nagy zsinaton a püspökök a papság és a szerzetesség megreformálását határozták el. Augsburg tekintélyes főpapját később püspökszentelésekre is felkérték. Már 934- ben az ő tanácsára választották meg a szomszédos konstanzi egyházmegye püspökévé Konrádot (900--975).
Ulrik
ötven esztendőn át volt egyházmegyéjének és városának buzgó főpásztora és
atyja. Beiktatása idején a sváb és a bajor földön sok gondot okoztak a külső
ellenség támadásai és a belső bajok. Amit a püspök huszonöt esztendő alatt
épített, az Liudolf felkelése és a magyarok betörése idején elpusztult. Újra
nekilátott a dóm, az Afra- kolostor, a város és a városfalak újjáépítésének, és
országszerte előmozdította a templomépítést, de nem tartozott a művészetek nagy
mecénásai közé. Pályafutását intézőként kezdte, s ennek püspök korában is
hasznát vette, hiszen mint püspök is hatalmas birtok ura volt. Ha a szükség
megkívánta, igénybe vette a püspöki javakat. Legtöbbet azonban az egyházi élet
megújításáért tett: rendszeresen összehívta az egyházmegyei zsinatot,
ellátogatott a legeldugottabb helyekre is, bérmált, személyesen vezette a
káptalant és hozott döntést egyházjogi ügyekben, s ilyenkor sem időt, sem
fáradságot nem sajnált, hogy az igazságot kiderítse és érvényre juttassa.
Hatásos prédikációival küzdött a visszásságok és a babonaság ellen is.
Előmozdította a papság képzésének ügyét, papjaival szoros kapcsolatban állt és
a szerzetességet is támogatta. Az akkori nehéz időkben fontosnak tartotta, hogy
a kolostorok a püspök keze alá kerüljenek, így akarván biztosítani, hogy Szent
Benedek regulája szerint éljenek.
A földi élethez hozzátartozik az emberi tevékenység, a munka és a kormányzás öröme vagy az öregség és annak méltósággal és alázattal való elviselése is. S Augsburg püspöke e téren is elöl járt jó példával. Harmadik római útján (971--72) már vinni kellett, a már említett ingelheimi zsinaton pedig már nem védekezhetett személyesen. Unokaöccse, Adalbero halála után az agg Ulrik törődött annak házával; még egyszer gazdagon gondoskodott a papokról és a szegényekről, és külön gondja volt arra a nyomorékra, aki Kemptenben a temetőben élt.
Megindító, ahogy a források Ulrik haláláról beszámolnak. A haldokló azt, ami személy szerint az övé volt, már jóval előbb szétosztotta a szegények és a szolgái között. Egy nap, miután a szentmiseáldozatot bemutatta, kereszt alakban hamut szóratott a földre, ráfeküdt és Nagy Szent Gergely (lásd: A szentek élete, 511. o.) műveiből felolvastatta a másik életről szóló fejezetet. A hatalmas egyházfejedelem koldus módjára halt meg, a puszta földön fekve. Regensburg püspöke, Wolfgang temette el, aki a betegágyához igyekezett, de mire odaért, Ulrik már halott volt.