RÓMAI SZENT FRANCISKA
özvegy, III. r., rendalapító
(1384-1440)
*Róma, 1384. +Róma, 1440. március 9.
A pápák avignoni fogsága (1309--1377) és a közvetlen
utána következő nyugati egyházszakadás (1378--1417) számtalan bajt hozott
Rómára. Háború, éhínség, járvány pusztította a népet. A pápa távolléte, majd a
két, illetve három pápa pártjára oszlott kereszténység kiszolgáltatta Rómát az
ellenséges hatalmaknak. Az Egyház központja, az egykori birodalmi főváros rommá
lett: a fórumon marhák legelésztek, a vatikáni kertekben farkasok
garázdálkodtak, a falakon kívüli Szent Pál- bazilikában éjszakánként pásztorok
tanyáztak nyájaikkal együtt. Olyan szegénység volt a nép körében, hogy 1414-ben
nem tudtak mécsest gyújtani Péter-Pál ünnepén Szent Péter sírjánál.
Ezekben a nyomorúságos időkben élt Franciska, akit Isten arra választott ki,
hogy folytassa Svéd Szent Brigitta (+ 1373) és Sziénai Szent Katalin (+ 1380)
küldetését: jótékonyságával és szent életével tartsa ébren a hitet és a
megújulásba vetett reményt.
Franciska 1384 első hónapjaiban született. Apja anagni származású nemes, Paolo
Bussa de'Leoni, édesanyja Jacobella de'Roffredeschi volt. Hárman voltak
testvérek, a nővérét Pernának, öccsét Simonénak hívták. A városrész, amelyben
gyermekkorát töltötte, a kódexmásolók negyede volt. Innen érthető, hogy nagyon
korán megtanult olvasni és kedvenc olvasmánya lett a zsolozsmáskönyv, a szentek
élete és Dante Divina commediája.
Éppen olvasmányai hatására hat éves korában szívének legnagyobb vágya az volt,
hogy követhesse a vértanúkat vagy a szüzeket. Első gyóntatója édesanyja
kérésére vette gondjaiba. Az olivetánus bencésekhez tartozó Antonio de Monte
Savello atya harmincöt éven át volt Franciska lelki vezetője. Érthető, hogy
amikor Franciska társnőivel együtt Istennek szentelte az életét, a bencés
regulát tette meg alaptörvénynek.
Lelkiatyja előtt föltárta, hogy nagyon szeretne egy szigorú rendbe lépni. Ezért
tizenegy évesen engedélyt kapott arra, hogy próbaidőre gyakorolja a vezeklés
néhány formáját. Ennek azonban külső jelei is lettek, ezért édesapja
elérkezettnek látta az időt, hogy közölje vele: férjhez kell mennie, s ő már el
is jegyezte Lorenzo Ponzianival. Franciskának kemény küzdelmébe került, hogy
meghajoljon atyja akarata előtt, de sikerült neki, és tizenhárom évesen férjhez
ment. Új otthona a Trastevere városrészben, a Tiberis nyugati oldalán, a Szent
Cecília- bazilika közvetlen szomszédságában állt. A nagy palotában három család
élt együtt: a szülők, Lorenzo bátyja és felesége, Vanozza, s Lorenzo
Franciskával.
Házasságukból hat gyermek született. Három közülük csecsemőkorban meghalt.
Giovanni Battista egyedül élte túl a szüleit (1400--1444), vccse, Giovanni
Evangelista csak hét (1403--1410), a húga, Ágnes csak hat (1404--1410) évig élt
itt a földön.
Durazzói László 1404--1410 között három alkalommal is betört a városba a pápa
ellen harcolva. A város könnyű préda volt, mert még falai sem voltak. Lorenzo,
aki a pápai sereg tisztje volt, az egyik csatában olyan súlyosan megsérült egy
tőrdöféstől, hogy szinte holtan vitték haza, de Franciska ápolásától fölépült.
Egy újabb támadás még súlyosabban érintette a családot: Lorenzo ugyan
megmenekült, a testvérét azonban elfogták, fiát, Giovannit pedig túszként
hurcolták el. Házukat fölgyújtották, és amit csak találtak, elrabolták. Amint
elült a harc, Franciska a ház épen maradt részében kórházat rendezett be, és a
sebesültek és betegek ápolásával enyhített a sok szenvedésen. Férje a pápai
seregben szolgált mindaddig, amíg vége nem lett az egyházszakadásnak. Mire
hazatért, megfáradt, öreg ember lett belőle. Franciskának -- aki táplálta és
gondozta a szegényeket, s híressé vált a szamaráról, amelyik a fát vitte,
amikor a szegény családokhoz ment segíteni -- szabad kezet adott mindenben,
csak azt kérte tőle, ne hagyja magára, és az ápolásáról gondoskodjék.
Franciska 1425. augusztus 15-én alapította meg a bencés obláták kongregációját,
a bencés harmadrendet. Hasonló gondolkodású asszonyokat és özvegyeket fogott
össze a társulat, hogy egymást támogatva törekedhessenek a tökéletességre s
végezzék karitatív szolgálataikat. Mindehhez a bencés regulát fogadták el
szabályzatul. 1433-ban a Capitolium mellett kolostort alapított azoknak a
nővérek, akik nem voltak családjukhoz kötve. Franciska csak férje halála után
(1436) csatlakozott hozzájuk. Templomul a fórumon lévő Santa Maria
Nova-templomot választotta, amelyet gyermekkorától fogva nagyon szeretett.
Amikor szentté avatták, róla nevezték el a templomot, és mind a mai napig ez a
Római Szent Franciska-templom.
Franciska 1440. március 9-én halt meg családja házában. V. Pál pápa avatta
szentté, s ünnepét már a következő évben fölvették a római kalendáriumba.
--------------------------------------------------------------------------------
Amikor a szentté avatás előtt V. Pál pápa megkérdezte Bellarmin Szent
Róberttől, hogy időszerűnek látja-e Franciska szentté avatását, az így
válaszolt: ,,Benne bármelyik életkorban vagy állapotban élő lélek példaképet
talál. Mert Franciska kicsi korától gondosan őrizte a szüzességét; hosszú ideig
tiszta házasságban, majd özvegységben élt, s végül a kolostorban mutatott
példát minden erényre.''
Férjhezmenetele után nem sokkal a sógornője, Vanozza az egyik sarokban találta
Franciskát, amint keservesen sírt. Faggatására Franciska megvallotta, hogy ő
apáca szeretett volna lenni, és szívének legszebb álmát törték össze azzal,
hogy férjhez adták. Erre Vanozza megmondta neki, hogy ő ugyanígy volt, s ettől
kezdve a két feleség között a legbensőségesebb lelki barátság alakult ki.
Franciska olyan ügyes volt a háztartásban, s annyira jól tudott bánni a
szolgákkal, hogy anyósa halála után apósa rábízta az egész ház vezetését. Ő
pedig három részre osztotta az életét: Istennek, a családnak és felebarátainak
szolgált. Éjszakánként alig két órát aludt, a többi időt imádságban töltötte.
Napjait a háztartás és a családi gondok, illetve a betegek és szegények
gondozása töltötte ki. Halála után több mint hatvan esetről tanúskodtak, amikor
nyilvánvalóan csodát téve gyógyított.
Mikor a fia, Giovanni megnősült, egy időre súlyos keresztet jelentett számára a
menye. A fiatalasszony ugyanis erőszakos természetű volt, értetlenül állt
Franciskával szemben, és mindenfelé szidta, rágalmazta. Anyósa türelmes
szeretete azonban megtérítette, s akkor Franciska rábízta a ház irányítását.
Ezzel ő fölszabadult, és teljesen Isten és felebarátai szolgálatára
szentelhette magát.
Franciska sajátossága a szentek között az, hogy különleges kegyelemként
harminchárom éves korától fogva haláláig szinte állandóan maga mellett láthatta
az őrangyalát. Ő maga így beszél róla: ,,Alakra olyan, mint egy kilenc év
körüli gyermek. Megjelenése egyszerre szeretetreméltó és tartózkodó.
Tekintetének isteni tisztaságát emberi szó ki nem mondhatja. Arca általában
derűs, és pillantása a lélekben tüzes áhítatot gyújt. Ha ránézek, nyilvánvalóvá
válik előttem az angyali természet fensége és emberi természetünk gyarlósága.''
Sok támadás érte a sátán részéről, aki több formában jelent meg előtte.
Őrangyala azonban mindig megoltalmazta. Emellett az angyal vezetésével egyre
inkább megismerte önmagát. Az történt ugyanis, hogy bármi apróságot elvétett,
az angyal eltűnt a szeme elől, s csak akkor láthatta ismét, ha megalázkodott,
bűnbánatot tartott és a szívét újra Istenhez emelte. Ilyenkor azonban, amikor
az őrangyal megint megjelent, vidámabb és szebb volt, mint korábban. Ha valami
kétség vagy sötétség lepte meg a lelkét, angyalára pillantott, s mindig
visszanyerte biztonságát. Sőt, az angyal, aki mások számára láthatatlan volt,
neki olyan -- a külső világban is észlelhető -- világosságot árasztott,
amelynél éjszaka is tudott olvasni és írni.
Ünnepén az olivetánus bencések ezt olvassák a zsolozsmában: ,,A házasságban sem
hagyott föl azzal, hogy Isten dolgaiban járjon. Amikor férje kedvét kereste,
Istennek akart tetszeni; és amikor Isten kedvében járt, férjének is tetszett.''
Halála előtti utolsó szavai ezek voltak: ,,Nyitva áll az ég! Angyalok szállnak
alá, s a főangyal, aki bevégezte művét, előttem áll, és hív, hogy kövessem
őt!''
--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, aki Római Szent Franciskát azért ajándékoztad Egyházadnak,
hogy példaképünk legyen előbb a családi, majd a szerzetesi életben, kérünk,
segíts, hogy mi is hűségesen szolgáljunk Téged, és bármilyen hivatásban élünk,
mindig te légy a szemünk előtt, és te vezérelj minket!