Dömötör a keleti egyháznak kedvelt szentje.
Katonatisztként Tesszáliában szenvedett vértanúhalált. Ünnepe már a Pray-kódex
kalendáriumában szerepel. Tiszteletének hazai terjedését az is elősegítette,
hogy a későbbi magyar föld szülte:
|
Dicsőséges Szent Dömötör mártír, mint írásban
találjok – írja*
az Érdy-kódex – támada ezen Magyarországból, Szerémségnek tartományából és
azon várasban születék, kit annak utána az ő szent nevére nevezének, kinek
Száva Szent Demeter neve. Kinek ő szülei nagy jeles nemes nemből valának.
Elmondja ezután életét. Bátran vallja a hitét.
Eljut Szalonikiba, ahol a császár üldözi a keresztényeket. Különösen egy
hatalmas erejű óriás öldösi, fojtogatja őket. Dömötör barátja, Nestor is
kénytelen megvívni vele. Dömötör a kereszt jelével erősíti a harcra. Le is
győzi az óriást, mire a császár Nestornak fejét véteti.
Most Jézus jelenik meg Dömötörnek, és közli
vele, hogy az ő vértanúságának ideje is elérkezett. Ezt Dömötör boldogan
hallja, majd így könyörög: én Istenem, kérlek Tégödet, hogy valaki ő
nyomorúságában én nevembe kenyergend Te szent felségödnek, hallgattassanak meg.
És valamely vitéz hadban lévén, én bennem bízandik, oltalmazjad meg őtet
veszedelemtül az te erős jogodnak (jobbodnak) miatta. És valaki nagy
erős kórságban lévén énhozjám kiájtand té (tégy) irgalmasságot ővele.
A császár az óriás haláláért Dömötört vádolja
és halálra ítéli. Jámbor szolgája most gyűrűjével és palástjával számos beteget
és ördöngöst meggyógyít.
Nyilván legendájának e mozzanatai is
magyarázzák Dömötör középkor végi tiszteletét. Ez azonban hazai kultuszának már
a gótikus rétege. Az Érdy-kódex legendája azt tanúsítja, hogy a latin egyház is
tiszteletben tartatta, sőt már mintegy ki is sajátította Dömötör kultuszát. Nem
tud, vagy nem akar tudni a szent bizánci kapcsolatairól. Ismereteinek forrása a
Legenda Aurea és nem az elnépiesedett hazai, keleties színezetű
hagyomány.
Gótikus ábrázolásaiból csak az esztergomi
Keresztény Múzeum (1490) és az erdélyi szász Jidve (Seidem, Jidveu 1508)
egyik táblaképe maradt ránk. Ez utóbbi Dömötör vértanúságát ábrázolja.*
Oltármestersége volt a győri
székesegyházban (1377).*
Dömötör-patrociniumokkal szerte a régi
országban, szórványosan még korunkban is találkozunk. Megválasztásukat egy-két
középkori kivétellel nyilván már a kegyúr keresztneve magyarázza, és nem a
mennyei birtoklást kifejező szakrális felajánlás.
Esztergom: Bussa (Bušince).
Rozsnyó: Szentdemeter (1282), Heripán
(XIV. század, elenyészett), Hubó (1429, kápolna).*
Eger: Eger (1297, elenyészett),*
Domoszló (1739), Pély (1773).
Kassa: Nyársardó (Ražnany, 1510).
Hajdudorog: Nagyborosnyó (Borosneul
Mare).
Veszprém: Kékkút. A középkorban még Kisberény
(1334), Vasad (1492).*
Győr: Nagybaromlak (Gross-Warasdorf,
horvát falu).
Vác: Tápiószele (1347, elenyészett).*
Csanád: Szeged (XI. század). 1914-ben
lebontották és a Fogadalmi Templomot építették a helyére. Emlékezetét egy
toronymaradvány és az új templom egyik kápolnája őrzi.*
Halmos (1433, elenyészett, Koránsebes mellett).*
Nagyvárad: Tóti (1332, elenyészett). Szentdömötör
(1373),*
Biharpüspöki (1391).
Patrociniumot sejtetnek a Szentdömötör
(Bihar, Gömör, Udvarhely), Szentdemeterporta (1396, Baranya, ma: Borta?)*
helyneveink is.
Kedvelt keresztnév volt évszázadokon át főleg a
szegedi és székely katolikus nép körében. A moldvai csángóság névkultuszát már
az orthodoxia közelsége is magyarázza. Családneveink: Dömötör, Demeter,
Döme, Deme, Demse.
Térjünk azonban vissza Dömötör archaikus hazai
kultuszához.
A Szent Korona bizánci részének összetartozó
két zománcképén György és Dömötör látható. Alakjuk a barbárokkal vívandó
harcokban az ő mennyei közbenjárásukat jelképezi.*
A szent szülőhelyén keletkezett Szávaszentdömötör
(Sremska Mitrovica) később elenyészett bazilita kolostora volt a magyarországi
Dömötör-kultusz Árpád-kori fő forrása.* Életéről III. Béla adományleveléből
tudunk legtöbbet. Sószükségletei érdekében Szegeden kikötési joga volt.
Föltétlenül szellemi, talán liturgikus kapcsolatban is állott Szent Dömötör
szegedi egyházával, amely a Dömötör-hagyomány legrégibb magyar tűzhelye.*
Szeged fontos átkelőhely, a táj
víziközlekedésének középpontja már ősidők óta. E hídfőállomás birtoklása
föltételezhetően görög, illetőleg a honfoglalást közvetlenül megelőző bolgár
uralom számára sem volt közömbös. A bizánci rítusú behatolás egy Szent Dömötör
tiszteletére emelt templom, esetleg csak kápolna építésében is kifejezésre
juthatott. Már most Sántha György vizsgálataiból* tudjuk, hogy a szerémségi születésű
Dömötör őskeresztény vértanú, Szaloniki városának híres patrónusa a keleti
egyház „harcos” szentjeinek sorába tartozik. Ezt még egészítsük ki azzal, hogy
a bizánci birodalomnak a Szentsír mellett két kiemelkedő szakrális centruma
volt: a konstantinápolyi Hagia Sophia és a szaloniki Dömötör-bazilika. Ide
került a vértanú holtteste, viszont a vérereklye Szávaszentdömötörben maradt.
Dömötör a keleti egyháznak egyik legtiszteltebb szentje. Szaloniki sírjától
hozott dömötörvíz és dömötörolaj régebben különösen kedvelt orthodox
szentelmény volt. Búcsúünnepének ottani neve: Démétria.*
A jámbor néphit olyan csodatevő erőt
tulajdonított Dömötörnek, hogy az oltalma alatt álló várost személyesen is,
fehér lován ülve, olykor mennyei sereg élén, megvédi az ellenség támadásaitól.
Ez a mi magyar Szent László-mondakörünkre is emlékeztető hiedelem a környező
népek, így a bolgárok között is elterjedt. Ha föltételezésünk helyes és a
szegedi Dömötör-kultusz csakugyan egyidős volna a temesközi bolgár uralommal,
akkor jogosan gondolhatunk arra, hogy nem véletlenül választották a védelmi és
kereskedelmi szempontból annyira fontos hely védőszentjéül éppen Dömötört: fő
hivatása az ellenség megfélemlítése és távoltartása volt.
Hogy Dömötör katonaszent volt, annak
emlékezete, tudata a protestáns Erdélyben is élt. Kemény János, a későbbi
fejedelem 1623-ban írja: Nincsen már a töröknek egyéb szent Demeter napja,
hanem csak Bethlen Gábor napja. Akkor, amikor ő akarja, lészen az ő szent
Demeter napjok, kit ők kászon gyürü-nek mondanak. Ehhez Takáts Sándor
hozzáfűzi, hogy a törökök nálunk Dömötör napján vagyis a hideg beálltával
megszüntették a harcokat.*
A szegedi Dömötör-templomhoz egy anekdótikus
Mátyás-hagyomány is fűződik, amelyet Heltai Gáspár örökített meg: Mátyás a
szegedi országgyűlés idején, Dömötör napján a szent templomában hallgatott
misét. A papon viseltes kazula volt. A király mindjárt offerendára méne, és
mikoron megkerülte volna Szent Demeter oltárát, az ő felső ruháját oltárra
offerálta, hogy Szent Demeternek kazulát tsinálnának belőle. Betsülik vala
pedig azt a ruhát hatvanezer forintra.*
Nem tudunk rá feleletet adni, hogyan, mikor
lett Dömötör a szegedi, de általában a hazai juhászok védőszentjévé. Az ünnepet
Szegeden mindenesetre különös ünnepélyességgel ülték meg.
A szegedi dömötörözés, vagyis a juhoknak
a legelőről való behajtása után tartott pásztoráldomás a palánki templom
búcsúnapjával is összefüggött.
A pusztai juhászok, pásztorok zászló alatt
vonultak a búcsúra. A zászlóvivő után jöttek a tanyai kapitányok, öreg gazdák.
Utánuk felbokrétázott juhászlegények terelgették az ajándék fehér bárányokat, a
menyecskék pedig ropogósra sült fonatos kalácsot és szőlőt hoztak. A menetben a
juhászok többi hozzátartozói is részt vettek.
A Dömötör-templom előtt a céhek várakoztak
zászlóikkal. Amikor a pásztorok menetét meglátták, a templom küszöbén álló
főbíró címeres botjával – amelyre az Isten Báránya is rá volt faragva –
jelt adott és megindult a magisztrátussal együtt a puszták népe felé. A
zászlóvivő tanyai kapitányt megölelte, majd megfordulva, a pásztorokat a
templom felé vezette. A plébános teljes díszben, fényes segédlettel, baldachin
alatt várta őket. Amikor a menet a küszöbhöz ért, a plébános a Magnificat
anima mea éneklésébe kezdett. A nép maga is énekelt, miközben bevonultak a
templomba.
A mise és prédikáció után a plébános átvette a
juhászok ajándékát, a bárányokat. Az ünnepi ebédhez a pásztorok
bürgepaprikással járultak hozzá, amelyet ott főztek ők maguk a templom udvarán.
A túrós lepényről, rétesről, bélesről a juhásznék, a borról pedig a borbírák
gondoskodtak. Az ebéden ott voltak a Város vezető emberei. Az ételeket
menyecskék és lányok szolgálták föl, akiket a juhászlegények dudaszóval kísértek
a konyhából az ebéd színhelyéig. A barokk világra annyira jellemző ünnepélyes Tafelmusik
polgári változatára kell itt gondolnunk. Ebéd után szintén dudaszó mellett
táncrapördült mindenki, olykor még a papság is.*
Ezzel a vidám ünnepséggel függ nyilván össze a
Dugonics-följegyezte*
szólás is: neki mindönnap Dömötör napja vagyon, vagyis mindig részeg.
A búcsú költségeihez egyébként maga a Város is
hozzájárult. Az 1725. évi tanácsi jegyzőkönyvben olvassuk: Szent Dömötör
napján Nemes Város ebédet adván, ebédre költ el 11 forint 37 dénár. Az
összeget később 100 forintban állapították meg. A juhászok mulatságát különben
1835-ben szüntette meg az akkori, már a jozefinizmus ridegségében nevelkedett
plébános.
A városrész patrónusára, de a vitézi élet
hajdani védőszentjére mutat, hogy a palánki polgárőrség magyar gyalogszázadának
1806-ban készült hadi zászlaján Dömötör képe látható a következő versezet
kíséretében:
|
Még emlékeznek rá, hogy Szakmár juhászai
Dömötör napján a pappal bárányt szenteltettek a templom előtt.
A Dömötör napjához kapcsolódó
juhászmulatságokat; elszámolásokat, amelyekből a szakrális mozzanatok már
egészen kihullottak, Szabadfalvi József foglalta össze. Kitűnik belőle, hogy
Dömötör napját juhászaink főleg az Alföldön másfelé is számon tartották. A
kiskunsági pásztornóta szerint
|
Ezen a napon a gazdák fölolvasták a
birkákat, továbbá megszüntették vagy meghosszabbították a szolgálatot. A
nádudvari szólás találóan utal az áldomásra, de az elszámolás bökkenőire is: Dömötör
juhászt táncoltat. A juhászbál, juhásztor, juhtor, juhdérmáció,
dömötörözés néven emlegetett bál, mulatság fejezte be az elszámolást,
amelyre olykor az egész dömötörhét ráment. A profán, gazdasági jellegű
részletekre nézve Szabadfalvi tartalmas dolgozatára utalunk.
A nap táján fújó szélnek
Ipolyi dömötörszél nevét hallotta.*