ANTIOCHIAI SZENT LUKIÁNOSZ (LUCIUS)
egyházatya,
vértanú
*Szamoszata 250. körül. +Nikomédia, 312. január 7.
Lukiánoszt ma úgy tekintik, mint ,,a 3. évszázad egyháztörténetének
rejtélyét''. Antióchiában, működése helyén és a többi egyházban is már röviddel
a halála után szentként tisztelték. Tanúsítja ezt egy dicsőítő beszéd, amelyet
Aranyszájú Szent János (lásd: A szentek élete 516. o.) tartott az ünnepnapján
Antióchia templomában. A büthiniai városban, Drepanonban (a későbbi
Helénopoliszban), ahol Lukiánoszt eltemették, a sírja fölé épített bazilika
hasonlóképpen tanúsította a szent korai kultuszát. Konstantin császár ennek a
városnak még örökös adómentességet is biztosított a vértanú tiszteletére.
Lukiánosz Szamoszatából, az Eufrátesz melletti szír Kommagene tartomány
fővárosából, tekintélyes szülőktől származott. Szülei korai halála után a
szíriai Edesszába ment, és átengedte magát egy Makariosz nevű tanító
vezetésének. Makariosz nagyon tisztelte a Szentírást, és ennek a kifejtésére
oktatta tanítványát. Tanítója vezetésével szigorú aszketikus életet élt, elmélyedt
a szent könyvekben, és megbízható teológiai ismeretekre tett szert. Tanulmányai
befejeztével pap lett Antióchiában. Később tanítója példájára teológiai iskolát
alapított, az úgynevezett antióchiai exegetikai iskolát, amely csakhamar
híressé vált.
Antióchia akkoriban -- hála egyes kiváló férfiak, nem utolsósorban Lukiánosz
kezdeményezésének -- a keresztény kultúra otthonává fejlődött. Az antióchiai
iskola Lukiánosz hatására, aki a bibliai gondolkodás és a görög bölcselet
világában egyaránt otthon volt, különleges jelleget nyert: tudósai azon
fáradoztak, hogy a világi tudományok ismereteit és haladását a teológiában is
hasznosítsák. Tudományos alaposságukkal az antióchiaiak elsősorban mégis a
lelkipásztori jelleg megújítását és elmélyítését érték el. A puszta filozófiai
spekulációkkal szemben nagyon bizalmatlanok voltak. Maga Lukiánosz
megteremtette iskolájának és az egész Egyháznak a lehetőséget egy jobb, szó
szerinti írásértelmezéshez, mégpedig azzal, hogy gondoskodott a Septuaginta
felülvizsgálatáról. Ebből a célból a görög szöveget összehasonlította a héber
ősszöveggel, és egybevetette az eltérő szövegváltozatokat, hogy lehetőleg
világos és értelmes megfogalmazást nyújthasson. Az Ószövetségnek ekként
átvizsgált szövege a 4. század folyamán mértékadóvá vált egész Szíriában,
Thrákiában és Kisázsiában, egészen Konstantinápolyig; valószínűleg ez képezte a
gót bibliafordítás alapját is. Az Újszövetségnek Lukiánosz által újból
elkészített, és később tovább tökéletesített szövegét használták azután csaknem
kizárólagosan évszázadokon át az egész görög világban.
Lukiánosz nagy tekintélye ellenére -- megmaradt egész magatartásában kiváló
papnak, szigorú életmódját tekintve minden szempontból derék embernek. Az
említett ún. Lukiánosz-probléma azzal a kérdéssel függ össze, hogyan
viselkedett Lukiánosz az akkoriban kezdődő ,,krisztológiai vitákkal''
kapcsolatosan. Lukiánosz Antióchiának az eretnekség felé hajló és azért
csakhamar letett püspökét, szamoszatai Pált érintő teológiai cáfolatában
valószínűleg túl messzire ment, és egy fenn nem tartható szentháromságtant
képviselt; Pál püspök pedig bizonyára alkalmul használta ezt fel arra, hogy
terhes ellenfelét rövid úton kizárja a keresztény közösségből. Később azután
Arius és követői, akik Lukiánosz egykori tanítványai közé tartoztak, minden
valószínűség szerint a saját előnyükre használták ki ezt a szerencsétlen
eseményt, amennyiben Lukiánoszt szellemi atyjuknak tekintették. Bár a történeti
körülményeket nem ismerjük pontosan, mégis világos, hogy Lukiánosz vértanúsága idején
teljes békében élt az Egyházzal. Bizonyságunk erre egy levél, amelyet mint
bebörtönzött hitvalló küldött az antióchiai közösségnek. Többek között ezt írja
befejezésül: ,,Az üdvösség teljességét kívánja nektek egybehangzóan a vértanúk
egész kara.'' Az egyházatyák és egyházi írók, akik alkalmilag említik őt,
nevezetesen Aranyszájú Szent János, Szent Jeromos és Euszébiosz mindig csak
dicsérő szavakkal emlékeznek meg róla. Szent Jeromostól tudjuk, hogy az ő
idejében elterjedtek voltak még az Egyházban Lukiánosz hitről szóló írásai, de
később ezek az írások elvesztek.
Bár Lukiánosz tévedhetett teológiai kutatásainak eredményeiben, mégis bizonyos,
hogy tévedéséhez nem ragaszkodott makacsul, hanem alávetette magát az Egyháznak
mint az Isten által megbízott közösségnek és tekintélynek.
303-ban, a diocletianusi keresztényüldözés idején Lukiánoszt keresztény
hitvallása miatt feljelentették és letartóztatták. Bizonyára mint vezető
keresztény személyiséget akarták kézre keríteni. Kilenc évig kellett a
börtönben sínylődnie, mielőtt a vértanúság kegyelme lett volna osztályrésze. A
311. év vége felé ,,Nikomédiába hurcolták, ahol a császár (Maximus Daia) akkor
éppen tartózkodott, és miután az uralkodó jelenlétében beszédet tartott az
általa hirdetett tanítás elmélyítésére, fogságba vetették és kivégezték'' --
tudósít Euszebiosz Egyháztörténetében.
A vértanúságot hosszú szenvedés után nyerte el. Nikomédiában kihallgatták, de
nem ítélték halálra és nem végezték ki azonnal, hanem éheztetéssel akarták
hittagadásra kényszeríteni. A börtön kövezetét beszórták éles
cseréptörmelékkel, ráfektették, majd kezét-lábát kifeszítve lebilincselték,
hogy kifeszített állapotában mozdulni se tudjon. Két hét telt el így, s mikor
már majdnem éhen halt, pogány áldozati húsból készített, válogatott ételeket
raktak melléje, hogy egyen. Lukiánosz azonban megkapta az erőt, hogy ne nyúljon
hozzá, mert tudta, hogy az hittagadást jelentene.
A halála előtti napon még egyszer misézett. Vízkereszt napja volt, s mert más
pap nem volt a börtönben, a vele lévők a testét készítették el oltárnak. A
mellére terítették a korporálét, arra helyezték a kenyeret és bort, s miután
Lukiánosz konszekrált és felajánlotta az áldozatot, a vele lévő diákonus
megáldoztatta.
Másnap újra kihallgatásra vitték, de ekkor bármit kérdeztek tőle, már csak
annyit felelt: ,,Keresztény vagyok!'' Mielőtt azonban tovább gyötörhették
volna, az Úr magához szólította hűséges szolgáját.
Aranyszájú Szent János az ünnepén mondott beszéde végén ezeket a tanulságokat
ajánlotta hívei szívébe: ,,A békesség idején kell készülnünk a háborúra, hogy a
harcban koszorút nyerhessünk. Lukiánosz legyőzte az éhséget; nekünk a test
gyönyöreit és a gyomrunk kívánságait kell legyőznünk, hogy ha elérkezik a nagy
küzdelem órája, a kicsi dolgokban szerzett gyakorlat legyen a segítségünkre. Ő
bátran szólt a fejedelmek és királyok előtt; nekünk is ezt kell tennünk, amikor
gazdag és tekintélyes pogányok gyülekezetében valljuk meg a hitünket és tesszük
nevetségessé tévedéseiket... Mint császári koronát, úgy kell hordanunk a
hitvallásunkat, mert nem ékesíti annyira a császárt a koronája, mint bennünket
a hit és annak megvallása. De hitvallásunk ne csak szó, hanem tett is legyen,
és egész életünk legyen méltó a hitünkhöz!''