Dr. Udvardy György püspök

Dr. Udvardy György püspök
Pécsi Egyházmegye

2016. szeptember 5., hétfő

Az Irgalmasság Szent Éve 277.



Ez a szakasz Jézus mondások gyűjteménye, amelyet az ideális tanítvány témája kapcsol egybe.  A szakasz visszatérő motívuma „ha valaki” (26..27.v.), „mert ki az, aki közületek” (28.v.), „egy ember építkezni kezdett” 3.v.), „egy király” (31.v.). Mindegyik bevezető formula arra hívja fel a figyelmet, hogy bár egyedi esetet mond a szerző, de általános érvényű szabályt akar közölni ezzel. A 26.v-ben a Jézus követés átrendezi a családi kapcsolatokat. A 27. vers-ben a Jézus követés nehézségeire és terheire figyelmeztet. A 28.v. Arra utal, hogy a Jézus követés egy tervszerűen megtervezett élet.  A 31. vers pedig arról beszél, hogy a Jézus követés egyben harc az ellenséges hatalommal a gonosszal. Így érkezünk el a végső vershez, a 33-hoz amelyben kiderül Jézus követés csak akkor lehetséges, ha valaki „lemond minden vagyonáról”, csak akkor lehet Jézus tanítványa.
A szöveg hátterében és az elrettentő példázatokat az okozza, hogy Jézus tömeg veszi körül. Népszerű és olcsó messiási reményeket keltő prófétának gondolják sokan. Aki gyógyítja a betegeket, ingyen kenyeret ad az éhezőknek, szembe tud szállni a farizeusok vallási nyűgjeivel, róla tehát azt remélik most fogja helyreállítani Izrael királyságát. A nép lelkesedése fokozatosan ruházza fel Jézust és az általa hirdetett eszméket politikai tartalommal a nép szemében. Követői, az apostolok közül a Zebedeus testvérek anyja már a jövendő királyságban fiainak a miniszterséget, vagy valami hasonló pozíciót akar biztosítani. Jézusnak tehát el kell mondani a tömegnek, amely őt körülveszi, hogy akár hiszik akár nem a tanítványsága nehézségekkel jár. Lukács az első jeruzsálemi út előtt már beszélt erről (9,23-27.57-62) és később is visszatér erre a témára (16,1-31 18,24-33). Sokan ezt a szöveget a monasztikus szerzetesség alapalkotmányának tekintik, pedig Jézus egyszerűen a követésének feltételeit szabta meg. Jézus követőjének útja, csak Jézus útja lehet, ahhoz pedig szervesen tartozik a kereszt út is, csak ezen keresztül lehet Isten tervét megvalósítani.
Az egyházban sokan úgy gondolják különbség van a keresztény ember és a szerzetes között. Ugyanis épen ezen figyelmeztetések kapcsán úgy gondolják, hogy a szerzetes a lemondáson és a világtól való elforduláson keresztül önmagába fordul, egy olyan kevesek számára kiválasztott életet él, amelyet minden keresztény ember nem képes követni.
A konkrét figyelmeztetések itt is szimbolikus jelentőséggel is bírnak. Sokan úgy gondolják a család adja a legfőbb boldogságot. Jézus nagyra tartja a családot, de nagyon jól tudja önagában még nem mennyország (26.v.). Jézus nagyra tartja az iránta való lelkesedést, de tudja csak akkor van értelme, ha ez a lelkesedés nehézségeket is el tud viselni (27.v.). Jézus nagyra tartja azok döntését, akik mellette döntöttek, de tudja, csak az képes kitartani mellette, aki  számol az ellenségeskedéssel, az üldözéssel és tervszerűen felkészül rá és lelkét is felkészíti (29.v.). Jézus nem fanatikusokat akar maga körül látni. Akik könyörtelenül elpusztítanak mindent, ami nem szent. Tudja ez a világ még sokáig nem lesz szent, a gonoszsággal együtt kell élni, az erőinket fel kell mérni. (31.v.)
A kereszthordozás (27v.) a szövegben még nem Jézus keresztjére vonatkozik, hanem arra az általános tapasztalatra, hogy a kivégzésre ítéltnek magának kellet hordozni a kivégző kereszt vízszintes szárát. Ez a szókép is szimbolikus jellegű, mindannyian hordozzuk saját gyengeségeinket, amelyek meggyötörnek bennünket, de csak ezek által válhatunk Jézus tanítványivá.
 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése