Éljük meg az evangéliumot!
A II. Vaticanumot azért hívta össze XXIII. János pápa, hogy utat mutasson a
hívők seregének, hogyan kell, vagy hogyan lehet Jézus Krisztust követni a nagy
háborúk után, amikor a kereszténység központját jelentő Európát XII. Pius pápa
missziós területnek nyilvánította. XXIII. János is úgy érezte, az Egyház
ablakait ki kell nyitni, hogy a friss levegő beáradhasson. Ebben az időben adta
ki a jelszót az Egyház a szerzetesek számára: vissza kell térniük a rendalapító
szándékaihoz, az ő példája nyomán rendezzék át az életüket Nekünk,
ferenceseknek akkor is, ma is könnyebb a dolgunk, mert Francesco a maga
idejében rátalált a lényegre. Már Szent Pál is megfogalmazta: „Legyetek a
követőim, amint én Krisztus követője vagyok.” (1Kor 11, 1) Francesco sokáig
kereste a maga hivatását. Tanulmányozta a korabeli szerzetesek életét.
Mindegyik valami nagyszerűt mutatott: az Istennek szentelt közös élet munkáját,
imádságos lelkületét, a liturgiával átszőtt napot, életet, a csodás fénnyel
megszerkesztett és bemutatott liturgiát, tudományok elsajátítását és tanítását,
a szegények gondozását. Mind fontos részlet, de csak részlet. Ő az egészet
keresi. Egyelőre csak magának, hiszen nem is sejti, hogy nyomában világra szóló
mozgalom indul útra. A kegyelem az Angyalos Boldogasszony előtt a kis oltár
evangéliumos könyvéből villantja szemébe a jézusi parancsot: „Menjetek! Íme,
úgy küldelek titeket, mint bárányokat a farkasok közé! Ne vigyetek erszényt, se
tarisznyát, se sarut és az úton senkit se köszöntsetek. Ha valamelyik házba
bementek, először ezt mondjátok: „Békesség e háznak.” (Lk 10, 3-5) Mint a
villám fénye, hatott rá ez a szöveg. Eszköztelenül induljatok, és bízzátok
magatokat, a nektek adott küldetés eredményességét a mennyei Atyára! Érezzék
úgy a meglátogatott emberek, hogy nem ti érkeztetek, hanem „elközelgett
hozzátok az Isten országa.” (9) Sőt: maga Isten, a titeket küldő Krisztus
Atyja, az Ősforrás és Végcél. A Szentírás 72 könyvéből 45 könyv Jézusról
beszél: „Olvassátok az Írásokat, hiszen azt gondoljátok, hogy azokban van örök
élet számotokra. Éppen azok tesznek tanúságot rólam.” (Jn 5, 39) Ez a rengeteg
írott szócska úgy érthető igazán, ha én, az Isten Igéje beteljesítem. Mert „az
Ige testté lett, és köztünk lakott” (Jn 1,14) A megtestesült Igének küldetése
van: „Sokszor és sokféle módon szólt Isten hajdan az atyákhoz a próféták által,
ezekben a végső napokban pedig Fia által szólt hozzánk, akit a mindenség
örökösévé rendelt, aki által a világokat is teremtette, aki – mivel az ő
dicsőségének fénye és lényegének képmása és mindent fenntart hatalmának
igéjével, - miután a bűnöktől megtisztulást szerzett, a Fölség jobbján ül a
magasságban.” (Zsid 1,1-3) Atya tökéletes, kimerítő önismerete. Benne azonban
nemcsak, hogy megismeri önmagát az Atya, hanem ezt az önismeretet ki is mondja,
kimondja öröktől fogva: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és
Isten volt az Ige. Ő volt kezdetben Istennél.” (Jn 1,1-2) Eljött tehát látható
alakban, emberi formában a Második Isteni Személy, az Atya Képmása. Itt a
földön megjelenve emberalakban, szóban, tettben és egész valójában az Atyát
tükrözi: róla beszél, és a tetteiről így nyilatkozik: „Nem hiszed, hogy én az
Atyában vagyok és az Atya énbennem? Az igéket, amelyeket én mondok nektek, nem
magamtól mondom, hanem az Atya, aki bennem lakik, ő cselekszi a tetteit.
Higgyetek nekem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem.” (Jn 14,10-11)
„Aki őt látja, látja az Atyát is” (9) Jézus az Atyáról beszél mindig: az egész
tanítását örömhírnek nedvezi. Az a nagy örömhír az emberiség számára: van
nektek Atyátok a mennyben, és ő mindennél jobban szeret titeket. „Ezért azt
mondom nektek, ne aggódjatok az életetekért, hogy mit egyetek, se a
testetekért, hogy mibe öltözködjetek. Nem több az élet az ételnél, a test pedig
a ruhánál? Nézzétek az ég madarait: nem vetnek, nem aratnak, csűrökbe sem
gyűjtenek, és a ti mennyei Atyátok táplálja őket. Nem értek ti sokkal többet
ezeknél? Ki a közületek, aki aggodalmaskodásával képes az életkorához egyetlen
könyöknyit hozzátenni? És a ruha miatt miért aggódtok? Nézzétek a mezők
liliomait, hogyan növekszenek: nem fáradoznak, és nem fonnak; mégis, mondom
nektek: még Salamon sem volt minden dicsősége teljében úgy felöltözve, mint egy
ezek közül. Ha pedig a mezei füvet, amely ma van, és holnap a kemencébe vetik,
Isten így felöltözteti, nem sokkal inkább titeket, kishitűek? New aggódjatok
tehát, és ne mondogassátok: mit együnk, vagy mit igyunk, vagy mibe
öltözködjünk? Mert ezeket a pogányok keresik. Hiszen tudja a ti mennyei
Atyátok, hogy mindezekre szükségetek van. Ti keressétek először az Isten
országát és annak igazságát, és mindezt megkapjátok hozzá. Ne aggódjatok tehát
a holnapért; a holnap majd aggódik önmagáért. Elég a napnak a maga baja.” (Mt
6, 25-34) Az Atya tehát szeret titeket, a tenyerén hord, gondoskodik rólatok.
Ismeri hajatok minden szálát. Szeret, vagyis mindent a javatokra működtet
közre. Viszonzásul csak azt várja: bízzunk benne tökéletesen. Bízzunk benne
gyermekdeden, önfeledten! Erre tanít Jézus szavaival. Példájával is ezt
hirdeti: Vállalja az embersorsot, bár „Jézus nem bízta magát rájuk, mert
ismerte mindnyájukat, mert nem szorult rá, hogy valaki tanúságot tegyen az
emberről; jól tudta ugyanis, hogy mi lakik az emberben.” (Jn 2, 24-25) Tudta Ő,
hogy mire vállalkozik. Jézus az üdvösség eredeti tervében „csak” beteljesítője
lett volna Istenteremtő tervének: „Minden általa lett, és nála nélkül semmi sem
lett, ami lett.” (Jn 1,3) Még részletesebben fejtegeti Szent Pál: „Ő a
láthatatlan Isten képmása, és minden teremtmény elsőszülöttje. Mert benne
teremtetett minden az égben és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, a
trónusok és uralmak, a fejedelemségek és hatalmasságok. Minden őáltala és őérte
teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn.” (Kol 1,15-17)
Mielőtt bármit teremtett Isten, elhatározta, hogy Fia megtestesül, vagyis
emberi természetet vesz majd föl, amely testből és lélekből áll. Az anyagvilág
ősmintája ez a test lesz, vagyis az élettelen és élő anyag, a sziklától az
emberi testig benne kapta meg formáját. De a szellemvilág is Jézus teremtett
lelkében adatott. Jézus a tényleges megtestesüléssel valóra váltotta a
mintaokságot, magához ölelte istenségében az embert, az emberben az egész
teremtett világot. Isten eredeti tervében azzal teljesült volna be az örök
terv, hogy Jézus mindent és mindenkit átad az Atyának. Az emberek mind
üdvözültek volna. Az ősbűn miatt ez a terv megváltozott. A Fiúisten ugyan
megtestesült, mert csonka lett volna a teremtés az ősminta megvalósulása nélkül,
de nem minden ember és nem minden angyal üdvözül, mert a mintát nem fogadták
el: „Az igazi világosság, aki minden embert megvilágosít, a világba jött. A
világban volt, a világ őáltala lett, de a világ nem ismerte fel őt. A
tulajdonába jött, övéi azonban nem fogadták be. Mindazoknak azonban, akik
befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek; azoknak, akik
hisznek az ő nevében, Akik nem a vérből, sem a test ösztönéből, sem a férfi
akaratából, hanem Istenből születtek.” (Jn 1,9-13) az ember ostobán megbántott,
de nem kisebbített: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy Egyszülött Fiát
adta, hogy mindaz, aki őbenne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”
(Jn 3,16) Jézus beteljesíti az Atya szeretetét a tetteivel, példájával.