„A terrorizmus a
vallásos kultúra elvesztésének következménye” – A Rimini Meeting ötödik napja
Augusztus 20. és 26. között tartják a világ
legnagyobb közéleti, vallásközi és kulturális nyári fesztiválját, a Rimini
Meetinget. A találkozó ötödik napjáról Varga János, a bécsi Pázmáneum rektora
adott helyszíni tudósítást.
A találkozó csütörtöki napjának délelőttjén „Falakat
a terroristáknak” címmel Olivier Roy francia történész, az iszlám és a
közel-keleti geopolitika szakembere beszélt a világban erősödő veszélyek
kapcsán. „Az utóbbi évek terrorizmusa nem az iszlám gyümölcse. Az új
terroristák fiatal nihilisták, akik híján vannak az arab és muszlim kultúrának,
a halált keresik, egy destruktív miszticizmust ölelnek át. Az iszlámnak, mint
olyannak ehhez semmi köze” – fogalmazott kissé provokatívan a professzor. A
terroristák 60%-a az elmúlt húsz évben második generációs fiatal, akik nem
örököltek hitet, vallásos kultúrát a szüleiktől, hanem egy nyugati
szubkultúrában nőttek fel. Aztán hirtelen szakítanak a múltjukkal, a vallást és
az erőszakot választják, a Paradicsomra gondolnak és meg akarnak halni. Ez a
fajta erőszak – állítja a szakember – a vallásos kultúra elvesztésének
következménye. A problémák minden vallásban sokasodnak, ha elvész az örökség –
mondta Roy.
Az Északról délre – a világ védelme és
békéje elnevezésű beszélgetésnek Angelino Alfano olasz külügyminiszter
és Jens Stoltenberg NATO-főtitkár voltak a résztvevői.
Bevezetésként elhangzott: a béke lehetetlen
párbeszéd nélkül. Az olasz külügyminiszter véleménye, hogy „nem lehet szabad,
aki fél, és hogy a biztonságot kerítések, falak által valósították meg, amelyek
a határokat megszüntető digitális forradalom miatt immár szükségtelen
elválasztások.” A béke örökségét, amelyet szüleink és nagyszüleink ránk
hagytak, meg kell védeni, hogy visszanyerjük, a biztonsági dimenziónak pedig összhangban
kell lennie más testületekkel, így például a NATO-val.
Stoltenberg így kezdte mondandóját: „Csodálom
az elkötelezettséget, amit itt látok a találkozón, ahogy az embereket
összehozzák a párbeszéd és az optimizmus szellemében.” „Társadalmaink már többször
szembesültek a terrorizmussal, ami lehetetlen kihívásnak tűnt, de sikerült
túljutni rajta. Ha erősek, egységesek és kitartóak vagyunk, sikerülni fog” –
mondta többek között. Alfano egy, a vallásüldözéssel kapcsolatos kérdésre
válaszolva elmondta: „minél jobban képesek vagyunk védelmezni a
vallásszabadságot, annál biztonságosabb lesz a világ, amiben élünk”.
Én, a pap, egy muszlim fia – ez volt a címe egy másik programnak.
Nur El Din Nassar, egy olasz keresztény édesanya és egy Egyiptomból menekült
muszlim édesapa gyermeke, 2002-ben vette fel a keresztséget. Így vallott erről:
„Kereszténnyé válni nem intellektuális döntés volt két elmélet között, hanem
egy találkozásra adott válasz Istennek, aki testvéremmé, útitárssá lett.” A
novarai egyházmegyében 2012-ben szentelték pappá. „Tudatában vagyok
tapasztalatom egyediségének, amikor pappá lettem, nagy népszerűség vett körül,
de ami ebből nekem számít, az az, hogy a történet, amit élünk, ajándék, nem a
miénk” – mondta.
A Rimini Meeting mottójához – „Szerezd meg
azt, amit atyáidtól örököltél, hogy a tiéd legyen!” –kapcsolódóan, a vallásközi
párbeszéd jegyében ült egy asztalhoz David Rosen rabbi, az Amerikai Zsidó
Bizottság vallásközi kapcsolatokért felelős nemzetközi igazgatója; Silvano
Maria Tomasi érsek, az Átfogó Emberi Fejlődés Szolgálata dikasztérium tagja és
Mohammad Sammak, a libanoni Muszlim–keresztény Párbeszéd Bizottságának
főtitkára.
A bevezetőben a beszélgetést moderáló Alberto
Savorana, a rendezvényt szervező Comunione e Liberazione (Közösség
és Felszabadulás) katolikus lelkiségi mozgalom tagja Ferenc pápát idézte:
„A legfontosabb munka, amit ma tennünk kell az emberiség érdekében, a »fül
munkája«, azaz meghallgatni egymást. (…) Amikor meghallgatjuk egymást és
beszélünk egymással, már úton vagyunk.” (Muszlim vezetők köszöntése, 2017
április 5.)
Hiszen itt is ez történik – folytatta a
moderátor: – a résztvevők jelenléte, személyes története igazolja, hogy a
pápa felhívása valósággá vált. És ha köztük lehetséges, miért ne lehetne az
mindenütt a világon?
A párbeszéd kezdetén egy találkozás van. Ez
hozza létre az első ismeretet a másikról. Ha abból indulunk ki, ami közös, az
ember hasonló természetéből, akkor felül tudunk emelkedni az előítéleteken és a
hamisságon, és elkezdődhet a másik megértése egy új szemszögből. A Meeting
ezért a találkozás helye. Itt sok párbeszéd elkezdődött már. Ez a szabadság
tere, ahol mindenkinek adott a lehetősége, hogy visszaszerezze az örökséget,
egy hagyományt, egy történetet.
Hogy részünk legyen az igazságból, szükségünk
van a másikra, felfedezzük, hogy a másik értékes a számunkra. Nem fenyegetés,
hanem valami új felfedezésének a lehetősége. Négyünknek itt egy a szívünk, mert
mind ugyanazt akarjuk: igazságot, szépséget, igazságosságot, békét, magunk és
gyermekeink javát. Ma megosztjuk ezt a tapasztalatot, a visszaszerzett
párbeszédet és felkínáljuk nektek, mindenkinek – mondta végül Alberto Savorana.
Mohammad Sammak kiemelte: „Nem hiszem, hogy
elegendő, ha a muszlimok azt mondják, ellenzik az erőszakot és a terrorizmust.
A legmagasabb szinteken meg kell mutatni, hogyan lehet békésen együtt élni a
keresztények és a muszlimok között a szabadság és a kölcsönös tisztelet
jegyében.” Három alapvető pontot tárt a hallgatóság elé megfontolásra: elsőként,
hogy az iszlám tanításban nincs szó többségről vagy kisebbségről, mindenki
egyenlő állampolgárként van kezelve; másodikként, hogy az iszlámban nincs
vallásos állam; harmadikként a vallásszabadságot, amelyet – idézve XVI. Benedek
pápát – a szabadság koronájának nevezett. „Hogy meg tudjam vallani muszlim
hitemet, hinnem kell abban, hogy a keresztények is megvallhatják a hitüket. Ezt
kell minden iszlám vezetőnek képviselnie és védelmeznie, nem csak a közösségen
belül vagy kívül, hanem az egész világon” – fogalmazott.
David Rosen rabbi hangsúlyozta: „A párbeszéd és
a vallásközi együttműködés elengedhetetlen követelmény, minden vallásos ember
kötelessége. Ha zsidóként nem működöm együtt a keresztény és muszlim
testvérekkel, azt jelenti, hogy elárulom őket. A találkozás során felfedezhetem
az isteni jelenlétet azon a hagyományon túl, amelyhez tartozom.”
Tomasi érsek kifejtette: „A párbeszéd többé nem
opció, hanem szükségesség, hogy békében élhessünk egy plurális társadalomban. A
globalizáció kölcsönös függőséget hozott létre, nem élhetünk izoláltan, mintha
a másik nem létezne. Új stratégiával kell a mai pluralizmusra tekinteni és ez
nem a háború, a konfliktus, hanem a párbeszéd.”
A főpásztor utalt a dialógus többféle módjára
és arra, hogy az Egyház is nagy utat tett meg az elmúlt évtizedekben ezen a
téren. Hivatkozott VI. Pál Ecclesiam Suam és XXIII. János Pacem
in terris enciklikáira, és a II. vatikáni zsinat modern világról írt
dokumentumára, amelyben a párbeszéd módja kanonizálva lett.
II. János Pál és XVI. Benedek pápák szüntelenül
kiemelték a párbeszéd fontosságát, nem mint politikai stratégiát, hanem mint
emberi viselkedést, ami megnyitja a szívet a másikkal való találkozásra.
Benedek pápa a hit és az értelem kapcsolatára helyezte hangsúlyt és kiemelte a
párbeszéd értelmes voltát, amely út a másokkal való találkozásra, és segít
elkerülni a konfliktusokat. Végül Ferenc pápa az Evangelii Gaudium
apostoli buzdításában részletesen ír a párbeszéd szükségességéről és annak
három területéről: párbeszéd az államok között, a társadalomban, beleértve a
kultúrákat és a tudományokat, valamint párbeszéd a nem keresztényekkel, a nem
hívőkkel. Minden esetben – mondja Ferenc pápa – az Egyház felkínálja a hit
fényét, hogy megvilágítsa az értelmet és megkönnyítse a személyek közötti
kapcsolatot. A párbeszéd – folytatta Tomasi érsek – nem külső kényszer,
hanem természetes emberi válasz, amely megnyit a másik személy felé és
találkozáshoz vezet. A találkozás párbeszédet hoz létre és viszont, ezek teszik
lehetővé a közösség építését. Van egy döntés, amit minden személynek meg kell
hoznia. Identitásunkat jobban tudjuk védeni, ha megnyílunk a másik felé és
elfogadjuk a másikat az ő eltérőségében, mintha bezárkózunk. A választás a
miénk – világított ráa főpap.
Hilarion Alfejev orosz metropolita, aki
2003-2009 között a Magyar Ortodox Egyházmegye ideiglenes kormányzója volt,
először érkezett az olaszországi rendezvényre. Előadása az „Oroszország 1917
– egy soha nem látott világ széttört álma” című kiállításhoz kapcsolódott:
arról beszélt, miylen szerepet játszott az 1917-18-as zsinat az orosz ortodox
egyház újjászületésében. Emilia Guarnieri, a Meeting Alapítvány elnöke
elöljáróban kiemelte: „Minél inkább Krisztus van Egyházhoz tartozásunk
középpontjában, nem elméletek és nem sémák, hanem a személyes kapcsolat
Krisztussal, annál inkább képesek vagyunk az egységre más keresztényekkel.
Ennek a csodáját láthatjuk az utóbbi években.” A program elején meglepetésként
Hilarion Alfejev zeneszerzői tevékenységéből, Máté-passiójából
hallhattak egy részletet a jelenlévők, amelyet nemsokára Rómában is bemutatnak.
„A katolikus–ortodox viszony jobb, mint valaha
és erre nagy hatással volt Ferenc pápa történelmi találkozója Kyrill
pátriárkával” – mondta a metropolita.