SZENT PAMPHILOSZ és TÁRSAI
vértanúk
*Beryt (= Bejrút), a 3. század közepe. +Cézárea, Palesztina, 309/10. február
16.
Pamphiloszt, a nagy műveltségű papot kiemelkedő életmódja miatt általában
rendkívüli módon tisztelték. Tanítványa és barátja, Cézáreai Euszebiosz (263
körül--339) így ír róla: ,,Olyan férfi, aki egész életén át kitűnt mindegyik
erényben: a világi élvezetekről való lemondásban és az önmegtartóztatásban, a
rászorulókról való gondoskodásban, minden földi szerencse kevésre becsülésében,
okos és szigorú életmódban, a szent iratokért való nemes fáradozásban,
fáradságot nem ismerő munkaszeretetben, s hozzátartozói és minden hozzá közel
kerülő iránti segítőkészségben'' (Palesztina vértanúi).
A szíriai Berytben (a mai Bejrút) született előkelő családból. Beryt híres
iskoláiban tanult, majd állami hivatalnok lett. Amikor megismerte a
kereszténység belső gazdagságát, arra vágyott, hogy Krisztust követhesse.
Lemondott hivataláról, és Alexandriába indult, hogy teológiát tanuljon és
elmélyedjen a Szentírás tanulmányozásában. Szent Pieriosz (+312) katechéta, az
alexandriai presbiterek egyike volt ott a tanítója. Pieriosz, aki külső
szegénységben élte lemondással teli életét, jó nevet szerzett magának
műveltsége és nagy tudása révén. Bámulatos ügyességgel rendelkezett a Szentírás
kutatásában és magyarázatában, s egyben jó igehirdető is volt. Vezetése és
irányítása alatt Pamphilosz az Ó- és Újszövetség, s az egész korai keresztény
irodalom kiemelkedő ismerőjévé fejlődött. (Még ma is kora legjobb Biblia-ismerőjének
nevezik.) Pierioszt, mivel nagyon kötődött tanítójához, Origenészhez
(184--254), ,,az ifjabb Origenész'' melléknévvel illették; tanítványában,
Pamphiloszban is egészen különleges szeretetet gyullasztott fel Origenész
iránt, akinek személye és tanítása akkoriban és még a későbbiekben is hosszú
ideig vitatott volt.
Pamphilosz, miután befejezte tanulmányait, a palesztinai Cézáreába ment. Az
ottani püspök, Agapiosz fáradhatatlan hűséggel és kitartással gondoskodott
közössége ügyeiről, s különösen a szegényeknek és rászorulóknak fogta pártját.
Bizonyára hamarosan felismerte Pamphilosz kiemelkedő tulajdonságait, ezért
pappá szentelte. Papi tevékenysége mellett neki kellett vezetnie Cézáreában az
Origenész által alapított teológiai iskolát. Különösen szívén viselte, hogy a
hasonlóképpen Origenész által ott elhelyezett könyvtárt saját költségén
közhasznúvá fejlessze. Sevillai Szent Izidor (lásd: A szentek élete, 146. o.)
állítása szerint ez a könyvtár 30.000 darabból állt, amelynek jó részét, bizonyára
az egész őskeresztény irodalmat, Pamphilosz szerezte be. Fontosabb másolatok
készítésében is részt vett. Az 8 fáradozásainak köszönhette az Egyház többek
között az Origenész által összeállított és Cézáreában őrzött Hexapláról, a
Biblia hat különböző szöveghagyományának a kiadásáról készített igen értékes
másolatot. Ilyenféle munkáiban hűségesen mellette állott Euszebiosz. Az
Újszövetség Origenész által kidolgozott szövegalakjának megbízható másolására
is nagy gondot fordított a két barát. Az Ó- és Újszövetség még ma is meglévő
kéziratai közül néhány a két fáradhatatlan gyűjtő tevékenységére vezethető
vissza. Pamphilosz egyik fő feladatának tekintette, hogy testvérei oktatására
és belső tökéletesedésük segítségéül lehetőleg sokat szerezzen a szent szövegekből.
Nagylelkűen odaajándékozott saját kezű másolataiból is.
A jótékonykodás volt Pamphilosz kiemelkedő jellemvonása. Jóságában és
segítőkészségében egész atyai örökségét elosztogatta a szegények között, és
örült, hogy megvalósíthatja az evangéliumi szegénységet. Rabszolgáit és
szolgáit fiainak tekintette, és igazi atyai gyöngédséget tanúsított irántuk.
Aszkétaként visszavonult életet élt, hogy akadálytalanul szolgálhasson Istennek
és testvéreinek.
Eme áldásos tevékenysége közben a békesség rövid évei után Maximus Daia császár
újból megkezdett keresztényüldözése során 307 novemberében letartóztatták.
Urbanus, Palesztina akkori helytartója elrendelte a híres presbiter
elővezetését, és ítélőszéke előtt először ékesszólását tette próbára. A
helytartó ezután azt követelte az Evangélium bátor hirdetőjétől, hogy
engedelmeskedjék a császár parancsának, és áldozzon a bálványoknak. Mivel
azonban Urbanus sem rábeszéléssel, sem fenyegetéssel nem tudott elérni semmit,
haragra lobbanva megparancsolta, hogy a szent hitvallót kegyetlenül kínozzák
meg, erősebben, mint fogolytársait. Krisztus szent tanújának az oldalait sokáig
marcangoltatta éles karmokkal, anélkül, hogy bármit is elért volna. Ezután
Pamphiloszt más keresztényekkel együtt börtönbe vetették, s ott csaknem két
évet kellett eltöltenie.
Hosszú fogsága alatt is -- amennyire tehette -- töretlenül és rendíthetetlenül
végezte megszokott munkáit. Ő, akinek addig alig jutott ideje irodalmi művekre,
most (a feltehetően hasonlóképpen letartóztatott, vagy őt gyakran felkereső)
Euszebiosz segítségével hozzálátott, hogy megírja Origenész ötkötetes védelmét.
Terjedelmes írását azoknak a hitvallóknak ajánlotta, akiket Palesztina
bányáiban és kőfejtőiben végzendő kényszermunkára ítéltek, és részben elutasító
magatartást tanúsítottak Origenész teológiájával szemben. Megkísérelte, hogy
Origenész krisztológiáját, Szentírás-magyarázatát és ortodoxiáját a vádakkal
szemben megvédje. Az ókeresztény hitbuzgóságnak ez az értékes dokumentuma
sajnos elveszett.
Urbanus helytartó halála után az akkori prefektus, Firmilianus 309 tavaszán
újból elővezettette a szentet a jeruzsálemi Valens diákonussal és egy Paulus
nevű, Jamniából való buzgó kereszténnyel együtt. Amikor a bíró látta, hogy
mindhárom fogoly rendíthetetlenül kitart hite mellett, halálra ítélte őket.
Néhányan azonban még megelőzték Szent Pamphiloszt a vértanúságban. Amikor az
elítélteket elvezették, egy Pamphilosz házából való, Porphüriosz nevű ember,
akit fiaként nevelt és tanított, a bíró elé lépett, és megkérte, hogy urát a
kivégzés után eltemethesse majd. A helytartó azonban, mivel az előírt áldozat
bemutatását megtagadta, átadta a hóhérnak, csontjáig szétmarcangoltatta, majd
lassú tűzre tétette.
Szeleukoszt, egy fiatal keresztény tisztet, akivel Pamphilosz közölte Porphüriosz
halálhírét, s aki a vértanúk egyikét csókkal köszöntötte, a helytartó
haladéktalanul lefejeztette. Euszebiosz, aki ezt közli, úgy véli, hogy azon a
napon Pamphilosz érdemeinek megfelelően a mennynek egy nagyon nagy ajtaja
tárult fel, és vele együtt sokan beléphettek az örök menyegző termébe. A
helytartó egy hűséges öreg szolgáját, név szerint Theoduloszt is keresztre
feszítették, mivel Szeleukoszhoz hasonlóan járt el. Magát Pamphiloszt
Paulusszal és Valensszel együtt végezték ki.
Azon a napon Cézáreában összesen 12 keresztény halt meg vértanúként. Közülük az
utolsó Julianus volt, aki éppen egy utazásáról tért vissza, és amikor az
eseményekről értesült, még utazóruhájában odament, hogy halott testvéreit
csókkal illesse. Őt is megragadták, és ugyanolyan módon, mint Pamphiloszt,
tűzhalálnak adták. Megörült az elítéltetésének, és hangosan megköszönte az
Úrnak ezt a kegyelmet.
,,Igy alakult ki a társak csapata -- mondja Euszebiosz bámuló csodálattal --,
akiket arra választottak ki, hogy Pamphilosszal együtt vértanúk legyenek.''