Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2018. május 17., csütörtök

Bayloni Szent Paszkál



hitvalló

A szegény fiú nem sokáig élvezhette a gyermekkor önfeledt boldogságát. A megélhetés gondja korán rákényszerítette őt, hogy ásót, kapát fogjon és két keze munkájával keresse meg betevő falatján. Később, szülei elhalálozása után, juhászbojtárnak szegődött egy jószívű gazdához. De főgondja ezentúl is Isten dicsérése maradt. Jámbor gazdája engedelméből minden reggel misehallgatással kezdte napját, de napközben is legszívesebben az égben időzött gondolataival. Társai sokszor térdre borulva vagy örömtől sugárzó orcával a magasba bámulva találták őt a rét közepén. Ilyenkor, saját szavai szerint, abban gyönyörködött, miként imádják a szent angyalok a legméltóságosabb Oltáriszentséget. Persze, Isten más gyönyörűséget is szerzett neki. Egy nap a hegyoldalban, hol legeltetett, hallotta a távoli faluból az Úrfölmutatás harangját. Nyomban térdre ereszkedett, s mély imádásba merült. S íme, egy angyal jelent meg neki, kezében a szent-ostyával, melyet imádásra tartott eléje. Az imádság mellett másik kedves foglalatossága a tanulás volt. Nyitott szemmel olvasott Isten képeskönyvében, a nagy természetben és nem tudott betelni szépségeinek szemléletével. Idővel azonban a természet könyvén kívül a nyomtatott könyvekből is megtanult olvasni; mégpedig eredeti módon: társait és az útfeleken elhaladó vándorokat kérte meg, hogy tanítsák meg egy-egy betű olvasására és írására. Így lassanként megtanulna az egész ábécét és idővel már ő lett mestere társainak.
Már huszadik évében járt a „szent juhász” - ezen a néven ismerte Paszkált az egész környék, - mikor gazdája fiává és örökösévé akarta őt fogadni. A szent azonban szerényen elhárította magától a jóakaratú ajánlatot; nem akarta, hogy földi dolgok a legkisebb mértékben is akadályozzák őt az örökkévaló javak keresésében. Sőt nem sokkal rá búcsút mondott jó gazdájának; szülőföldjéről Valencia tartományba távozott és ott a Monfort nevű városka közelében fekvő szigorított ferences kolostor atyáinak ajánlására ismét juhásznak szegődött. Itt ugyanazt az életrendet követte, melyet Torre Hermosában már megszokott, azzal a különbséggel, hogy olvasmányai útmutatása nyomán még mélyebben merült bele a lelki élet titkainak vizsgálatába. A „szent juhász” név ide is elkísérte őt és csakhamar ráterelte a környék jámbor népének figyelmét és bámulatát. De a szép név nemcsak megtisztelést, hanem terhet is jelentett; az emberek kezdtek érdeklődni iránta és túlságosan sokat foglalkoztak személyével. Ez módfelett bántotta alázatosságát; elhatározta, hogy gyökeresen kiszakítja magát a világból. 1564-ben újra megjelent tehát az említett zárda atyái előtt és most a rendbe való felvételét kérte. Az atyák készségesen teljesítették is kérését; sőt tudására és szent életére való tekintettel mindjárt a karbeli testvérek, vagyis a papjelöltek közé akarták őt sorozni. Paszkál azonban alázatosságból elhárította magától a kitüntetést és egész életére megmaradt egyszerű laikus testvérnek.



Imádság:
Istenünk, te Szent Paszkált Szent Fiad testének és vérének szentséges misztériuma iránt csodálatos szeretettel árasztottad el. Engedd kegyesen, hogy mi is méltók legyünk az isteni lakomában azt a gazdagságot megízlelni, melyet ő megízlelt. A mi Urunk Jézus Krisztus által.



VI. Pál pápa lemondó levelet írt arra az esetre, ha nem tudná ellátni péteri szolgálatát



VI. Pál pápa lemondó levelet írt arra az esetre, ha nem tudná ellátni péteri szolgálatát


A napokban jelent meg olaszul Leonardo Sapienza „La barca di Paolo” (Pál bárkája) című könyve Boldog VI. Pál pápáról, amelyben már ismert és mindeddig kiadatlan leveleket is közöl. Ezek közül kiemelkedik VI. Pál saját kezűleg írt levele, melyben lemond a pápaságról, ha súlyosan akadályoztatva lenne.


Az alábbiakban először ennek az esetleges lemondó levélnek a fordítását közöljük, utána pedig annak a néhány sornak a fordítását, amelyet a jelenlegi Szentatya, Ferenc pápa írt az említett kötethez.

A külső borítékban:
„Bizalmas levél az Államtitkár bíboros úrnak
A csatolt levelet, mely a Szent Bíborosi Testület dékán bíborosának szól, az Államtitkárunkként szolgáló bíboros úr olvashatja el, és neki kell átadnia – a belőle következő eljárás megvalósítása érdekében – a dékán bíboros úrnak abban az esetben, ha súlyosan megbetegednénk, vagy más súlyos akadály lépne fel, mely meggátolná, hogy előreláthatólag hosszú időn keresztül apostoli hivatalunkat kellő hatékonysággal gyakoroljuk.
VI. Pál pápa
1965. május 2.”

A belső borítékban:
„Bizalmas levél a Szent Bíborosi Testület dékán bíborosának

Mi, hatodik Pál, az isteni Gondviselésből Róma püspöke és az egyetemes Egyház pápája,

a Szentháromságnak, az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek jelenlétében, – segítségül hívva Jézus Krisztusnak, Tanítónknak, Urunknak és Megváltónknak nevét, akinek minden számunkra lehetséges szeretetet és szolgálatot köszönnünk kell, és akinek legfőbb pásztori hatalmával méltatlanul, de valóságosan felruháztattunk; – bizakodva a Boldogságos Szűz Mária, Keresztelő Szent János, Szent József és Szent Péter apostol jóságos segítségében, akinek kulcsai ránk bízattak, valamint Szent Pál apostol segítségében, akinek nevét példaképül és védelemül felvenni szándékoztunk, továbbá az összes szentek és angyalok segítségében,
tudatában Isten előtti felelősségünknek, a katolikus Anyaszentegyház iránti tisztelettel és szeretettel teli szívvel, a világ iránti evangéliumi küldetésünkről sem megfeledkezve,
kinyilvánítjuk:
– olyan betegség esetén, mely feltételezhetően gyógyíthatatlan vagy hosszan tartó, és amely meggátolja apostoli szolgálatunk feladatainak elégséges ellátását;
– vagy abban az esetben, ha más súlyos és huzamos akadály azt hasonlóképpen meggátolná,
lemondunk szent és kánoni hivatalunkról, mint Róma püspöke, és mint ugyanazon katolikus Anyaszentegyház vezetője, a Szent Bíborosi Testület dékánjának kezébe, őrá hagyva, és vele együtt legalább a Római Kúria dikasztériumait vezető bíboros urakra és azon bíborosra, aki vikáriusunk Róma városa számára (feltéve, hogy rendesen összehívhatók; vagy ellenkező esetben a Szent Bíborosi Testület rendjeinek vezető bíborosaira) azt a jogot, hogy e lemondásunkat elfogadják és annak megfelelően eljárjanak; lemondásunkat egyedül az Anyaszentegyház legfőbb java sugallja nekünk, és erről a legfőbb jóról kívánunk egész szívünkből a lehető legjobb módon gondoskodni, apostoli áldásunk segítségével.
VI. Pál pápa
Kelt Rómában, Szent Péternél, a húsvét utáni második vasárnapon, Jó Pásztor vasárnapján, 1965. május 2-án, pápaságunk második évében.”

Ferenc pápa írása VI. Pálnak az említett kötetben megjelent írásairól:
„Ámulattal olvastam VI. Pálnak ezeket a leveleit, melyeket a Krisztus és az ő Egyháza iránti szeretet alázatos és profetikus tanúbizonyságának látok; újabb bizonyítékát jelentik e nagy pápa életszentségének.
Szembesülve a rábízott félelmetes küldetéssel; szembesülve a viszályokkal és a szédületes iramban változó társadalommal, VI. Pál nem bújik ki a felelősség alól.
Egyedül az Egyház és a világ szükségleteit nézi. Egy súlyos betegség által akadályozott pápa nem tudná kellő hatékonysággal ellátni az apostoli szolgálatot.
Ezért lelkiismeretét követve és alapos mérlegelés után pontosan megfogalmazza akaratát az Anyaszentegyház legfőbb java érdekében.

Meg kell köszönnünk Istennek – hiszen ő az egyedüli, aki vezeti és megmenti az Egyházat –, hogy megengedte VI. Pálnak, hogy élete utolsó napjáig atya, pásztor, tanító, testvér és barát lehessen.
Vatikánváros, 2017. december 8.
Ferenc”


Húsvét 7. hét csütörtök



Húsvét 7. hét csütörtök


Amikor Jézus azt kéri, hogy mi is úgy legyünk őbenne, amint ő az Atyában van, a Szentlélekre utal, a Szentlélek kiáradásáért imádkozik. Amikor a Szentírásban az Atyáról és a Fiúról van szó, mindig oda kell értenünk a Szentlelket is, aki a Szentháromságban a szeretet köteléke, az Atya és a Fiú közös, egyetlen élete, s rejtetten, mintegy inkognitóban, utalásszerűen és kötőszavakba rejtőzve szeret jelen lenni. Ő az, aki az emberi személyek között is megvalósítja a legmélyebb egységet. Jézus kérését a benne hívők egységéért az Atya már teljesítette, hiszen ugyanazon isteni természet részesei lettünk mindnyájan a Szentlélekben, vagyis az Egyház ontológiai mélysége már megvalósult. Hogy a történelem folyamán kialakult megosztottsága megszűnjék, ezt a már létező egységet kellene felszínre hoznunk, vállalnunk életünk mindennapjaiban, erkölcseiben, döntéseiben.

Ám a Szentlélek nem csupán megvalósítja a Krisztus nevében megkereszteltek egységét, hanem feltárja a krisztusellenes világ megosztottságát is. Szent Pál a mai Olvasmányban a Szentlélek sugallatára – aki Jézus ígérete szerint segítségünkre siet szorult helyzetünkben és megtanít arra, mit kell mondanunk – egyetlen mondatával rátapint az ellenfelei közti ellentétre, és szembefordítja őket egymással. Az ő egységük csupán a felszínen létezik: mindössze az köti őket össze, hogy Jézus ellen vannak – mint ahogy Pilátus és Heródes is jó barátok lettek Jézus elfogatása után –, a mélyben azonban ellentmondások feszülnek közöttük.

Urunk Jézus, segíts kegyelmeddel, hogy ha Miattad nehéz helyzetbe kerülünk, bátran hagyatkozzunk a Szentlélekre, s az ő erejében tanúskodjunk Rólad. Add, hogy a Lelket befogadva és indításainak engedelmeskedve munkálkodjunk az Egyház egységén, úgy, hogy egészen a keresztig, sőt a kereszten túl is vállaljuk testvéreinkkel azt az egységet, amelyet a Szentlélek már létrehozott bennünk, s ugyanakkor felszínre hozzuk az Egyház ellenségeinek végzetes megosztottságát.