POLOCKI SZENT JOZAFÁT
*Vlagyimir, 1580 körül +Vityebszk, 1623. november 12.
Szent Jozafát 1580 körül született a volhiniai Vlagyimirban. A terület ma
Ukrajnához tartozik, akkoriban lengyel fennhatóság alatt állt. Családja a fehér
ruténok közül származott. Atyja, Kuncevicz Gavriol városi tanácsos volt,
édesanyját Marinának hívták. A szülők ortodox vallásúak voltak, s gyermeküket
Jánosnak keresztelték.
Amikor János elemi iskoláit befejezte, kereskedőinas lett Vilnában. 1596-ban Breszt-Litovszkban
több rutén ortodox püspök unióra lépett a római egyházzal, megtartva keleti
rítusukat. János is ezekben az években találta meg az utat a katolikus
Egyházhoz -- úgy tűnik saját kezdeményezésére. 1604-ben engedélyt kért a kijevi
metropolitától, Hipatiu Pociejtől, hogy beléphessen a majdnem teljesen
elnéptelenedett vilnai Szentháromság-kolostorba. Szerzetesként vette föl a
Jozafát nevet.
1607-ben megnyerte egyik barátját, a nagyon képzett Rutszkij Józsefet, és az is
belépett a kolostorba. Később arhimandrita és metropolita lett. Nem sokkal
ezután Jozafátot diákonussá szentelték. 1613-ban Bitenben kolostori elöljáró,
higumen, de már a következő évben visszahívták Vilnába, és a
Szentháromság-kolostor arhimandritája lett. 1618-ban az időközben metropolitává
lett barátja, Rutszkij segédpüspökké nevezte ki, s Jozafát hamarosan a
kilencven éves korában elhunyt polocki érsek, Gedeon utódja lett.
Érsekségének első három évében sok lelket nyert meg az uniónak, sokan tértek
vissza az ortodox Egyházból a katolikus Egyház közösségébe. 1621-ben azonban
megzavarták működését: a jeruzsálemi ortodox pátriárka, III. Theofanész, minden
egyházi és világi hatósági hozzájárulás nélkül, az összes katolikus püspöki
székhelyre ortodox ellenpüspököt állított. Polock számára Meletij Szmotritszkij
szerzetest szentelte püspökké, akinek megbízottak révén sikerült a nép nagy
részét elhódítania Jozafáttól. Azzal rágalmazta, hogy el akarja latinosítani a
liturgiát, s csak álnokságból és átmenetileg használja a szláv és a görög
nyelvet. A keleti szertartásokat féltő embereket ezzel sikerült a püspök ellen
lázítania.
Az ellenségeskedés egyre nagyobb méreteket öltött Jozafát körül. Ő világosan
látta, hogy életébe fog kerülni a pápához való hűsége, de nem tántorodott meg.
1623. november 12-én a saját házában gyilkolták meg.
VIII. Orbán pápa, amikor hírül vette vértanúságát, azonnal megindította a
szentté avatási eljárást. Húsz évvel a halála után, 1643-ben boldoggá is avatta
Jozafát püspököt. A szentté avatást IX. Pius pápa végezte 1867-ben. XXIII.
János és VI. Pál pápa a II. vatikáni zsinattal kapcsolatban új lendületet adott
az egység vértanúja tiszteletének.
Ünnepét 1882-ben vették föl a római naptárba, november 14-re. 1969- ben
november 12-re, a halála napjára helyezték át.
--------------------------------------------------------------------------------
A 16. század végén mind a katolikus, mind az ortodox Egyház híveinek élete
meglehetősen feszült légkörben zajlott. A katolikusok körében az
ellenreformáció hatása volt nagy, az ortodoxok között pedig egyre inkább
érezték a megújulás szükségességét. A lengyel fennhatóság alá eső területeken
ez a reform az esetek többségében a római egyházzal való unióba torkollott,
amelynek aztán politikai színezetű ellenhatása támadt. Tagadhatatlan, hogy az
egység szorgalmazói között voltak olyanok, akiket nem tisztán vallási
indítékok, hanem politikai és szociális célok is vezettek. Ilyen időszakokban a
papságban is, a gazdagabb rétegekben is könnyen erkölcsi lazaság lépett föl. A
vidék egyszerű, csendesen élő népe pedig a maga jámborságát őrizve várta a jobb
időket. Úgy tűnik, a Kuncevicz család az utóbbiak közé tartozott, akik
hűségesen őrizték atyáik ortodox örökségét. János életéből részleteket csak
attól kedve ismerünk, amikor már kereskedőinas volt Vilnában.
A boldoggá avatás során kortársai személyes tapasztalataik alapján vallották,
hogy János már gyermekkorában föltűnően vallásos és Isten közelében élő lélek
volt. Nem lehet természetes magyarázatot találni, hogy mi indíthatta arra, hogy
a gazdagon fölszerelt vilnai ortodox templom helyett a majdnem teljesen
elhagyatott Szentháromság-kolostor templomába kezdett járni. E kolostor
arhimandritája színleg katolikus, de szíve szerint ortodox volt, ráadásul
egyáltalán nem volt mintaszerzetes. A kolostornak valójában ő volt az egyedüli
lakója. János pedig minden ellenszolgáltatás nélkül ellátta a liturgia körüli
szolgálatot: énekelt, olvasott, akkor is, amikor mindössze ketten voltak
hétköznaponként a templomban, vagy amikor csak húsz-harminc hívő jött az ünnepi
liturgiára.
Munkaadója, a gazdag, de gyermektelen Popovics Jácint örökösévé akarta tenni
Jánost. Ő pedig húsz éves korában, látva már minden nehézséget, metropolitai
engedéllyel belépett a majdnem elpusztult Szentháromság-kolostorba. Két eszme
vezérelte: először meg volt győződve arról, hogy Isten szerzetesnek hívja, hogy
egészen az Ő szolgálatára szentelje magát. Másik fölismerése az volt, hogy az
üdvösség legbiztosabb útja a római pápával közösségben élő katolikus Egyházban
van. E két eszméért áldozta föl életét.
Nagy elszántsággal fogott a szerzetesi élethez. Mivel mestere nem volt, akitől
tanulhatta volna, a szentek írásaihoz fordult. Sokat olvasott a régi, nagy
szerzetesektől, s követni kezdte őket. Élete végéig vezeklőövet és ciliciumot
viselt, böjtölt, virrasztott és ostorozta magát.
Amikor diákonussá szentelték, buzgósága megsokszorozódott. Nagyon fontosnak
tartotta a gyakori gyónást. Az utcán és a piacokon is megszólította az
embereket, és gyónásra buzdította őket. Amikor pappá, majd püspökké szentelték,
maga is sokat és szívesen gyóntatott. Érsekként engedélyezte papjainak, hogy
azokat, akik nem tudnak templomba menni, háznál is meggyóntathatják. Azokat a
papokat, akikről megtudta, hogy évente sem akarnak gyónni, súlyos büntetéssel
fenyegette meg.
Még kereskedőként dolgozott, amikor naponta részt vett a zsolozsmán, s ezt
haláláig megtartotta. Papjait arra buzdította, hogy a liturgiát akkor is
végezzék, ha senki sem jön a hívek közül a templomba. Erősen szorgalmazta, hogy
a keleti egyházjog és a zsinatok határozatait pontosan tartsák meg.
Élete végéig meg volt győződve arról, hogy méltatlan és alkalmatlan a
tisztségek viselésére, amellyel az Egyház megbízta. Amikor korábbi barátja,
Rutszkij polocki érsekké akarta tenni, Jozafát teljes erejével tiltakozott.
Barátait megeskette arra, hogy lebeszélik Rutszkijt a szándékáról. Végül
megígérte, hogy minden erejével a püspökség szolgálatára lesz, csak neki
magának ne kelljen püspökké lennie. Rutszkij metropolita azonban jól ismerte
Jozafátot, nem engedett, s végül fölszentelték.
Püspökként nagy gondja volt a nép oktatására. Írt egy katekizmust, amely
világos, egyszerű módon közölte a katolikus hit igazságait. Amikor kiderült,
hogy nem tudja kinyomtatni, elrendelte, hogy minden plébánia másolja le magának
kézírással, és vasárnapokon ebből oktassák a híveket.
Mindvégig hű maradt a katolikus Egyház terjesztésének eszméjéhez, s adott
alkalommal -- úgy, ahogy az atyák írásaiban olvasta -- igénybe vette a világi
hatalom segítségét is.
Abban a három évben, amikor zavartalanul működhetett, soha nem élt vissza
püspöki hatalmával. Amikor pedig az ellenpüspök szinte teljesen megfosztotta
híveitől, magára hagyottan, két éven át őrizte meggyőződését és végezte minden
püspöki teendőjét. Sokszor fenyegették azzal, hogy megölik. A vértanúsága
előtti napon is kapott ilyen figyelmeztetéseket, mégis elment Vityebszkbe.
Kora reggel részt vett a hajnali zsolozsmán a székesegyházban. Közben már
behallatszott, hogy emberek gyülekeznek a templom körül, és az egyre növekvő
lármából sejteni lehetett, hogy nem békés szándékkal jönnek. Jozafát érsek a
zsolozsma végeztével átment a püspöki házba, hogy fölkészüljön a liturgiára. A
tömeg betörte az ajtót és berontott a házba. A személyzet tagjai próbálták
elállni útjukat, de egymás után megölték őket.
Amikor a püspök meghallotta a zajt, a támadók elé sietett és az egyik szemtanú
szerint így kiáltott a betörőkre: ,,Miért ölitek a szolgáimat? Mit ártottak
nektek? Ha engem kerestek, itt vagyok!'' -- Máris kardok és tőrök sebezték
halálra, majd dühükben letépték róla a ruhát, mert fölbujtóik azt mondták
nekik, hogy a püspök háza tele van kincsekkel, maga a püspök selyembe és
bársonyba öltözködik. De amikor letépték egyszerű vászonruháját, meglátták
testén az ostorozások nyomát, és kezükben ott volt a selyem helyett a
vezeklőing.
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Jozafát püspököt képessé tetted arra, hogy jó pásztorként
életét adja juhaiért, kérünk, áraszd Egyházadra Szentlelkedet, és vértanúd
közbenjárására erősíts meg minket, hogy készek legyünk életünket adni
testvéreinkért!
Példája:
Keresni kell az igazságot és abban kitartani!