A
Mennyei Atya Fiában maga szenvedett érettünk.
Eszébe sem jut menekülni.
Viseli a gúnyt és a halálos ítéletet. Vállalja a testi halált, „amint az Atya
parancsolta nekem" (Jn 10,17.18) Ha lehet fokozni a szenvedést, és
fizikailag lehetett, akkor a keresztút, a keresztre feszítés és a kereszten
függés, a haldoklás a zsidó nép, a katonák és a latrok gúnykacaja között, akkor
a csúcspontra érkezett a Fiú és Atyja szenvedése. Mindketten öröktől fogva
tudták ezt, örökös jelenként él bennük ez az esemény, a Szentlélek ihletésére
Dávid ezer évvel az esemény bekövetkezte előtt meg is fogalmazta: „Istenem,
Istenem miért hagytál el engem?" (Zsolt 22, 2) Most mégis valahogy más
tartalmat kap a tény: Jézus valóban úgy éli meg, hogy Atyja elhagyta nem
érezteti, nem éreztetheti jelenlétét. Nem csak nem éli meg a boldogító örökkévalóságot,
hogy Ő eddig is, most is, örökre is az Atya keblén van, de a durva
keresztgerendákon függve a legrémesebb ellentétét éli át: mindenét elveszítve
halálra hanyatlik. „Beteljesedett!" És fejét lehajtva kilehelte
lelkét."(Jn 19, 30) Mintha ezt mondaná: mindent, amit vállaltam a
megváltásért, engedelmesen végbe is vittem. Ahogy Pál apostol fogalmazza:
„Megalázta magát, engedelmes lett a halálig, mégpedig a kereszthalálig."
(Fii 2, 8) Mi mást mondhatna a kinyilatkoztatás csúcspontjaként, mint ezt:
„Atyám! Kezedbe ajánlom lelkemet!" (Lk 23, 46) A szentháromságos
születéskor az Atya végtelen szellemi tökéletességét, isteni természetét
ajándékozta Fiának. Tudta, hogy e nélkül nem létezget az „új" isteni
Személy.Ő pedig visszaajándékozta és folytonos ajándékozás lett. Az időben
kapott a szűzi anyaságból teremtve egy emberi természetet is, testet és lelket.
Teste épségét, szépségét elrabolták, keresztre feszítették. Ezt így adta és
adja mindörökre Atyjának, mint az engedelmesség leggyönyörűbb bizonyítékát. Nem
maradt mása a végső ponton, mint emberi lelke. És ezt most ünnepélyesen
odanyújtja a szeretet forrásának, Atyjának, aki megsértett szeretetének
tökéletes kiengesztelése képen elfogadja. A bűnök engesztelésére, vagyis az
örök szeretet engesztelő viszonzására minket is Fia útjára hívott az Atya.
Engedelmességi fogadalmunk az igazán nagy ajándék az Ő számára. Tartsuk meg,
adjuk meg Neki mindhalálig, hogy bennünk is megdicsőüljön az Atya. (Jn 12, 26-28)
Ha embervoltunk szenvedései nagyon vagy egyre jobban fáj, ne felejtsük, az Atya
velünk vagy inkább bennünk újra éli Fiával együtt megélt szenvedéseit, mígnem a
csúcson, talán teljesen összetörten, örök boldogságában keblére ölel minket is.
ágába sem jutott, hogy Jézust áldozati Báránynak tekintsék. Jézus, a Názáreti,
az ő szemükben nem szent volt, hanem súlyosan káromkodó ember, akit vétke miatt
halálra kellett ítélni, pogány kézzel a városon kívül rabszolga módra keresztre
feszíteni, hogy így örökre elpusztuljon. De nem lehettek a jézusi áldozat
papjai azok sem, akik Őt ténylegesen kínozták, szegezték, vagyis megtettek
mindent, hogy megöljék. Ezek nem papok voltak, hanem hóhérok. Senki más, csak
Jézus lehetett a pap. Csak egyedül Jézus. Róla már ősapja, Dávid király is
megírta: „Megesküdött az Úr és nem bánja meg: „Pap vagy te mindörökké
Melkizedek rendje szerint." (Zsolt lo9, 4) Ez az ezer évvel korábbi
zsoltárvers nagyon helyesen megkülönbözteti Jézust az ároni papságtól. A
Zsidókhoz írt levélben gyönyörű fejtegetést olvashatunk arról, mennyire nagyobb
pap volt, mint Áron és fiai. Melkizedek, a magasságbeli Isten főpapja, kenyeret
és bort áldozott Istennek, majd megáldotta Ábrahámot. Ábrahám pedig adózott
neki minden zsákmányából. Áron Lévinek, Ábrahám dédunokájának volt a
leszármazottja, tehát ő őssejtje ott volt Ábrahámban, és hódolt Melkizedeknek,
az Isten főpapjának. „Mert ez a Melkizedek, Szálem királya, a fölséges Isten
papja, aki Ábrahámnak eléje ment, amikor a királyok legyőzése után visszatért, megáldotta
őt. Ábrahám trizedet adott neki mindenből. A neve először is azt jelenti, hogy
az igazságosság királya, azután pedig Szálem királya, azaz a békesség királya.
Apa nélkül, anya nélkül, nemzetségtábla nélkül jelent meg. Mivel sem napjainak
kezdete, sem életének vége nincs, hasonlóvá lett Isten Fiához, és pap marad
mindörökké." (Zsid 7, 1- Jézus az ő rendje szerint való főpap, és az is
marad mindörökre. „S míg azok többen lettek papokká, mert a halál miatt nem
maradhattak meg, neki, mivel örökké megmarad, örökkévaló a papsága. így örökre
üdvözítheti is azokat, akik általa Istenhez közelednek, hisz mindenkor él, hogy
értünk közbenjárjon." (23-25) „Mindabból azonban, amit mondani akarunk, ez
a legfontosabb: olyan főpapunk van, aki a Fölség trónjának jobbján ül az
egekben, mint a szentély szolgája és az igaz sátoré, amelyet nem ember, hanem
az Úr épített." (8, 1-2) „Ő azonban most annyival kiválóbb szolgálatot
nyert, amennyivel kiválóbb szövetségnek közvetítője, amely kiválóbb ígéreteken
alapul. Mert ha az első kifogástalan lett volna, bizonyára nem lett volna
szükség a másikra. Amikor az újról beszélt, az előzőt elavulttá tette. Ami
pedig elavul és megvénül, közel jár az enyészethez." (6-7. 13) Jézus
nemcsak főpap, de Ő az áldozat is: „Illő volt ugyanis, hogy ilyen főpapunk
legyen: szent, ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elkülönített, és fölségesebb
az egeknél: akinek nincs arra szüksége, hogy mint a papok, minden nap először a
saját vétkeikért mutasson be áldozatot, azután a nép vétkeiért, mert ő ezt egyszer
s mindenkorra megtette, amikor önmagát feláldozta." (7, 26-28) Ha pedig
így van a dolog, akkor miben állt a keresztáldozat áldozati jellege? Jézus a
főpap és áldozat, más öli meg, azaz tesz meg mindent, hogy meghaljon. Jézus
viszont maga mondta:Azért szeret engem az Atya, mert odaadom az életemet, hogy
ismét visszavegyem azt. Senki sem veszi el tőlem, én adom oda magam. Hatalmam
van odaadni, és hatalmam van újra visszavenni. Ezt a parancsot kaptam
Atyámtól" (Jn 10, 17-18) Másrészt a zsidó áldozatoknál sem a pap ölte le
az áldozatot. Akkor? Jézus áldozati szándéka tette ezt a szörnyű kínhalált
valóságos és Istennek tetsző áldozattá. Ugyanez a jézusi áldozati szándék teszi
a szentmisét is áldozattá, hiszen Ő parancsolta: „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre."
Papok vagyunk. Üdvözíteni szeretnénk itthon is, a missiókban is
embertestvéreinket. Misézhetünk, ez nagy kegy, nagy áldás. Ott állhatunk a
kegyelmek kútjánál.