Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2019. szeptember 2., hétfő

Dulau Boldog János



Dulau Boldog János 
és társai, vértanúk

                                                                   
A különítmény megjelenése után pillanatok alatt előrontott az épületben tartózkodó banda is. Ezek a pribékek a kert baloldalán emelkedő kápolna felé rohantak, ahol szintén sokan csoportosultak. Csak ezt ordították: „Az arlesi érseket, az arlesi érseket!” Dulau János Mária, Arles városának Borromeo Károly-szerű érseke a kápolna mellett állott. „Ha ez a mi áldozatunk pillanata - mondotta szomszédjának, a véletlenül életben maradt helyettesének -, adjuk meg magunkat s hálásan gondoljunk Istenünkre, hogy oly nemes ügyért áldozhatjuk neki életünket”. A banditákat egy pillanatra föltartóztatta a király gyóntatója, Hebert Ferenc eudista rendfőnök. Arra hivatkozott, hogy a foglyok nincsenek elítélve s így a jog és törvény szerint sértetlenek. A hátába fúródott golyó megadta rá a választ. Aztán újra és újra fölzúgott az érseket követelő ordítás. A francia papság dísze, az 54 éves érsek (szül. 1738) erre hirtelen térdre ereszkedett, majd mindjárt fölállt s a hóhérok felé indult. A mellette álló papok testükkel akarták megvédeni. „Hagyjanak, mondotta, ha az én vérem lecsillapítja haragjukat, miért ne halnék meg?!” Mellén keresztbe tette kezét, égre emelte tekintetét s az örök Főpap getszemáni példájára mondotta az őt keresőknek: „Én vagyok, akit keresnek”. „Te vén gonosztevő, te vagy az arlesi érsek?” kérdezte az egyik bandita. „Igen, Uram, én vagyok” mondta szelíden a főpap. „Ah, gazember, tehát te vagy az, aki annyi hazafi vérét engedted ontani Arlesben?” „Én senkinek sem tettem soha semmi rosszat” hangzott újra a válasz., „Jó, jó!, rikácsolta a másik elvetemült, majd én elintézlek mindjárt!” S abban a pillanatban sújtott le az első kardvágás a homlokára, a másik pedig hátulról a fejére. Jajszó nélkül szeméhez kapta jobbkezét. Csak a negyedik-ötödik ütésre esett a földre. Végül az egyik nyomorult még mellbeszúrta, s tette azt oly vád erővel, hogy a pika kihúzásánál rá kellett taposnia a hős vértanú testére. De az érsek vére nem elégítette ki őket, s tovább folyt a mészárlás a kápolnában és a kápolna körül is.
A holttestek nagyrészét a szomszéd temetőnek már előre megásott árkába földelték el, másik részüket pedig a karmelitakert kútjába dobták. Utóbb a kegyelet összeszedte ezeket a drága maradványokat s a karmelita-templom kriptájába helyezte el.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése