Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2014. augusztus 27., szerda

Beszélgessünk! 2.



Beszélgessünk!

Ki volt a zsidók legnagyobb királya?

Jézus Krisztust kell válaszolnom, ha a kérdés abszolút értelemben hangzik el. Ő Izrael történelmének csúcspontja. Ő a Messiás-király. Pilátus kérdése is erre vonatkozott: „Te vagy-e a zsidók királya?”(Jn 18,33) Amikor Jézus megmagyarázta neki: „Az én országom nem ebből a világból való. Pilátus erre megkérdezte: Tehát király vagy te? Jézus azt felelte: Te mondod, hogy én király vagyok. Arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Mindaz, aki az igazságból való, hallgat a szavamra” (36-37) Igen, Jézus az igazság és a szeretet királya. Amikor Pilátus megijedt a zsidók fenyegetésétől, és halálra ítélte Jézust, „egy feliratot is készíttetett, és a kereszt fölé helyeztette. Ez volt ráírva: A Názáreti Jézus a zsidók királya. Ezt a feliratot tehát sokan olvasták a zsidók közül, mert közel volt a városhoz az a hely, ahol megfeszítették Jézust. Héberül, görögül és latinul volt írva. A zsidók főpapjai ezért arra kérték Pilátust: Ne azt írd: A zsidók királya, hanem ez azt mondta: A zsidók királya vagyok. Pilátus azt felelte: Amit írtam, azt megírtam” (Jn 19,19-22) János apostol a Jelenések könyvében így látja Jézust:A megnyílt égből hófehér lovon indul ítélni a földet: fehér inge véres, fején számos korona. Neve: Isten Igéje. „Szájából kétélű kard nyúlt ki, hogy azzal verje meg a nemzeteket. Ő fogja kormányozni őket vasvesszővel. A ruhája és ágyéka fölé ez van írva: Királyok Királya és uralkodók Ura”. (Jel 19,15-16) Jézusról a megtestesülése hírüladásakor ezt mondja az angyal:”Nagy lesz ő, a Magasságbeli Fiának fogják hívni; az Úr Isten neki adja Dávidnak, az ő atyjának trónját, és uralkodni fog Jákob házában mindörökké, és királyságának nem lesz vége” (Lk 1,32-33) Itt a feltett kérdésre azt is válaszolhatjuk, hogy azok között a királyok között, akik Saultól kezdve Cidkijaig, tehát Jeruzsálem pusztulásáig uralkodtak Izrael népe fölött, a legnagyobb zsidó király Dávid volt. A hűtlenné vált Saul után így nyilatkozik az Úr:”Segítséget nyújtottam egy hősnek, felemeltem népemből egy választottat. Megtaláltam szolgámat, Dávidot, felkentem őt olajommal. Vele lesz erős kezem és karom megerősíti őt. Semmit sem tehet vele az ellenség, és nem árthat majd neki a gonoszság fia. Kiirtom előle ellenségeit, és gyűlölőit megfutamítom. Vele lesz hűségem és kegyelmem, és hatalma magasra emelkedik nevemben. Ráteszem kezét a tengerre és jobbját a folyóvizekre. Így szól majd hozzám: Atyám vagy te, én Istenem és szabadításom kősziklája! S én elsőszülöttemmé teszem őt, legfölségesebbé a föld királyai között. Örökre megőrzöm irgalmamat iránta, és szövetségem mindig vele marad. Örökkévalóvá teszem nemzetségét, s fenntartom trónját, amíg az ég áll” (Zsolt 89,20-30) Ez Isten pecsétje a válaszomon, de ha pártatlan történész tanulmányozza a témát, mind emberségében, becsületében, mind pedig Isten helyetteseként ezt állapíthatja meg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése