A
testvériség a béke alapja és útja – Ferenc pápa üzenete a béke világnapjára
Ferenc
pápa is csatlakozik az elődei által folytatott hagyományhoz, és január 1-jén a
béke világnapja alkalmából üzenetet küld a híveknek és minden jóakaratú
embernek. A dokumentumot, amelyet a Szentatya A testvériség a béke alapja
és útja címmel tett közzé, az alábbiakban közöljük.
1.
Ebben az első üzenetemben, amelyet a Béke Világnapja alkalmából küldök,
szeretném mindenkihez, az egyes emberekhez és a népekhez is eljuttatni
jókívánságomat, hogy életüket örömben és reményben élhessék. Minden férfi és nő
szívében ott lakik ugyanis a teljes élet utáni vágy, amelyhez hozzátartozik a
testvériségre való elfojthatatlan vágyakozás, a törekvés a másokkal való
közösségre, akik nem ellenségeink és vetélytársaink, hanem magunkhoz ölelendő
testvéreink, akiket el kell fogadnunk.
A testvériség az ember alapvető dimenziója, ugyanis társas lények vagyunk. Ha
ezt az életben felismerjük, akkor úgy tekintünk minden személyre és úgy
fordulunk felé, mint igaz testvérünkhöz. A testvériség érzése nélkül lehetetlen
igazságos társadalmat, erős és tartós békét építeni. És itt azonnal eszünkbe
kell, hogy jusson, hogy a testvéri érzést az ember általában a családban
sajátítja el, a családtagok, főként az édesapa és az édesanya felelős, egymást
kiegészítő feladatai révén. A család minden testvériség forrása, és ezért a
béke alapja és elsődleges útja is, s ezért az a hivatása, hogy szeretetét
árassza ki az egész világra.
Amint nőttön nő a bolygónkat behálózó kapcsolatok és kommunikációs lehetőségek
száma, egyre kézzelfoghatóbbá válik a Föld nemzeteinek egysége és közös sorsa.
A történelem fordulatai közepette, az etnikumok, társadalmak és kultúrák közötti
különbségek ellenére kitapintható az a hivatásunk, hogy testvéri egységet
alakítsunk ki, ahol kölcsönösen elfogadjuk egymást és gondoskodunk egymásról. E
hivatásunknak korunkban gyakorta ellentmondani és ezt cáfolni látszik, hogy a
„közöny globalizációjában” élünk, vagyis lassanként „hozzászokunk” a másik
ember szenvedéséhez és magunkba zárkózunk.
A világ számos területén, úgy tűnik, nem lehet megálljt parancsolni az emberi
jogok súlyos megsértésének, főként az élethez való jog és a vallásszabadsághoz
való jog tekintetében. Ilyen tragikus jelenség és aggasztó példája az
emberkereskedelem is, amikor személyek életén és kétségbeesésén nyerészkednek
semmitől vissza nem riadó emberek. A fegyverrel vívott háborúk mellett
kibontakoznak a kevésbé látható, de nem kevésbé kegyetlen összecsapások a
gazdaság és a pénzügyek területén, amelyek szintén képesek szétroncsolni
életeket, családokat és vállalkozásokat.
A globalizáció, amint erre rámutatott XVI. Benedek, közel hoz bennünket
egymáshoz, de nem tesz minket testvérekké.1 Ezen felül, a javak igazságtalan
elosztása, a szegénység is a testvériség hiányát jelzik, és megmutatják a
szolidaritás kultúrájának hiányát is. Az új ideológiák, amelyeket a mindent
elborító individualizmus, önzés és anyagi fogyasztási láz jellemez,
meggyengítik a társas kapcsolatokat és táplálják a „selejt” fogalmát: ez a
gyengébbek megvetéséhez és magára hagyásához vezet, akiket „feleslegesnek”
tartanak. Ezáltal az emberi együttélés egyre inkább a pragmatikus és önző do ut
des („adok, hogy adj”) elvet követi.
Ugyanakkor az is világosan látható, hogy korunk etikái képtelenek hiteles
testvériséget teremteni, ugyanis az olyan testvériség, amely nem hivatkozik a
közös Atyára, mint végső alapra, nem áll meg magában. Az emberek közötti
valódi testvériség feltételezi és megkívánja a transzcendens Atya létezését.
Ennek az Atyának a felismerése erősíti meg az emberek közötti testvériséget,
ennek révén lesznek „felebarátok”, akik gondoskodnak egymásról.
„Hol van a testvéred?” (Ter 4,9)
2. Ahhoz, hogy jobban megértsük az embernek ezt a testvériségre szóló
hivatását, megfelelő módon felismerjük az akadályokat, amelyek meggátolják
ennek kibontakozását és meghatározzuk, miként küzdhetjük le ezeket, alapvető
fontosságú, hogy Isten tervének megismerése vezessen bennünket, ahogyan azt a
Szentírás mutatja kitűnően.
A teremtés elbeszélése során azt olvassuk, hogy valamennyi férfi és nő közös
ősszülőktől származik, Ádámtól és Évától, akiket Isten a maga képére és
hasonlatosságára teremtett (vö. Ter 1,26), s akiktől Kain és Ábel születtek. E
legelső család életének történetéből kiolvashatjuk a társadalom történetét, a
személyek és népek közötti kapcsolatok fejlődését.
Ábel pásztor, Kain pedig földműves. Legmélyebb identitásuk és közös hivatásuk
abban áll, hogy testvérek, miközben munkájuk és kultúrájuk megkülönbözteti őket
és másképpen viszonyulnak Istenhez és a teremtett világhoz is. Ám amikor Kain
megöli Ábelt, ez tragikusan azt tanúsítja, hogy radikális módon elveti a
testvériségre szóló hivatását. Az ő történetük (Ter 4,1-16) megmutatja azt a
nehéz feladatot, amelyre minden ember meg van hívva: hogy egységben éljünk és
gondoskodjunk egymásról. Kain nem fogadta el, hogy Isten jobban kedveli Ábelt,
aki nyájának zsengéjét áldozta neki – „az Úr kegyesen tekintett Ábelre és
áldozatára, Kainra és áldozatára azonban nem tekintett” (Ter 4,4-5) – és
irigységből megöli Ábelt. Ezzel megtagadja testvér voltát, a hozzá fűződő
pozitív kapcsolatot, hogy úgy éljenek ketten Isten előtt, hogy vállalják egymás
iránti felelősségüket és gondoskodnak egymásról. Isten kérdésére: „Hol van a
testvéred?”, amellyel Isten megszólítja és számon kéri Kainon vétkét, így
válaszol: „Nem tudom; talán őrzője vagyok testvéremnek?” (Ter 4,9). Ezután,
ahogy a Teremtés könyve írja, „Kain elbujdosott az Úr színe elől” (Ter 4,16).
Fel kell tennünk magunknak a kérdést, milyen mélyebb okok vezették arra Kaint,
hogy semmibe vegye a testvériség kötelékét, a testvéréhez, Ábelhez kötődő
kölcsönösség és közösség szálait. Maga Isten figyelmezteti és azt veti Kain
szemére, hogy a Gonosz társául szegődött: „a bűn leselkedik az ajtód előtt” (vö
Ter 4,7). Kain azonban elutasítja, hogy szembeszegüljön a gonoszsággal és úgy
dönt, hogy „rátámad testvérére, Ábelre” (vö. Ter 4,8), semmibe véve Isten
tervét. Ezzel megtagadja eredeti hivatását, hogy az Isten gyermekeként és
testvérként éljen.
Kain és Ábel története azt tanítja a számunkra, hogy az emberiség magában
hordozza a testvériségre szóló hivatást, ám azt a drámai lehetőséget is, hogy
megtagadja ezt a hivatást. Tanúsítja ezt a mindennapi önzés, amelyből annyi
háború és annyi igazságtalanság fakad. Sok-sok férfi és nő azért hal meg
ugyanis testvérei kezétől, mert azok nem ismerik fel testvér voltukat, nem
látják, hogy a kölcsönösségre, a közösségre, az ajándékozásra vagyunk teremtve.
„Ti pedig mindnyájan testvérek vagytok” (Mt 23,8)
3. Önkéntelenül felmerül a kérdés: e világ férfiai és női vajon eleget tudnak-e
valaha is tenni a testvériség iránti vágynak, amelyet az Atyaisten ültetett
lelkükbe? Képesek lesznek-e egyszer saját erejükből úrrá lenni a közönyön,
önzésen és gyűlöleten és el tudják-e majd fogadni azokat a jogos különbségeket,
amelyek a testvéreket jellemzik?
Átfogalmazva Jézus urunk szavait, így foglalhatjuk össze az ő válaszát erre a
kérdésre: minthogy egy Atya létezik, az Isten, ti mindnyájan testvérek vagytok
(vö. Mt 23,8-9). A testvériség gyökere Isten Atya voltában áll. Nem általános
értelemben vett apaságról van szó, ami homályos és történelmileg sem hatékony,
hanem arról a személyes, célzott és rendkívüli módon konkrét szeretetről,
amellyel Isten viseltet minden egyes ember iránt (vö. Mt 6, 25-30). Ez az
Atyaság tehát hatékonyan létrehozza a testvériséget, mivel Isten szeretete ott,
ahol elfogadják az emberek, olyan erőt jelent, amely képes átalakítani a másik
személyhez fűződő kapcsolatainkat, megnyitja az embereket a szolidaritásra és a
tevékeny osztozásra.
Az emberek közötti testvériség különösen Jézusban és Jézus által kap új
értelmet, az ő halála és feltámadása által. A kereszt e testvériség megalapításának
végleges „helye”, azé a testvériségé, amelyet az emberek önmaguk képtelenek
kialakítani. Jézus Krisztus, aki azért vállalta magára az emberi természetet,
hogy megváltsa azt, és szerette az Atyát mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig
(vö. Fil 2,8), feltámadása után új emberségben alkot minket újjá, amely teljes
közösségben van az Isten akaratával, tervével és magában hordozza a
testvériségre szóló meghívás teljes megvalósítását.
Jézus az Atya eredeti tervét valósítja meg, neki tulajdonítva az elsőséget
mindenben. Ám Krisztus, azáltal, hogy az Atya iránti szeretetből vállalja a
halált, új és végleges kezdőpontot jelent mindannyiunk számára: arra kaptunk
meghívást, hogy benne ismerjük fel egymást testvérként, mint az egy Atya
gyermekei. Ő maga a Szövetség, az a személyes tér, amelyben kiengesztelődött az
ember Istennel, és a testvérek egymással. Jézus kereszthalálában benne van a
felülemelkedés a megosztottságon, amely a népek, a szövetség népe és a pogányok
között fennállt. A pogányok egészen addig remény nélkül éltek, hiszen kívül
álltak Isten ígéretének körén. Ahogyan az efezusiakhoz írt levélben
olvashatjuk, Jézus Krisztus az, aki önmagában kibékít minden embert. Ő maga a
béke, mivel a két népből egyet hozott létre, lebontotta az ellenségeskedést, a
válaszfalat, amely különválasztotta őket. Ő önmagában egyetlen népet, egyetlen
új embert, egyetlen új emberséget teremtett (vö. 2, 14-16).
Aki elfogadja Krisztus életét és benne él, az elismeri Istent Atyjának és
teljesen odaadja magát neki, őt szereti minden felett. A kiengesztelődött ember
Istenben meglátja mindenki Atyját és következésképpen arra érez késztetést,
hogy mindenkivel szemben nyitottan, testvériségben éljen. Krisztusban mindenkit
úgy fogadunk el, mint Isten fiát vagy leányát, fivérünket vagy nővérünket, és
nem úgy, mint idegent, szembenállót vagy egyenesen ellenséget. Isten
családjában, ahol mindenki ugyanazon Atya gyermeke, mivel Krisztusba oltva, a
Fiúban gyermekek, nincsenek „selejtes életek”. Mindenkit igazságos és
érinthetetlen méltóság illet meg. Isten mindenkit szeret, Krisztus mindenkit
megváltott vére árán, mindannyiunkért halt meg a kereszten és mindannyiunkért
támadt fel. Ez az oka, amiért nem maradhatunk közömbösek testvéreink sorsa
iránt.
A testvériség a béke alapja és útja
4. Ezeket előrebocsájtván könnyű megértenünk, hogy a testvériség a béke alapja
és útja. Elődeim társadalmi témájú enciklikái jelentős segítséget jelentenek
ezzel kapcsolatban. Elegendő volna abból kiindulnunk, ahogyan VI. Pál pápa a
Populorum progressio-ban, vagy II. János Pál a Sollicitudo rei socialis-ban
meghatározza a béke fogalmát. Az előbbiből azt emeljük ki, hogy a béke új
tartalma a népek teljes értelemben vett fejlődése , az utóbbiból pedig azt,
miszerint a béke opus solidaritatis.
VI. Pál azt írta, hogy nem csak az egyes személyeknek, hanem a nemzeteknek is
találkozniuk kell a testvériség szellemében. Így magyarázza ezt: „Ebben a
kölcsönös megértésben és barátságban, ebben a szent közösségben azon kell […]
együtt dolgoznunk, hogy felépítsük az emberiség közös jövőjét”. Ez a
kötelesség elsősorban azokra vonatkozik, akik a legszerencsésebb helyzetben
vannak. Kötelességeik az emberi és természetfeletti testvériségben gyökereznek
és három tekintetben jelentkeznek: a szolidaritás kötelessége megkívánja, hogy
a gazdagabb nemzetek segítsenek a kevésbé fejlettebbeken; a társadalmi
igazságosság kötelessége azt jelenti, hogy helyesebb fogalmakkal újjá kell
alkotni az erősebb és gyengébb népek közötti hiányos kapcsolatokat; az
egyetemes szeretet kötelessége pedig azt kívánja, hogy emberibb világot hozzunk
létre mindenki számára, olyat, amelyben mindenkinek van mit adnia és kapnia, és
egyesek haladása nem jelent akadályt mások fejlődése számára.
Ha a békét a szolidaritás művének (opus solidaritatis) tekintjük, nem
gondolhatjuk, hogy ennek elsődleges alapja ne a testvériség volna. A béke olyan
javunk, jelenti ki II. János Pál, amely fel nem osztható. Vagy mindenki java,
vagy senkié. Csak akkor tudjuk valóban birtokunkba venni és hasznunkra
fordítani, mint jobb életminőséget, emberibb és fenntarthatóbb fejlődést, ha
mindenkiben megvan az „eltökélt akarat a közjó szolgálatára”. Ez
megköveteli, hogy ne a „profitéhség” és a „hatalomvágy” vezesse az embert.
Késznek kell rá lennünk, hogy „a felebarát javát keresve, evangéliumi
értelemben „megfeledkezzünk önmagunkról”, ahelyett, hogy kizsákmányolnánk
másokat, szolgálva, ahelyett, hogy saját előnyünk érdekében elnyomnánk őket […]
A „másikat” – személyt, népet, nemzetet – ne valamiféle eszköznek tekintsük,
akinek munkaképességét és testi erejét csekély bérért kizsákmányolhatjuk, és
magára hagyhatjuk, ha már nem hajt hasznot; hanem tekintsük hozzánk
„hasonlónak”, mintegy „segítő társnak”.
A keresztény szolidaritás azt tételezi fel, hogy felebarátunkat nem csupán
azért szeretjük, mert olyan „emberi lény, akinek jogai vannak és mindenkivel
alapvetően egyenlő, hanem [azért, mert] az Atya élő képmása, aki Jézus Krisztus
vérével van megváltva és állandóan a Szentlélek hatása alatt áll” és így
a testvérünk. „Az a tudat, hogy Isten közös Atyánk, Jézus Krisztusban pedig
minden ember a testvérünk – fiak vagyunk a Fiúban – és a Szentlélek éltető
jelenléte és tevékenysége van bennünk, arra késztet minket, hogy a világot új
szemszögből nézzük és értelmezzük” , azért, hogy átalakítsuk.
A testvériség, mint a szegénység leküzdésének előfeltétele
5. Elődöm a Caritas in veritate enciklikában felhívta a világ figyelmét arra,
hogy a népek és az emberek közötti testvériség hiánya a szegénység egyik
jelentős oka. Számos társadalomban azt érzékeljük, hogy elszegényedtek a
kapcsolatok a szilárd családi és társadalmi kötelékek hiányai miatt. Aggódva
szemléljük a nyomor, a társadalom peremére szorulás, a magány és a kóros függés
különböző formáinak növekedését. Ezt a szegénységet csak a családon és a
közösségeken belüli testvéri kapcsolatok újrafelfedezése és felértékelése révén
lehet meghaladni, ha képesek vagyunk osztozni az emberek életét kísérő
örömökben, fájdalmakban, nehézségekben és sikerekben.
Ezenfelül, miközben azt látjuk, hogy csökken az abszolút szegénység, másik
oldalon észre kell vennünk a relatív szegénység növekedését, vagyis az
egyenlőtlenségeket olyan személyek és csoportok között, akik egyazon régióhoz,
vagy történelmi-kulturális közegbe tartoznak. Ebben az értelemben hatékony
politikára is szükség van, amely képes előtérbe állítani a testvériség
kérdését, vagyis a méltóságuk és alapvető jogaik tekintetében egyenlő személyek
számára az egyenlő hozzáférést a „tőkéhez”, a szolgáltatásokhoz, a nevelés, az
egészségügy és a technológia területén, hogy mindenkinek esélye legyen
megvalósítani életének tervét és személyként kiteljesedhessen.
Olyan politikának is szükségét érezzük, amely képes enyhíteni a jövedelmek
túlzottan egyenlőtlen elosztásán. Nem feledhetjük el, mit tanít az Egyház az
úgynevezett társadalmi zálogról, amelynek alapján szabad, sőt egyedül
lehetséges, Aquinói Szent Tamás szavaival élve, hogy „az ember javakat
birtokoljon” ; azok használata során pedig „úgy kell tekintenie jogosan
birtokolt vagyonát, hogy az nemcsak a sajátja, hanem egyúttal közös is, abban
az értelemben, hogy ne csak önmagának, hanem másoknak is hasznára lehessen”.
Végezetül van a testvériség elősegítésének – és ezzel a szegénység leküzdésének
– egy olyan módja, amely minden más megoldás alapját kell, hogy képezze. Ez a
döntés, amellyel ki-ki a józan és szerény életstílust választja, osztozik
gazdagságán, és ezáltal megtapasztalja a testvéri közösséget a többi emberrel.
Ez alapvető ahhoz, hogy Jézus Krisztust kövessük és valóban keresztények legyünk.
Nem csupán a megszentelt életet választó személyek útja ez, akik szegénységi
fogadalmat tesznek, hanem sok felelős polgáré és családé, akik szilárdan
hisznek benne, hogy a felebarátunkhoz fűződő testvéri kötelék a legértékesebb
javunk.
A testvériség felfedezése a gazdaságban
6. Korunk súlyos pénzügyi és gazdasági válságai – amelyek abból erednek, hogy
az ember fokozatosan eltávolodott Istentől és felebarátjától, és kapzsi módon
csak az anyagi javakat keresi, miközben elszegényednek személyes és közösségi
kapcsolatai – sok embert arra ösztönöztek, hogy az elégedettséget, a
boldogságot és a biztonságot a fogyasztásban és a javak felhalmozásában
keressék, túl az egészséges felfogású gazdálkodás minden logikáján. II. János
Pál pápa már 1979-ben figyelmeztetett, hogy „észlelhető a veszély, hogy az
ember, miközben a gazdasági dolgok fölötti uralmát növeli, a lényeges
kérdésekben elveszíti az uralmat, és embersége különféle módokon rabja lesz az
általa látszólag uralt dolgoknak; s ő maga – bár ezt nem veszi azonnal észre –
sokszoros manipuláció áldozata lesz, mégpedig az egész közösségi élet
szervezett formái által, a termelő rendszerek és a tömegkommunikációs eszközök
révén.”
Az egymást követő gazdasági válságoknak el kell vezetniük a gazdasági fejlődés
különféle modelljeinek újragondolásához és az életstílusok megváltoztatásához.
A mai válság, miközben súlyos terhet ró az egyes emberek életére, kedvező
alkalmat is jelenthet abban a tekintetben, hogy újra előtérbe kerülnek az
erények, vagyis az okosság, a mértékletesség, az igazságosság és az erősség.
Ezek segíthetnek bennünket abban, hogy túljussunk a nehéz pillanatokon és
felfedezzük azokat a testvéri kötelékeket, amelyek összekötnek bennünket, mély
bizalommal aziránt, hogy az embernek szüksége és lehetősége van valami többre,
mint egyéni érdekei maximumának érvényesítése. Főként pedig ezek az erények
szükségesek ahhoz, hogy olyan társadalmat építsünk, amelynek mértéke az emberi
méltóság.
A testvériség megszünteti a háborút
7. Az elmúlt évben továbbra is számos fivérünk és nővérünk kényszerült a
romboló háborúk közepette élni, és ez súlyos és mély seb a testvériségen.
Sok az olyan konfliktus, amelyet általános közöny kísér. Biztosítom mindazokat,
akik olyan országokban élnek, ahol fegyverek osztanak félelmet és rombolást,
magam és az Egyház személyes közelségéről. Az Egyház hivatásához tartozik, hogy
elvigye Krisztus szeretetét azokhoz is, akik az elfelejtett háborúk tehetetlen
áldozatai: ezt teszi a békéért mondott imádságával és szolgálata révén, amelyet
a sebesültek, az éhezők, a menekültek, a kilakoltatottak és a félelemben élők
körében végez. Az Egyház felemeli a szavát, hogy eljuttassa a felelősökhöz
ennek a szenvedő emberiségnek a jajkiáltását valamint azért, hogy az
ellenségeskedés mellett megszűnjön minden visszaélés és törvénytelenség az
alapvető emberi jogok területén.
Ezért kívánok most komoly felhívást intézni mindazokhoz, akik fegyvereikkel
erőszakot és halált okoznak: abban az emberben, akit ma csak legyőzendő
ellenségnek tartotok, fedezzétek fel testvéreteket, és parancsoljatok megálljt
a kezeteknek! Mondjatok le a fegyverek útjáról és induljatok el a másik felé a
párbeszéd, a megbocsátás és a kiengesztelődés útján, hogy újraépítsétek az
igazságosságot, a bizalmat és a reményt magatok körül! „Ebből a látószögből
nyilvánvalónak látszik, hogy a népek életében a fegyveres konfliktusok mindig a
lehetséges nemzetközi egyetértés szándékos megtagadását jelentik, s olyan mély
megosztottságot és fájdalmas sebeket okoznak, amelyeknek a gyógyulása sok évet vesz
igénybe. A háborúk a gyakorlatban megtagadják azokat a nagyívű gazdasági és
társadalmi célokat, amelyeket a nemzetközi közösség maga elé tűzött.”
Mindazonáltal, amíg ilyen nagy mennyiségű fegyver van felalmozva, mint
jelenleg, mindig lehet majd új ürügyet találni az ellenségeskedések
kirobbantásához. Ezért csatlakozom elődeim felhívásához, hogy mindenki járuljon
hozzá a felfegyverkezés megállításához és a leszereléshez, kezdve a nukleáris
és vegyi fegyvereken.
Nem tehetjük meg azonban, hogy ne vegyük észre: a nemzetközi megállapodások és
a nemzeti törvénykezések, bármily szükségesek és valóban kívánatosak, nem
elegendőek ahhoz, hogy megvédelmezzék az emberiséget a fegyveres konfliktusok
kockázataitól. A szívek megtérésére van szükség, hogy mindenki felismerje a
másikban a testvérét, akiről gondoskodnia kell, akivel együtt kell működnie,
hogy mindenki számára teljes életet lehessen megvalósítani. Ez a lelkület
élteti a civil társadalom, beleértve a vallásos szervezetek számos, a béke
megvalósítását célzó kezdeményezését. Kívánom, hogy mindnyájuk nap mint nap
kifejtett erőfeszítése gyümölcsöző legyen és ténylegesen alkalmazhatóvá váljék
a nemzetközi jogban a békéhez való jog, mint alapvető emberi jog és mint minden
más jog gyakorlásának szükséges előfeltétele.
A korrupció és a szervezett bűnözés a testvériség ellenében hatnak
8. A testvériség horizontja arra utal, hogy minden férfi és nő élete
kiteljesedhessen. Az emberi személy, különösen a fiatalok jogos ambícióit nem
szabad elfojtani és megsérteni, nem szabad elrabolni senkinek a reményét, hogy
ezeket megvalósíthatja. Ugyanakkor az ambíció nem keverendő össze azzal, ha
valaki visszaél hatalmával. Éppen ellenkezőleg, abban kell versengenünk, hogy
kölcsönösen tiszteljük egymást (vö. Róm 12,10). Még a viták során is, amelyek
elkerülhetetlenül hozzátartoznak az életünkhöz, mindig emlékeznünk kell rá,
hogy testvérek vagyunk, arra kell nevelnünk egymást és saját magunkat, hogy
felebarátunkban soha ne az ellenséget vagy a megsemmisítendő ellenfelet lássuk.
A testvériség társadalmi békét teremt, mivel egyensúlyt hoz létre a szabadság
és az igazságosság, a személyes felelősség és a szolidaritás, az egyes emberek
java és a közjó között. A politikai közösségnek ezért arra kell törekednie
átlátható és felelős módon, hogy mindezt elősegítse. A polgároknak érezniük
kell, hogy a közhatalom szereplői őket képviselik, miközben tiszteletben
tartják szabadságukat. Ugyanakkor a polgárok és az intézmények közé gyakran
sajnos részérdekek ékelődnek, és így rossz irányba mozdítják el ezt a
kapcsolatot és azt eredményezik, hogy kialakul a folytonos konfliktus légköre.
A testvériség hiteles lelkülete legyőzi az egyéni önzést, amely meggátolja az
egyes embereket abban, hogy szabadon éljenek és egymással harmóniában. Az önzés
társadalmi kifejlődése valósul meg a korrupció számos, manapság annyira
szövevényesen elterjedt formájában, valamint a szervezett bűnözés révén, a
kisebb csoportoktól a globális szervezetekig. Ezek mélyen megsértik a
törvényességet és az igazságosságot, és szíven döfik az emberi személy
méltóságát. Ezek a szervezetek súlyosan sértik Istent, ártanak a testvéreknek
és kárt okoznak a teremtett világban, különösképpen ha vallási dimenziókat is
hordoznak.
Itt a kábítószerkereskedelem borzasztó drámájára gondolok, amelyből minden
erkölcsi és polgári törvénynek fittyet hányva szereznek hasznot egyesek; a
természeti erőforrások rombolására és szennyezésére, ami jelenleg is folyik; a
munkaerő kizsákmányolásának tragédiájára; a törvénytelen pénzügyi ügyletekre és
spekulációkra, amely sokszor a ragadozók jellegét ölti már magára és kárt okoz
egész gazdasági és társadalmi rendszerekben, emberek millióit téve ki a
szegénységnek; a prostitúcióra, amely minden nap szedi ártatlan áldozatait,
főként a legfiatalabbak körében, akiket megfoszt a jövőtől; az alattomos
emberkereskedelemre, a fiatalkorúakkal szemben elkövetetett bűnökre és
visszaélésekre, a rabszolgaságra, amelynek szörnyűsége mindmáig terjed a világ
egyes részein; a kivándorlók sokszor hallatlanra vett tragédiájára, amihez
illegális spekulációk kapcsolódnak. XXIII. János azt írta erről: „Ha valamely
emberi közösség erőszakkal van megszervezve, állítható, hogy abban semmi emberi
elem nincs, mivel az emberek szabadságukban gátolva vannak; a közösségeket
ellenkezőleg ösztönözni kell az élet fejlődésének és tökéletességének alkalmas
elérésére.” Az ember azonban megtérhet és nem szabad elveszíteni a
reményt, hogy megváltoztatja életét. Azt szeretném, hogy ez a bizalmas üzenetem
mindenkihez eljusson, azokhoz is, akik szörnyű bűntényeket követtek el, mivel
Isten nem a bűnös halálát kívánja, hanem azt, hogy megtérjen és éljen (vö. Ez
18,23).
Az emberi társadalom tágabb kontextusában, ha a bűnre és kiszabott büntetésre
tekintünk, eszünkbe jutnak azok az embertelen körülmények, amelyek közepette
számos fegyházban emberhez méltatlan állapotba vannak taszítva a
fogvatartottak, emberi méltóságukban meggyalázzák őket, és megtagadják tőlük a
jóvátétel akarását és kifejezésének lehetőségét. Az Egyház sokat tesz ezeken a
helyeken, a legtöbbször csendben. Bátorítok mindenkit, hogy mindig többet és
többet tegyünk, abban a reményben, hogy azok a cselekedetek, amelyeket bátor
férfiak és nők vállalnak magukra, egyre inkább elnyerjék a civil hatóságok
lojális és becsületes támogatását.
A testvériség segít bennünket abban, hogy megőrizzük és műveljük a természetet
9. Az emberi család a Teremtőtől kapott egy közös ajándékot: a természetet. A
teremtésről vallott keresztény felfogás pozitív ítéletet hordoz azokkal a
beavatkozásokkal kapcsolatban, amelyek révén előnyt szerzünk, ha felelősséggel
műveljük ezt. Tiszteletben kell tartanunk a természet mélyébe írt „grammatikát”
és bölcsen kell használnunk az erőforrásokat mindenki hasznára, tisztelve az
egyes élőlények szépségét, célját és hasznát, valamint szerepüket az
ökoszisztémában. Egyszóval a természet a szolgálatunkra áll és az a
küldetésünk, hogy felelősen bánjunk vele. Ezzel szemben gyakran vezérel
bennünket a kapzsiság, a hatalom, a birtoklás, a manipuláció, a kizsákmányolás
gőgje és a természetet nem őrizzük, nem tiszteljük és nem úgy bánunk vele, mint
ingyenes ajándékkal, amelyről gondoskodnunk kell és testvéreink, köztük az
eljövendő nemzedékek szolgálatba kell állítanunk.
Különösképpen a földművelés a termelésnek az az elsődleges területe, amelynek
fő hivatása, hogy művelje és őrizze a természeti erőforrásokat és táplálja az
emberiséget. Ezzel kapcsolatban a világban még mindig meglévő éhínség szégyene
arra ösztönöz, hogy megosszam veletek ezt a kérdést: miképpen használjuk fel a
Föld erőforrásait? A mai kor társadalmainak el kell gondolkozniuk azon, milyen
fontossági sorrend áll fenn a termelés terén. Megkerülhetetlen kötelességünk,
hogy a Föld erőforrásait úgy hasznosítsuk, hogy mindenki megszabaduljon az
éhségtől. Számos erre irányuló kezdeményezés és lehetséges megoldás létezik, és
ezek nem szorítkoznak a termelés növelésére. Tudott dolog, hogy a jelenlegi
termelés elégséges, mégis emberek milliói szenvednek és halnak meg az éhségtől,
s ez valódi botrány. Meg kell tehát találnunk annak módját, hogy mindenki
részesedhessen a föld gyümölcseiből, és nem csak azért, hogy ne növekedjen a
távolság azok között, akiknek több jut és azok között, akiknek meg kell
elégedniük a morzsákkal, hanem azért is, hogy tekintettel legyünk a minden
emberi lényt megillető igazságosságra és egyenlő bánásmódra. Ebben az
értelemben szeretném mindenkinek felhívni a figyelmét a javak egyetemes
elosztásának szükségességére, amely az Egyház társadalmi tanításának egyik
sarkalatos alapelve. Ennek az elvnek a betartása lényegi előfeltétel ahhoz,
hogy biztosítsuk a tényleges és egyenlő hozzáférést azokhoz az alapvető és
elsődleges javakhoz, amelyekre minden embernek szüksége és joga van.
Összefoglalás
10. A testvériséget fel kell fedeznünk, szeretnünk kell, meg kell tapasztalnunk,
hirdetnünk kell és tanúságot kell róla tennünk. Ugyanakkor egyedül az Istentől
kapott szeretet tesz minket képessé, hogy befogadjuk és teljes mértékben
megéljük a testvériséget.
A politika és a gazdaság szükségszerű realizmusa nem szorítkozhat az
eszményekről lemondó technikai megoldásokra, amely nem veszi figyelembe az
ember transzcendens dimenzióját. Amikor hiányzik ez a nyitottság Isten felé,
minden emberi tevékenység szegényesebb lesz és a személyeket kihasználandó
tárgyakká degradálják. A gazdaság és politika csak akkor lesz képes a hiteles
testvéri szeretet alapjára épülni, ha elfogadja, hogy a minden férfit és nőt
szerető Istenre való nyitottság által biztosított tágas térben mozogjon; csak
ekkor lehet a gazdaság és a politika a teljes emberi fejlődés és a béke
hatékony eszköze.
Mi, keresztények úgy hisszük, hogy az Egyházban egymás tagjai vagyunk,
kölcsönösen szükségünk van egymásra, mivel mindnyájan részesültünk a
kegyelemben Krisztus ajándékának mértéke szerint a közösség javára (vö. Ef
4,7.25; 1 Kor 12,7). Krisztus azért jött a világba, hogy elhozza számunkra az
isteni kegyelmet, vagyis annak lehetőségét, hogy részt vegyünk az ő életében.
Ebből fakadóan a testvéri kapcsolatok megvalósítására törekszünk, a
kölcsönösségre és a megbocsátásra, a teljes önátadásra alapítva ezt. Isten
szeretete tágasságának és mélységének mértéke szerint, amit a keresztre
feszített és feltámadott Krisztus kínál az emberiségnek, hogy mindenkit magához
vonzzon: „Új parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én szerettelek
benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg rólatok, hogy
a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” (Jn 13,34-35).
Ez az az örömhír, amely mindenkitől megkívánja még egy lépés megtételét, az empátia
folytonos gyakorlását, a másik ember szenvedésének és reményének
meghallgatását, még ha igen távol él is tőlünk. Így indulhatunk el annak a
szeretetnek az igényes útján, amely képes odaadni önmagát és önzetlenül
cselekedni minden testvérünk javáért.
Krisztus magához öleli az egész embert és azt akarja, hogy senki se vesszen el.
„Nem azért küldte el Isten a Fiát a világba, hogy elítélje a világot, hanem,
hogy üdvösséget szerezzen a világnak” (Jn 3,17). Ezt úgy teszi, hogy senkit sem
nyom el, senkit sem kényszerít, hogy kinyissa előtte szívének és értelmének
ajtaját. „A legnagyobb legyen olyan, mintha a legkisebb volna, az elöljáró
pedig mintha szolga volna” – mondja Jézus Krisztus. – „Én úgy vagyok köztetek,
mintha a szolgátok volnék” (Lk 22,26-27). Minden tevékenységünket tehát olyan
hozzáállással kell végeznünk, amelyet a mások, különösen a távoli és ismeretlen
emberek szolgálata jellemez. A szolgálat a lelke annak a testvériségnek, amely
a békét építi.
Mária, Jézus édesanyja segítsen számunkra megérteni és a mindennapokban megélni
azt a testvériséget, amely Fiának szívéből árad, hogy elvihessük a békét minden
emberhez szeretett Földünkön.
Vatikán, 2013. december 8.
Ferenc pápa