Nagypéntek
Nagypénteken
bizonyos értelemben az egyházi év legmagasabb hegycsúcsára jutunk fel. Jézus
titokzatos jelenlétében a Golgota hegyéről tekinthetünk rá életünk titokzatos
vonulataira: arra, hogy honnét, hová tart az életünk. Mindent, ami van,
mindenkit, aki létezik, minden eseményt, ami eddig megtörtént és meg fog
történni, csakis innét láthatunk helyes arányaiban és igaz valóságában. A
kereszten függő Jézus ugyanis pontosan középen van az ég és föld között.
Felülről, Isten oldaláról nézve az emberiség tökéletes hódolatát mutatja be,
alulról, a mi szemszögünkből nézve pedig Isten végtelen irgalmát hozza el és
osztja szét nekünk.
Ezen
a napon nincs bevonulási ének, nincs köszöntés – a papság és az asszisztencia
némán vonul be a templomba, majd a nyitott tabernákulum elé érve mindnyájan
leborulnak, ami egyszerre fejezi ki a legmélyebb megalázkodást, az egységet a
földdel, melyet megszentelt Jézus lehulló vére, az imádást, a hódolatot, a
gyászt s a bocsánatért való esedezést. A kezdetek kezdete nem az igehallgatás,
nem a hangos imádság, hanem a néma leborulás. Nincs ennél igazabb emberi
helyzet. A megújulás, a felkelés, az ige új füllel történő hallgatása, egy
szebb és szeretőbb közösség létrejötte csak innét forrásozhat.
Ezután
veszi kezdetét az igeliturgia. Az ószövetségi olvasmányt régen a Kivonulás
könyvéből vették, azt a részt, amelyben az Úr elrendeli a húsvéti bárány
feláldozását (12,1-8.11-14), az újrómai liturgia szerint Izajás próféta
könyvéből az Úr szolgájáról szóló negyedik éneket olvassuk (52,13–53,12).
Mindkét előkép az Úr Krisztusra utal, aki azután a Szentleckében mint egyetlen
és örök főpap jelenik meg (Zsid 4,14-16;5,7-9). Az ószövetségi olvasmány és az
újszövetségi olvasmány így, ebben a kettős beállításban készítfel a
János-passió mélyebb megértésére, Jézus szenvedéstörténetének hitben való
szemlélésére.
A
szinoptikus evangélisták szenvedéstörténetében arról olvasunk, hogy Jézus
keresztre feszítésének órájában sötétség borult a földre. Szent János passióját
azonban, melyet Nagypénteken olvasunk (éneklünk), az isteni irgalomból
született új világ ragyogása járja át. Nála Jézus halálának pillanata egyben
megdicsőülése is, felemeltetésének órája a beteljesedés órája, melyben Isten
befejezi a teremtés művét: utolsó sóhajtásával most leheli a Szentlelket az Úr
Jézus a kereszt alatt álló Jánosra és Máriára, beteljesítve az Ábrahámmal
kezdődő isteni kinyilatkoztatást és létrehozva az Egyházat, amelyben titokzatos
módon folytatódik az ő isteni, halhatatlan élete.
A
szertartás központi helyén ma az Úr szent testének és vérének felmutatása
helyett a Szent Keresztet mutatják fel, és előtte hódolunk. Az egész
szertartást a János-evangélium szemléletmódja határozza meg, amelyben a
keresztre való feltekintés mint a megmenekülés, vagyis az üdvözülés pillanata
szerepel: „Ahogyan Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy kell majd az
Emberfiának is fölemeltetnie, hogy mindannak, aki hisz, örök élete legyen.” (Jn
3,15) A Szent Keresztre való feltekintésnek ebben az értelemben mintegy
konszekrációs értéke, a Szentlélekben lelkünket újjáteremtő ereje van.
A
szinoptikus evangéliumokban – jóllehet ott is rávetődnek Húsvét aranysugarai –
a keresztnek inkább a borzalmas kínzóeszköz volta áll előtérben. Szent János
evangéliumában viszont a keresztfa kimeríthetetlenül gazdag szimbólum, amely
kapcsolatban áll a Szentírás első és utolsó könyvében megjelenő titokzatos
fával, az élet fájával és a bűnbeesés történetében szereplő tudás fájával
egyaránt. Az őskígyó a tudás fájánál marta meg az embert halálos harapással – a
kereszt pedig az új tudás fája, melynek gyümölcse Krisztus, aki az utolsó
vacsorán mindent tudtul adott nekünk (vö. Jn 15,15), halálával és
feltámadásával pedig halál helyett életet szerzett, eltörölve az átkot, amely
elzárta előlünk az élet fájához vezető utat. Amikor Nagypénteken hittel
feltekintünk a szent Keresztre, és leborulunk az előtt, aki a fánál engedetlen
Ádám bűnéért az engedelmesség áldozatával megnyerte a bűnbocsánatot, beavatást
nyerünk a Krisztusban való élet és üdvösség mélységeibe, és felhívást kapunk
arra, hogy nap mint nap megújítsuk magunkban ezt a hitben való szemlélést.
A kereszt gyötrelmeit örök javunkra fordító Úr
Jézus Krisztusunk! Megrendült lélekkel hódolunk Előtted, s néma
leborulásunkkal, a szent keresztedre való feltekintésünkkel, és az érintéssel,
mellyel kereszten függő testedet illetjük, minden szónál mélyebben megvalljuk,
hogy Tieid vagyunk. Újítsd meg bennünk üdvösségszerző keresztáldozatod
kegyelmeit, szítsd fel Isten utáni vágyunkat, erősítsd Irántad való
odaadásunkat, segíts kimondanunk a visszavonhatatlan igent megváltó
szeretetedre, hogy a maga teljességében, megszorítások és megalkuvások nélkül
vállaljuk a bűnön és halálon diadalmaskodó krisztusi életet.