Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2017. május 26., péntek

Athéni Szent Quadratusz



Szent Quadratusz
hitvalló. 
~140.
 

Kis-Ázsiában volt apostoltanítvány. 124-ben egy vitairatot szerkesztett a császár számára, kimutatva a kerestények igazát. Ebben hivatkozik arra, hogy Jézus csodáinak sok tanúja még él.


A család érték az emberiség számára – Erdő Péter is felszólalt a Családok XI. Világkongresszusán



A család érték az emberiség számára – Erdő Péter is felszólalt a Családok XI. Világkongresszusán

Május 25–28-ig tart Budapesten a Családok XI. Világkongresszusa, melyet a World Congress of Families szervezettel karöltve rendeznek meg a Családok Budapesti Világtalálkozója programsorozat keretében.

A május 25-én, csütörtökön elkezdődött rendezvénysorozat nyitókonferenciáját család- és népesedéspolitikai témában tartották magyar és külföldi szakértők, valamint politikusok részvételével.
A Családok XI. Világkongresszusán képviselteti magát a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, továbbá jelen vannak a hazai, Kárpát-medencei, európai családszervezetek és családok, valamint politikusok, egyházi személyek, szakértők, egyházi közösségek, neves hazai és külföldi személyiségek.
Erdő Péter bíboros, prímás a világkongresszuson elmondott beszédében kifejtette: a találkozón tárgyalt kérdések nemcsak a kongresszuson jelen lévők, hanem az egész emberiség számára időszerűek, és nemcsak a demográfiát érintik, hanem az emberi élet és nevelés minőségét.
„Hogyan lehet emberségesebb embert és testvériesebb világot alakítani?” – vetette fel a kérdést a bíboros, majd rámutatott: a testvér fogalma magára a családra irányítja figyelmünket, amelyből az emberi együttélés értékeit és modelljeit merítjük.
„A családban sajátítja el az ember a másokra való figyelés, a megosztás, a segítő és áldozatot is vállaló szeretet képességét. A Katolikus Egyház tanítása, például II. János Pál pápa Ecclesia in Europa kezdetű apostoli buzdítása szerint a család az, amely visszaadja a reményt az embernek” – fogalmazott Erdő Péter.

A család megadja a személy önértékébe vetett hitet, éppen ezért a bíboros II. János Pál pápa nyomán hangsúlyozta: Európának meg kell fogalmaznia a családra és a házasságra vonatkozó igazságot.
„Ennek szükségét érzi, mert tudja, hogy ennek alapján mondanak ítéletet az evangelizáló küldetésről, amelyet Jegyese és Ura bízott rá, és amely ma eddig szokatlan erővel sürget. Nem kevés kulturális, társadalmi és politikai tényező hat ugyanis együtt, s ennek következtében a család egyre nyilvánvalóbban válságba kerül. Nagyon határozottan kell ezért állítani, hogy a házasság és a család intézménye Isten akaratából való. Újra föl kell fedezni a családnak mint az élet és a szeretet bőséges, az új személy nemzésére nyitott közösségének igazságát” – idézte Erdő Péter Szent II. János Pál pápa gondolatait.
A bíboros utalt rá, hogy ez az igazság az, amelyről Ferenc pápa is szól az Amoris laetitia kezdetű apostoli buzdításban, a Szentháromság képmásaként tekintve a családra. Ferenc pápa rámutat – hívta fel a figyelmet a bíboros –, hogy a Szentháromság szeretetközösségét a család fejezi ki a legjobban itt a földön.
Erdő Péter utalt a 2007-ben Nagyszebenben megtartott ökumenikus találkozóra is, melyen a családról is szót ejtettek. A zárónyilatkozat kapcsán elmondta, hogy a katolikus és ortodox látásmód között különleges összhang figyelhető meg. Ennek gyümölcseként hozták létre tíz évvel ezelőtt az Európai Katolikus–Ortodox Fórumot, amely nem dogmatikai, hanem morális és szociális kérdésekkel foglalkozik, elsősorban a családhoz kapcsolódóan.
A bíboros ezután utalt az első, Trentóban megrendezett konferenciára, ahol kifejezték: a család ajándék, érték az egész emberiség számára. Ez nem alapulhat máson, mint a Teremtés könyvének első fejezetén, amelynek tanúsága szerint Isten az embert saját képére és hasonlatosságára teremtette, férfinak és nőnek, megáldva őket (Ter 1,27–28). Beszédének végén a főpásztor ugyanezt az áldást kívánta a kongresszus minden résztvevője és minden család számára.
Balog Zoltán miniszter azt hangsúlyozta, hogy ki kell mondani az igazságot, nem szabad megengedni, hogy elnyomják azok hangját, akik a családi értékeket akarják erősíteni. Hozzátette, a többséget nem mindig könnyű meggyőzni, de ha elég sokszor elmondják az igazságot, akkor akár népszerűvé is válhat. A miniszter szerint nem elég csak gondolkodni, cselekedni is kell, mindenkinek elsősorban a saját hazájában. Eközben pedig egy világszövetség is kialakulhat annak érdekében, hogy újra a családok álljanak az élet középpontjában.
Brian Brown, a Családok Világkongresszusának (World Congress of Families) elnöke arról beszélt, hogy a család a magja mindennek, az az igazság, amely köré szerveződnek a különböző kultúrák és vallások. Kiemelte: mostanság nem könnyű kiállni a családokért, de a magyar kormány elkötelezte magát amellett, hogy a családot állítja politikájának középpontjába; ezért mindenki tanulhat Magyarországtól.

Larry D. Jacobs, a világkongresszus ügyvezető igazgatója elmondta, a szervezet azon dolgozik, hogy támogassa a családot mint a társadalom egyetlen fenntartható egységét, segítse a családbarát nemzetek kiépítését és a családok naggyá tételét.
Steinbach József református püspök „Istentől készített, alapvető életrend”-nek nevezte a családot, amely megfogalmazása szerint „minden további rend alapja a minket veszélyeztető, sokféle, rettenetes káosz ellenében”. Kiemelte: a Magyarországi Református Egyház szolgálata egyik legfontosabb területének tekinti a házasságok, a családok építését, gondozását.
Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke videoüzenetében rámutatott: Isten azzal is bizonyította, hogy mennyire fontosnak tartja a családot, hogy amikor Jézus Krisztusban emberré lett, családba született. Jézus arra tanított, hogy imáinkban „gyermeki bizalommal atyánknak szólíthatjuk a világmindenség urát”, és még a kereszten is volt ereje gondoskodni édesanyjáról.
Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezető rabbija arról beszélt, Isten minden létezőt sokaságban teremtett, kivéve az embert, akit eredetileg „egyként” és a saját képmására, hogy társa legyen a teremtésben. A gyermeknemzés tehát nem demográfiai, hanem az ember alaplétét, egzisztenciáját érintő kérdés.
Dmitrij Szmirnov orosz ortodox esperes szerint az ördög Ádám és Éva első napjától kezdve azért küzd, hogy bebizonyítsa, az ember méltatlan Isten szeretetére. E harcban az emberiség utolsó mentsvára a család. A család elleni támadás, a nagy számú válás és abortusz az emberiség önmaga elleni támadása. Az esperes kitért a nevelés fontosságára is, és az ördögi terv részének nevezve a „dolgozó nők igáslóvá alakítását”.
Szalay-Bobrovniczky Alexandra, Budapest főpolgármester-helyettese köszöntőjében úgy fogalmazott, a világkongresszus rendezési jogának odaítélésével elismerték a magyar családpolitika elmúlt években elért eredményeit, azt, hogy Magyarország a családpolitika, a család- és életvédelem egyik legemblematikusabb országává vált.
Kardosné Gyurkó Katalin, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke elmondta, amikor a családokkal foglalkozunk, akkor az emberi élet minőségéről és az ember világban elfoglalt helyéről gondolkodunk.
A rendezvényen Balog Zoltánt a kongresszus Familia et Veritas díjával tüntették ki „a családok és az élet méltóságának védelemében végzett önfeláldozó szolgálatáért”.


Húsvét 6. hete péntek



Húsvét 6. hete péntek
ApCsel 18,9-18; Jn 16,20-23a
„Ti szomorkodtok majd, de szomorúságotok örömre fordul”

Jézus kettős esküszóval kezdi ezt a szomorú tanítását is, mint olyan sok más nagy jelentőségű üzenetet, amelyet Szent János az utolsóvacsorai hosszú beszédében őrzött meg számunkra: „Bizony, bizony mondom nektek, hogy ti sírtok majd, és jajgattok, a világ pedig örvendeni fog. Ti szomorkodtok majd, de szomorúságotok örömre fordul”. (Jn 16,20) Kiknek mondja ezt Jézus az utolsó vacsorán? Tanítványainak, a tizenkét apostolból már csak tizenegynek, mert a vacsora elején az áruló Júdás elhagyta Urát és a meghitt közösséget, hogy a felkínált harminc ezüstért elárulja Jézus ellenségeinek, a zsidók főtanácsának, hogy ma este kezükbe tudja adni Jézust, mert az Olajfák hegyén ismert helyen fog éjszakázni. (Jn 13,21-30) Mi a szomorú üzenet lényege? Ma éjjel ellenségei kezébe kerül a Mester, a jámbor és szegény nép tanítója, millió betegüknek csodálatos gyógyítója, aki az egyszerű hívő zsidóknak legalább az Úr egyik prófétája volt, hiszen ők a Szentírásból Isten nagy küldötteit prófétáknak ismerték. Azoknak üzen Jézus, akik követték őt faluról városba, akik jártak húsvétkor, pünkösdkor vagy a sátoros ünnepeken a jeruzsálemi zsidó templomba, hogy hallgathassák Jézus tanítását, részt vegyenek vitáin, amelyeket a farizeusokkal és írástudókkal folytatott. Érezték, hogy Jézus sokkal többet tud, mint a megszokott tanítóik, akik több gondot fordítottak emberi vélekedések hirdetésére, mint Isten tiszta és igaz igéjére. Kik tartoztak akkoriban a „világ” gyűjtőnévvel megjelöltek csoportjába? Azok, akik nem igazán törődtek Isten dolgaival. Ilyenek voltak a zsidó materialisták, a herodianusok, akik szerint nincs túlvilági élet, sem lélek, tehát itt a földön kell élvezni minden lehető jót. A római katonaság bálványimádó volt. Néhányan azonban nemesebben gondolkodtak. Nekik Jézus esete csak egy szokványos per, annak végén pedig rutinszerű ítélet végrehajtás. – Mindezek között ott volt Ézsau népéből Heródes király, Galilea tartomány ura, és természetesen Poncius Pilátus júdeai helytartó. Ő azonban a kisebbik rosszak közé tartozott: háromszor is kijelentette, hogy Jézus bűntelen. Viszont állását féltve utált ellenségeinek, a zsidó főtanács tagjainak akarata szerint hozta meg a halálos ítéletet. Ennek a társaságnak örömére szolgált, hogy az igazság és szeretet hirdetője, forrása és célja, az Istennek rengeteg csodával igazolt Fia a keresztfán szenvedve halt meg. A tanítványok valóban szomorkodtak a nagypénteki történések miatt. A húsvét eseményei azonban Jézussal való többszörös találkozás során visszaadták hitüket, és amint Jézus előre mondta: „Most ti szomorkodtok, de újra látlak majd titeket, a szívetek örülni fog, és örömötöket nem veszi el tőletek senki” (Jn 16,22) Reméljük, mi itt örvendezők ezt a mennyországban együtt élvezhetjük majd.
 





2017. május 25., csütörtök

SZENT BÉDA VENERABILIS



SZENT BÉDA VENERABILIS
*672. +Jarrow kolostora, 735. május 26. 

Béda 672-ben a Wear torkolatának közelében született az észak- angliai Northumbria királyságban. Amikor hét éves volt, szülei oblátusként Biscop Benedekhez adták, aki négy évvel előbb kolostort alapított Wearmouth-ban. Béda egész életét kolostori környezetben élte le.

Béda életében nem történt sok külső esemény. Kolostorából sohasem távozott messzebb Yorknál vagy Lindisfarnénál és korának közéletében semmiféle módon nem vett részt: élete egy kolostori tudós élete volt. És mégis, neve és híre halála után már néhány évvel ismertté vált az egész latin egyházban. Mert Béda korának legnagyobb tanítója volt. Anglia megtérése, amelyet Canterburyi Ágoston 597-ben indított el, az ő életében ért véget, amikor Wilfried az utolsó dél-szászországi pogányt is megkeresztelte 686-ban. Béda korát egy új keresztény rend kezdetei határozták meg. És ebben Béda döntő szerepet játszott. Ő rakta le az úgynevezett Karoling-reneszánsz alapjait.

681-ben, egy évvel Béda kolostorba lépése után Ecgfrith northumbriai király a Tyne melletti Jarrow-ban újabb földterületet ajándékozott Benedek apátnak, hogy ott új kolostort alapítsanak. Ceolfrith apát vezetésével tizenhét szerzetest küldtek ki az új alapítás elfoglalására. Rövidesen Bédát is Jarrow-ba küldték, és ott töltötte egész további életét.

692-ben Bédát szokatlanul fiatalon, 17 éves korában diákonussá szentelték. Tanulmányairól keveset tudunk. De Jarrow-nak nagyszerű könyvtára volt és neves tanítókkal is rendelkezett. Bédának korán meg kellett kezdenie tanári és írói tevékenységét. A kolostori iskolában tanított. Legkorábbi írásai tanítványai számára készültek: egy nyelvtan, valamint egy helyesírási és verselési tankönyv. Természettudományi tanulmányokat folytatott és írt földrajzi és csillagászati munkákat is. Mindenekelőtt azonban azzal foglalkozott, hogy megírja hazája megtérésének történetét, az első angol szentek, továbbá versben Szent Cuthbert és a kolostor első apátjainak életrajzát.

Bédát 703-ban szentelték pappá. Nemsokára megbízták, hogy tanítványait készítse föl a papi hivatásra. E célból kezdte írni Szentírás-kommentárját. Hírneve az egész középkor folyamán ehhez a munkához kapcsolódott. Béda kiválóan alkalmas volt e feladatra. Birtokolta a szükséges nyelvismeretet, nagy volt az olvasottsága, legfőképpen pedig rendelkezésére állt egy gazdag és jól összeválogatott könyvtár, melyet Biscop Benedek apát sokévi türelmes munkával hozott létre. Béda közel harminc éven át a Szentírás tanulmányozásának és tanításának élt. Kritikusai nem egyszer azt allították, hogy teológiai műveiből hiányzik az eredetiség. Így azonban csak az beszélhet, aki teljesen félreérti szándékát. Béda elsősorban azért írt, hogy növendékeit tanítsa és hogy nemzedékének tagjaival megismertesse a keresztény ókor tudásanyagát. E didaktikai szempontot szem előtt tartva gondosan ügyelt arra, hogy az olvasóval közölje ismereteinek forrásait. Kortársainak és a későbbi nemzedékeknek széles utat nyitott az egyházatyák tanításához. Bonifác a távoli missziós területről, Germániából levélben kért barátjától, Bédától egy-egy példányt a saját, illetve tanítványa, Egbert homíliáiból, hogy prédikációira készülvén használhassa azokat.

Béda szentírási kommentárja figyelemre méltó alkotás, de még érdekesebb munkája Anglia egyháztörténete, amelyet 731-ben zárt le, s a kora középkori tudományosság hatalmas emléke. Nagyrészt tőle származik mindaz, amit az angolok korai történetéről tudunk. Fölvázolja benne Anglia történetét Julius Caesar partraszállásától (Kr. e. 55.) saját koráig. Érezhető büszkeséggel számol be arról, hogyan vonult be a kereszténység az országba. Béda történelemábrázolását mai szemmel is tudományosnak minősíthetjük. A korábbi korokból származó források megbízhatóságát gondosan megvizsgálta. Amikor szóbeli hagyományra vagy mondákra támaszkodik, mindig fölhívja rá a figyelmet. Nyelve világos és egyszerű. Az előadást átszövi azoknak a férfiaknak a vázlatos arcképe, akik Anglia megtérésében a főszerepet játszották. Ilyenek: Gergely pápa, Aidan és a szentéletű Oswald király, James diákonus és Cuthbert. Találhatók benne anekdoták Nagy Szent Gergelyről és a római angolszász rabokról; Caedmonról, a költő-pásztorról; Coifiról, a pogány papról és az Edwin király palotájában tartott gyűlésről. Ezek az angol történelem legismertebb anekdotái közé tartoznak. Joggal viseli Béda ,,az angol történetírás atyja'' megtisztelő címet.

De ez a kolostori tudós élénk érdeklődést tanúsított Northumbria akkori egyháza iránt is. Látta, hogy sürgősen reformra volna szükség. Halála előtt egy évvel egykori tanítványának, Egbertnek, aki akkor yorki püspök volt, írt egy levelet, melyben sok mindenre kitért. Ebben intette, hogy ne hanyagolja el kötelességét a rendszeres vizitáció és prédikáció terén. Azt tanácsolta neki, hívjon össze zsinatot és készítse elő a túlságosan nagy egyházmegye fölosztását. Rámutatott arra, hogy már sok kolostor van az országban. Sok közülük csak nevében kolostor, mert gazdag emberek csak azért alapították őket, hogy elnyerjék azokat a privilégiumokat, amelyeket azok a birtokok élveztek, amelyek istentiszteleti célokat szolgáltak. Arra is fölhívta a püspök figyelmét, hogy a nép fokozódó mértékben elhanyagolja a szentségek vételét. Szorgalmazta, hogy prédikáljon a mindennapi áldozás gyakorlatáról, amint az a kontinensen és a római egyházban szokásos.

Amikor Béda ezt a levelet írta, már beteg volt. Életének utolsó napján még a János-evangélium fordításával foglalkozott. Amikor a szerzetesek könyörgő körmenetben a templomba vonultak -- másnap Áldozócsütörtök vigíliája volt -- Béda cellájában maradt, mert az utolsó fejezeten dolgozott. Este, mivel érezte végének közeledtét, a kolostor papjait cellájába hívta. Szétosztotta köztük csekélyke személyes holmiját: pár szem borsot, néhány kéztörlőt, kevés tömjént. Azután kivitték cellája elé a folyosóra. Innen láthatta helyét a kóruson. Áldozócsütörtökön halt meg, 735-ben.

Bédát Jarrow-ban temették el. A 14. században maradványait a durhami székesegyházban Cuthbert csontjai mellé helyezték. Később Béda koporsóját a székesegyház nyugati felében lévő Galilea-kápolnába vitték. Sírja ma is itt látható.

1899-ben XIII. Leó pápa Béda ünnepét az egész Egyházra kiterjesztette, és egyháztanítónak nyilvánította őt. Igazán illő cím annak a férfinak, akiről földije, Szent Bonifác azt mondta, hogy ,,az Egyház fényessége, amelyet maga a Szentlélek gyújtott''.

Ünnepét 1899-ben vették föl a római naptárba, május 27-re. 1969-ben áthelyezték május 25-re.


--------------------------------------------------------------------------------

Béda Venerabilisról, akit Newman ,,a bencés rend virágának'' nevezett, legjobban saját művei vagy tanítványainak följegyzései vallanak. Mindenesetre ennek a kolostori tudósnak az életében nem a külső események voltak előtérben, sokkal inkább mindenre kiterjedő szellemének gondolatai.

Ő maga ezt írja életéről: ,,A kolostor birtokán születtem, és amikor hét éves voltam, családom először főtisztelendő Benedek apátra, majd később Ceolfrith apátra bízott nevelés és kiképzés céljából. Egész további életemet ebben a kolostorban töltöttem el. Teljesen a Szentírás tanulmányozásának adtam magam, miközben a regula szabályai szerint éltem és nap mint nap részt vettem a karban az officiumon. Különös örömöm mindig a tanulás, a tanítás és az írás volt.''

Béda szívébe is némi betekintést nyerünk, amikor Ethelberttel, Anglia első keresztény királyával kapcsolatban kiemeli, hogy az embereket úgy kell megnyerni az égnek, hogy közben nem szabad erőszakot alkalmazni; vagy hogy a szakadárokat meggyőzni kell és nem kényszeríteni; vagy hogy Walstan szerzetes a gyóntatószékben oly jóságos volt, hogy az emberek Anglia minden részéből hozzá tódultak. Nem ilyennek kellett neki magának is lennie?

Az Énekek énekéhez írt magyarázatában Béda a zsinagóga vágyakozását Krisztus ifjú Egyházával állítja szembe. Olyan gondolat ez, amelyet később a gótikus székesegyházak portáljain kőfigurákban értelmeztek és ábrázoltak.

Amikor Béda az eleven történelmet írja, a múlt a jelen számára is jelentőséget nyer. Így tudósít a tiszteletreméltó krónikás arról az emlékezetes óráról, amikor Edwin, Northumberland királya, tanácsosaival a kereszténység mellett döntött:

Amikor az első hithirdetők az országba jöttek, Edwin összehívta bölcseinek gyülekezetét, és megkérdezte őket, mit tartanak az új tanításról. Akkor fölállt egy tanácsos, és ezt mondta: ,,Királyom, törzsfőiddel és embereiddel télidőben lakománál ülsz. Középütt a tűzhelyen lángol a tűz és meleg a terem. Odakint azonban dühöng a szélvihar hideggel, esővel és hóval. Akkor betéved egy veréb, és beszáll a terembe. Az egyik ajtón berepül, a másikon ki. Abban a pár pillanatban, amíg bent van, nem éri a tél zordsága, de mihelyt eltűnik szemed elől, visszatér a sötét télbe. Úgy tűnik nekem, hasonló ehhez az ember élete. Nem tudjuk, mi előzi meg, azt sem tudjuk, mi jön utána. Ha ez az új tanítás biztosat mond felőle, megérdemli, hogy kövessük.''

Béda halála, amiről tanítványa, Cuthbert számol be, elénk tárja mindazt, ami életét eltöltötte: ,,Tizennégy nappal húsvét előtt borzalmas légzési nehézséggel küzdött. Közben ismét meggyógyult. Igen boldog és vidám volt, és minden órát megköszönt a Mindenhatónak. Nekünk, tanítványainak, még mindig naponta tartott előadásokat. Napjának többi részében zsoltárokat énekelt. Éjszakáját, azt a rövid időt leszámítva, amelyet alvásnak szentelt, elragadtatásban és hálaimában töltötte. Amint fölébredt, dolgozott, mint máskor. Nem mulasztotta el, hogy Istennek fölemelt kézzel hálát adjon. A Szentírás sok helyét énekelte, egyes verseket angolul is, azzal a megfontolással, hogy nem lehet a halálra eléggé fölkészülni. Azután tovább fordította Szent János evangéliumát. Lábai már dagadtak, mégis derűs lélekkel diktált, és ismételten azt mondta: ťÍrjátok gyorsan, amit mondok, mert nem tudom, meddig tartok még ki, és Teremtőm nem hív- e hamarosan magához.Ť Úgy tetszett nekünk, hogy pontosan ismeri halálának idejét. Egyikünk azt mondta neki: ťKedves mesterünk, csak egy fejezet hiányzik már. Ki tudsz még addig tartani?Ť Ezt válaszolta: ťIgen, fogjátok tollatokat, és írjatok gyorsan, siessetek.Ť Három órakor így szólt hozzám: ťFuss, és hívd ide papjainkat, hogy egy pár apró ajándékot adjak nekik a ládámból.Ť Miután fölindultan megtettem, mindegyikükhöz szólt, magát nekik ajánlotta, és nyomatékosan kérte; hogy imádkozzanak és misézzenek érte. Így töltötte a napját derűsen estig, amikor a fentebb említett ifjú azt mondta neki: ťKedves mester, még egy mondatotŤ Így válaszolt rá: ťÍrjátok gyorsan!Ť. Nemsokára azt mondta az ifjú: ťMost már be van fejezve.Ť Így válaszolt: ťIgazat mondtál. Consummatum est (bevégeztetett). Vedd kezedbe a fejemet. Szeretném látni régi gyóntatószékemet, hogy úgy kiáltsak Atyámhoz.Ť És cellájának padlóján ülve énekelni kezdett: ťDicsőség az Atyának a Fiúnak és a Szentléleknek.Ť Alighogy kimondta ťés a SzentléleknekŤ, kilehelte lelkét, és bement az örök mennyországba.''


--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Béda áldozópapot arra választottad, hogy tudományával megvilágítsa Egyházadat, kérünk, add meg híveidnek, hogy az ő bölcsessége az igaz útra vezessen, érdemei pedig segítsenek minket!