Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2011. május 4., szerda

Lorchi Szent Flórián vértanú



Hirdessétek a népnek az erről az életről szóló tanítást!



2011.05.04. szerda



Mi az Oltáriszentség, vagyis az Eukarisztia?



Az Eukarisztia Jézus Szentséges Teste és Vére a kenyér és a bor színe alatt. Tehát Jézus emberi Testéről és Véréről beszélünk, amely a Szentlélek erejéből testesült meg a Boldogságos Szűz Mária szűzi méhében, amely mint minden emberi természet Isten teremtő erejéből emberi lelket kapott, hogy valóságos és tökéletes emberi természet legyen. Nem teremtett ugyanakkor az Isten ereje emberi személyt, hogy ő birtokolja ezt az új emberi természetet, hanem odaajándékozta a Második Isteni Személynek, a Fiúistennek. Ennek következtében a Fiúnak már két természete van: a végtelen nagy isteni természet, amelyet az öröktől fogva születő Fiú csonkítatlanul kap az Atyától ajándékba. Ezt a végtelen nagy ajándékot a Fiú azonnal visszaajándékozza az Atyának, és ettől –öröktől - fogva tart ez az ajándékozás, mint az isteni szeretet lényege. A megtestesüléskor a Fiú emberi léte első pillanatától elfogadja ezt az új emberi természetet, hozzácsatolja istenségéhez úgy, hogy mind a két természet teljesen sértetlenül egész marad, de örökre össze vannak kötve, elválasztani sohasem lehet. Jézus Teste és Vére a Fiúé. Fogantatása pillanatától betlehemi születéséig Édesanyja szűzi méhében nem nevezhető Eukarisztiának a fenti meghatározás szerint, mert a maga valóságában élt, mint minden emberi test. Ugyanezt kell mondanunk a játszadozó, építőipari munkát végző, csodákat művelő és szenvedő jézusi Testről és Vérről is. Az utolsóvacsorán, amikor kezébe vette a kenyeret és a bort, isteni hatalommal elmondta felettük az átváltoztatás szavait: „Vegyétek és egyetek ebből mindnyájan, mert ez az én testem, mely értetek adatik”. „Vegyétek és igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem kelyhe, az új és örök szövetségé, mely értetek és sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára. Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”, abban a pillanatban a kenyér lényege átváltozott elsődlegesen Jézus Testévé, másodlagosan Jézus Vérévé. A kehelyben lévő bor elsődlegesen Jézus Vérévé, másodlagosan Jézus Testévé változott az Úr szavaira. Itt most tökéletesen meg tudjuk érteni az Eukarisztia fogalmában meghatározott tényt: Jézus ott van láthatóan ép emberségében a vacsoraasztalnál. Kezébe fog egy kenyeret, vagyis olyan zsemle nagyságú kovásztalan búzakenyeret. Nem azt parancsolja: Egyetek meg engem, hanem félreérthetetlenül azt mondja a kezében tartott kenyérre: „Vegyétek és egyetek ebből mindnyájan, mert EZ AZ ÉN TESTEM, MELY ÉRTETEK ADATIK”. Az apostolok és jelenlévők ezt a kívülről változatlannak tűnő ajándékot eszik meg Jézus Testeként. Az asztalon ott marad még nagy csomó egyszerű kenyér, amit a bárányhússal együtt jó étvággyal fogyasztanak majd a vacsora végéig. Jézus Teste is épen marad az asztal mellett. Ugyanez a lényeg az asztalon álló három kehellyel kapcsolatban. A harmadik kehelyben lévő borra mondja Jézus: EZ AZ ÉN VÉREM… MELY ÉRTETEK ÉS SOKAKÉRT KIONTATIK. Akik ezt látták, részesültek az Eukarisztiában, még aznapnap látták Jézus Testét kínoztatni, Vérét szétfröcskölni vad kezek ostorai által, látták a Ecce Homo (Íme az Ember) jelenetet, hallották a halálos ítéletet, a keresztutat végigélték, tanúi lettek megváltó halálának. Így olvadt egyetlen egységbe a nagy misztérium a nagypéntekben, hiszen akkor az érvényes felfogás szerint nagycsütörtök este hat órától nagypéntek este hatig NAGYPÉNTEK-nek számított. Az utolsóvacsora és a kereszthalál ugyanígy egy misztériumnak számít. Mert Jézus mindkét ajándékát együttesen akarta nekünk adni a szentmisében. A következő kérdéssor, ha kérdeztek, még sok mindenre választ kap.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése