Ferenc
pápa nagyböjti üzenete 2014
Szegénnyé
lett, hogy szegénységével gazdagítson minket (vö. 2Kor 8,9)
Kedves
Testvéreim!
Nagyböjt
alkalmából néhány gondolatot ajánlok figyelmetekbe, melyek segíthetnek a
megtérés egyéni és közösségi útján. Szent Pál kifejezéséből merítem az
alapgondolatot: „Hiszen ismeritek a mi Urunk, Jézus Krisztus kegyelmét, hogy
értetek szegénnyé lett, bár gazdag volt, hogy az ő szegénysége által ti
gazdagok legyetek” (2Kor 8,9). Az apostol a korintusi keresztényekhez fordul,
és bátorítja őket, hogy nagylelkűen segítsék a szűkölködő jeruzsálemi hívőket.
Mit mondanak Szent Pálnak ezek a szavai nekünk, mai keresztényeknek?
Mit mond nekünk ma a szegénységre, az evangéliumi értelemben vett szegény
életre való meghívás?
Krisztus
kegyelme
Ezek a
szavak mindenekelőtt elmondják, hogy milyen Isten stílusa. Isten nem a világi
hatalom és gazdagság eszközeivel mutatja meg önmagát, hanem a gyengeség és
szegénység eszközein keresztül: „bár gazdag volt, értetek szegénnyé lett…”.
Krisztus, az Isten örök Fia, aki hatalomban és dicsőségben egyenlő az Atyával,
szegénnyé lett; lejött közénk, mindannyiunkhoz közel jött. Mindenétől megvált,
„kiüresítette önmagát”, hogy mindenben hasonló legyen hozzánk (vö. Fil 2,7;
Zsid 4,15). Isten megtestesülése nagy misztérium! De mindennek az alapja az
isteni szeretet, amely szeretet, kegyelem, nagylelkűség, a közelség vágya és
nem habozik odaadni és feláldozni önmagát a szeretett teremtményekért. A
tevékeny szeretet azt jelenti, hogy egészen osztozunk a szeretett személy
sorsában. A szeretet hasonlóvá tesz, egyenlőséget teremt, ledönti a falakat,
megszünteti a távolságokat. És Isten ezt tette velünk. Jézus ugyanis „emberi
kézzel dolgozott, emberi értelemmel gondolkodott, emberi akarattal cselekedett,
emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától születvén valóban egy lett közülünk, a
bűnt kivéve mindenben hasonló lett hozzánk” (II. Vatikáni Zsinat, Gaudium
et spes kezdetű lelkipásztori konstitúció, 22).
Jézus
célja nem az volt, hogy magáért a szegénységért legyen szegény, hanem – ahogy
Szent Pál mondja – „hogy az ő szegénysége által ti gazdagok legyetek”.
Ez nem szójáték, vagy egy hatásvadász kifejezés! Ez Isten logikájának
szintézise, ebben foglalható össze a szeretet, a megtestesülés és a kereszt
logikája. Isten nem a magasból hullajtotta ránk az üdvösséget, mint emberbaráti
jámborságból a fölöslegből adott könyöradományt. Krisztus szeretete nem ilyen!
Amikor Jézus alámerül a Jordán vizébe, és megkeresztelteti magát Keresztelő
Jánossal, nem azért teszi, mert bűnbánatra, megtérésre van szüksége. Azért
teszi, hogy beálljon az emberek közé, akiknek bűnbocsánatra van szükségük,
közénk, bűnösök közé és magára vegye bűneink terhét. Ezt az utat választotta,
hogy megvigasztaljon, üdvözítsen minket, hogy megszabadítson nyomorúságunkból.
Szíven üt minket, hogy az apostol azt mondja, hogy nem Krisztus gazdagsága,
hanem szegénysége által lettük megszabadítva. Szent Pál pedig jól
ismeri „Krisztus felfoghatatlan gazdagságát” (Ef 3,8), aki a „mindenség
örököse” (Zsid 1,2).
Mi
tehát ez a szegénység, amellyel Jézus megszabadít és gazdaggá tesz minket?
Éppen az, ahogyan ő szeret minket, ahogyan közel kerül hozzánk, mint az irgalmas
szamaritánus, aki odalép ahhoz az emberhez, akit félholtan az út szélén hagytak
(vö. Lk 10,25 köv.). Az ő együtt érző, gyöngéd, életünkben osztozó szeretete
az, ami igazán szabaddá tesz minket, valódi üdvösséget és örömet ad nekünk.
Krisztus szegénysége, amellyel gazdagít minket, abban áll, hogy testté lett,
magára veszi gyöngeségeinket, bűneinket, és közvetíti felénk Isten végtelen
irgalmát. Krisztus szegénysége a legnagyobb gazdagság: Jézus gazdagsága az
Atyaistenben való határtalan bizalmában rejlik, abban, hogy minden pillanatban
rábízza magát, mindig és csak az ő akaratát és dicsőségét keresi. Gazdag, mint
egy gyermek, aki érzi, hogy szeretik és szereti a szüleit, egy pillanatra sem
kételkedik szeretetükben, gyöngédségükben. Jézus gazdagsága a Fiúságában
van, ennek a szegény Messiásnak az Atyával való egyedülálló kapcsolata a
kizárólagos kiváltsága. Amikor Jézus arra hív, hogy vegyük magunkra az ő „édes
igáját”, akkor arra hív, hogy gazdagodjunk az ő „gazdag szegénységében” és
„szegény gazdagságában”; osztozzunk vele fiúi és testvéri lelkületében; váljunk
fiakká a Fiúban, testvérekké az Elsőszülött Testvérben (vö. Róm 8,29).
Van
egy mondás, mely szerint az egyetlen valódi szomorúság az, ha nem vagyunk
szentek (L. Bloy); azt is mondhatnánk, hogy egyetlen valódi nyomorúság létezik:
nem Isten gyermekeiként és Krisztus testvéreiként élni.
Tanúságtételünk
Azt
gondolhatnánk, hogy a szegénységnek ez az „útja” Jézusé volt, mi pedig, akik
utána jövünk, üdvözíthetjük a világot megfelelő emberi eszközökkel. Nem így
van. Mindenütt, minden korban Isten továbbra is Krisztus szegénysége által
üdvözíti az embereket és a világot, aki szegénnyé lesz a szentségekben, az
Igében, az Egyházában, amely szegényekből álló nép. Isten gazdagságát nem
tudjuk közvetíteni a mi gazdagságunkon keresztül, hanem mindig és kizárólag a
személyes és közösségi szegénységünkön át, amelyet Krisztus Lelke éltet.
Mesterünket
követve mi, keresztények arra kaptunk meghívást, hogy tekintsünk testvéreink
nyomorára, érintsük meg, vegyük magunkra és tegyünk konkrétan azért, hogy
könnyítsünk rajtuk. A nyomor nem egyenlő a szegénységgel. A
nyomor olyan szegénység, amelyben nincs bizalom, szolidaritás, remény.
Háromfajta nyomort különböztethetünk meg: anyagi, erkölcsi és lelki nyomort. Az
anyagi nyomor az, melyet általában szegénységnek hívnak, és azokat
érinti, akik nem emberhez méltó körülmények között élnek: alapvető jogok
nélkül, elsődleges anyagi szükségletek hiányában, mint az étel, a víz, a
higiéniai körülmények, a munka, a fejlődés és a kulturális növekedés
lehetősége. E nyomor láttán az Egyház felkínálja szolgáló szeretetét, a diakóniát,
hogy segítsen a szükségben, begyógyítsa ezeket a sebeket, amelyek elcsúfítják
az emberiség arcát. A szegényekben és a legutolsókban mi Krisztus arcát látjuk.
Ha szeretjük és segítjük a szegényeket, akkor Krisztust szeretjük és
szolgáljuk. Elkötelezettségünk arra is irányul, hogy a világban megszűnjön az
emberi méltóság megsértése, a diszkrimináció és az erőszak, amelyek sok esetben
a nyomor igazi okai. Amikor a hatalom, a luxus és a pénz bálvánnyá válnak,
akkor ezek előbbre valók lesznek az anyagi javak egyenlő elosztásánál. Ezért
szükséges, hogy az emberek lelkiismerete az igazságosság, az egyenlőség, a
józanság és a javak megosztása felé irányuljon.
Nem
kevésbé aggasztó az erkölcsi nyomor, amely abban áll, hogy az ember a
káros szenvedélyek és a bűn rabjává válik. Hány család aggódik amiatt, hogy
valamelyik – gyakran fiatal – családtagon eluralkodik az alkohol, a drog, a
játékszenvedély, a pornográfia! Hány ember veszítette el élete értelmét, nincs
előttük távlat a jövőt illetően, reménytelenek! És hány ember kényszerült ebbe
a nyomorba igazságtalan társadalmi körülmények miatt, a munkanélküliség miatt,
amely megfosztja őket attól a méltóságtól, amit a kenyérkereset ad; vagy mert
nem egyenlően jutnak hozzá az oktatáshoz és az egészségügyi szolgáltatásokhoz.
Ezekben az esetekben az erkölcsi nyomor nevezhető akár az öngyilkosság
kezdetének is. A nyomornak ez a formája, amely anyagi romláshoz is vezet,
mindig összekapcsolódik a lelki nyomorral, amely akkor sújt minket,
amikor eltávolodunk Istentől és elutasítjuk szeretetét. Ha úgy véljük, hogy
nincs szükségünk Istenre – aki Krisztusban felénk nyújtja kezét – mert azt
gondoljuk, hogy beérjük saját magunkkal, akkor a kudarc útján járunk. Isten az
egyetlen, aki valóban megment és megszabadít.
A
lelki nyomorra az evangélium az igazi ellenszer. A keresztény ember arra
hivatott, hogy vigye el az élet minden területére a megszabadító jó hírt, hogy
létezik az elkövetett rossz megbocsátása, hogy Isten nagyobb a mi bűneinknél és
ingyen szeret minket, mindig, és a közösségre valamint az örök életre vagyunk
teremtve. Az Úr arra hív minket, hogy örömmel hirdessük az irgalom és a remény
üzenetét! Jó megtapasztalni e jó hír terjesztésének örömét, annak örömét, hogy
megosztjuk a ránk bízott kincset, hogy ezáltal vigaszt nyújtsunk a megtört
szíveknek és reményt adjunk sok testvérünknek, akiket körülvesz a sötétség. Ez
azt jelenti számukra, hogy követjük és utánozzuk Jézust, aki a szegények és
bűnösök felé ment, mint a pásztor az elveszett bárány felé, és teljes
szeretetével tette ezt. Vele egyesülve bátran nyithatunk meg új utakat az
evangelizáció és az emberi fejlődés terén.
Kedves Testvérek! Azt kívánom, hogy ebben a nagyböjti időben az egész egyház
készségesen és igyekvően tegyen tanúságot az anyagi, erkölcsi és lelki
nyomorban élőknek az evangélium üzenetéről, amely az Atya irgalmas szeretetének
hirdetésében foglalható össze, aki kész magához ölelni Krisztusban minden
embert. Olyan mértékben tudjuk ezt tenni, amilyen mértékben hasonlóak leszünk
Krisztushoz, aki szegénnyé lett és gazdaggá tett minket szegénységével. A
nagyböjt megfelelő idő arra, hogy megváljunk sok mindentől. Jót fog tenni, ha
megkérdezzük magunktól, mi mindent tudunk nélkülözni azért, hogy
szegénységünkkel segítsünk és gazdagítsunk másokat. Ne felejtsük el, hogy az
igazi szegénység fáj: önmagunk megfosztása valamitől nem lenne hiteles e
bűnbánati távlat nélkül. Nem bízom abban az alamizsnában, amely nem kerül
áldozatba és nem jár fájdalommal.
A Szentlélek, akinek köszönhetően olyanok vagyunk „mint szűkölködők,
mégis sokakat gazdagítók, mint akiknek semmijük sincs, mégis mindenük megvan”
(2Kor 6,10), tartsa meg ezeket az elhatározásainkat, és erősítse bennünk az
emberi nyomor iránti figyelmet és felelősséget, hogy könyörületessé váljunk és
gyakoroljuk az irgalmat. Ezzel a jókívánsággal biztosítalak benneteket
imáimról, hogy minden hívő és minden egyházi közösség gyümölcsözően élje meg az
egész nagyböjti időt. És kérlek titeket, imádkozzatok értem. Az Úr áldjon meg
titeket és a Szűzanya oltalmazzon benneteket.
Vatikán, 2013. december 26.
Szent István diakónus és első vértanú ünnepén