Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2014. május 10., szombat

Szombat húsvét 3 hetében



Szombat húsvét 3 hetében

ApCsel 9, 31-42; Jn 6, 60-69

„Uram, kihez mennénk? Az örök élet igéi nálad vannak”

Csodálkozom, hogy a csodás kenyérszaporítás után a Jézust keresők, a Kafarnaumba elvándorlók közül ennyi magyarázat, ilyen óriási ajándék felkínálása után egyesek megijedtek bizonyos nehezen érhető részlettől. Hogy lehet, hogy a hetvenkét tanítvány közül „sokan azt mondták, kemény beszéd ez! Ki hallgathatja ezt?” (60) Nem értem, mit találtak kemény beszédnek? Jézus hatalmát ítélték talán elégtelennek? Talán további adományokra már nem számíthatunk az Atyától? Nehéz elgondolni, hogy Jézus valamilyen formában nemcsak áldozatul adja értünk önmagát, hanem még táplálékként is felkínálja testét, vérét? Egyetlen riasztó lehetett volna Jézus kijelentései között: „Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet tibennetek. De aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóságos étel, és az én vérem valóságos ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, a bennem marad és én őbenne” (53-56) Ezt úgy értelmezni, hogy Jézus emberevésre biztat, botorság, mert Isten szigorúan tiltotta, hogy a bálványoknak felajánlott áldozatokon zsidók részt vegyenek, amikor állatokat égettek el neki, hát, még ha gyermekeiket ölték meg és égették el ugyanígy. Ilyenkor az áldozati közösség azt is megkívánta, hogy az áldozat bemutatók egyenek, az áldoztok húsából. Ez valóban a legszörnyűbb bűnök közé tartozott, mert bálványnak szóló istentisztelet volt, és az áldozatból enni egyetértést jelentett.Kizárt dolog,hogy Jézus szavait bálványimádásra serkentésnek lehetett érteni,s a bűn hatványozásának, ha ez a hús emberi test része volt.Jézus ezért fűzi hozzá előbbi szavaihoz: „a lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit. Az igék, amelyeket én mondtam nektek, lélek és élet. De vannak közületek egyesek, akik nem hisznek. Mert Jézus kezdettől fogva tudta, hogy kik azok, akik nem hisznek, és hogy ki fogja őt elárulni. Majd hozzátette: Ezért mondtam nektek: Senki sem jöhet hozzám, hacsak az Atya meg nem adja neki” (63-65) Jézus szemében szentségi Testét és Vérét nem elfogadni igen nagy bűn. „Ettől fogva a tanítványok közül sokan visszahúzódtak, és már nem jártak vele. Jézus azért így szólt a tizenkettőhöz: Talán ti is el akartok menni? Simon Péter ezt felelte: Uram, kihez mennénk? Az örök élet igéi nálad vannak. Mi hittünk, és megismertük, hogy te vagy az Isten Szentje”. (66-69) Hiszünk Jézusnak. Az Oltáriszentségben is helyesen hiszünk, apránként, de biztosan felnövünk az Atya titkaihoz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése