Ferenc pápa:
Szalonkeresztények vagy úton lévő apostolok vagyunk?
Június 29-én, Szent Péter és Pál napján a
Szentatya a bíborosi testülettel együtt mutatta be az ünnepi szentmisét,
amelynek keretében harminchat (az elmúlt egy év során) kinevezett érsek vehette
át a palliumot.
A mai liturgia az apostol élete szempontjából
három lényeges szót kínál nekünk: megvallás, üldöztetés, imádság.
A megvallás: Péter vallomása hangzik el az
evangéliumban, amikor az Úr az általános szintről lemegy az egyén szintjére.
Jézus ugyanis először azt kérdezi: „Az emberek kinek tartják az Emberfiát?” (Mt
16,13). Ebből a „közvéleménykutatásból” több oldalról is az derül ki, hogy a
nép prófétának tartja Jézust. És akkor a Mester felteszi a tanítványoknak az
igazán döntő kérdést: „De ti mit mondotok, ki vagyok? (Mt 16,15). Erre egyedül
Péter válaszol: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia” (Mt 16,16). Íme, a
megvallás: elismerni Jézusban a várt Messiást, az élő Istent, saját életünk
Urát.
Ezt az életbevágó kérdést Jézus ma hozzánk
intézi, mindannyiunkhoz, különösen hozzánk, pásztorokhoz. Ez a döntő kérdés,
amelyre nem lehet alkalmanként változó válaszokat adni, mert az élet forog
kockán: életbevágó kérdés élettel adott választ igényel. Mert keveset használ,
ha ismerjük a hitcikkelyeket, de nem valljuk Jézust saját életünk Urának. Ő ma
a szemünkbe néz, és megkérdezi tőlünk: „Ki vagyok én számodra?” Úgy is
mondhatnánk: „Még én vagyok életed Ura, szíved iránya, reményed oka, rendíthetetlen
bizalmad?” Együtt Szent Péterrel mi is megújítjuk ma életdöntésünket mint
tanítványok és apostolok; ismételten átlépünk Jézus első kérdéséről a
másodikra, hogy az „övéi” legyünk, s ne csak szavainkkal, hanem tetteinkkel és
életünkkel is.
Kérdezzük meg magunktól, vajon
szalonkeresztények vagyunk-e, akik arról csevegnek, hogy mennek a dolgok az
Egyházban és a világban, vagy úton lévő apostolok vagyunk, akik megvallják
Jézust életükkel, mert őt hordozzák szívükben. Aki megvallja Jézust, az tudja,
hogy nem csak az a feladata, hogy elmondja véleményét, hanem hogy odaadja
életét; tudja, hogy nem lehet langyos hittel hinni, hanem szeretetből „el kell
égni”; tudja, hogy az életben nem lehet „tengődni”, nem lehet a jólétben
tunyulni, hanem kockáztatnunk kell, ki kell eveznünk a mélyre, önátadásunknak
minden nap új lendületet kell adni. Aki megvallja Jézust, az úgy tesz, ahogy
Péter és Pál: követi Jézust mindvégig; nem egy bizonyos pontig, hanem
mindvégig, és az ő útján kell őt követni, nem a sajátunkon. Az ő útja az új
életnek, az örömnek és a feltámadásnak az útja, olyan út, amely kereszten és
üldöztetéseken is áthalad.
Íme, a második szó: üldöztetések. Nemcsak Péter
és Pál ontották vérüket Krisztusért, hanem az egész kezdeti közösség üldözést
szenvedett, ahogyan emlékeztetett rá minket az Apostolok cselekedeteinek könyve
(vö. ApCsel 12,1). A világ számos helyén ma is, olykor hallgatás mellett – nem
ritkán cinkos hallgatás mellett – sok keresztényt kirekesztenek,
megrágalmaznak, hátrányosan megkülönböztetnek, sokakon halálos erőszakot
követnek el, gyakran ez úgy történik, hogy azok, akiknek lehetőségük lenne
arra, hogy elidegeníthetetlen jogaik tiszteletben tartását betartassák, nem
végzik kötelességüket.
Főleg azt szeretném kiemelni, amit Pál apostol
mond, mielőtt élete – ahogy mondja – „kiontatik italáldozatként” (2Tim 4,6).
Számára az élet Krisztus volt (vö. Fil 1,21), a megfeszített Krisztus (vö. 1Kor
2,1), aki életét adta őérte (vö. Gal 2,20). Így – hű tanítványként – követte
Pál a Mestert, ő is feláldozta életét. Kereszt nélkül nincs Krisztus, de
kereszt nélkül nincs keresztény sem. „A keresztény erénynek – ugyanis – nemcsak
az a sajátossága, hogy a jót tesszük, hanem az a képesség is, hogy a rosszat
elviseljük” (Ágoston, Disc. 46,13), ahogyan Jézus. A rossz elviselése nemcsak
azt jelenti, hogy türelmesek vagyunk, és beletörődve megyünk tovább; az
elviselés Jézus követése: hordozni a terhet, hordani azt a hátunkon őérte és a
többiekért. Elfogadni a keresztet, bizalommal haladva előre, mert nem vagyunk egyedül:
a megfeszített és feltámadt Úr velünk van. Így elmondhatjuk Pállal, hogy
„mindenféle szorongatás ér, de mégsem szorítanak sarokba bennünket,
kétségeskedünk, de kétségbe nem esünk, üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak”
(2Kor 4,8–9).
Az elviselés azt jelenti, hogy tudunk Jézussal
győzni, Jézus módjára, és nem a világ módjára. Íme, ez az oka annak, amiért Pál
– hallhattuk – győztesnek tartja magát, aki győzelmi koszorú várományosa (vö.
2Tim 4,8); és ezt írja: „A nemes harcot megharcoltam, a versenyt végigfutottam,
a hitet megőriztem” (2Tim 4,7). Nemes harcának egyetlen formája az volt, hogy
másokért éljen: nem önmagáért, hanem Jézusért és a többiekért. „Futva” élt,
vagyis nem kímélte, sőt felemésztette önmagát. Azt mondja, egyetlen dolgot
őrzött meg: nem az egészséget, hanem a hitet, vagyis Krisztus megvallását.
Iránta való szeretetből elviselte a megpróbáltatásokat, a megaláztatásokat és a
szenvedéseket, amelyeket sosem kell keresni, csak elfogadni. És íme, a
szeretetből vállalt fájdalom misztériumában, melyet sok üldözött, szegény és
beteg testvérünk ma is átél, felragyog Jézus keresztjének üdvözítő ereje.
A harmadik szó az imádság. Az apostol élete,
mely a megvallással kezdődik és az önfeláldozásba torkollik, mindennap az
imádságban folyik. Az ima az a nélkülözhetetlen víz, amely táplálja a reményt
és növeli a bizalmat. Az ima megérezteti velünk, hogy szeretve vagyunk, és
lehetővé teszi, hogy szeressünk. Segít, hogy legyőzzük a nehéz időszakokat,
mert meggyújtja Isten világosságát. Az Egyházban az ima az, ami megtart
mindannyiunkat, és segít, hogy helyt álljunk a megpróbáltatásokban. Ezt is az
olvasmányban látjuk: „Míg Pétert fogva tartották a börtönben, az Egyház
szüntelenül imádkozott érte Istenhez” (ApCsel 12,5). Az imádkozó Egyházat őrzi
az Úr, az imádkozó Egyház az Úr által kísérve halad előre. Az ima azt jelenti,
hogy rábízzuk az utat, hogy törődjön vele. Az ima az az erő, amely egyesít és
megtart minket, a gyógyír az elszigetelődés és az önelégültség ellen, amelyek
lelki halálhoz vezetnek. Mert az éltető Lélek nem fúj ott, ahol nem imádkoznak,
és imádság nélkül nem nyílnak meg rabságban tartó belső börtöneink.
A szent apostolok nyerjék el számunkra, hogy
hozzájuk hasonló szívünk legyen, imában elfáradt és megbékélt szív: elfáradt,
mert kér, kopogtat és közbenjár, hordozza a sok rábízott embert és helyzetet;
ugyanakkor megbékélt is, mert a Lélek vigaszt nyújt és megerősít, amikor
imádkozunk. Mennyire sürgető, hogy az Egyházban legyenek tanítómesterei az
imádságnak, a legfontosabb mégis az, hogy legyenek imádkozó férfiak és nők,
olyanok, akik élik az imát!
Az Úr közbelép, amikor
imádkozunk, ő, aki hűséges a szeretethez, amelyet megvallottunk neki, és ő
közel van hozzánk a megpróbáltatások között. Ő kísérte az apostolok útját, és
titeket is kísérni fog, kedves bíboros testvéreim, akik itt egybegyűltetek az
apostolok szeretetében, akik vérük ontásával vallották meg hitüket. Hozzátok is
közel lesz, kedves érsek testvéreim, akik most megkapjátok a palliumot, és
megerősítést nyertek ahhoz, hogy a nyájért éljetek, és kövessétek a jó
pásztort, aki vállán hordozva megtart titeket. Ugyanaz az Úr, aki vágyva vágyik
arra, hogy nyáját újra egységben lássa, áldja meg és őrizze meg az ökumenikus
pátriárkát, drága Bartholomaiosz testvéremet, és a delegációt, amelyet az apostoli
közösség jeleként ide küldött.