Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2016. február 20., szombat

RAVENNAI SZENT LEÓ



Szent Leó 
püspök

Leó, Isten kedveltje a ravennai területen született nemes és istenfélő szülőktől. Tiszta élete és értelme miatt végigjárta az egyházi rend minden fokozatát. Szabin Katániai püspök halála után ő lett az utóda Kanániában, Szicília szigetén. Elfoglalva székét, magára vette ez új tisztséggel járó fáradalmakat: a szegények árvák, özvegye utasokról való gondoskodást az egyházi jövedelmekből. Irgalmas atyja és 16 pásztora volt híveinek. Imáinak erejével sok beteg gyógyult meg. A VIII. században élt. Ereklyéi Rómában nyugszanak.


Szentévi kihallgatás: apró szeretetgesztusokkal nyílik meg az irgalmasság kapuja



Szentévi kihallgatás: apró szeretetgesztusokkal nyílik meg az irgalmasság kapuja


Ferenc pápa a szentévi audiencián a Szent Péter-téren - AFP

Irgalmasság és elkötelezettség: Ferenc pápa erről beszélt február 20-án, szombaton délelőtt azon a rendkívüli audiencián, amelyet a szentév alkalmából tartanak havonta egyszer szombaton. A Szent Péter-téren mintegy ötvenezer hívő hallgatta a pápát, köztük az Olaszországi Véradók Szövetsége, a Gyermek Onkohematológia Szülői Közössége, az olasz motorosok, valamint a Kölcsönös Társadalmi Segítség Társulata.
Apró szeretetgesztusokkal mutatjuk meg, hogy Isten közel van hozzánk
Nagyböjt idején az egyház arra hív minket, hogy egyre inkább megismerjük Jézus Urunkat, és következetesen éljük meg a hitünket, az Atya irgalmasságát kifejező módon. Életünkkel, viselkedésünkkel, az élethez való hozzáállásunkkal konkrét jelet kell adnunk arról, hogy Isten közel van hozzánk. A szeretet, a gyöngédség, a gondoskodás apró gesztusai által fejezzük ki, hogy Isten velünk van, és így megnyílik az irgalmasság kapuja – kezdte beszédét Ferenc pápa.
Elköteleződés = jóakarat és erőfeszítés a világ jobbá tételéért
Mit jelent az a szó, hogy elkötelezettség? Amikor elkötelezem magam, felelősséget vállalok valakiért, fölvállalok egy feladatot, amit aztán hűséggel és odaadással, figyelemmel hajtok végre. Ez a fajta elkötelezettség minden nap meg kell, hogy nyilvánuljon az imáinkban, a munkánkban, a tanulásban, de a sportban és a szabadidős tevékenységekben egyaránt. Elköteleződni annyit tesz tehát, hogy jóakaratunkkal és az erőnkkel az élet jobbá tételén fáradozunk.
Isten elköteleződése Jézus Krisztus nekünk ajándékozása
Isten is elköteleződött irányunkban. Az első vállalása az volt, hogy megteremtette a világot, és dacára minden kísérletünknek, amellyel lerombolni igyekszünk azt, Isten életben akarja tartani a világot. De legnagyobb elköteleződése az volt, hogy nekünk ajándékozta Jézust. Őbenne visszaadta a reményt a szegényeknek, a méltatlanoknak, az idegeneknek, a betegeknek, a börtön fogva tartottainak, a bűnösöknek, akiket Ő jósággal fogadott. Mindebben Jézus az Atya élő irgalmasságának kifejeződése volt.
Ekkor a Szentatya rögtönzött szavakkal egészítette ki beszédét: Jézus jóságosan fogadta a bűnösöket. Ha emberi módon gondolkodunk, akkor a bűnös Jézus ellensége, Isten ellensége kellene, hogy legyen. De Ő jósággal közeledett feléjük, szerette őket és megváltoztatta a szívüket. Mindannyian bűnösök vagyunk: mindenki! Mindannyiunknak van vétke Isten előtt. De nem szabad elbizonytalanodnunk: Ő éppen azért jön hozzánk, hogy vigasztaljon, irgalmas legyen és megbocsásson nekünk. Ez Isten elkötelezettsége és ezért küldte Jézust: hogy közel legyen hozzánk, és kinyissa szeretetének, szívének, irgalmasságának ajtaját. Ez nagyon szép! – fűzte hozzá a pápa.
Isten simogatását kell elvinnünk a szenvedőknek
Ebből az irgalmas szeretetből kiindulva, amellyel Jézus kifejezte Isten elköteleződését kell nekünk válaszolni a magunk feladatvállalásával. Igaz ez főként akkor, amikor nagyobb a szükség, jobban szomjaznak a reményre: például a magukra hagyott emberek esetében, akik halmozott fogyatékkal küzdenek, a súlyos betegeknél, a haldoklóknál, akik olyan állapotban vannak, hogy nem képesek kifejezni a hálájukat. Isten simogatását kell elvinnünk a rászorulóknak, a szenvedőknek, a szomorkodóknak. Ugyanazzal az irgalmas gyengédséggel kell fordulnunk feléjük, mint amilyennel Isten fordult felénk. A pápa végül azt kívánta, hogy ez a szentév segítsen megnyitni elménket és szívünket, hogy megtapasztaljuk Isten elköteleződését mindannyiunk iránt, és ennek köszönhetően átalakítsuk életünket az irgalmasság elköteleződésére mindenki iránt.
A Szentatya emlékeztetett rá, hogy hétfőn, Szent Péter apostol székfoglalása ünnepén szentévi napot tart a Római Kúria és a Szentszék tagjainak. A hívek imáit kérte pápai szolgálatáért, és köszönetet mondott munkájukért, amellyel nap mint nap építik az egyházi közösséget.


Az Irgalmasság Szent Éve 82.



Az Atya és szenvedő fia

 „A hatodik órától (déli 12 óra) a kilencedik óráig sötétség borult az egész földre. Kilenc óra tájban Jézus felkiáltott, hangosan mondva: „Éli, Éli, lamma szabaktani? Vagyis: Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?” Ezt hallva, az ott állók közül néhányan megjegyezték: „Illést hívja”. Egyikük rögtön odaszaladt, fogott egy ecetbe mártott szivacsot, ráfűzte egy nádszálra, és inni adott neki. A többiek meg így beszéltek: Hadd, lássuk, eljön-e Illés, hogy megszabadítsa!”Jézus még egyszer hangosan felkiáltott, és kilehelte lelkét.” (Mt 27,45-50) Jézus kimerülve szólítja Atyját, mint oly sokan a hívő zsidók közül, amikor már küszöbön érezték a halált. Jézus nem kétségbe esett, hiszen a Lukács-evangéliumban azt olvassuk: az egyik vele együtt felfeszített gonosztevő bosszantotta Jézust. Igaz, eleinte a másik is, de Jézus csodálatos, öntudatos szenvedését látva a jobb oldalán felfeszített gonosztevő hirtelen megváltozott. Rászólt társára: „Nem félsz Istentől? Hisz te is ugyanezt a büntetést szenveded. Mi tetteink jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat. Aztán hozzá fordult: „Jézus, emlékezzél meg rólam országodban” Ezt válaszolta neki: Bizony, mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban” (Lk 23,40-43)„a hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön, s egészen a kilencedik óráig tartott. A nap elsötétedett, a templom függönye középen kettéhasadt. Jézus akkor hangosan felkiáltott: Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet. E szavakkal kilehelte lelkét. Amikor a százados a történteket látta, dicsőítette az Istent, s azt mondta: Ez az ember valóban igaz volt. És az egész kíváncsi tömeg, amely összeverődött, a történtek láttán mellét verte, és szétoszlott. Jézus ismerősei pedig, köztük az asszonyok is, akik Galileából kísérték, távolabb állva látták mindezt”. (Lk 23,44-49) Mennyi csodálatos ajándék a teljesen kifárasztott Megváltónak! Ő pedig csak ennyire vágyott: érezze meg mindenki az Ő, Atyja és Szentlelke kimondhatatlan szeretetét, és igyekezzék viszontszeretni. Urunk, Jézus a legszebb ajándéknak tekintette, hogy megváltó áldozatát a zsidó templom függönyének kettéhasadása jelezte, hogy szabad útja van mindenkinek a mennyei templomba, a mennyországba. Az Atya pedig keblére ölelte Egyszülöttét, aki az igazságot és szeretetet ilyen utolérhetetlen módon megdicsőítette. Olvassuk el, azt a himnuszt, amit a megváltói szeretetről irt az egykori keresztényüldöző, amikor Pálként már megtértként ragaszkodott Jézushoz: „Ugyanazt a lelkületet ápoljátok magatokban, amely Krisztus Jézusban volt. Ő Isten formájában volt, és az Istennel egyenlőséget nem tartotta olyan dolognak, amelyhez föltétlenül ragaszkodnia kell, hanem kiüresítette magát, szolgai alakot öltött, és hasonló lett az emberekhez. Külsejét tekintve olyan lett, mint egy ember. Megalázta magát és engedelmes lett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta, és olyan nevet adott neki, amely fölötte van minden névnek, hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd a mennyben, a földön és az alvilágban, s mindennyelv hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus az Úr.” (Fil 2,5-11) Jézus már a teremtés előtt vállalta, hogy istensége mellé magára ölti az emberi természetet, hogy emberi természetéből az az ember-lelke legyen ősmintája az angyalok természetének és az emberlelkeknek, emberteste pedig mindennek, ami anyag.„Benne nyertük el a megváltást, bűneink bocsánatát. Ő a láthatatlan Isten képmása, minden teremtmény elsőszülötte. Mert benne teremtett mindent a mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat, a trónusokat, uralmakat, fejedelmességeket és hatalmasságokat. Mindent általa és érte teremtett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn”. (Kol 1,14-17)


Nagyböjt 1. hete Szombat



Nagyböjt 1. hete Szombat
MTörv 26,16-19 ; Mt 5,43-48
„hogy tulajdon népe légy”

Minden nép a földkerekségen Istené, a teremtés jogán. Övé a megváltás jogán is, hisz Jézus Krisztus mindenkiért meghalt. Ősidők óta volt egy népe, akiről érezhető módon jobban gondoskodott, mint a többiről. Nemcsak anyagiakban, hanem kegyelmekben. Ez a zsidó nép volt. Miben mutatkozott meg ez a kegyelmi többlet? Kevesebb politikai hatalmat, erőt képviselt, soha nem volt nagyhatalom, de Isten volt a védőjük, jólétük forrása. Évszázadokon át nem engedett ártani népének sem Babilon, sem Egyiptom által. Rájuk bízta az egy istenhitet, a Messiás-hit fenntartását, a Megváltó eljövetelének előkészítését. A zsidók vállalták, hogy ne csak Istenük legyen, hanem a királyuk is. Az újszövetség idején is van egy választott közössége az Istennek, akiket már az összes többi népből válogatja össze. Gondoskodó szeretettel veszi körül. Rábízta Fia áldozatát, a megváltás kegyelmeit, az üdvösség szolgálatát. Politikai hatalmat ritkán adott más népek felett. Célul adta a közösségnek, hogy tanítsa és biztosítsa Isten parancsainak megtartását, hirdesse a megváltás megtörténtét, szolgálja Jézust a Szentmisében és az Eucharistiában. Egy kis népnek nekünk, magyaroknak különleges hivatást adott. Isten tanítását és parancsait őrizni, védeni a keresztény országokat. Isten királyságát Fia Édesanyjára ruházta. Ma is számít ránk az engedelmességben, a hit tisztaságában, az eucharistikus lelkület ápolásában. Per Mariam ad Jesum! Ez a forma Isten jóságának képe kell hogy legyen, húzóerő a népek nagy családjában.


ANTIOCHIAI SZENT JENŐ



Szent Jenő 
 hitvallók

A hitehagyott Julián császár uralkodása idején a keresztények nehéz körülmények közé kerültek. A császár igyekezett a keresztény vallást visszaszorítani. Ebben az időben vitték ítélőszéke elé a két antiochiai áldozópapot: Jenőt és Makarioszt. Mindketten megvallották keresztény hitüket és vádolták a császárt, hogy Isten törvényeit lerombolja. Ezért megkínoztatta őket ott, Antiochiában és mivel sértetlenül maradtak, vasra verve száműzetésbe küldte őket az arábiai Oaszimbe. Ott egy barlangban éltek. Imádságukra Isten ugyanaz napon vette magához őket 363-ban.



A Vatikán szerint az abortusz egyáltalán nem lehet válasz a Zika-vírusra



A Vatikán szerint az abortusz egyáltalán nem lehet válasz a Zika-vírusra


Bernardito Auza érsek, a Szentszék ENSZ-hez delegált állandó megfigyelője élesen bírálta a világszervezet február 16-i, New Yorkban tartott ülésén azokat a felvetéseket, amelyek az abortuszban látják a Zika-vírus felszámolásának eszközét.


Az ülést Oh Dzsun, az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsának elnöke hívta össze, hogy megoldást találjanak a Zika-vírus megállítására és megelőzésére, valamint a vírus okozta pánikhangulat megszüntetésére.

Ne hagyjuk magukra a szegényeket, és különösen az időseket, gyerekeket, fogyatékkal élőket, akiknél nagyobb a kockázata annak, hogy nem jutnak megfelelő információhoz, a megelőzéshez szükséges eszközökhöz és orvosi kezeléshez – javasolta Auza érsek az ENSZ ülésén, majd hozzátette: a legveszélyeztetebbek között vannak a várandós nők és a méhükben hordott gyermekeik. A feltételezett kapcsolat a Zika-vírus és a születési rendellenességek között komoly aggodalomra ad okot,  ami indokolttá teszi, hogy a nemzetközi közösség összehangoltan lépjen fel az ügyben. Ehhez további kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy milyen kapcsolat van a Zika-vírus, a mikrokefália (kisfejűség) és a Guillain–Barré- szindróma  (igen ritka, autoimmun, a perifériás – elsősorban a motoros – idegeket érintő gyulladás – a szerk.) között.

Azonban már most egyértelmű, hogy nem minden fertőzött nőnél áll fenn a veszélye annak, hogy beteg gyermeket hoz világra. Még tudományos megerősítésre várnak azok a feltételezések, amelyek szerint a vírus szexuális úton terjed. Kellő elővigyázatosságra és nem pánikra van tehát szükség – mondta a megfigyelő, aki egyúttal élesen bírálta azokat a kormányokat, valamint az ENSZ Emberi Jogi Főbiztosságát is, amelyek az abortusztörvények liberalizálását és a terhességmegszakításhoz szükséges gyógyszerek könnyebb hozzáférhetőségét javasolják, mint megelőző eszközöket. Ez teljes mértékben törvénytelen válasz erre a krízisre, valamint egyáltalán nem preventív módszer az, hogy véget vetünk egy gyermek életének – figyelmeztetett Auza érsek. Egy ilyen radikális politika támogatása a nemzetközi közösség részéről olyan hiba lenne, amely nem állítja meg a vírus terjedését, és nem segíti azon gyógyszerek kifejlesztését, amelyekre a várandós nőknek és gyermekeiknek szükségük van a születési rendellenességek megakadályozásához – bírálta a felvetést a szentszéki megfigyelő, aki azzal zárta beszédét, hogy felhívta mindenki figyelmét: emberi kötelességünk, hogy védenünk kell az emberi életet, függetlenül attól, hogy egészséges vagy beteg emberről van szó.



Az Irgalmasság Szent Éve 81.



A kereszfához megyek - Elmélkedés negyedik rész

A nap elsötétedett, ennyi kínt nem nézhetett! Borzadván rengett a föld.  Sírt, kesergett, gyászolt minden az egész nagy természetben; de gyötrelmed nagyobb volt”Isten csodálatos bölcsességgel tervezte meg a világmindenséget.  A mi naprendszerünk az igazán jó megismerhető, hisz közel van hozzánk, sok évezredes megfigyelés vezette a rejtélyek megoldásán töprengőket. A legősibb elképzelés szerint a föld állt a naprendszer központjában és körülötte keringett a nap a bolygók egy nehezen érthető pályán, de precízen és öröktől fogva.A tudósoknak rá kellett döbbenniük, hogy az a sok különböző elképzelés, sehogy sem közelít az ésszerű megoldásokhoz. A világmindenségnek nem a mi földünk a középpontja, de még a mi naprendszerünknek sem, amely nem is a legnagyobbak közé tartozik. Központja a Napunk, körülötte kering kilenc bolygója azonos keringési síkon rend szerint: Nap, Merkur, Vénusz, Föld, Mars,mint belső bolygók. Viszonylag nagyobb távolságra a külső bolygók kifelé haladva egyre szélesebb távon: Jupiter, Saturnusz, Uránusz, Neptunusz és a Plútó. Nem régen még egy kis bolygót is hozzá tartozónak ítéltek meg a csillagászok. Az ősi elképzelés lényege azonban megmaradt: ismeretlen időben egy végtelenül okos (mindentudó) és lény: mindenható az egy Isten hozta létre, teremtette a csillagvilágot, milliárdnyi tejútrendszert, mindegyikben milliárdnyi csillaggal. A mi naprendszerünk egyik csillaga, a kihűlt külső rétegével és a Napunktól százötven millió kilométerrel harmadik belső bolygójával az egyetlen olyan csillag, amelyiknek a Naptól való távolsága a nap hőjét alkalmasan lehűti, hogy éltető energiát jelentsenek a nap hősugarai, amelyek változó nap és éjjel beosztással embernek, állatnak és növényzetnek életet tudnak biztosítani. Hitünk tanítása szerint Isten ide teremtett növényzetet, állat-világot és lelkes embereket. Végtelen jóságában az embereket gyermekeivé fogadta és szellemi létű angyalaival együtt az érzékelésünkön kívül eső, mennyországnak nevezett végső helyre és állapotra hívott meg. Az embereknek a földi élet idején a szeretet és igazság gyakorlásával kell érdemeket szerezni, hogy a mennyországba bejuthassanak. Akik nem értik és nem végzik becsületesen a felkészülést, haláluk után nem a mennyországba kerülnek, hanem a pokolba. A bűnös emberek megváltására Isten a szellemi szüléssel szült Fiát emberré is tette és a bűnök bocsánatára szenvednie kellett. Meg kellett halnia, majd harmadnapra feltámadott. Ebben egy csodálatos édesanya működött közre, akinek a szörnyű fájdalmak közepette édesanyás szeretetével kellett segítenie.


Nagyböjt 1. hete péntek



Nagyböjt 1. hete péntek        
Ez 18,21-28; Mt 5,20
„Ha a ti igazságtok nem múlja felül az írástudókét és farizeusokét, semmiképp se mentek be a mennyek országába

Az igazság azt jelenti, hogy valami megfelel a saját fogalmának. Vannak természetes, a mi természetünk szerinti létrendhez tartozó igazságok, és vannak természetfeletti, vagyis Istennek a teremtett világot felülmúló rendjéhez tartozó igazságok. A természetes világhoz tartozó igazság: a víz a fizikai élet egyik legfontosabb feltétele. A kémikusok szerint a víz két hidrogén és egy oxigén vegyülete. Ezt ember fogalmazta meg, de nem ember találta ki. Természetfeletti igazság: Isten a világ Ura. A természetfeletti rend igazságait az Ó- és az Újszövetség kinyilatkoztatásaiban találjuk meg. Ezek az igazságok mind igazak, egymásnak nem mondanak ellen, és gyönyörű összhangban állnak egymással. Jézus külön kinyilatkoztatta ezt az alapvető tényt: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy visszavonjam a törvényt vagy a prófétákat; nem azért jöttem, hogy megszüntessem, hanem hogy beteljesítsem”. (Mt 5,17) Mit jelenthet ez a jézusi kifejezés: A ti igazságotok. Ez Isten igazsága kell, legyen, amelyet Jézus tanítványai elfogadtak és az embereknek hirdetik. Ha ugyanazt hirdetik az ószövetségi tanítók is, akkor nincs semmi baj, de Jézus óvja tanítványait attól, hogy a farizeusok és az írástudók igazságait mércének tartsák maguk és hallgatóik számára. Miért? Mert az ószövetségi kinyilatkoztatást több ízben emberi szintre igyekeztek leszállítani. Ilyen volt a házasság értelmezése. Isten így kodifikálta a házasságot: „Ezért elhagyja a férfi apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és egy testté lesznek” (Ter 2,24) Az egy test egy nagyszerű szervezetet jelent, amit csak úgy lehet felbontani, ha a szervezetet tönkreteszem, a bontott részek pedig teljesen hasznavehetetlenekké válnak. A farizeusok megengedték a házastársak válását, igaz, csak a férj kezdeményezésére. Jézus kifogásolja és tiltja. Vissza kell térnie a keresztény gondolkodásnak az eredeti igazsághoz.(Mt 5,27-28) Az Úr tehát magasabb szintre akarja visszaállítani ezeket az igazságokat. Jól érzékelteti más példákkal is, amit mondani akar: „Hallottátok, hogy azt mondták a régieknek: Ne ölj! Aki pedig öl, méltó az ítéletre. Én pedig azt mondom nektek, hogy mindenki, aki haragszik testvérére, méltó az ítéletre. Ha valaki azt mondja testvérének: Oktalan, méltó a főtanács ítéletére; aki pedig azt mondja: Bolond, méltó a gyehenna tüzére” (21-22) Jézus tehát újszövetségi szintre emeli a parancs megtartásának fokozatait, azokat az indulatokat, amelyek megelőzik az ötödik parancs végkifejletét. A modern ember még tovább csúszott a romlás lejtőjén, mint az egykori önző farizeusok és írástudók. Szétrombolják Isten egyik legféltettebb intézményét, a családot. Hirdetik, hogy ugyanolyan értékű az azonos neműek együttélése, mint az egy férfi és egy nő életre szóló szeretetközössége, a férj és feleség egymást boldogító szeretetszolgálata, az új élet természetes forrása. Mi az igazság? Az, ha a dolgok megfelelnek a fogalmuknak. Hol a megfelelőség? Jézus ítélete: „Semmiképp sem mentek be a mennyek országába”


2016. február 18., csütörtök

KAPPADÓKIAI SZENT AGAPIT



Szent Agapit 
püspök
Agapit Kappad6kiában született, szülei keresztények voltak. Már fiatal korában kolostorba lépett, ahol ezer szerzetes élt. Kitűnő képzést kapva tőlük, Isten törvényeinek híres magyarázója lett. Szent életéért Istentől a csodatevés adományát kapta. Licius császár, meghallva, hogy nagy testi erővel rendelkezik, katonái közé sorozta. Agapit a hadseregben sem hagyta el szerzetesi szokásait. Amikor a császár a keresztényüldözését rendelte el, Agapit, látva többek vértanúi szenvedését és halálát, ő is köztük szeretett volna lenni. Csak egy lándzsa szúrását kellett elviselnie. Nagy Konstantin császár idején a papság és a nép a frigiai Szinadé püspökévé tette. Késő öregségben, békében hunyt el a IV. században.


A pápa szentmiséje és imája az USA-mexikói határon: Soha többé halált!



A pápa szentmiséje és imája az USA-mexikói határon: Soha többé halált!


Ferenc pápa a mexikói-amerikai határon lévő keresztnél - ANSA

Mexikói útja utolsó állomásaként Ferenc pápa szentmisét mutatott be Ciudad Juárezben, mindössze nyolcvan méterre attól a szögesdróttól, amely a bevándorlókat hivatott távol tartani az USA határától. Soha többé halált és kizsákmányolást! – hangzott a pápa erőteljes felhívása, aki megemlékezett arról a sok emberről, akik az új reményeket keresve a határ túloldalán, végül a „vágóhídon” végzik.
A pápai szentmisét a kerítésen túl, az USA-oldalon is követték a hívek
Ciudad Juárez a világ egyik legerőszakosabb városa, ahol az emberkereskedelem összefonódik a kábítószer-kereskedelemmel, ahol ezrek halnak meg, miközben megpróbálnak átjutni az Egyesült Államokba, El Paso-ba. Ferenc pápát a technológiának köszönhetően a kerítés túloldalán sok hívő követte, köztük amerikai püspökök is, amint a kis zöld emelvényen a reményt és az élet győzelmét ünnepelte a halál fölött.
Szerető fogadtatás és ima a nagy keresztnél
A szentmisét megelőzően a Szentatya elment a határon lévő nagy kereszthez és ott csöndben imádkozott: a helyszínen migránsok cipői emlékeztetnek az átkelés közben meghaltakra. A pápa megáldotta a hívek ezreit: a falak és a kerítések eltűnnek Krisztusnak az ember iránti szeretetében – üzente nekik. Soha többé halált és kizsákmányolást! Mindig van idő a változásra, mindig van kiút és lehetőség, mindig lehet könyörögni az Atya irgalmáért. A pápa azért fohászkodott Istenhez, hogy adja meg a megtérés ajándékát, adjon nyílt szívet az embereknek és könnyeket, hogy megtisztítsa látásukat. A könnyek tudják megnyitni a változás útját. A könnyek lágyítják meg a szívet, a könnyek tisztítják meg a tekintetet és segítenek meglátni a bűn spirálját, amelybe sokszor beletekeredünk.
A kényszerű elvándorlás emberi tragédiája ma világjelenség
A pápa szólt a migráció nyomán fellépő humanitárius válságról, amely az elmúlt években ezreket érintett, akik vonaton, autóval vagy gyalog tettek meg több száz kilométert hegyeken, sivatagokon, kietlen utakon át. A kényszerű elvándorlás emberi tragédiája mára világjelenséggé nőtte ki magát. Ezt a válságot ki lehet fejezni számokban, de mi nevekkel, történetekkel, családokkal akarjuk mérni. Olyan fivéreink és nővéreink ők, akik a szegénység és az erőszak elől, a kábítószer-kereskedelem és a szervezett bűnözés karmából menekülnek.
A sok joghézag mellett éppen a legszegényebbek kerülnek bele ebbe a hálóba, amelyik elpusztítja őket. Az igazságtalanság a fiatalokon ütközik ki legszélsőségesebb módon: őket mintegy a vágóhídra hajtják, üldözéssel és fenyegetéssel próbálják visszatartani, amikor szeretnének kilépni az erőszak köréből és a kábítószer poklából. És mit is mondhatnánk arról a sok nőről, akiknek igaztalanul elvették az életét? – sorolta keserűen Ferenc pápa. Szavait a hívek megindultan, sokan könnyáztatta arccal hallgatták ebben a határ menti városban, ahol – mint más hasonló helyeken – az emberek szörnyű méltatlanságokat szenvednek el: rabszolgaként, túszként, törvénytelenül fogva tartva válnak az emberkereskedelem áldozataivá.
Megtérés és irgalmasság a kiút
Ferenc pápa az irgalmasság szentévében a szív megtérésének lehetőségét hangsúlyozta. Dicsérte a migránsok jogait védő civil szervezeteket, amelyekben számos szerzetes, szerzetesnő, pap és világi dolgozik. Olyan emberek, akik sokszor a saját életüket teszik kockára mások életének megmentéséért. Ők az irgalmasság prófétái, az egyház megértő szíve, amelyik elkíséri és támogatja őket.
Az irgalmas szeretetben nem léteznek határok
Végül a pápa a fiatalok értékéről szólt, akik e nép reménysége. Ebben a nyomasztó és sötétnek tűnő éjszakában sok fény pislákol, amelyek a reményt jelentik. Mialatt sok-sok fehér és sárga léggömb emelkedett a magasba a mexikói-amerikai határ fölé, Ferenc pápa a Guadalupei Szűzanya oltalmába ajánlott mindenkit, és – utalva az El Paso-i hívekre - így fejezte be beszédét: Együtt imádkozhatunk, együtt énekelhetünk, és együtt ünnepelhetjük az irgalmas szeretetet, amit Isten ad nekünk, s amiben semmilyen határ nem akadályozhat meg, hogy osztozzunk. Köszönöm nektek, El Paso-i testvéreink, hogy egy családnak és egy keresztény közösségnek érezhetjük magunkat veletek.


Az Irgalmasság Szent Éve 80.



A kereszfához megyek - Elmélkedés harmadik rész

Urunk, Jézus Krisztus keresztje alatt Fiával együttszenvedő Szent Szűzanyánk anyai gyötrelmét tárja elénk ez a legalább kétszáz éves sirató ének:
„De midőn ezek felett láttad, menyit szenvedett, Szenvedett az ártatlan.
Láttad őt a Kálvárián, két lator közt a keresztfán: Kínodat ki mérje meg?
Az ószövetségi választott nép, Ábrahám pátriárka óriásira nőtt családja Mózes vezetésével kiszabadult az egyiptomi rabszolgaságból, és eljutott a Sínai hegy alá. Isten közölte velük, hogy ezt a népet a saját népévé avatja azzal, hogy szövetséget köt velük, belőle születik a Megváltó. Ezt a szövetséget óriási mennyei trombitaszóval kísérve kötötték meg. Mózes a levágott áldozati állatok, tehenek  vérével meghintette a másfél milliós  sokaságot. (Kr e. 1250) Isten negyven év múlva az Ábrahámnak ígért Kánaánt nekik adta. Kétszáz év múlva a második királynak, Dávidnak azt ígérte, hogy családjából születik meg a Messiás-király. Gábor angyal ezt az örömhírt időszámításunk kezdetén jelentette be: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úristen neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége” (Lk 1,30-33) Itt állok a keresztfa alatt, gondolhatja Mária. Amikor a Fiam Nikodémussal beszélgetett, már tanítói útja elején hivatkozott Mózes könyvére: „Amint Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy fogják fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem örökké éljen” (Jn 3,16) Valóban így győzött az Úr.
Az Egyház egy VI. századi közismert himnuszban énekli:
„Az Isten a fáról uralkodik"
Venantius Fortunatus  Vexilla Regis prodeunt
Sík Sándor fordítása
Királyi zászló jár elől, Keresztfa titka tündököl.
Milyen az élet halni szállt, S megtörte holta a halált.
Kegyetlen lándzsa verte át Gonosz vasával oldalát.
S mely szennyet, vétket eltörölt, Belőle víz és vér ömölt.
Az ősi jóslat itt betelt, Mit a hű Dávid énekelt: „Az Úr, halljátok nemeztek: Kereszten trónol köztetek”
Világ bűnének zálogát, Ó boldog ág, te hordozád,
Az ellenség gonosz fejét Megváltónk rajtad zúzta szét.
Szentháromság, dicsérjenek, Üdvösség kútja, mindenek.
Legyen győzelmünk, add meg ezt, A diadalmas szent kereszt.
A kereszt Jézus és az Egyház győzelmének a jelévé válik. A két latorral együtt felfeszített Jézus ellenségeinek nyilván óriási győzelmet jelenthetett. Az Úr azonban másként látta: „Ezzel átvették Jézust. Maga vitte keresztjét, míg oda nem ért az úgynevezett Koponyák hegyére, amelyet héberül Golgotának hívnak. Ott keresztre feszítették, s két másikat is vele, jobb és bal felől, Jézust meg középen. Pilátus feliratot is készített, és a keresztfára erősítette. Ez volt a felirat: a Názáreti Jézus a zsidók királya. A feliratot sokan olvasták a zsidók közül, mert a hely, ahol fölfeszítették Jézust, közel volt a városhoz; héberül, latinul és görögül volt írva. A zsidó főpapok azért kérték Pilátust:Ne azt írd, hogy a zsidók királya, hanem azt, hogy maga mondta magáról: a zsidók királya vagyok. De Pilátus azt felelte: Amit írtam, azt megírtam! (Jn 19,16b-22) Máriának pedig ezt némán kellett elszenvednie! „Kínodat ki mérje meg!”



Nagyböjt 1. hét csütörtök



Nagyböjt 1. hét csütörtök


Mikor Jézus biztat, hogy imádságban terjesszük kéréseinket a mennyei Atya elé, feltételezi, hogy azzal a lelkülettel imádkozunk, amelyet ő a Miatyánkban megmutatott nekünk. S azt is hozzáteszi, hogy Isten különösen szívesen teljesíti kérésünket, ha a Szentlelket kérjük. Ilyen egzisztenciális mélységű, mindenestül hiteles imádságra azonban többnyire csak az emberi élet határhelyzeteiben vagyunk képesek, amikor már senkire és semmire nem számíthatunk. A zsoltárok jó része is ilyen kétségbeejtő helyzetben fogant: üldözés, megaláztatás, reménytelenség közepette.

Az embernek már az is megalázó, amikor rá kell döbbennie, hogy nem bízhat a saját erejében, amikor szembesülnie kell azzal, hogy mások segítségére szorul. Hát még milyen csalódás az, ha látja, hogy embertársaira sem építhet! Szégyen, ha csak ilyenkor szakad fel belőlünk az őszinte imádság, amelyet, amíg minden rendben volt, elhanyagoltunk. De ekkor talán megtanulunk szívből imádkozni ahhoz, aki nem szeszélyes kívánságaink engedelmes kiszolgálója, hanem mélységes vágyaink, sőt evilági lehetőségeinket messze felülmúló reményünk és egész létezésünk egyetlen szilárd alapja és beteljesítője, aki végső soron nem valamit, hanem önmagát akarja adni nekünk Szentlelke által.

Úr Jézus, Te tanítod, hogy bármit kérhetünk az Atyától, amire szükségünk van: autót, lakást, szakmai előmenetelt, egészséget. Ugyanakkor azt is mondtad és életeddel is megmutattad, hogy imádságunk csak akkor lehet igazán hiteles, ha az egy szükségesre: Isten országára irányul. Kérünk, ne engedd, hogy az a sok jó, amiért imádkozunk, elfedje előlünk ezt az egyetlen szükségest, nehogy imádságunk elszakadva a forrásától és elveszítve eredeti célját bálványimádássá váljék. Segíts, hogy akár szorongattatásban van részünk, akár jól megy a sorunk, őszintén keressük a kapcsolatot Veled s Általad az Atyával, és mindenekfölött a Szentlelket kérjük tőle, hogy így részt vehessünk a Szentháromság boldog szeretetközösségében.



2016. február 17., szerda

AMASZIAI SZENT TIVADAR



Szent Tivadar
 újonc

Szentünk a pontuszi terület Amaszia nevű városában volt katona. Makszimián császár üldözése alatt több kereszténnyel együtt arra kényszerítették, hogy mutassanak be áldozatokat a bálványoknak. Amikor ezt megtagadták, Tivadart megkínozták és börtönbe zárták. Itt, imádsága alatt Jézus vigasztalta meg csodálatos megjelenésével. A börtönből ismét kihallgatásra vitték és amikor látták, hogy hitében megingathatatlan, arra ítélték, hogy tűzbe vessék. Tivadar félelem nélkül, imádkozva lépett a máglyára, és Istent dicsőítve halt meg 306 körül.

Halála után 50 évvel, a hitehagyott Julián császár meg akarta a nagyböjt idején fertőzni a keresztényeket az áldozati állatok vérével meghintett piaci ételekkel. Szent Tivadar megjelent a konstantinápolyi püspök Eodoxiosz előtt, és kérte őt, világosítsa fel a híveket erről, és készítsenek eledelül mindnyájan kollivát. Ez így is történt. Ennek emlékét minden nagyböjt első szombatján ünnepeljük meg, Szent Tivadar közbenjárására emlékezve.



Testünk a kísértés eszköze vagy a Lélek temploma? – Beszélgetés a Panagia Központban



Testünk a kísértés eszköze vagy a Lélek temploma? – Beszélgetés a Panagia Központban


„Testünk a kísértés eszköze vagy a Lélek temploma?” címmel Mustó Péter jezsuita szerzetes és Kántor Árpád pszichológus beszélgettek február 16-án a budapesti görögkatolikus Panagia Központban arról, hogy lelki szempontból hogyan közelítsünk testi tapasztalatainkhoz.


„Vannak, akik úgy gondolják, hogy a testünk a lelki üdvösségünk legnagyobb ellensége, mivel a kísértés a testünk vágyain keresztül jelenik meg életünkben. Mindeközben a szemlélődő életmódban a testünkre való odafigyelés, a testünkön keresztül felfogott, megélt tapasztalatok a lélek Istenhez való kapcsolódásának legfontosabb eszközei” – ezeket a gondolatokat vetették fel a szervezők a beszélgetés ajánlójában.
Kedden este zsúfolásig megtelt a Molnár utcai Panagia Központ, ahol Mustó Péter jezsuita szerzetes, lelkivezető és Kántor Árpád pszichológus, pszicho-szomatoterapeuta beszélgettek az Útkeresés Háza „Osztó-pontok” elnevezésű sorozatának keretében.

A moderátor, Vigh Noémi kérdésére, hogy miért érdemes figyelni testi érzékeinkre, Mustó Péter rövid gondolkodás után válaszolt: „Élhetünk úgy, hogy nem foglalkozunk azzal, ami körülöttünk vagy bennünk történik. Az állatok és a növények azonban mindig erre figyelnek, és ha meg akarjuk érteni, hogy mi működik bennünk, akkor mi sem hagyhatjuk ezt figyelmen kívül.” A jezsuita szerzetes azt is elmondta, hogy fiatalon mindig kereste Istent, de sose tudta, hol van. Később érzett rá arra, hogy ami a valóságban van, abban ott van az Isten, nem azon kívül. A Szent Ignác-i imamód elsajátításának elején mindig arra figyelmeztetik az imádkozót, hogy helyezze magát Isten jelenlétébe. Mustó Péternek ez saját bevallása szerint soha nem sikerült, ám egyre jobban figyelmessé kezdett válni arra, ami a testében történik. Felhívta a figyelmet arra, hogy sokszor ámítjuk magunkat, nem merünk szembenézni önmagunkkal, hiszen nem akarunk foglalkozni testünk jelzéseivel. Pedig „ha Istent keresem, akkor mindenhol keresem” – mutatott rá a szerzetes, kitérve a bűnre is. Számára az vált egyre fontosabbá, hogy mi történik akkor bennünk, testünkben és lelkünkben, amikor bűnt követünk el. Az erre való figyelmesség Mustó Péter szerint nem eltávolít, hanem közelebb vihet Istenhez és önmagunkhoz.
Kántor Árpád elmondta, hogy a terápiás térben is elsőként a testét látja meg valakinek, azon keresztül lép a másikkal kapcsolatba. Kiemelte, hogy azok közül az aspektusok közül, amelyek bennünket emberré tesznek, a testünk az, ami a legkevésbé hazudik. A test mindig jelez belső, lelki állapotunkról.

A következőkben egy-egy személyes élmény felelevenítésére került sor. Kántor Árpád elmondta, hogy gyerekkorában, egy költözés kapcsán tapasztalta meg a belső szétválás-élményt: azt tapasztalta, hogy az új helyen nem jó számára, onnan mindig elvágyódott lelkében, miközben testében maradnia kellett. Később tapasztalta meg azt, hogy amikor testében és lelkében harmónia születik, amikor a kettő újra találkozik, akkor mintha az élet is újra elkezdődne.
Mustó Péter különböző betegségélményeket említett: mint elmondta, elgondolkoztatta egy barátjának küzdelme daganatos betegségével, amellyel kapcsolatban megérintette az, hogy a rossz sejtekkel szembeni küzdelem is az „én”-hez tartozik. Ily módon minden testi folyamat, változás, az elmúlás nem egy rajtunk kívüli folyamat, hanem személyes történetünk része. Ennek kapcsán a szerzetes megosztotta a betegséggel kapcsolatos félelmét, amely egy pánikkal telt éjszakához kötődik. Saját megbetegedésekor pedig megpróbálta kibírni gyógyszerek nélkül, hogy figyelni tudja, mi történik testében és lelkében. Ahogyan utalt rá, a gyógyszerekkel sokszor elfedjük a valós gondokat és lelki nehézségeket, amelyekre testünk változásain keresztül is oda tudunk figyelni.
Ezt Kántor Árpád is megerősítette, amint fogalmazott, ha megbetegszünk, a zsigeri énünk elkezd beszélni, amire érdemes odafigyelnünk. Saját tapasztalatából kiindulva elmondta, hogy nehéz szétválasztani azt, hogy amikor befelé figyelünk, akkor a lelkünkre vagy a sejtjeinkre figyelünk-e.

Test és lélek egységéről szólva a pszichológus rámutatott, hogy ha Istent keresem, akkor elkezdek „bent” keresni. A keresésben a test és a lélek, valamint a szellem is részt vesz. A test-lélek-szellem hármassága felől közelítve Kántor Árpád úgy határozta meg a testet, mint ami az emberben a legmegfoghatóbb, a lelket, mint ami átjárja a testet és ami személyes, a szellemet pedig mint az emberben lévő személytelent.
Mustó Péter arra figyelmeztetett, hogy veszélyes szétválasztani a testet és a lelket. Feltette a kérdést: Hol van a személy határa? Hogyan hatunk egymásra? Kiemelte, hogy nagy távolságokból is hat a lelkünk valakire, és ránk is hatnak... Majd visszatérve test és lélek egységének kérdéséhez, úgy fogalmazott, hogy „egy vagyunk”: a test, a lélek és a szellem megközelítései ennek az egységnek, ezt a hármat mégsem lehet szétválasztani. A szellemi képességek alatt Mustó Péter a tanulást, az írást, az olvasást, a nyelvismeretet, a művészetre és filozófiára való nyitottságot értette; a testet a kémiai és biológiai működésekkel határozta meg; a lélekkel kapcsolatban pedig kifejtette, hogy ez a legintimebb, a legegyedülállóbb és a külső dolgok által legérintettebb része az embernek. Amikor betegségről beszélünk, akkor a test és a lélek rendjéről van szó – fogalmazott a szerzetes. A lélek rendje az – mutatott rá –, ha az tudok lenni, aki igazán vagyok.

Mustó Péter ezután  elmondta, hogy az imádsággal kapcsolatban gyermekkorától kezdve a testére hívták fel a figyelmet: a kezek összetételére, a térdhajtásra és a keresztvetésre, amelyekkel a test általi összeszedettséget tanulta meg. Hangsúlyozta, hogy fontos a lelkünkkel, annak teljes figyelmével jelen lenni a testünkben, ami az imádság során egyre inkább begyakorolttá válik. Test és lélek így nem elválasztható – magyarázta a szerzetes. Külön kiemelte, hogy személyekké akkor válunk, ha teljes testi összeszedettséggel, kitárt karral és felemelt fejjel (mintegy imádkozva) azt tudjuk mondani: „Itt vagyok!”
A moderátor kérdésére, hogy miként lehet értelmezni a testi szükségleteket és vágyakat, különösen akkor, amikor a katolikusok sokszor kísértésről beszélnek, Kántor Árpád úgy fogalmazott, hogy a jó és a rossz csak egy cél viszonyrendszerében értelmezhető. A jó az, ami a cél eléréséhez hozzásegít, ellentétben a rosszal. A test mindkét irányba képes elindulni, egyedül a tudat viszonyulásán múlik, hogyan viselkedik. Mustó Péter finomítva Kántor Péter elgondolását, a már említett testi és lelki rend fogalmához tért vissza. Meglátása szerint a rossz az, ami a rendet tönkreteszi és a bajt az okozza, ha nem ismerem a rendet, amit megbontok. A kísértés mindig a rend megbontására irányul – fogalmazott.

Mustó Péter ugyanakkor az est talán legizgalmasabb kérdésére mutatott rá a kísértéssel kapcsolatban: mint elmondta, a vallásos szóhasználat és kifejezés sokszor félrevihet bennünket, hiszen általában úgy gondolkodunk, hogy „jön a kísértő...”, és így tőlünk függetlenként tekintünk rá. Mindeközben fontos szembesülnünk azzal, hogy a kísértésben újra felteszik nekünk a saját, belső rendünkre irányuló kérdést. Ily módon  – világított rá a szerzetes – néha hallgatnunk kell a kísértőre, annak érdekében, hogy képesekké váljunk a megújulásra. Ezt a jezsuita szerzetes annak példájával mutatta be, hogy adott esetben egy gyerekkori berögződés, ami megszokott renddé vált, nem jó, ha a felnőttkorban is megmarad. Felnőttként utána kell kérdeznünk a már megtanult és berögződött dolgoknak, így állandó keresésben kell maradnunk arra a kérdésre  vonatkozóan, hogy hogyan tudjuk a rendet szolgálni.
A beszélgetés lezárásaként a hallgatóság is feltehette kérdéseit, majd az est vendégei egy-egy záró gondolatban összegezték az elhangzottakat: Mustó Péter a ráhagyatkozásra és a bizalomra buzdított az iránt, Aki a testet és a lelket megalkotta, Aki ezáltal képes bennünket, úgy, ahogyan vagyunk, a jóra vezetni és „felhasználni”. Kántor Árpád pedig ismételten arra figyelmeztetett, hogy érdemes kapcsolatban lennünk mindazzal, ami hozzánk tartozik.


Az Irgalmasság Szent Éve 79.



„Mely gyötrelem volt neked Isteni szülöttedet látni szegény jászolban. S midőn annyi ellenségek romlására esküvének, tőr veré át lelkedet” (Ho 63,2) a fölséges Isten öröktől fogva azt a csodálatos méltóságot rendelte Máriának, hogy Ő legyen a második Isteni Személy megtestesüléséhez a szinte felfoghatatlan nagyméltóságú Édesanya. Isten ezer évvel korábban közölte Dávid királlyal, hogy családjából születik a Messiás király, ezt több formában is rögzíttette a Bibliában: „Miért háborognak a nemzetek? A népek miért kovácsolnak hiú terveket? A föld királyai fölkelnek, nagyjai összeesküsznek az Úr ellen és Fölkentje ellen: Törjük össze bilincsüket, tépjük szét rabláncukat! Aki az égben lakik, mosolyog rajtuk, kineveti őket az Úr. De egyszer majd haraggal fordul feléjük, és kemény szót intéz hozzájuk:Én szenteltem fel Királyomat a Sionon, szent hegyemen” (Zsolt 2,1-6)  „Azt mondta az Úr az én Uramnak: Ülj jobbomra, és minden ellenségedet lábad elé teszem zsámolyul” (110,1) A Szűzanya tudta azt, hogy Fia, az Istennek a Fia, végtelen nagy méltóság, mégsem követelőzik, hogy ez a méltóság a földi életében is mutatkozzék meg. Mária önmagáról sem beszélt, hogy anyai méltóságának megfelelő tiszteltet kapjon, Fiának pedig előkelőbb körülmények járnának, mint a római császárnak, hiszen az Istennek a Fia. Betlehem még Názáretnél is szegényesebb település, és ott világra jön Szent Fia. Lesz-e fogadás? Egyetlen házhoz sem tértek be szálást keresni. Megnézték a szerény fogadót: az összeírásra az adóbevallásra hazajöttek a messziről jövő elszármazottak, nekik a városon átkelve senki se ajánlott fel szállást, kimentek hát a városka széléig, és ott meghúzódtak a messze eső legelőkön tartózkodó bárányok téli szállásán. De hogy ott megszülessék a Messiás király, azt talán mégsem látták ildomosnak. Viszont Isten Fia nem kért semmit a földről, csak az Édesanyát: ezt a mennyei Atya így biztosította neki. A magyar népének, amelynek szövegét idézem, érezteti a meglepetést, hogy az ég és föld teremtője, Fia földi születését ilyen körülmények között tervezte és fogadta el. A szegények között. A második verssor azonban még megdöbbentőbb körülményekre is rámutat: Betlehemiek adnak ugyan Józsefnek iparos-munkát, bizonnyal meg is fizetik a munkadíjat, de nem ébrednek rá, kik az ott maradt vendégek. Egy éven át sem érdeklik őket a körülményeik. Amikor pedig úgy másfél évvel a népszámlálás után megérkeznek az idegen nagyurak, akkor sem rohannak a közeli jeruzsálemiek, hogy magát a csillagok királyát, a Messiást köszöntsék. A harminc-harmincöt kisfiút megsiratják, amikor Nagy Heródes, a császár helytartója megöleti az ártatlan áldozatokat, de akkor már a Megváltó más országban rejtőzködik. A mennyei angyalok igen szívesen segédkeznek a távozás, majd a visszatérés alkalmával. Az ő információik és Szent József bölcsessége fejezi be ezt a megpróbáltatást.


Nagyböjt 1 hete szerda



Nagyböjt 1 hete szerda
Jón 3, 1-10; Lk 11,29-32
„Ez a nemzedék nem kap más jelet, mint Jónás próféta jelét"

Jézus nagyon szomorú, amikor ezt a kijelentést teszi: „Ez a nemzedék gonosz nemzedék. Jelet kíván, de nem kap más jelet, mint Jónás próféta jelét. Mert amint Jónás jel volt a niniveiek számára, az Emberfia is az lesz ennek a nemzedéknek” (Lk 11, 29-30) Az Úr két régi példát említ, amelyekből megfelelő következtetéseket vonhattak le akkori hallgatói, és amiket bölcsen végighallgatva mi is komolyan megerősödhetünk hitünkben. Salamon korában a Szentföldtől délre eső vidéket, a mai Arábia északi részét jelentette. A Királyok első könyve, mint aranyban és fűszerben rendkívül gazdag országként írja le. Akkori királynője művelt asszony volt. Hírből ismerte Salamon királyt. Legendákat meséltek neki bölcsességéről, udvaráról, építkezéseiről. Felébredt benne a vágy, ha már kortársa egy ilyen csodálatos tehetségű embernek, személyesen is megismerkedhessen vele. A gondoktól ma sem mentes egy ilyen uralkodói utazás megtervezése, lebonyolítása. Akkor nem voltak diplomáciai testületek, külföldi nagykövetek, attasék, még térkép, sőt iránytű sem létezett. A sivatagos tájon gyalog vagy teveháton haladhatott az utas. A királynő karavánnal vágott neki a hosszú útnak. Vállalta, mert kérdéseivel próbára akarta tenni uralkodó társát. „Miután nagy kísérettel és gazdagsággal, fűszereket, mérhetetlen sok aranyat és drágaköveket hozó tevékkel bevonult Jeruzsálembe, elment Salamon királyhoz, s elmondta neki mindazt, ami a szívében volt. Salamon fel is világosította minden dologról, amelyet eléje terjesztett; nem volt olyan dolog, ami a király előtt rejtély lett volna. Amikor aztán Sába királynője látta Salamon egész bölcsességét s a házat, amelyet épített, meg az asztalán levő ételeket, meg a szolgák lakóhelyeit s a cselédek sorait és ruháit, meg a pohárnokokat, meg az egészen elégő áldozatokat, amelyeket az Úr házában szokott bemutatni, még a lélegzete is elállt, és azt mondta a királynak: Igaz az a beszéd, amelyet hallottam földemen a te dolgaidról és bölcsességedről; nem hittem, amikor nekem beszélték, amíg el nem jöttem magam és saját szememmel nem láttam, s meg nem győződtem, hogy felét sem mondták el nekem: bölcsességed és dolgaid felülmúlják a hírt, Amelyet hallottam. Boldogok embereid és boldogok szolgáid, akik mindig előtted állnak, s hallják bölcsességedet. Áldott legyen az Úr, a te Istened, akinek megtetszettél, s aki Izraelé trónjára ültetett – mivel az Úr örökké szereti Izraelt -, s aki királlyá tett, hogy jogot s igazságot szolgáltass! Majd adott a királynak százhúsz talentum aranyat (41 kg/db) s nagyon sok fűszert meg drágakövet, sohasem hoztak többé annyi fűszert, mint amennyit Sába királynője adott Salamon királynak” (1Kir 10, 1-13) Csoda, hogy Jézus szomorúan gondolja végig mindezt? Salamon bölcs volt néhány dologban; a végtelen bölcsesség: Jézus maga. Salamon kiépítette a fővárost, rendbetett egy Duna-Tisza köznyi országot; Jézus az egész föld és ég teremtője, feldíszítője, éltetője. Népének jelentéktelen figurái sorakoznak előtte, és új jelet követelnek. Nem is ad más jelet, mint a feltámadást halottaiból. Vajon a mi nemzedékünk okosabb? Mi Jézusnál keressük a megoldásokat?


2016. február 16., kedd

CEZAREAI SZENT PAMFIL



Szent Pamfil 
és vértanútársa
Mind a 12 vértanú a palesztinai Cezareában szenvedett vértanúságot Dioklécián császár uralkodása alatt 308, vagy 309-ben. Pamfil Beritusból származott, kiváló képzést kapott a pogány és keresztény tudományokban és Cezarea áldozópapja lett. Sokat fáradozott azon, hogy a másolások folytán megromlott helyeit az Újszövetségi Szentírásnak kijavítsa. Eközben hirdette Krisztus hitét és az igaz világosságot. Dioklécián császár üldözése idején kínzások alá vetették Valens diakónussal, és a jamniai származású Pállal együtt. A kínzások után mindhármójukat a börtönbe zárták, két év elteltével lefejezték. Rajtuk kívül még öt egyiptomi édestestvér ifjút is lefejeztek. Ezek 130 hitvallót kiíértek Ciliciába bányamunkára. Visszatértükben Cezareában szenvedték el a lefejezést. Pamfil szolgája Porfir, aki kieszközölte az engedélyt, hogy eltemesse a szent vértanúkat, és kereszténynek vallotta magát, tűzben elégették. Szeleukosz katonát lefejezték, az idős Theoduloszt keresztre feszítették. Julián a fiatal keresztény, Cezareába érve, látta a vértanúk kidobott holttesteit, odament hozzájuk és megcsókolta őket. A katonák jelentették ezt a parancsnoknak, és amikor az ifjú megvallotta a parancsnok előtt keresztény hitét, tűzzel elégettek.


Őslakosok várják a pápát Moreliában



Őslakosok várják a pápát Moreliában - AFP

Ferenc pápa február 16-án, kedden megkezdte mexikói látogatásának negyedik napját, amely a kábítószer-kereskedelem miatt leginkább sújtott régiójába vezetett. Ezen a napon Moreliába, Michoacán állam fővárosába utazott, amely leginkább a drogkereskedelemről híres. Megdöbbentő erőszak-cselekmények helyszíne ez a vidék. Ferenc pápa, aki a „béke hírnökeként” érkezett Mexikóba, a kábítószereket a „halál hírnökeinek” nevezte. A helyzet nagyon összetett és sokoldalú, nem könnyű olyan stratégiát kidolgozni, amely megtöri a szervezett bűnözés modelljét. A törvény egy dolog, annak alkalmazása egy másik – jelenti a helyszínről a Vatikáni Rádió angol tudósítója.
A kormány korrupcióellenes karteljei nem elég erősek a drog milliárdok erejével szemben
A kormány korrupcióellenes karteljei sem elég erősek ahhoz, hogy ellensúlyozzák a drog milliárdok erejét. A problémát nem mellőzik ugyan, de a katonaságot és a szövetségi rendőrséget is számos alkalommal azokkal a bűntényekkel vádolták meg, amelyek ellen küzdeniük kellene. Munkájuk eredménye végül olyan gyenge volt, hogy a helyi közösségek úgy döntöttek, felállítják saját fegyveres csoportjaikat, akiknek tagjait citrom és avocado szüretelőkből verbuválták.
A hagyományos bűnszervezetek gyakran mélyen kötődnek a valláshoz
Erős ellentmondásokkal is találkozunk. A hagyományos bűnszervezetek gyakran mélyen kötődnek a valláshoz. Továbbá olyan támogatásokat nyújtanak az embereknek, amelyeket nehéz elutasítani és gyakran arra kényszerülnek, hogy elfogadják. Ennek a helyzetnek a következményei közé sorolható a gazdasági és társadalmi szétforgácsolódás, illetve az eltűnt személyek növekvő száma ebben a régióban. Mexikóban több mint húszezer ember tűnt el az elmúlt tíz évben. Az ENSZ források szerint huszonhatezer a számuk.
Ferenc pápa elhozza a fiatalok számára a remény üzenetét
Ezért is jelentőségteljes, hogy Ferenc pápa Moreliában, Michoacán állam fővárosában akart találkozni a fiatalokkal annak az erőfeszítésnek a jegyében, hogy elhozza számukra a remény üzenetét. A város José Maria Morelos y Pavón-ról, a mexikói függetlenség hőséről, a város szülöttjéről elnevezett stadionjában találkozik velük, ami megható pillanatnak ígérkezik. A Szentatya első mexikói beszédében rámutatott: az ország egyik legnagyobb kincse, hogy fiatal arca van.
Morelia székesegyházában a pápa találkozik 14 mexikói egyetem dékánjával és más keresztény vallások hat vezetőjével
Morelia székesegyházában a pápa találkozik 14 mexikói egyetem dékánjával és más keresztény vallások hat vezetőjével. A napot szentmise bemutatásával kezdi a Venustiano Carranza stadionban papok, szerzetesek, szerzetesnők és szeminaristák részvételével. A szertartáson jelen lesz Alberto Suarez Inda, Morelia érseke, akit Ferenc pápa egy éve kreált bíborossá.


Az Irgalmasság Szent Éve 78.



A kereszfához megyek

„A keresztfához megyek, mert máshol nem lelhetek nyugodalmat lelkemnek. S ott talállak, ó Szűzanya, Fájdalom közt bágyadozva, Tőr veré át lelkedet” Mária, Joachim és Anna elsőszülött leánya tizennégy éves lehetett, amikor a mennyből küldött angyal, Gábor, betoppant szobájába, ahol imádkozott. Szent Lukács evangélista magától, Máriától értesült erről a fontos eseményről harminc-negyven év múlva. „A hatodik hónapban (az után, hogy ugyanez az angyal Jeruzsálemben járt a zsidók újjáépített templomában, hogy Keresztelő Szent János születéséről értesítse Zakariás zsidó papot, akivel nehezen tudta elhitetni, hogy aggastyánként fia fog születni kilenc hónap múlva) Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki egy Dávid házából való férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és Máriának hívták. Az angyal belépett hozzá és megszólította: Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled van az Úr!  Áldottabb vagy minden asszonynál. E szavak hallatára Mária zavarba jött, és gondolkozni kezdett rajta, miféle köszöntés ez?” (Lk 1,26-29) Mi zavarta Máriát a köszöntésben? A mennyei angyal a földre érkezik. Tudja, kihez küldetett. Megtalálta Zsidó országot, benne Galilea tartományt és Názáretet is. Láss csodát: olybá tűnik, hogy éppen a nevét nem tudja? Ezt mondta helyette: Kegyelemmel teljes. Az angyal közölni akarta vele, hogy majd másfél ezer év múlva megfogalmaznak egy nagyon szép imát. Az elejét az akkor új szerzetesek, a domonkosok írják: Üdvözlégy, Mária! Kegyelemmel teljes! Talán attól féltek, hogy a hívek nem tudnak arról, hogy Isten sok fontos ószövetségi embernek új nevet adott, amikor rábízott egy küldetést: Például az igaz Isten kiválasztotta Ábrámot, hogy nagy küldetésre készítse fel: térjen vissza az egy igaz Istenhez, az élő, a mennyei Istenhez. Ehhez meg kell változtatnia csúnya, bálványimádó nevét, az Ábrám-ot. Az ugyanis azt jelenti: Az én apám Rám nevű bálvány. Új nevet kapott az igaz Istentől: Áb-rahám. A sokaság atyja (leszel) Mária neve sok-mindent jelenthet, de az Istentől kapott neve: Kegyelemmel teljes, csak őt illeti, mert az ősszülők által elvesztett megszentelő kegyelmet a lelkét teremtő Istentől azonnal megkapta. Az emberek közül egyedül Ő. Soha semmiféle bűnnel nem szennyezte be ezt a nagy kegyelmet! Ne feledjük:1858 februárjában, Lourdes-ban, Bernadette sokadik kérdésére: mi a neve? ezt válaszolta: „Én vagyok a Szeplőtelen fogantatás” Ezt a kegyelmet rajta kívül nem kapja meg senki. Születendő Fia halála és feltámadása után, az általa rendelt keresztség szentségében adja vissza az ősbűnben elvesztett örökségünket. Ezt a reményt sugallja Gábor angyal további beszéde: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége. Mária megkérdezte az angyalt: Hogyan válik ez valóra, amikor férfit nem ismerek? Az angyal ezt válaszolta és mondta neki: A Szentlélek száll rád, és a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni. Íme, rokonod, Erzsébet is fogant öregségében, s már a hatodik hónapban van, noha meddőnek mondták, mert Istennél semmi sem lehetetlen. Mária így válaszolt: Íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint. Erre az angyal eltávozott”(30-38) „A keresztfához megyek, mert máshol nem lelhetek nyugodalmat lelkemnek"